Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oorlogs Monumenten in Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Arie »

Herdenking bij Indiëmonument

07 aug 2012

De jaarlijkse herdenking van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog in Zuidoost Azië en de daarop volgende onafhankelijkheidsstrijd in Indonesië vindt plaats op woensdag 15 augustus bij het Indiëmonument in het Blijdensteinpark. De ontvangst met koffie is om 10.15 uur. Na het welkomstwoord van de voorzitter, nemen de plechtigheden een aanvang met het hijsen van de vlag. Daarna worden er toespraken gehouden over zes thema’s. Dit zijn: het begin van de oorlog, de internering in de Japanse kampen, de Bersiap-periode, de jaren van de politionele acties, de overtocht van de Indo-Europese gemeenschap naar Nederland en Nieuw-Guinea (overdracht exact 50 jaar geleden). De muzikale medewerking wordt verleend door Wouter Muller en Esther Pierewijer met begeleiding van de Twentse Politiekapel. De algemene medewerking wordt verleend door manschappen van de Delta Compagnie 40e Natres Bataljon. Na het leggen van kransen is er een defilé langs het monument. Daarna, rond 13.15 uur, is er nog een broodje en koffie. Er worden zo’n duizend belangstellenden verwacht.
bron: http://www.deweekkrant.nl/artikel/2012/ ... A_monument
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Arie »

Documentaire Stolpersteine

12 sep 2012

ENSCHEDE - In de Synagoge in Enschede gaat donderdagavond een documentaire van TV Enschede FM in première over het Stolpersteine-project. De documentaire laat zien hoe de geschiedenis wordt gereconstrueerd van enkele Enschedeërs die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen.

TV Enschede FM.
De première is donderdagavond om 20.00 uur in de Synagoge aan de Prinsestraat in Enschede. Op dinsdag 18 september is de documentaire ’s avonds op TV Enschede te zien, om 18.10 uur met een herhaling elk uur daarna.
De documentaire draait om twee vrijwilligers uit de grote groep mensen die aan het Stolpersteine-project meewerken. Annemiek van Buchem dook in de archieven om meer te weten te komen over de Joodse familie Van Gelder. Eric Heijink zocht naar het verhaal achter Gerrit Hulsbeek, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in het verzet zat en dat met zijn leven moest bekopen. Annemiek en Eric proberen in archieven en door gesprekken met nabestaanden te achterhalen wie deze mensen waren.
De documentaire van TV Enschede FM en de Stichting Synagoge Enschede gaat in première op de dag dat in de stad Enschede de eerste Stolpersteine worden gelegd, gedenktekens die worden aangebracht op het trottoir voor de huizen van mensen die door het nazi-regime zijn omgekomen. De stenen herinneren onder andere aan Joden, Sinti en Roma, politieke gevangenen, homoseksuelen en Jehova’s getuigen. Het idee achter de Stolpersteine is dat een mens pas is vergeten, wanneer zijn naam is vergeten. Op de stenen staan de naam, geboortedatum, deportatiedatum en plaats en datum van overlijden.

bron: http://www.deweekkrant.nl/artikel/2012/ ... lpersteine
ericheijink
Member
Member
Berichten: 6
Lid geworden op: di sep 18, 2012 7:46 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door ericheijink »

Hallo,

Ik heb op mijn website over Enschede in de oorlog een pagina ingericht met foto's van Enschedese oorlogsmonumenten:
http://www.secondworldwar.nl/enschede/monumenten.php

Op dezelfde website vindt u een verslag van het leggen van de stolpersteine donderdag 13 september 2012.

Afbeelding

groeten,

Eric
Bekijk ook mijn website over Enschede in WO2: http://www.secondworldwar.nl/enschede/
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Mooie website. :okay:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Arie »

Mooie site Eric :okay:
Weet je misschien ook waar het oorlogsmonument is gebleven dat vroeger aan de Noorderhagen stond op het terrein van het vroegere textielfabriek van Van Heek en Co?
zie ook: http://stadsarchief.enschede.nl/00001/o ... hoto?page=
Bijlagen
Noorderhagen,%20terrein%20Van%20Heek%20&%20Co_.jpg
Noorderhagen,%20terrein%20Van%20Heek%20&%20Co_.jpg (17.81 KiB) 18013 keer bekeken
ericheijink
Member
Member
Berichten: 6
Lid geworden op: di sep 18, 2012 7:46 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door ericheijink »

Arie schreef:Mooie site Eric :okay:
Weet je misschien ook waar het oorlogsmonument is gebleven dat vroeger aan de Noorderhagen stond op het terrein van het vroegere textielfabriek van Van Heek en Co?
zie ook: http://stadsarchief.enschede.nl/00001/o ... hoto?page=
Hallo Arie,

Goede vraag. Nee zou ik zo niet weten. Ik kende dat monument ook nog niet.
Bekijk ook mijn website over Enschede in WO2: http://www.secondworldwar.nl/enschede/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Arie »

Gezien op de site van het gemeentearchief:

Fotonummer 008695
Titel Wapenstilstanddag
Beschrijving Toespraak Edo Bergsma voor leden van de transportcolonne van het Rode Kruis, bij het graf van 37 overleden krijgsgevangenen uit de 1e Wereldoorlog.
Collecties fotoarchief
Datering 11-11-28
Trefwoorden Krijgsgevangenen, burgemeester Edo Bergsma
Bijlagen
Toespraak Edo Bergsma voor leden van de transportcolonne van het Rode Kruis, bij het graf van 37 overleden krijgsgevangenen uit de 1e Wereldoorlog 11 november 1928.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Arie »

Monument wijkt voor fietspad
Geplaatst op:06 mei 2013

ENSCHEDE - De gemeente Enschede kent in totaal vijftien officiële oorlogsmonumenten. Het laatste monument, onthuld in 2005, is gistermorgen tijdelijk verwijderd en opgeslagen bij aannemer Heijmans in Hengelo.

De gedenksteen - met daarop een Shermantank - stond op de hoek van het Transportcentrum aan de Auke Vleerstraat en de Burg. Stroinkstraat. Op de plek waar de steen stond, wordt nu gewerkt aan het doortrekken van een nieuw fietspad langs de Auke Vleerstraat.
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/m ... -1.3805044

bron foto: eigen archief
Bijlagen
oorlogsmonument Auke Vleerstraat hoek Brg. Stroinkstraat.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Arie »

Vandaag was weer de jaarlijkse herdenking van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog in Zuidoost Azië en de daarop volgende onafhankelijkheidsstrijd in Indonesië bij het Indiëmonument in het Blijdensteinpark.
Bijlagen
Blijdensteinpark Indiëmonument 15-8-2013 (4).JPG
Blijdensteinpark Indiëmonument 15-8-2013 (3).JPG
Blijdensteinpark Indiëmonument 15-8-2013 (2).JPG
Blijdensteinpark Indiëmonument 15-8-2013.JPG
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Veteraan »

Daar haak ik graag even op in, Arie.
Al enkele jaren zoek ik familie van een gesneuvelde vriend van mijn vader: Jacob Dorant.
Mijn vader en Jacob waren als vrijwillige mariniers samen vertrokken.
De in Indië gemaakte foto van deze vriend, die mijn vader had meegenomen naar Nederland, zou ik graag aan de familie willen geven. Diverse instanties heb ik benaderd, maar ik kan geen adres van nabestaanden krijgen c.q. vinden.
Bijlagen
Herdenking Z.O. Azië Oud Mariniers.JPG
Herdenking Z.O. Azië.JPG
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door bartg »

Veteraan schreef:Daar haak ik graag even op in, Arie.
Al enkele jaren zoek ik familie van een gesneuvelde vriend van mijn vader: Jacob Dorant.
Mijn vader en Jacob waren als vrijwillige mariniers samen vertrokken.
De in Indië gemaakte foto van deze vriend, die mijn vader had meegenomen naar Nederland, zou ik graag aan de familie willen geven. Diverse instanties heb ik benaderd, maar ik kan geen adres van nabestaanden krijgen c.q. vinden.
Heb je hier al eens kontakt mee opgenomen ?

http://www.vomarns.nl/_vomarns/htm/_start.htm
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Veteraan »

bartg schreef: Heb je hier al eens kontakt mee opgenomen ?

http://www.vomarns.nl/_vomarns/htm/_start.htm
Ja, Bart. "Houwe Zo" en de C.O.M. (Contact Oud Mariniers) en ik heb nog altijd contact met "de Sobats", die hun makker (mijn vader) naar zijn graf hebben gebracht.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Vincent1971 »

dienstmaten.nl :?
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Veteraan »

Vincent1971 schreef:dienstmaten.nl :?
Die dienstmakker hoeft niet gevonden te worden. Die is er niet meer.
Maar familie van die dienstmakker. Hij was verloofd. Geen kinderen. Misschien broers, zusjes?
Mijn vader kreeg zelfs nog een broertje toen hij in Indië was. Die brief durfde hij niet te bewaren .....
In zijn brief op de terugreis (in het Suezkanaal) vroeg hij of zijn broertje al kon lopen (om zijn ouders te plezieren).
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Veteraan »

Laatste daarover:
Toen hij met de jongens uit Enschede in de bus zat, wist hij niet waar hij eruit moest. Maar ze werden afgeroepen.
Op de "Sahara" mompelden verschillende jongens: "Hier ga ik er niet uit, wat een kippenhokken". Daar bleken zijn ouders te wonen. Trots op hun nieuwe huis.
Ze waren kazernes gewend. Grote ruimtes.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Arie »

Bemanning Halifax krijgt monument

Gepubliceerd op: 27/09/2013


In Boekelo wordt zondag een monument onthuld voor de bemanning van een Halifax vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. Het is zeventig jaar geleden dat het vliegtuig neerstortte. Vier Twentenaren onderzochten het verhaal over de Halifax en haalden waardevolle informatie naar boven. Het vliegtuig was op 29 september onderweg naar het Duitse Bochum. Boven Twente werd het vliegtuig aangevallen waarna het toestel neerstortte. Vijf vliegers overleefden het door per parachute het toestel te verlaten. De overige twee bemanningsleden hebben het niet gered.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/bemanning-ha ... /item?8413
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Arie »

Enschedese parochie eert in de oorlog doodgeschoten kapelaan Reinier de Hosson

05 mei 2014

De op 31 oktober 1944 in Gronau doodgeschoten geestelijke is een vrijwel onbekende verzetsstrijder in Enschede gebleven. Een keer per jaar, rond 4 mei, wordt zijn naam genoemd tijdens een dienst in de Jacobuskerk. Voor de meeste Enschedeërs zegt de naam ‘kapelaan De Hosson’ niets. Zijn graf bevindt zich niet in Enschede, maar in zijn geboortestad Groningen. Herinneringen van zijn paar jaren in Enschede zijn al lang vervaagd.

Regnerus Aloysius de Hosson kwam een maand voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog vanuit Groningen naar de Jacobusparochie. Op 9 april 1940 werd hij in Enschede benoemd. In het voorjaar van 1944 werd hij door een collega-kapelaan gevraagd zich in te zetten voor onderduikers en anderen die de dupe waren van onderdrukking en terreur. De Hosson zei ‘ja’.

Een paar maanden later was de dan 33-jarige kapelaan dood. Geliquideerd in Gronau, waar hij was opgesloten. Verraden door een 20-jarige Enschedese.
Sinds begin april herinnert een Stolperstein bij de voordeur van de pastorie aan de Langestraat 51 aan kapelaan De Hosson. Deze zondag, na de wekelijkse dienst, wordt de steen ingewijd door pastoor André Monnikhof. De Hosson verdient meer, vinden parochianen. „Een straatnaam”, klinkt het.
bron: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/e ... -1.4346183
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Arie »

De stolperstein ter nagedachtenis van de in de oorlog doodgeschoten kapelaan Reinier de Hosson
is nu ingemetseld bij de voordeur van de citypastorie aan de Langestraat 51.
Bijlagen
stolperstein bij voordeur Citypastorie Langestraat 51.JPG
Langestraat 51 stolperstein bij voordeur citypastorie.JPG
Langestraat 51 Citypastorie.JPG
Langestraat 51 Citypastorie (2).JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Arie »

Nog weer een oorlogsmonument gevonden en wel in de Grote Kerk aan de Oude Markt. Het is een plaquette van Ds. Leendert Overduin (1900-1976). In december 2000 werd in de Grote Kerk op de Oude Markt deze gedenksteen geplaatst als herinnering aan zijn moed, inzet en geloof. zie ook: http://4en5mei.enschede.nl/archief/0002 ... &monument=
Er is daar ook nog een monument ter herinnering aan Nanne Zwiep, predikant te Enschede, weggevoerd 20-4-1942 en overleden te Dachau 24-11-1942. Het is mij niet gelukt daarvan een foto te maken.
Bijlagen
Oude Markt interieur Grote Kerk plaquette Ds. Overduin.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Arie »

Ik was gisteren op de Hervormde begraafplaats aan de Haaksbergerstraat tegenover de kerk in Usselo en ontdekte daar een oorlogsgraf van Dirk Jan ter Borg uit Usselo en gesneuveld in Roermond op 10 mei 1940. Is er misschien iets meer bekend over Dirk Jan ter Borg?
Bijlagen
Usselo Haaksbergerstraat toegangspoort Hervormde begraafplaats (2).JPG
Usselo Haaksbergerstraat oorlogsgraven Hervormde begraafplaats.JPG
Usselo Haaksbergerstraat Hervormde begraafplaats oorlogsgraf Dirk Jan ter Borg (2).JPG
Usselo Haaksbergerstraat Hervormde begraafplaats oorlogsgraf Dirk Jan ter Borg.JPG
Plaats reactie