Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Universiteit Twente

Informatie en vorderingen.
Rooy
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Universiteit Twente

Bericht door Rooy »

Mooi!

Dat duurde nog best lang. Twee jaar ondertussen?
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Universiteit Twente

Bericht door TA »

Ik vind het echt een verschrikkelijk lelijk gebouw. Het lijkt nu alweer gedateerd!
Hans van Dijk

Re: Universiteit Twente

Bericht door Hans van Dijk »

Ben er vandaag nog geweest, niets mis mee hoor :okay:
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Re: Universiteit Twente

Bericht door Rikarchitecten »

-
Laatst gewijzigd door Rikarchitecten op wo jan 05, 2011 3:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
ENSCHEDE
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Universiteit Twente

Bericht door Arie »

UT viert 50-jarig bestaan zonder luxe
dinsdag 28 december 2010

ENSCHEDE – De Universiteit Twente (UT) viert het komende jaar op tal van momenten het vijftigjarig bestaan. „We gaan het niet sober vieren, maar wel zonder luxe. Dat past niet in een tijd waarin het hoger onderwijs zo veel moet bezuinigen”, zegt Anne Flierman, voorzitter van het college van bestuur van de UT.

De UT begon op 1 december 1961 als derde technische universiteit van Nederland en heette toen nog Technische Hogeschool Twente. Koningin Juliana opende de universiteit in 1964 officieel, toen de eerste studenten een kamer betrokken op landgoed Drienerlo aan de rand van Enschede. De hogeschool kende namelijk als enige universiteit in Nederland een zogenoemde campusplicht: verplicht wonen op het uitgestrekte terrein, zoals onder meer in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten nog steeds gebruikelijk is.
TCT
TowarischWolf

Re: Universiteit Twente

Bericht door TowarischWolf »

Als mijn masterplan werkt, dan ga ik naar UT in September. Zij hebben mij geaccepteerd, maar ik wil een paar dingen doen voor ik accepteer. Er is niets mis met de oude gebouwen, denk ik. Het lijkt zoals zij maken altijd nieuw constructies wanneer en waar 't nodig is (woonplaatsen en zo) en het geeft een conflict tussen oud en nieuw. Vind ik 't wel best :).

Hier moet de campus van universiteiten woonplaatsen hebben, want het zo vele mensen uit China, Japan, Nederland, Duitsland, Rusland enz. geeft. Er is hoewel geen probleem met woonplaatsen.... En waarom komen zij hier? Zij spelen Human vs Zombies naar de ANU (beroemde universiteit), natuurlijk :roll:.
ANU populatie:
Internationale studenten: 99.99999999%
Nerds: 0.00000001%
Nou.. nerds misschien 100% en internationale studenten blijft 99.99999999%.
Geeks zijn cooler als nerds :D.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Universiteit Twente

Bericht door Arie »

Vol programma op jarige UT

dinsdag 22 november 2011 |

ENSCHEDE - De vijftigste verjaardag van de Universiteit Twente, op 25 november gaat met de nodige feestelijkheden gepaard. De meeste feestelijke dag is vrijdag de 25ste. Dan is de grote viering in het Enschedese Wilminktheater. Die begint om 14.00 uur.

Hoogtepunt is de uitreiking van een aantal ere-doctoraten. Voor de buitenwacht is de Amerikaan Adam Savage waarschijnlijk de bekendste. Samen met Jamie Hyneman presenteert hij het programma Mythbusters op Discovery Channel. Mede namens de thuisgebleven Hyneman neemt hij de onderscheiding in ontvangst vanwege het populariseren van de wetenschap.

De uitreiking van de ere-doctoraten is mede een hoogtepunt omdat Koningin Beatrix de uitreiking zal bijwonen. Namens de provincie is Commissaris der Koningin Ank Bijleveld aanwezig. Behalve de Mythbusters krijgen nog drie anderen de onderscheiding. Het zijn prof. dr. W. Knoll, prof. dr. H. Nowotny, en H. Termeer.

Verder worden de feestelijkheden opgeluisterd door instelling van de nieuwe leerstoel Talentontwikkeling. Wie de stoel gaat bekleden wordt begin volgend jaar pas bekend. De viering wordt opgefleurd met muziek van het Orkest van het Oosten onder leiding van J. de Vriend. Uiteraard zal rector magnificus prof. dr. H. Brinksma ook nog het nodige zeggen en met zijn woorden nog eens het thema van deze vijftigste Dies Natalis onderstrepen: High Tech, Human Touch.

De hoofdviering wordt voorafgegaan door een aantal dagen met bijzondere activiteiten. Op 21 en 22 november vindt het forum University-Business Cooperation thematic Forum plaats. Het forum gaat over de samenwerking tussen universiteiten. Namens de regering is minister Marja van Bijsterveldt (OCW) aanwezig. Daarnaast nemen op 22 november partnerinstellingen een kijkje op de UT. Bijzonder is de promotie van Jorrit de Boer op de 25ste november. Hij promoveert op een proefschrift over de geschiedenis van de UT. Daarin beschrijft hij hoe in 1961 de toenmalige minister Cals besloot om naast Delft en Eindhoven, een derde technische hogeschool op te richten in Drienerlo.

De 26ste is gereserveerd voor voormalig (afgestudeerde) studenten. Voor hen is een speciaal programma samengesteld.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/twente/9 ... ige-UT.ece
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Universiteit Twente

Bericht door Arie »

Vanmiddag even bij de aankomst van Koninging Beatrix geweest bij het Wilminktheater in Enschede t.g.v. de 50e verjaardag van Universiteit Twente, waarbij zij een aantal ere-doctoraten zal uitreiken. Helaas is de foto van de Koningin niet zo duidelijk geworden. Ik plaats ze toch maar hierbij:
Bijlagen
Hofauto.JPG
De Pers.JPG
bloemen voor ontvangst.JPG
aankomst Koningin.JPG
aankomst hoogleraren.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Universiteit Twente

Bericht door Arie »

Koningin gearriveerd in Enschede

vrijdag 25 november 2011

ENSCHEDE – Koningin Beatrix is vrijdagmiddag rond 15 uur gearriveerd bij het Wilminktheater in Enschede. De Koningin bezoekt de vijftigste verjaardag van de Universiteit Twente. Ze woont de diesrede door Prof. dr. Clemens van Blitterswijk bij en de uitreiking van een aantal ere-doctoraten.

Namens de provincie is Commissaris der Koningin Ank Bijleveld aanwezig.

MythBusters Adam Savage en Jamie Hynemankrijgt een ere-doctoraat van de UT. Behalve de Mythbusters krijgen nog drie anderen de onderscheiding. Het zijn prof. dr. W. Knoll, prof. dr. H. Nowotny, en H. Termeer.

Hieronder een diashow Ut 50 jaar. Foto's Wouter Borre

Bekijk hieronder een video van RTVOost. zie: http://www.tctubantia.nl/regio/twente/9 ... schede.ece
Bijlagen
Esther Brinksma geeft bloemen aan de Koningin. Foto: Wouter Borre
Esther Brinksma geeft bloemen aan de Koningin. Foto: Wouter Borre
photo1_2208058h.jpg (17.73 KiB) 13031 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Universiteit Twente

Bericht door Arie »

Nog meer foto;s op RTV Oost.
P.S. De man met de rode jas was ik :)

Foto's viering 50 jaar UT met koningin Beatrix

vrijdag 25 november 2011 | 21:33 uur

In het bijzijn van koningin Beatrix is in Enschede het vijftigjarig bestaan van de Universiteit Twente gevierd tijdens de Dies Natalis in het Wilminktheater. Tijdens de viering werden ook eredoctoraten uitgereikt, onder anderen aan Jamie Hyneman en Adam Savage van het tv-programma Mythbusters. Hieronder is een fotoreportage te zien.
Bekijk de foto's hier op Flickr. Foto's: Henk van der Hoeven. zie: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=134397
Bijlagen
De man met de rode jas
De man met de rode jas
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Universiteit Twente

Bericht door Winus »

Je staat er goed op Arie. :okay:
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Universiteit Twente

Bericht door Arie »

MESA+ opent op 1 juni deuren voor het brede publiek

1 juni: rondleiding MESA+ NanoLab en lezing over nanotechnologie

Op zaterdag 1 juni opent onderzoeksinstituut MESA+ van de Universiteit Twente van 11.00 uur tot 17.00 uur zijn deuren voor het brede publiek. Iedereen kan op die dag alles leren over nanotechnologie en het grootste nanolab van Nederland bezoeken. Het programma vindt plaats in het kader van de High Tech Ontdekkingsroute, onderdeel van de Dutch Technology Week.

Nanotechnologie is de wetenschap die zich bezighoudt met het extreem kleine, de schaal van atomen en moleculen. Een nanometer is zeer klein, een miljoen keer kleiner dan een millimeter. Zo klein dat je allerlei gecompliceerde apparaten nodig hebt om nanomaterialen te kunnen maken, bewerken en zelfs om ze te kunnen zien.

Op zaterdag 1 juni kan iedereen kennismaken met de wondere wereld van de nanotechnologie. MESA+, het onderzoeksinstituut voor nanotechnologie van de Universiteit Twente, opent die dag namelijk zijn deuren voor het brede publiek. Op het programma staat onder meer een uitgebreide rondleiding door het MESA+ Nanolab, het grootste laboratorium op het gebied van nanotechnologie van Nederland. Het state-of-the-art laboratorium is in 2010 door (destijds) kroonprins Willem-Alexander geopend. Het gebouw is zo gebouwd dat alle invloeden van buitenaf, zoals trillingen en elektromagnetische verstoringen, vrijwel tot nul zijn gereduceerd. De rondleidingen starten elk uur tussen 11.00-16.00 uur.

Spelenderwijs

Naast een rondleiding door het laboratorium, staat om 14.00 uur ook een lezing van prof. dr. ing. Dave Blank, wetenschappelijk directeur van MESA+, op het programma. In zijn lezing gaat Blank op een toegankelijke manier in op de vraag wat nanotechnologie precies is, wat je er mee kunt en wat MESA+ allemaal doet. Om de jeugd spelenderwijs in aanraking te laten komen met techniek en nanotechnologie zijn er proefjes, experimenten en interactieve demonstraties gericht op jongeren.

Het bedrijf PANalytical, dat nauw samenwerkt met onderzoekers van MESA+, demonstreert daarnaast ter plekke enkele opstellingen waarmee het in het MESA+ NanoLab werkt. De opstellingen zijn tevens onderdeel van de rondleiding.

Geïnteresseerden zijn van 11.00 uur tot 17.00 uur van harte welkom in het MESA+ NanoLab dat gelegen is aan de Hallenweg 15 op de campus van de Universiteit Twente (gebouw 16 op de plattegrond van de UT-campus).

Het programma van MESA+ maakt onderdeel uit van de High Tech Ontdekkingsroute (onderdeel van de Dutch Technology Week) waar het brede publiek in de regio Twente, Eindhoven en Delft kennis kan maken met wetenschap en techniek.
bron: http://www.utwente.nl/mesaplus/nl/archi ... liek.docx/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Universiteit Twente

Bericht door Arie »

Nog een oude foto gevonden van de ingang van Universiteit Twente (toen nog THT) vanaf de Hengelosestraat met portiershuisje. Toen nog zonder viaduct en inmiddels ook weer zonder viaduct, maar ook zonder portiershuisje.
Bijlagen
Hengelosestraat ingang universiteit..jpg
Hengelosestraat ingang universiteit..jpg (122.56 KiB) 12468 keer bekeken
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Universiteit Twente

Bericht door hans »

en zonder chaotische straatindeling...
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Universiteit Twente

Bericht door Ostar »

Hee had de Drienerlolaan toen nog gescheiden rijstroken!
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Universiteit Twente

Bericht door Hendrik »

Het lijkt mij dat deze foto genomen is vanaf het viaduct. Dat viaduct lag er al vanaf het begin.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Universiteit Twente

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:Het lijkt mij dat deze foto genomen is vanaf het viaduct. Dat viaduct lag er al vanaf het begin.
Ik denk het nu ook Hendrik. Was er eerst zo'n bailybrug?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Universiteit Twente

Bericht door Arie »

Ik heb wel deze foto van 1960 gevonden. De brug was toen nog in aanbouw. De bailybrug was op een andere plek.
Bijlagen
Hengelosestraat 1960 Bailybrug bij THT.jpg
Hengelosestraat 1960 Bailybrug bij THT.jpg (44.13 KiB) 12373 keer bekeken
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Universiteit Twente

Bericht door Hendrik »

Die bailybrug was er om bouwmaterialen aan te voeren tijdens de bouw van de THT. De Hengelosestraat was toen nog DE invalsweg vanuit het westen. De A1 en de A35 waren nog in de denkfase. De A1 reikte tot even voorbij kruispunt Hoevelaken, toen nog een rotonde.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Re: Universiteit Twente

Bericht door Rikarchitecten »

Amerikaans bedrijf brengt miljoenen naar Enschede

De grote Amerikaanse investeerder Cottonwood Technology Fund vestigt zich in Enschede. Het bedrijf heeft direct 10 miljoen euro te verdelen aan start-ups.

Enschede wordt het Europese hoofdkantoor van de durfinvesteerder. Ray Quintana is de man die leiding gaat geven aan de Europese activiteiten. Eind dit jaar verwacht hij al 30 miljoen euro in de pot te hebben, vertelt hij aan RTLZ-verslaggever Hella Hueck.

Cottonwood strijkt heel bewust neer op de campus van de Universiteit Twente, waar ze voorop lopen op het gebied van bijvoorbeeld nanotechnologie.

'Nederlanders zijn zó ontzettend bescheiden'
"Iedereen vraagt aan mij: Waarom ga je naar Nederland? Wat is er te doen in Enschede? De Nederlanders zijn zó ontzettend bescheiden, te bescheiden eigenlijk", zegt Quintana. "Wat hier allemaal te vinden is aan hoogopgeleide mensen, technologie, capaciteiten is echt van wereldklasse.”

Voordat Quintana zijn eigen investeringsmaatschappij oprichtte, werkte hij jarenlang bij Bosch in Duitsland. “De Duitsers zijn vrij conservatief, niet heel ondernemend. Ik dacht dat de cultuur in Nederland hetzelfde was. Tot ik hier vorig jaar werd uitgenodigd om te komen spreken op een conferentie. Ik zag wat voor een goed werkend eco-systeem Twente heeft. Er is hier harde wetenschap. Er wordt fundamenteel onderzoek gedaan.


Volgens de Amerikaan is er ook goed contact met het bedrijfsleven om technologie toepasbaar te maken. "De grote bedrijven weten Enschede te vinden en jonge ondernemers ook. Ik wist meteen: hier moeten we zijn." Ver weg is het niet voor de Amerikaan. "Ons hoofdkantoor zit in New Mexico, middenin de woestijn. Dus ik ben wel wat gewend!”

Open armen
Collegevoorzitter van de Universiteit Twente, Victor van der Chijs, ontvangt Cottonwood met open armen. “Ik weet even niet meer precies hoeveel bedrijven er op de campus ontstaan zijn. De teller staat nu op 871, geloof ik. Dat zijn de bedrijven die nog bestaan. Er mislukt er nog wel eens eentje. Dat zijn er gewoon heel erg veel, dus er is ook genoeg te financieren.”

Van der Chijs is niet bang dat Cottonwood Nederlandse start-ups wegkaapt. “De bedoeling is juist dat de start-ups hier blijven en groeien. Dit is fantastisch nieuws voor Nederland. Door Amerikaanse geld en kennis wordt het nu makkelijker voor start-ups om snel in het buitenland aan de slag kunnen. Want Cottonwood heeft een groot internationaal netwerk waar ze gebruik van kunnen maken.”

Veel potentie
De durfinvesteerder is vooral op zoek naar ondernemers die nét gestart zijn. “We kijken naar bedrijven die veel potentie hebben. Het maakt niet uit in welke sector je zit: gezondheidszorg, IT of schone technologie. Je hoeft nog geen klanten te hebben, je product hoeft nog niet af te zijn. Als je maar écht een goed, vernieuwend idee hebt. Dan helpen wij met de rest. Onze kracht is het opbouwen van een bedrijf.”

Kan het zijn dat Nederlandse start-ups straks ook miljarden waard zijn? Hier in Europa staan we met onze oren te klapperen bij de miljardenovernames van Nest en Oculus Rift. Quintana lacht. “Hier worden bedrijven van onderaf gebouwd, wij denken meteen op wereldschaal. Wij zouden hier niet zijn als we niet denken dat Nederlandse bedrijven net zoveel waard kunnen worden als de Amerikaanse.”

Quintana heeft al een aantal Nederlandse ondernemers op het oog waar hij in wil investeren, maar wil nog niet met ons delen welke.

RTL Nieuws
ENSCHEDE
Plaats reactie