Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

In mijn jaren in Arnhem heb ik de stad leren kennen als een verveloze bende. Het is natuurlijk een schitterde stad, de oude wijken als het Spijkerkwartier, Transvaalkwartier en Gulden Bodem zijn echt de moeite van het bekijken waard. Het ziet er allemaal grootstedelijk uit. Zo'n Jansbuitensingel hebben we niet in Enschede. Da's jammer.
Afbeelding

Maar ik vond het verder geen aangename stad om te wonen. Het uitgaansleven is er erg grootschalig, maar weinig sfeervol. Het ontbreken van een universiteit speelt Arnhem echt parten wat dat betreft. De markt is echt een aanfluiting en er is veel rotzooi in bepaalde buurten. Op zich hoort dat laatste natuurlijk bij een grote stad, maar als het niet, zoals in Amsterdam, wordt gecompenseerd door wat gezelligheid, is het vooral deprimerend.
Ik denk dat veel mensen teleurgesteld raken in Arnhem, het doet aan als een echte GroBstadt, maar is het niet. Veel mensen (waaronder ikzelf toevallig) verhuizen dan ook door naar aangenamer oorden als Utrecht en Amsterdam.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
mooienschede

Bericht door mooienschede »

Ik kan het niet beter verwoorden.........

Die muur van grote kantoren op de Jansbuitensingel is inderdaad nogal grootstedelijk. Vergeet ook de groenstrook in het midden van de singel
niet met de mooie standbeelden en klassieke fonteinen... je waant je in een mooi historisch centrum in een grote stad.
Maar dat is schijn. Arnhem is niet echt historisch, het grootste deel vand e binnenstad is platgebombardeerd, alleen enkele statige wijkjes met grote herenhuizen zijn bewaard gebleven. Deze zijn dan ook echt mooi en groen (met park Sonsbeek om de hoek)

Maar verder, in het centrum? De gewone bekende ketens en Ratelband's haphoek voor een snelle zak patat. Met hier en daar een grappig winkeltje ertussen. Uitgaan kun je eigenlijk alleen op de Korenmarkt, een klein plein met een hoge concentratie cafés en disco's.

Vooral Arnhem- Zuid (waar ik woon) is erg saai en eentonig (duizenden rijtjeshuizen met tuintje) en is gewoon een stad op zich, vergelijkbaar met saaie plaatsen als Zoetermeer of Assen. Met als centrum Winkelcentrum Kronenburg, een enorme vieze grauwe architectonische miskleun uit de jaren zeventig.

Als ik de kans krijg keer ik terug naar Enschede........... en huur ik een appartement in de nieuwe woontoren aan de Boulevard.
The Prodigy
Member
Member
Berichten: 25
Lid geworden op: di mar 22, 2005 7:40 pm
Locatie: 074

Bericht door The Prodigy »

Ja, als je aan Arnhem denkt, dan denk je niet meteen aan arnhem-zuid, wat ik persoonlijk ook het lelijkst gedeelte van de stad vind. Arnhem moet het vooral hebben van het gedeelte ten noorden van de rivier de Rijn.
Wat WC Kronenburg betreft: het ziet er idd niet uit, maar er komen wel hele volksstammen op af. Het winkelaanbod kun je vergelijken met dat van een gemiddelde stad, gratis parkeren en met als klap op de vuurpijl die gigantische AH XL winkel die waarschijnlijk ook in Enschede komt.
Martin

Bericht door Martin »

Wat Arnhem ook wel een klein beetje bijzonder maakt zijn natuurlijk de vele heuvelen die de stad rijk is (alleen niet echt voor de fietser). En park Sonsbeek en ik meende iets verderop park zippendael (weet niet of de naam helemaal klopt) zijn ook zeer zeker de moeite waard.  8)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Zypendaal is de naam, de plaatselijke bevolking spreekt het uit als Ziependaal.
Enschede ligt ook op een bescheiden heuvelrug, misschien minder hoog dan de Arnhemse, maar met dezelfde potentie. Als de landgoederen rondom de Oldenzaalsestraat en het Hoge Boekel eens fatsoenlijk aaneen gesmeed worden, krijg je een groene hub waar Sonsbeek niet tegenop kan.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Martin

Bericht door Martin »

Met de molen in Lonneker als grote trekpleister.  8)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

:D
En die Arnhemmers zich maar behelpen met dat Chinese restaurant en die watermolen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Martin

Bericht door Martin »

:lol:

Dat zal ze leren om zo minachtend te doen over ons Enschede. ;)
The Prodigy
Member
Member
Berichten: 25
Lid geworden op: di mar 22, 2005 7:40 pm
Locatie: 074

Bericht door The Prodigy »

Er komt trouwens ook een media markt in arnhem naast het rembrandt theater waar ze nu aan het bouwen zijn,
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Nu pas. ;)
de kloomp'maj anhoalen
The Prodigy
Member
Member
Berichten: 25
Lid geworden op: di mar 22, 2005 7:40 pm
Locatie: 074

Bericht door The Prodigy »

Waarschijnlijk konden ze in arnhem geen bestaande winkelruimte vinden.
mooienschede

Bericht door mooienschede »

Kreeg vanmiddag een blaadje in de bus,een reclame-achtig Stadsmagazine, waarin staat hoe geweldig Arnhem wel niet is. Noemen ze allemaal dingen waarvan ik denk: ja dat heb je in elke grotere stad wel. Zoals bijv. Enschede.

Staat er wél een heel artikel in met schreeuwerige letters dat Arnhem de vijfde winkelstad van Nederland is. Blijkt voor de tweede keer uit nationaal onderzoek. Zeer gevarieerd aanbod aan winkelketens, multiculturele stad, gezellige straten, 300.000 bezoekers per week uit de wijde regio, op korte afstand vanuit de binnenstad de natuur in, mooie parken.  :?

Heeft Enschede ook. :cheer:

Wat heeft Arnhem nou voor speciaals in vergelijking met andere steden, dat het zelfs Groningen voorbijstreeft? En dat Enschede helemaal niet voorkomt in de top 15 van leukste winkelsteden??? Dat kan toch helemaal niet!  :x
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Enschede niet in de top 15? Uit welk jaar stamt dat onderzoek? 2001 of zo, toen het nog een grote bouwput was hier. :x

Ik kan me overigens wel voorstellen dat Arnhem vrij hoog eindigt in zo'n lijstje, hoewel ik de stad niet goed genoeg ken om op te noemen waarom dit zo is...
de kloomp'maj anhoalen
mooienschede

Bericht door mooienschede »

Uit 2002 volgens mij. En wat bouwputten betreft..... de afgelopen jaren ooit in Arnhem geweest...??

Heeft iemand een idee wat er nou precies aan schort waardoor Enschede nog lang niet in de top tien staat?  Dat zou je gezien de recente vernieuwing van de binnenstad toch wel mogen gaan verwachten eigenlijk. Dat mensen uit de randstad en of het zuiden / noorden doorgaans niet in Enschede gaan winkelen, lijkt me vrij logisch. Maar
het grote Oost-Nederland gebied? Het zou toch zo moeten zijn dat duizenden mensen uit Overijssel/Gelderland regelmatig een complete dag Enschede doen "een dagje uit met alles erop en eraan?"

Waarom wordt Enschede vaak "vergeten" en gaat men richting Arnhem/Nijmegen?
Kwestie van onbekend maakt onbemind ?
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Dat denk ik wel ja.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

mooienschede schreef:Uit 2002 volgens mij. En wat bouwputten betreft..... de afgelopen jaren ooit in Arnhem geweest...??
Nee, maar in Arnhem gaat het om het stationsgebied, in Enschede waren de bouwactiviteiten midden in het winkelgebied.
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Arnhem was toch altijd al zo'n stad waar iedereen vanuit de provincie in de vakantie heen ging om te shoppen. Zo'n alternatieve traditie, in ieder geval hier in de buurt. Iets wat je van Enschede niet kon (en misschien wel kan) zeggen.
mooienschede

Bericht door mooienschede »

En wat gaat de gemeente Enschede daaraan doen, om meer bekendheid te geven aan de stad?   In meen gelezen te hebben dat er posters van Kleur de Stad in andere steden kwamen te hangen in april?  Nog niets gezien hier. Maar wat doet de gemeente verder op promotie-gebied?

De winkeltrek richting Arnhem valt best om te buigen denk ik. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat vele Arnhemse vrienden van mij, NOOIT in Enschede zijn geweest (überhaupt nog nooit in Twente), en de stad associëren met de vuurwerkramp, saaiheid, burgerlijkheid,
vooral ver weg,  en gewoon "weinig te doen" in het algemeen. Ze zouden niet weten waarvoor ze speciaal een dag naar Enschede zouden gaan.
Het imago, het beeld dat de stad oproept is eh.... tja... gewoon niets eigenlijk.
:cry:

Maar toen ik mijn vriendin ( oorspronkelijk uit Utrecht) laatst mee had genomen naar Enschede, vond ze het "errug gezellug" daar. Heel anders dan ze had verwacht, ze heeft nu veel positiever idee.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Misschien is dat citybranding dan toch niet zo'n slecht idee...
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

citybranding
brand hebben we hier wel genoeg gehad... :shake:

;)
Plaats reactie