Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Het Volkspark

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het Volkspark

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Ergens in mijn herinnering komt iets naar boven dat de houthal van het timmerfabriek omgedraaid werd en dat hij toen als tribune werd gebruikt. Of zo ongeveer dan. :?
Was dat de naastgelegen houthandel Denneboom op de hoek Emmastraat en Houtstraat. Daarvan vandaag nog een foto gezien op Facebook. Op de 2e luchtfoto van het Volkspark is de tribune goed te zien.
Bijlagen
Volkspark luchtfoto vóór 1938.jpg
Volkspark luchtfoto vóór 1938(2).jpg
Emmastraat hoek Zwedeweg houthandel Denneboom kantoo boekhandel Hop.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Het Volkspark

Bericht door Veteraan »

Bij die laatste foto herinner ik me dat je langs kantoorboekhandel Hop over het spoor naar de veiling (dus op de foto naar links) kon lopen. Vanaf de veiling liep je weer naar de Janninksweg.
Was toen lopen op het spoor ook al verboden? :D :D
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Het Volkspark

Bericht door Veteraan »

Wat was de Stadsweide nog een echte Stadsweide zonder Saxion!
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Het Volkspark

Bericht door hans »

het spoor van de nu westerval ?
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Het Volkspark

Bericht door Veteraan »

hans schreef:het spoor van de nu westerval ?
Ja, langs het slachthuis, tussen de tennisbaan van het Volkspark en de "ballerinawinkel", langs de houtzagerij van Denneboom, de veiling, naar Jannink aan de Haaksbergerstraat.
Het spoor is duidelijk herkenbaar. Nu grotendeels fietspad door nieuwbouw. (Nou ja, nieuw ... het staat er al een tijdje).
Bijlagen
Westerval - ballerinawinkel.JPG
Westerval - De Triomfboog - Jannink.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het Volkspark

Bericht door Arie »

Het fietspad bij de Korte Bogen vanaf de Zwedeweg naar de rotonde Haaksbergerstraat over het traject waar vroeger de spoorlijn lag.
Bijlagen
De Korte Bogen fietspad.JPG
De Korte Bogen fietspad naar rotonde Haaksbergerstraat.JPG
De Korte bogen fietspad (2).JPG
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het Volkspark

Bericht door enschedeinansichten »

Arie schreef:
enschedeinansichten schreef:Ergens in mijn herinnering komt iets naar boven dat de houthal van het timmerfabriek omgedraaid werd en dat hij toen als tribune werd gebruikt. Of zo ongeveer dan. :?
Was dat de naastgelegen houthandel Denneboom op de hoek Emmastraat en Houtstraat. Daarvan vandaag nog een foto gezien op Facebook. Op de 2e luchtfoto van het Volkspark is de tribune goed te zien.
Ja het was Denneboom, ik zal het eens aan mijn moeder vragen, volgens mij heeft zij ook nog andere herinneringen aan die tribune. :love2:

http://efcpw.slclubsite.nl/index.php?op ... Itemid=184
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Het Volkspark

Bericht door Pitr de Nerd »

hans schreef:het spoor van de nu westerval ?
Hans, dat spoor ligt net noordelijk van de Westerval. Inderdaad: ligt. Een deel ligt er nog, zowel rails als dwarsliggers. van ongeveer de Rembrandtlaan tot aan de Afinkstraat.
spoor.jpg
Aan de linkerkant zie je de tekst Hendrik ter Kuile straat. daar vlak onder zie je twee strepen. de bovenste heeft een knik omhoog en is een sloot, de rechte streep er onder is het spoor. Mijn vader woonde daar vlak bij tot 1984. dat deel van het spoor is afgesloten toen de A35 werd aangelegd, de MBS reed erop. Die stopte aan de kruising met de Rembrandtlaan. Na het "doorknippen" van het spoor is het blijven liggen daar.
de overgang in de Rembrandtlaan is weggehaald, net als die in de ter Kuile straat. Die laatste is nog zichtbaar op StreetView:
spoor2.jpg
spoor2.jpg (40.35 KiB) 16902 keer bekeken
De donkergrijze streep in de weg is de oude overgang. Er boven, iets links van het midden, zie je het witte hek wat om de afvoer van de riooloverstort aan de Bruggertstraat staat. Daar ben ik in 1967 eens doorheen gegaan in een duikpak om onze hond er uit te halen die door het rooster van de overstort was gevallen. Niet fris, vieze beestjes, maar de hond heb ik er uit gekregen :D

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Het Volkspark

Bericht door hans »

gaaf dat je dan toch nog steeds de sporen van het "spoor" kunt vinden :-)
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het Volkspark

Bericht door Arie »

hans schreef:gaaf dat je dan toch nog steeds de sporen van het "spoor" kunt vinden :-)
Nog meer sporen van het verdwenen spoor is mooi terug te vinden op deze site: http://diggelfjoer.swalker.nl/railtr/ra ... esbo2.html
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Het Volkspark

Bericht door Pitr de Nerd »

Hans, Arie: dat spoor heeft me altijd geïnteresseerd. Ten eerste omdat ik er vlak bij woonde, aan de Rembrandtlaan, ongeveer waar nu de Westerval onder de Rembrandtlaan doorgaat, en ten tweede omdat één van mijn geschiedenisleraren de heer de Graaff was, de man achter de MBS, samen met Tysma. Die vent was compleet treintjesgek. Als we geen zin hadden in les dan begon er één over een obscuur stukkie spoor en hop. Hij op zijn praatstoel en wij geen les :D
In ieder geval:
ens65.jpg
ens65.jpg (62.07 KiB) 16895 keer bekeken
Dit is de kaart uit 1965. Toen woonden we er net. Je ziet de kruising in het spoor aan de linkerkant, het spoor naar de Binnenhaven kwam vanaf de Usselerhalte, dat naar de Vredestein kwam vanaf Enschede. In het midden zie je een heel klein zijspoortje naar het noorden, dat was de fabriek van Sanders. Midden rechts zie je drie sporen, een kort richting de IJsbaanweg, het hoofdspoor naar Station Noord, en het spoor richting emplacement Zuid, de gasfabriek en Alstätte. Midden onder zie je een groot zwart gebouw, dat was de Chr HBS waar de Jochemsweg tussendoor liep. De Rembrandtlaan is nog niet doorgetrokken tussen de Bruggertstraat en de Hendrik ter Kuilestraat. De bungalow van mijn ouders staat er al, maar het Ichthuscollege is nog niet klaar. De weg die midden door de kaart loopt is de Strootsweg.
ens77.jpg
ens77.jpg (78.42 KiB) 16895 keer bekeken
Dit is 1977. De Nieuwe Industriehaven is klaar, de oude kruising zou nu in het water liggen. En zo komen beide sporen (Binnenhaven en Vredestein) nu vanaf Enschede. Het spoor naar Zuid is al weg, net als de korte fabrieksspoortjes naar Sanders en de IJsbaanweg. De Chr HBS is verdwenen, maar het Ichtus is nu klaar. De Strootsweg is een stuk zuidelijker gelegd en heet nu Hendrik ter Kuilestraat. Je ziet waar het spoor naar de Vredestein de HTKuilestr kruist.
ens89.jpg
ens89.jpg (71.82 KiB) 16895 keer bekeken
1989. Enschede heeft een miljoen gestoken in het verlengen van het spoor langs de Vredestein naar het industriegebied tegenover het nieuwe stadion. De aftakking daarvoor is net voor de poort van de Vredestein, en daar zit ook een fabrieksspoortje, alleen weet ik niet meer waarnaar. Toen was ik al weg uit Enschede. Dat is rechts onder. Het spoor is amper gebruikt, misschien zelfs helemaal niet. De sporen langs de westerval lopen net als in 1970.
ens95.jpg
ens95.jpg (60.81 KiB) 16895 keer bekeken
En dan is het 1995. Alle spoor is verdwenen, het Bouwhuistunneltje is gesloten, het spoor naar Station Noord ook. Je kan het tracé naar de tunnel nog iets volgen rechtsonder, er loopt een fietspad over het oude tracé. Er heeft nog jaren een stuk spoor gelegen onder de poort van de gemeentewerf aan het einde van de “landtong” tussen de twee havens, maar dat is nu net verwijderd bij de laatste reconstructie van de Binnenhaven.
En zo is alle spoor verdwenen. Ik kan precies zo’n verhaal houden voor het spoor naar Oldenzaal en Lonneker, en naar de gasfabriek/broekheurne/Alstätte. Ken ik ook uit de eerste hand: mijn vader werkte bij de gasfabriek voordat hij bij de Chr HBS ging werken, en mijn oom woonde aan de Twistveenweg, vlak bij het oude station Broekheurne. Het station waar later Hans Morselt, de beeldhouwer, woonde. En misschien nog wel, mijn oom zit tegenwoordig in Rijswijk en ik ben daar jaren niet geweest.

Ik ben in 1988 langs al die tracés gefietst, heb een aantal foto’s gemaakt, maar die kan ik niet vinden. Ik ben naar de USA gegaan en daarna in Almelo gaan wonen, ik weet bij Ghu niet waar ik die plaatjes heb opgeborgen.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Het Volkspark

Bericht door hans »

top , bedankt , een mooi verhaal !
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het Volkspark

Bericht door Arie »

Beheerscommissie Volkspark in Enschede op zwart zaad

17 april 2014

ENSCHEDE - Het Volkspark in Enschede verloedert. De beheerders kunnen slechts met heel veel moeite het oude park een beetje toonbaar houden. De gemeente springt nu bij met jaarlijks 90.000 euro.

Er is al jaren te weinig geld voor onderhoud van het park. Sinds het jaar 2000 zijn de inkomsten door de Paas- en herfstkermis voor de Commissie van Beheer terug gelopen.
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/b ... -1.4320763

Hieronder enkele foto's van de Paaskermis 2014
Bijlagen
Volkspark Paaskermis 2014 (5).JPG
Volkspark Paaskermis 2014.JPG
Volkspark Paaskermis 2014 (4).JPG
Volkspark Paaskermis 2014 (3).JPG
Volkspark Paaskermis 2014 (2).JPG
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Het Volkspark

Bericht door hans »

arie , heb je de prijzen bij de kassa,s ook gezien ?
ik hoorde vanmiddag van iemand dat bij een toutje trekken kraam een prijs van 6 euro zou staan ?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het Volkspark

Bericht door Arie »

hans schreef:arie , heb je de prijzen bij de kassa,s ook gezien ?
ik hoorde vanmiddag van iemand dat bij een toutje trekken kraam een prijs van 6 euro zou staan ?
Ik heb niet op de prijzen gelet. Vandaag was het dacht ik eurodag. Ik heb op verzoek van mijn echtgenote wel oliebollen gekocht bij Brunselaar 16 stuks voor 10 euro.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Het Volkspark

Bericht door hans »

oliebollen , altijd goed !
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Het Volkspark

Bericht door Twekkelerveld »

Ik denk dat hier het een ander gebeuren gaat. Mocht ook wel een keertje. :)

Afbeelding
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Het Volkspark

Bericht door hans »

er gebeurde wel iets , maar dat was de vroede vaderen weer een doorn in het oog....
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Het Volkspark

Bericht door Twekkelerveld »

Ik denk dat hele pand verbouwd of gesloopt gaat worden, omdat alles dicht getimmerd zit. Ik hoop dat ze ook wat met het pand er naast staat gaan doen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het Volkspark

Bericht door Arie »

Ik heb daar vorig jaar ook nog foto's gemaakt. Is daar nu de Pathmossingel of de Volksparksingel?
Bijlagen
Pathmossingel 30-5-2013.JPG
Plaats reactie