Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Meubelboulevard

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
wkleunen

Re: Meubelboulevard

Bericht door wkleunen »

Hopeloos plan inderdaad, er wordt weer precies hetzelfde neer gezet. Wat Rene laat zien ziet er veel beter uit.

M.i. is ook het probleem van de meubelboulevard dat het parkeer terrein tussen de gebouwen staat. Je moet echt hele stukken lopen om van de ene winkel naar de andere te komen. Dan krijg je meer het idee van een industrieterrein.

M.i. kun je beter het parkeerterrein om het gebouw heen zetten, dat je meerdere ingangen in het gebouw hebt (of een plein), waar de ingangen van de winkels redelijk dicht op elkaar zitten. Bij het plaatje van Rene heb je ook een centraal pleintje waar je van de ene winkel naar de ander kan lopen, zonder dat je aangereden wordt door een auto.

Woonlagen er boven is ook geschikt, dan komt er mogelijk ook een supermarkt waar altijd mensen zijn. Zal het niet snel verlaten worden. De locatie is er idd ideaal voor.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Meubelboulevard

Bericht door Spruwel »

M.i. (afkortingen zijn kennelijk nodig omdat er op een forum als deze natuurlijk geen plek is om alles voluit te moeten schrijven zoals we dat wel kunnen in een tweet waar we ruimte in overvloed hebben) is er een groot winkelplein in Hengelo waar de parkeerplaatsen ook midden tussen de gebouwen staan. En toch weten we het massaal te vinden.

Verder is het ontwerp inderdaad niet al te bijzonder en ben ik ook wel voor een mooi organisch ontwerp.
Niet dat ik dat snel zie gebeuren overigens...
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Meubelboulevard

Bericht door enschedeinansichten »

Rikarchitecten schreef:Inderdaad gemiste kans om deze locatie tot iets met aanzicht om te toveren. Ligt echter geheel binnen de verwachting van de gemeente om hier iets voor neer te zetten wat bijna exact hetzelfde is als wat er al stond. Deze detailhandel was perfect te combineren geweest met appartementen erboven, vooral aan de Hengelosestraat zouden meer bouwlagen zeer geschikt zijn.
De grond is particulier bezit en niet van de gemeente. Deze particulieren laten ook zelf bouwen en de gemeente mag alleen beoordelen of het ontwerp acceptabel is. Op gronden van mooi of niet mooi zal de gemeente (volgens mij) het niet snel afkeuren.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Meubelboulevard

Bericht door Rene »

enschedeinansichten schreef:
Rikarchitecten schreef:Inderdaad gemiste kans om deze locatie tot iets met aanzicht om te toveren. Ligt echter geheel binnen de verwachting van de gemeente om hier iets voor neer te zetten wat bijna exact hetzelfde is als wat er al stond. Deze detailhandel was perfect te combineren geweest met appartementen erboven, vooral aan de Hengelosestraat zouden meer bouwlagen zeer geschikt zijn.
De grond is particulier bezit en niet van de gemeente. Deze particulieren laten ook zelf bouwen en de gemeente mag alleen beoordelen of het ontwerp acceptabel is. Op gronden van mooi of niet mooi zal de gemeente (volgens mij) het niet snel afkeuren.

De overheid zijn o.a. jij en ik, en we hebben net de effecten kunnen waarnemen van een fenomeen als P(i)etitie.
Ook op kleinere schaal levert een protest tegen betaald parkeren Veldkamp duidelijke voorbeelden op dat een gemeente niet zomaar even iets beslist.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Meubelboulevard

Bericht door Highlander »

Rene schreef:
De overheid zijn o.a. jij en ik, en we hebben net de effecten kunnen waarnemen van een fenomeen als P(i)etitie.
Ik denk eerlijk gezegd dat de gemeente heel erg blij is met het particuliere initiatief om dat meubelplein uberhaupt te herontwikkelen (net zoals ze Ahold dankbaar zullen zijn voor de nieuwe Miro).

Het enige alternatief voor de gemeente zou zijn om de bedrijven op het Meubelplein elders een (leegstaande) locatie aan te bieden en vervolgens bemiddelen bij de verkoop van het meubelpleinterrein (aan een woningbouwvereniging?). Ik heb begrepen van de eigenaren van Maison Manon dat ze heel erg blij zijn met de betrokkenheid van de gemeente trouwens, die hebben geen klachten (integendeel).
wkleunen

Re: Meubelboulevard

Bericht door wkleunen »

Spruwel schreef:M.i. (afkortingen zijn kennelijk nodig omdat er op een forum als deze natuurlijk geen plek is om alles voluit te moeten schrijven zoals we dat wel kunnen in een tweet waar we ruimte in overvloed hebben) is er een groot winkelplein in Hengelo waar de parkeerplaatsen ook midden tussen de gebouwen staan. En toch weten we het massaal te vinden.

Verder is het ontwerp inderdaad niet al te bijzonder en ben ik ook wel voor een mooi organisch ontwerp.
Niet dat ik dat snel zie gebeuren overigens...

Als je doelt op het plein in Hengelo waar de Ikea ook zit, naar mijn mening is dat alleen een succes omdat de Ikea daar zit en die is gewoon inmens populair. Weinig winkels hebben zo'n aantrekkingskracht. Als de Ikea daar wegtrekt (wat waarschijnlijk/hopelijk niet zal gebeuren), wordt het daar ook desolaat. Heel wat andere bedrijfjes zitten daar omdat de Ikea daar ook zit, als die wegvalt krijg je ook zo'n debacle als bij schuttersveld. Dan wordt het gewoon een industrieterrein vlakbij de snelweg.

Of doel je ergens anders op, ik ben niet zo bekend in Hengelo.

Miro is dan weer wel populair en nu goed opgezet. Kan dus idd blijkbaar ook wel. Maar bij Miro zitten de ingangen van de winkels wel een stuk dichter bij elkaar / naast elkaar. Je loopt sneller van de ene naar de andere winkel.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Meubelboulevard

Bericht door Vincent1971 »

wkleunen schreef:
Spruwel schreef:M.i. (afkortingen zijn kennelijk nodig omdat er op een forum als deze natuurlijk geen plek is om alles voluit te moeten schrijven zoals we dat wel kunnen in een tweet waar we ruimte in overvloed hebben) is er een groot winkelplein in Hengelo waar de parkeerplaatsen ook midden tussen de gebouwen staan. En toch weten we het massaal te vinden.

Verder is het ontwerp inderdaad niet al te bijzonder en ben ik ook wel voor een mooi organisch ontwerp.
Niet dat ik dat snel zie gebeuren overigens...

Als je doelt op het plein in Hengelo waar de Ikea ook zit, naar mijn mening is dat alleen een succes omdat de Ikea daar zit en die is gewoon inmens populair. Weinig winkels hebben zo'n aantrekkingskracht. Als de Ikea daar wegtrekt (wat waarschijnlijk/hopelijk niet zal gebeuren), wordt het daar ook desolaat. Heel wat andere bedrijfjes zitten daar omdat de Ikea daar ook zit, als die wegvalt krijg je ook zo'n debacle als bij schuttersveld. Dan wordt het gewoon een industrieterrein vlakbij de snelweg.

Of doel je ergens anders op, ik ben niet zo bekend in Hengelo.

Miro is dan weer wel populair en nu goed opgezet. Kan dus idd blijkbaar ook wel. Maar bij Miro zitten de ingangen van de winkels wel een stuk dichter bij elkaar / naast elkaar. Je loopt sneller van de ene naar de andere winkel.
Ik voor mij denk dat het succes staat of valt met de bereikbaarheid. Westermaat makkelijk te bereiken vanaf de A35/A1, je kan parkeren voor de deur. Miro makkelijk te bereiken vanaf de Gronausestraat/Noord- en Zuid Esmarkerrondweg ( A35/N35 ). Auto parkeer je ook practisch voor de deur. Meubelplein slechte bereikbaarheid. Hoeveel verkeerslichten moet je eer je er bent en hoever moet je lopen vanaf de winkel naar de parkeerplek?
Een goed begin heeft geen einde
wkleunen

Re: Meubelboulevard

Bericht door wkleunen »

Vincent1971 schreef:
wkleunen schreef:
Spruwel schreef:M.i. (afkortingen zijn kennelijk nodig omdat er op een forum als deze natuurlijk geen plek is om alles voluit te moeten schrijven zoals we dat wel kunnen in een tweet waar we ruimte in overvloed hebben) is er een groot winkelplein in Hengelo waar de parkeerplaatsen ook midden tussen de gebouwen staan. En toch weten we het massaal te vinden.

Verder is het ontwerp inderdaad niet al te bijzonder en ben ik ook wel voor een mooi organisch ontwerp.
Niet dat ik dat snel zie gebeuren overigens...

Als je doelt op het plein in Hengelo waar de Ikea ook zit, naar mijn mening is dat alleen een succes omdat de Ikea daar zit en die is gewoon inmens populair. Weinig winkels hebben zo'n aantrekkingskracht. Als de Ikea daar wegtrekt (wat waarschijnlijk/hopelijk niet zal gebeuren), wordt het daar ook desolaat. Heel wat andere bedrijfjes zitten daar omdat de Ikea daar ook zit, als die wegvalt krijg je ook zo'n debacle als bij schuttersveld. Dan wordt het gewoon een industrieterrein vlakbij de snelweg.

Of doel je ergens anders op, ik ben niet zo bekend in Hengelo.

Miro is dan weer wel populair en nu goed opgezet. Kan dus idd blijkbaar ook wel. Maar bij Miro zitten de ingangen van de winkels wel een stuk dichter bij elkaar / naast elkaar. Je loopt sneller van de ene naar de andere winkel.
Ik voor mij denk dat het succes staat of valt met de bereikbaarheid. Westermaat makkelijk te bereiken vanaf de A35/A1, je kan parkeren voor de deur. Miro makkelijk te bereiken vanaf de Gronausestraat/Noord- en Zuid Esmarkerrondweg ( A35/N35 ). Auto parkeer je ook practisch voor de deur. Meubelplein slechte bereikbaarheid. Hoeveel verkeerslichten moet je eer je er bent en hoever moet je lopen vanaf de winkel naar de parkeerplek?
Dat ook zeer zeker. Die bereikbaarheid zal nooit goed worden, daar waar het meubelplein nu zit. Dus je moet gewoon andere winkels aantrekken (geen meubels en bedden). Maar aan de andere kant staat er in het centrum ook heel veel leeg, dus denk dat het beetje hopeloos idee is om daar een groot winkelcentrum neer te zetten. Ook slecht bereikbaar vanaf het station.

Woningen, supermarkt, paar winkeltjes die de directe wijkbewoners bedienen, dat is gewoon het beste.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Meubelboulevard

Bericht door Spruwel »

Dat plein inderdaad.

Ik wilde er maar mee zeggen dat een parkeerplaats in het midden volgens mij geen probleem is als de andere randvoorwaarden goed zijn.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Meubelboulevard

Bericht door Rene »

Introductie van total facility, een klant wil vermaakt worden, alleen nieuwe producten aanschaffen en geld uitgeven is niet onderscheidend genoeg voor zo'n Meubelplein. Ook McDonalds zal daar niet veel aan veranderen, die heeft zo ongeveer de waarde van de ijsverkoper op de hoek. Daarom ben ik ook voorstander het Meubelplein te verplaatsen naar Kokkeler/Rabobank en dan te koppelen aan de oude markt. Na zijn aanschaf van een nieuw duur product moet een klant dit kunnen "vieren".
wkleunen

Re: Meubelboulevard

Bericht door wkleunen »

Spruwel schreef:Dat plein inderdaad.

Ik wilde er maar mee zeggen dat een parkeerplaats in het midden volgens mij geen probleem is als de andere randvoorwaarden goed zijn.

Dat is waar, maar je bent het er toch wel mee eens dat op die plek de randvoorwaarden niet geschept zijn ?

Slecht bereikbaar, geen grote publiekstrekker, e.d..
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Meubelboulevard

Bericht door Spruwel »

Ja, voorwaarden voor een goedlopend gebied ontbreken.

Bereikbaarheid vind ik nog niet eens een heel groot probleem. Met een ligging aan de singels, de hengelosestraat en korte weg richting snelweg is het niet veel anders dan de bereikbaarheid van het centrumgebied in het algemeen.

Het grote probleem zie ik de combinatie aanbod/uitstraling. Het is ontstaan uit een zooi vierkante (bedrijfs)gebouwen en dat werkte in het begin nog wel omdat het aanbod prima was. Ondertussen mag een winkel er best uitzien als een winkel en niet meer als een bedrijf. Want dag krijg je inderdaad een desolate uitstraling. Dat het aanbod mede onder invloed van het internet en is veranderd is geen geheim.
Zo'n soort functioneel pretplein (of total facility zoals rene hierboven in het engels voorstelt) is geen gek idee. Een goede supermarkt voor de dagelijks boodschappen, een allround winkel ala Primera, een paar kleine originele winkels, en de rest wat er nu zit kan prima blijven. Overigens zie ik dat 'vieren' van net gekocht product niet zo. Ik ga liever naar huis om het te installeren, uitproberen, gebruiken.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Meubelboulevard

Bericht door Twekkelerveld »

Uit de Huis aan Huis:

Schuttersveld (V2013-6158): het nieuw bouwen van winkels (verleend d.d. 14 maart 2014)
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Meubelboulevard

Bericht door TA »

Ze zijn begonnen! Vandaag was men bezig het voorbereiden van de bouwgrond.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Meubelboulevard

Bericht door Arie »

TA schreef:Ze zijn begonnen! Vandaag was men bezig het voorbereiden van de bouwgrond.
Dus weer een nieuw fotoplekje :okay:
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Meubelboulevard

Bericht door Twekkelerveld »

Daar ben ik echt blij mee. Elke keer als ik daar langs kom is het zo bedroevend kaal daar. :cry:
Gebruikersavatar
Gerard
Member
Member
Berichten: 131
Lid geworden op: ma okt 22, 2012 5:18 pm
Locatie: Enschede

Re: Meubelboulevard

Bericht door Gerard »

Zou het toch nog iets worden met de meubelboulevard?

Duitse woonwinkel Poco lonkt naar meubelplein Enschede
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/d ... -1.4391729
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Meubelboulevard

Bericht door Hendrik »

Gerard schreef:Zou het toch nog iets worden met de meubelboulevard?

Duitse woonwinkel Poco lonkt naar meubelplein Enschede
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/d ... -1.4391729
Ik heb even geGOOGLE,d op POCO. Minstens zo erg als ROLLER zo nier erger. Van de meeste producten geldt: Al zou ik geld toekrijgen dan wil ik ze nog niet in huis hebben. Pompeuze bakbeesten :cry:

Nederlandse en Duitse smaak wat woninginrichting betreft loopt niet gelijk.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Meubelboulevard

Bericht door Arie »

Ik ben eind mei j.l. ook nog even naar de Meubelboulevard aan de Hengelosestraat gefietst, maar zag toen nog geen bouwactiviteiten. Wel een bord van Maison Manon, die zich daar weer opnieuw wil gaan vestigen.
Bijlagen
Hengelosestraat Meubelboulevard Schuttersveld.JPG
Hengelosestraat Meubelboulevard Schuttersveld (2).JPG
Hengelosestraat Meubelboulevard Schuttersveld (3).JPG
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Meubelboulevard

Bericht door Twekkelerveld »

Ook hier gaat het de goede kant op.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie