Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Kalanderstraat

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Veteraan »

Pitr de Nerd schreef:
Veteraan schreef:Bestond blijkbaar wel, maar die bedoelde ik niet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Slegte
Veteraan, dat was te Sligte, eigenaar Spruyt, de voorman van de SGP in Enschede. die zat vanaf de Langestraat aan de linkerkant. Daar is mijn hele zakgeld uitgegeven tussen 1955 en 1963 :D

Omdat die man een zeer Christelijke achtergrond had waren bepaalde boeken daar niet te koop. Punt. Ik, Jan Cremer verkocht hij niet, Playboy ook niet. Zijn principes wonnen het van zijn zakeninstinct.

Pitr
Juist, en dat was exact wat ik vaag wel wist, maar niet te voorschijn kon halen. Spruyt! Die naam zocht ik.
Daar kwamen ook onze W.G. van de Hulst vandaan.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Kalanderstraat

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan, dus ook een nette Christelijk opvoeding gehad? Bruun de Beer, Het wegje in het koren, De bengels in het bos, Het huisje in het bos, ik heb er nog een aantal op zolder liggen. En uitgeverij Callenbach uit Nijkerk maar rijk worden :D

Strekking van die boekjes was dat het kwaad altijd gestraft werd en Jezus altijd overwon. Grrrr… De maatschappij was toen al anders.
Ach, jeugdsentiment…

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door hans »

ik weet nog dat ik in de bibliotheek op de woensdagmiddag bulletje en bonestaak aan het lezen was , mijn leraar dat zag en mij daarvoor strafwerk wilde geven omdat dat in zijn fijne ogen immoreel werk was.
mijn oma heeft hem daar op haar manier vanaf weten te brengen......
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Veteraan »

Pitr de Nerd schreef:Veteraan, dus ook een nette Christelijk opvoeding gehad? Bruun de Beer, Het wegje in het koren, De bengels in het bos, Het huisje in het bos, ik heb er nog een aantal op zolder liggen. En uitgeverij Callenbach uit Nijkerk maar rijk worden :D

Strekking van die boekjes was dat het kwaad altijd gestraft werd en Jezus altijd overwon. Grrrr… De maatschappij was toen al anders.
Ach, jeugdsentiment…

Pitr
Goed en kwaad was toen inderdaad een belangrijk onderdeel in de opvoeding. Ik heb er geen verkeerde herinneringen aan overgehouden. De straf viel altijd mee. Als je spijt had en er iets van geleerd had, was de goede sfeer snel terug. Ouderwets woord: Genade ... :)
Probeer nu een klas van 35 kinderen eens iets te leren. Nu moeten ze alleen maar weten waar je iets kunt vinden. Iets uit het hoofd leren is er niet meer bij. Orde, vlijt, netheid (of reinheid) waren onderdelen op het rapport. Allemaal verdwenen.
Ik weet dat ik niets mag zeggen van de huidige opvoeding. Dat zal ik niet doen. :roll:
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door Hendrik »

Spruyt was overigens geen voorman van de SGP, maar van het GPV. Voor de SGP moet je in Rijssen zijn. Voor velen zal het een pot nat zijn maar er is een groot onderscheid. Het voert hier echt te ver om dat breed uit te meten. Met familie van Spruyt zit ik nog elke zondag in de Oosterkerk. Overigens kan ik mij geheel vinden in het verhaal van Veteraan. Ergens in een hoekje van mijn zolder ligt ook een stapel van W.G van de Hulst. Eigenlijk al verouderd in de tijd dat ik jong was. Die kun je niet meer voor lezen aan de kleinkinderen. Ze zullen het niet begrijpen. Jaap Holm en z'n vrinden, hoe vernederend dat verhaal eigenlijk, ongelooflijk. Peerke en z'n kameraden, ook al zo'n boek dat bij mij in de Jaren 50 al niet overkwam.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Kalanderstraat

Bericht door Pitr de Nerd »

Hendrik schreef:Spruyt was overigens geen voorman van de SGP, maar van het GPV.
Hendrik, vaudje :P ik bedoelde het GPV, maar mijn vingers waren sneller dan mijn brein. dat is meestal zo. ik praat over alles, soms zelfs als ik er verstand van heb :D

Ikzelf ben afkomstig uit de Gereformeerde Bond van Nijkerkerveen (mijn vader), en een heel vrijzinnige Rotterdamse (mijn moeder). Ik ben heeeeel netjes opgevoed. Heb er jaren over gedaan om dat af te leren :P

@ Veteraan: begrijp ik uit jouw opmerkingen dat jij in het onderwijs zit?

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Veteraan »

Pitr de Nerd schreef:
Hendrik schreef:Spruyt was overigens geen voorman van de SGP, maar van het GPV.
Hendrik, vaudje :P ik bedoelde het GPV, maar mijn vingers waren sneller dan mijn brein. dat is meestal zo. ik praat over alles, soms zelfs als ik er verstand van heb :D

Ikzelf ben afkomstig uit de Gereformeerde Bond van Nijkerkerveen (mijn vader), en een heel vrijzinnige Rotterdamse (mijn moeder). Ik ben heeeeel netjes opgevoed. Heb er jaren over gedaan om dat af te leren :P

@ Veteraan: begrijp ik uit jouw opmerkingen dat jij in het onderwijs zit?

Pitr
Nee, Pitr. Nu wel als vrijwilliger voor een groep volwassenen. Maar dat is niet te vergelijken met de grote klassen vol kleine kinderen van vroeger. En dat heb ik nog in mijn herinnering van mijn eigen beleving. Vooral als een juf of meester ziek was en de tussendeur open stond waardoor die ene juf twee klassen, dus ongeveer 70 kinderen onder controle moest houden......
PS: ik begrijp nu ook een beetje jouw reactie (vanwege de GB van Nijkerkerveen).
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door Hendrik »

We zijn een aardig eindje van de Kalanderstraat verwijderd zo je wilt afgedwaald. Hoewel, op korte afstand daarvan zijn 2 kerken van Gereformeerde snit die elke zondag vol zitten. Maar ja als wij om plusminus 11 uur huiswaarts gaan begint de stroom kooplustigen aarzelend op gang te komen. Nu weer volop naar de Kalanderstraat? :-)
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Kalanderstraat

Bericht door Pitr de Nerd »

Hendrik schreef:We zijn een aardig eindje van de Kalanderstraat verwijderd zo je wilt afgedwaald. Hoewel, op korte afstand daarvan zijn 2 kerken van Gereformeerde snit die elke zondag vol zitten. Maar ja als wij om plusminus 11 uur huiswaarts gaan begint de stroom kooplustigen aarzelend op gang te komen. Nu weer volop naar de Kalanderstraat? :-)
Yep. wanneer ik dit wil voortzetten maak ik wel een nieuwe thread. Maar ik heb net op Google de foto's bekeken van de kalanderstraat. Conclusie: ik zal toch maar een keer moeten kijken in Enschede, want ik zag dat de Bijenkorf daar gevestig was, en die is alweer gesloten :(

Het lijkt daar niet meer op wat ik ken.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door Hendrik »

Inderdaad als je de Bijenkorf nooit hebt gezien in Enske wordt het tijd om eens een kijkje te gaan nemen. In die omgeving is niets hetzelfde als in onze jeugd. Ik ken de plekken van voor en tijdens de Boulevard 1945. Ondanks alle hang naar vroeger door sommigen zeg ik dat het er nu prachtig uitziet. Met het nieuwe project kan het alleen nog mooier worden.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Rikarchitecten »

Bershka en Mango zijn de zaken die de twee winkelruimten gaan bezetten.
ENSCHEDE
enschede053
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: za apr 30, 2011 11:18 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door enschede053 »

@Rik

Bron? Zou goed nieuws zijn! Vooral de Bershka :)
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Rikarchitecten »

Geen officiële bron maar meer van horen zeggen van een winkeleigenaar uit de binnenstad.
ENSCHEDE
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Arie »

Mango opent in oktober winkel in Enschede
7 februari 2014

ENSCHEDE - Na de opening vorig jaar van een vestiging in de Enschedese binnenstad van de bekende Spaanse kledingketen Zara, volgt nu de komst van Mango. Een kledingconcern dat eveneens afkomstig is uit Spanje.
Een woordvoerder van het hoofdkantoor in Palau bij Barcelona bevestigt dat in Enschede een winkel van Mango wordt gevestigd. Het gaat om een zaak van twee verdiepingen in de nieuwbouw naast Blokker aan de Kalanderstraat. Daar wordt zoals bekend binnenkort een aantal nieuwe panden gebouwd.
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/m ... -1.4209626
enschede053
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: za apr 30, 2011 11:18 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door enschede053 »

Zeer goed nieuws! Maar gaat die nieuwbouw zo snel dan? Aangezien de huidige huurders er nog niet eens uit zijn... Maar ze zullen wel gelijktijdig met Primark open willen.
123
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: wo mei 20, 2009 11:04 am
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door 123 »

Dan mogen ze wel heel vlot de huidige bebouwing tegen de vlakte gooien en beginnen met de nieuwbouw, als aan het eind van dit jaar die winkel al open moet gaan. Volgens mij duurde de nieuwbouw van de Zara ook al een maand of 9 en dit zal wel vergelijkbaar zijn.

Ik denk dat die appartementen daarboven best leuk worden. Laatst de bouwtekeningen bekeken op de site van de gemeente.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door TA »

Ik heb begrepen dat naast de Mango, de Breshka een winkel opent in Enschede, naast de Mango in de nieuwbouw. Iemand die dat kan bevestigen?
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door Highlander »

TA schreef:Ik heb begrepen dat naast de Mango, de Breshka een winkel opent in Enschede, naast de Mango in de nieuwbouw. Iemand die dat kan bevestigen?
Die geruchten gaan. Zou leuk zijn, zusterbedrijf van Zara. De Spanjaarden hebben Enschede ontdekt...

Ik zag overigens dat die dumpwinkel in die panden de deuren al gesloten heeft. Dan moet er dus een ander plekje worden gevonden voor 3 winkels (kunnen mooi naar Klanderij of Haverstraat, huur zal niet hoger zijn). Was er vorig jaar geen sprake van dat de Bodyshop shop-in-shop wilde bij de V&D?
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door Hendrik »

Highlander schreef:
TA schreef:Ik heb begrepen dat naast de Mango, de Breshka een winkel opent in Enschede, naast de Mango in de nieuwbouw. Iemand die dat kan bevestigen?
Die geruchten gaan. Zou leuk zijn, zusterbedrijf van Zara. De Spanjaarden hebben Enschede ontdekt...

Ik zag overigens dat die dumpwinkel in die panden de deuren al gesloten heeft. Dan moet er dus een ander plekje worden gevonden voor 3 winkels (kunnen mooi naar Klanderij of Haverstraat, huur zal niet hoger zijn). Was er vorig jaar geen sprake van dat de Bodyshop shop-in-shop wilde bij de V&D?
Kunnen ze de plek van Mangi in V&D overnemen, en de Jeansshop zit al in de Klanderij.

De aftocht van de arrogante Bijenkorf blijkt toch gunstiger ut te pakken dan menigeen dacht. Die winkels zouden vast niet komen als Primark niet komt.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Arie »

Deze panden aan de Kalanderstraat staan nu leeg. De sloop kan beginnen.
Bijlagen
Kalanderstraat.JPG
Kalanderstraat (2).JPG
Plaats reactie