Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oude Markt - Pand Lunatic

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Jochem

Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door Jochem »

Vandaag op de site van de Tubantia:
ENSCHEDE - Hij noemt het wel ‘het lelijkste pand op de mooiste plek in de stad’. Als het aan John Landewé ligt, komt daar snel verandering in.

Hij kocht samen met Huub Punte, onder de naam Maatschap Tromp, in 2011 het pand waar discotheek Lunatic in zat. Het duurde even om een akkoord te bereiken met de andere gebruikers in het pand aan de Oude Markt, tussen de Marktstraat en Stadsgravenstraat, maar nu is hij zover om zijn plannen te presenteren.

Daarbij wordt het gebouw in vieren gedeeld, met een hoekpand dat doet denken aan kledingzaak Zara. Landewé gaat daarbij uit van een bijdrage van vier ton van de gemeente. Komt dat geld er niet, moeten ‘de ambities naar beneden worden bijgesteld’. De brug boven automatiek De Muur, met daarin poolcafé The Bridge, blijft. Die ook afbreken zou vier ton extra kosten.

Afbeelding
Naar mijn mening een erg mooie ontwikkeling voor de binnenstad van Enschede! Hopelijk verdwijnt dan ook de brug. Op die manier wordt het al eeuwig leegstaande pand tegenover de muur ook een stuk aantrekkelijker en kan het daar met Fellini en het Bolwerk een erg leuke kruising worden.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door Twekkelerveld »

Ziet er goed uit. Wordt de "brug" wel opgeknapt dan? Of blijft het gewoon zoals het nu is?
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door Vincent1971 »

Las in de krant dat die brug blijft bestaan ( geld kwestie ). Helaas..maar hoop dat deze nieuwbouw doorgaat. Ziet er strak uit en een echte aanwinst zeg :banaan:
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door Arie »

TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door TA »

Prachtig! Hopelijk investeert de gemeente om dit stukje stad een nieuwe impuls te geven. Het zou de kers op de taart zijn, wat betreft dit prachtige plein.
Ik mag overigens wel hopen dat wanneer de brug blijft, deze nieuwe gevelbekleding krijgt. Zo duur hoeft dat nou weer niet te zijn.
Rooy
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door Rooy »

Dat ziet er heel goed uit. Het kan ook alleen maar beter eigenlijk. Ik vind het niet erg als de brug blijft, ik vind het net een poort naar het plein.
Schot

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door Schot »

Artikel kwam ik vandaag tegen op RTV Oost, als wat ouder maar toch
Ook leuke toelichting over de afgeronde hoeken

dinsdag 16 juli 2013 | 18:16Laatst bijgewerkt: 17-7-2013 | 9:40

Enschede kan over een jaar weer een lelijk pand van de lijst schrappen; er komt een nieuwe gevel voor de zwarte doos op de Oude Markt. De gemeente legt bijna twee ton bij voor het verbeteren van de gevel van de vroegere discotheek Lunàtic. Het pand vormt een 'dode hoek' op het horecaplein.

De nieuwe eigenaren hebben plannen voor het verbeteren van het aanzicht van wat de 'Steen des Aanstoots' is gaan heten.

Niet door te berekenen
Die nieuwe gevel kost vele tonnen, waarvan volgens de eigenaren Punte en Landewé 4,5 tot 6 ton niet in de huurprijs verrekend kan worden. Ze hebben de gemeente daarom om een substantiële bijdrage gevraagd.

Volgens wethouder Van Hees is het pand al jaren een lelijk puist in de binnenstad en is iedereen positief over de verbeterplannen. Het nieuwe aanzicht betekent een kwaliteitsimpuls voor de Oude Markt.


Creatieve berekening

Om de bijdrage van 180.000 euro te kunnen verantwoorden, is een creatieve berekening gemaakt. Er is een stimuleringsregeling van 15.000 euro per gevel, Lunàtic heeft twee zij-, en vier voorgevels. Dat is 6 keer 15.000 euro. Het pand is twee verdiepingen hoog, waardoor het totaalbedrag op 180.000 euro uit komt. De plannen moeten wel binnen een jaar worden uitgevoerd, anders gaat het niet door.


Stadsbrand
Het nieuwe pand wordt zo verbouwd dat het past tussen de andere gevels aan de Oude Markt. De gevel van de voormalige discotheek wordt verdeeld in vier onderdelen, wordt wit van kleur en krijgt een afgeronde hoek, net als het tegenoverliggende pand.
Enschede heeft meer panden in de binnenstad met afgeronde hoeken. Van Hees kent de oorsprong daarvan. Na de stadsbrand van 150 jaar geleden is besloten hoeken van panden af te ronden, zodat de brandslangen uitgerold konden worden zonder dat ze zouden knikken.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door Rene »

Nu vind ik het ontwerp helemaal niet verkeerd en erg aansluiten bij de huidige architectonische trends: de industriële stijl uit 1920-30.
Ik vraag me echter wel af hoe we hier over 30 jaar over denken. Kwalitatief goede ontwikkelingen uit het verleden terughalen heb ik niets op tegen,
echter ik ben toch ook wel voorstander van nieuwe, gewaagde en innovatieve ontwerpen en die hoeven echt niet te vloeken met de rest van de panden.
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door hans »

nieuw en innovatief , alles mooi en aardig , maar liever geen "modern" gebouw tussen oude gevels.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door Rene »

hans schreef:nieuw en innovatief , alles mooi en aardig , maar liever geen "modern" gebouw tussen oude gevels.
Weet je dat zeker Hans? Met name in Berlijn vind ik die combinaties erg goed gelukt. Maar dan spreken we ook over kwaliteitsarchitectuur en geen goedkoop in elkaar geknutselde bedrijfspanden met een grapje eraan.
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door hans »

uitzonderingen bevestigen de regel , modern staat dan ook tussen tekens...
Verstijnen
Member
Member
Berichten: 103
Lid geworden op: zo nov 25, 2012 9:19 pm

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door Verstijnen »

Ziet er goed uit..

Is er al bekend wat er in komt?
Verstijnen
Member
Member
Berichten: 103
Lid geworden op: zo nov 25, 2012 9:19 pm

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door Verstijnen »

Verstijnen schreef:Ziet er goed uit..

Is er al bekend wat er in komt?
Iemand al meer bekend?
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2290
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door Hendrik »

Ze zijn begonnen! :cheer:
Bijlagen
SSCN1594.JPG
SSCN1594.JPG (62.41 KiB) 18041 keer bekeken
Wat sas as dós was kaans.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door Highlander »

Hoera, eindelijk raken we verlost van die zwarte puist!
Rooy
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door Rooy »

:banaan: Heel goed.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door TA »

Toppie! :banaan:
Sno

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door Sno »

:))))))
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door Arie »

Onlangs hiervan nog een foto gemaakt. zie ook topic: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic ... &start=100
Bijlagen
Oude Markt brandmonument.JPG
Jochem

Re: Oude Markt - Pand Lunatic

Bericht door Jochem »

Iemand enig idee hoelang de verbouw moet gaan duren?
Plaats reactie