Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Ontstaansgeschiedenis Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Dat is echt een fantastische uitgave!
Heel mooi gedrukt, met bergen illustraties en heel veel tekst. De boeken (er verschijnen in totaal zes banden, dacht ik) kosten 50 euro per stuk. Geen geld voor zulke mooie uitgaven.
Zoiets is voor Enschede echt een droom. Vind maar eens gerenommeerde histrorici die zoveel van de stad afweten. Desondanks... Enschede verdient wel een goed historisch overzichts werk. Er is zoveel mooi fotomateriaal. Tijd om Kokhuis weg te vagen!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Nou Errik, aan de slag. 8)
de kloomp'maj anhoalen
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Lolbroek.
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Ik ben bloedserieus hoor. Nu alleen nog wat subsidie regelen en je hebt de komende 10 jaar wat te doen.
de kloomp'maj anhoalen
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Haha, inderdaad. Nu nog even die drie ton binnenhalen en ik kan aan de slag!
Robert

Bericht door Robert »

Hahaha, in plaats van Kokhuis wegvagen misschien Dr. A. Benthem evenaren... ; )

De Historische Sociëteit, 't VDI en 't Gemeentearchief moeten wat mij betreft gewoon met elkaar om de tafel, en binnen 10 jaar moet d'r gewoon weer wat liggen. Niet van dat flutwerk, maar echt degelijk spul.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Nou, Robert, daar gaan we het dan druk mee krijgen! ;)
Als het secretariaat van het VDI nu eens terugmailt...
Robert

Bericht door Robert »

:o Schrikbarende ontdekking  :o
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Wat?  :?
Robert

Bericht door Robert »

edit: Wij speuren nog even verder. Morgen in de loop van de middag hoop ik m'n verhaal rond te hebben. Wat hier net stond rammelde voor 'n deel.  :oops:

Tipje van de sluier: Iets met 't stadsrecht.
Gast

Bericht door Gast »

Stadsrechten stammen nog uit de tijd van Huttenkloas, betekent nu niets meer!   :lol:

EDIT BY MODERATOR: BERICHT GAST & VOORGAAND BERICHT VAN ROBERT HEBBEN GEEN ENKELE RELATIE MET ELKAAR EN IS SLECHTS EEN AFSPLITSING VAN HET TOPIC 'WIE WORDT DE NIEUWE BURGEMEESTER VAN ENSCHEDE.
Robert

Bericht door Robert »

Huttenkloas is een overschat, mooi verhaal met toch nog aardige kern van waarheid, dat vooral in toeristisch oogpunt veel voor Twente betekend(e). Toebedeling van de stadsrechten was echter al zo'n 400 jaar eerder.

Desondanks is het van oorsprong toebedeeld hebben gekregen van stadsrechten wel van groot belang geweest voor de cultuurhistorische en architectonische ontwikkeling van vele steden. Iets wat tegenwoordig nog wél iets betekend.
Gast

Bericht door Gast »

Helaas is daar in Enschede weinig van te zien.  :cry:
Robert

Bericht door Robert »

'Oude' architectuur onder andere:

- Oude stratenpatroon.
- Oude kerk.
- Elderinkshuis.

Cultuur/historie onder andere:

- Nalatenschap Snuif.
- Zeer interessante vicariën.
- Borg-problematiek.
- Usseleres.

Bij beide punten vergeet ik nog genoeg zaken.

En, verder is Enschede - voornamelijk door de ontwikkeling van Enschede na 1862 - wel kartrekker geweest in de ontwikkeling van het Twentse Regionalisme (verwijzing naar Frank Löwik).
Indien de textielindustrie niet zodanig was ontwikkeld waren mensen als Van Deinse, Snuif, Ter Kuile, Elderink & Van Heek nooit bij elkaar gekomen; was de Oudheidkamer Twente niet opgericht.

Verder was de ontwikkeling van studie naar de Twentse danwel het verzamelen van oudheidkundig interessante kunst en voorwerpen op een heel ander niveau tot stand gekomen. Het Zwolse program (VORG, POM, RAO/HCO) had hier tot dien - en ik ben hier van mening dat dat ook geld voor heden ten dage - geen compensatie aan kunnen verlenen.

Ik denk dus toch dat we blij moeten zijn met wat we hebben.
Gast

Bericht door Gast »

Ja klopt, maar echt bijzonder is het allemaal niet. Bovendien vind ik de kerk in Oldenzaal stukken mooier (wat sierlijker).

Lemstra heeft nu een belangrijke functie in de ziekenzorg of zoiets. Ik zag hem een paar weken geleden nog op het nieuws.
Robert

Bericht door Robert »

Even een tussendoor 'vraagje', ben je historisch onderlegt?

Zo nee, dan moet ik 'n heel lang verhaal gaan vertellen dat Oldenzaal sinds de nu heilige Plechelmus als 'bakermat' (dit overdrijf ik licht) diende voor de kerstening in Twente; het kan a.h.w. als overkoepelend geheel gezien worden. Enschede zal mogelijk net als Ootmarsum kort ná Oldenzaal zijn gebouwd, met een van opzet minder belangrijke functie (dit is ook altijd zo gebleven).

In bestuurlijk opzicht heeft Enschede desondanks wel een 'status aparte' gehad, iets waar Errik nog meer over kan vertellen dan mij. Het komt er in ieder geval wel op neer dat het in dat opzicht in (oost)-Twente 't voor het zeggen had.*

*: Referentie is de onder andere in het stadsrecht van 1325 opgenomen clausules.
Martin

Bericht door Martin »

Veel plezier nog allen in deze discussie.  :)
Ik ga stappen.  :beer:  :banaan:  :beer:
Gast

Bericht door Gast »

Dat wist ik ongeveer allemaal al. Ik zeg alleen maar dat Enschede een beetje gewoontjes is, helaas.
Robert

Bericht door Robert »

Anonymous schreef:Dat wist ik ongeveer allemaal al.
Wat is je visie over de Borg?  :)
Gast

Bericht door Gast »

Ja dat was in het jaar 15-nogwat toch? Wat zie je daar nu nog van terug dan?
Plaats reactie