Dan ben je 1 van de weinigen. ;)DBM schreef:Die watertafel is zo gek nog niet. Althans dat is mijn mening.
Het wordt naar mijn mening vaak onterecht afgezeken.
Stationsomgeving: Stationsplein
Helaas, in de tijd van de Borg en de Vicariën bestond 't Stationsplein nog niet. Geen idee dus. 'k Kan me zelf nauwelijks het Stationsplein voorstellen in de oude toestand, toen ik voor 't eerst met m'n volle verstand in Enschede kwam op 't Stationsplein waren volgens mij de werkzaamheden voor de bak al bezig (schaamt zich diep... zelfs de oude Boulevard, Van Heekplein, Twentec... allemaal voor mijn tijd.)
Het idee van 'n parkje / fontijn klinkt wel leuk (terugmijmering naar 't Atjehpark). :)
specialist Enschede-kenner Robert > Pfoew. Wat 'n compliment. :oops:
Het idee van 'n parkje / fontijn klinkt wel leuk (terugmijmering naar 't Atjehpark). :)
specialist Enschede-kenner Robert > Pfoew. Wat 'n compliment. :oops:
- Rikarchitecten
- Member
- Berichten: 284
- Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
- Locatie: Enschede
Ik kan me nog heel goed herinneren dat er nog doorgaand verkeer was tot 1996, vanaf het busstation naar de spoorwegovergang.Robert schreef:'k Kan me zelf nauwelijks het Stationsplein voorstellen in de oude toestand, toen ik voor 't eerst met m'n volle verstand in Enschede kwam op 't Stationsplein waren volgens mij de werkzaamheden voor de bak al bezig
Met stoplichten op de kruising deurningerstraat/Hengelosestraat/Molenstraat.
- Errik
- Member
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Die gaten in dat plein werden gemaakt om de natuursteennsnippers te kunnen plaatsen die het landschaparchitectenbureau OKRA uit Utrecht ontworpen had. Later bleken er rondom de snippers scheuren in het asfalt te onstaan, dus zijn ze er allemaal weer uitgebikt. Zonde geld en niemand die OKRA verantwoordelijk houdt!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
This wonderful world of purchase power
- Vincent1971
- Member
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
- Locatie: Enschede
- Winus
- Member
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
- Locatie: Amsterdam / Enschede
- Contacteer:
Stationsplein: esthetisch, maar niet functioneel
Het stationsplein staat ter discussie. De ‘wachtruimte’ bij de bussen biedt geen enkele beschutting voor wachtende reizigers en ook de looproute van studenten en de nieuwe Kiss and Ride plek leveren de Enschedese politiek hoofdbrekens op.
‘Blijkbaar gaat esthetiek boven gebruikersvriendelijkheid op het Stationsplein’, zegt PvdA-raadslid M. Kiranli in de raadscommissie Centrum. ‘Op de perrons fatsoenlijke bushaltes zetten, dat kan best met een design-tintje.’
De discussie over de overkapping op het stationsplein, waar reizigers in weer en wind moeten wachten tot hun bus vertrekt, is niet nieuw. De raadsleden van commissie Centrum besloten er onlangs eens langs te lopen om een beter beeld te krijgen van de situatie. Conclusie: de kleine, afgesloten, verwarmde wachtruimte van Connexxion zit stampvol, maar bijna niemand zoekt onderdak bij de overkapping. ‘We willen nota bene een dynamisch busstation, met speciaal informatiesysteem en een groter aantal komende en gaande bussen. Dan moeten mensen toch fatsoenlijk kunnen wachten?’, vraagt E. Westerbeek (D66) zich af.
Dat is de architect die het plein heeft ingericht niet met de politici eens. Vanuit esthetische overwegingen wil hij de hoge overkapping niet aanpassen. Als er meer beschutting wordt gecreëerd, bestaat bovendien de kans dat er meer daklozen of dronken mensen komen schuilen, zo is de redenatie. De reiziger kan zich ook vervoegen in de wachtruimte van de NS. ‘Maar zie dan nog maar eens je bus te halen’, redeneert Kiranli. ‘Bovendien is het daar alleen comfortabel als het dertig graden is, anders tocht je er weg.’
De wachtruimte ondergaat in de nabije toekomst een aanpassing, waarvoor eerst met de architect wordt overlegd. Een uitbreiding van de wachtruimte van Connexxion is ook een mogelijkheid die wordt overwogen.
Een ander probleem vormen de studenten van de Saxion Hogeschool. Zij steken vanuit de ingang van het station schuin over om zo snel mogelijk bij hun school te komen. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties, omdat de wandelende studenten nauwelijks letten op het busverkeer. Prorail wil niet meewerken aan een aansluiting voor een voetgangersverbinding aan de westkant van het perron. Door twee ingangen in het station te maken, wordt het slecht beheersbaar. Een mogelijke oplossing ligt in het plaatsen van hekken, waardoor studenten een bepaalde route moeten volgen. Een stoplicht op de plek van het huidige zebrapad over de De Ruyterlaan zou ook uitkomst kunnen bieden. ‘Maar dan alleen als het geschakeld wordt met de verkeerslichten bij de Prinsessetunnel, anders zorgt die studentenstroom alleen maar voor nog meer chaos’, vindt verkeerswethouder J. Goudt.
De Kiss & Ride-plekken, die aan de westkant van de Piet Heinstraat moeten komen, oogsten applaus van raadsleden en Goudt. ‘Auto’s moeten op die plekken schuin kunnen parkeren, er moeten minimaal zes auto’s hun vrachten af kunnen zetten bij het station.’
Bron: TC/Tubantia
Het stationsplein staat ter discussie. De ‘wachtruimte’ bij de bussen biedt geen enkele beschutting voor wachtende reizigers en ook de looproute van studenten en de nieuwe Kiss and Ride plek leveren de Enschedese politiek hoofdbrekens op.
‘Blijkbaar gaat esthetiek boven gebruikersvriendelijkheid op het Stationsplein’, zegt PvdA-raadslid M. Kiranli in de raadscommissie Centrum. ‘Op de perrons fatsoenlijke bushaltes zetten, dat kan best met een design-tintje.’
De discussie over de overkapping op het stationsplein, waar reizigers in weer en wind moeten wachten tot hun bus vertrekt, is niet nieuw. De raadsleden van commissie Centrum besloten er onlangs eens langs te lopen om een beter beeld te krijgen van de situatie. Conclusie: de kleine, afgesloten, verwarmde wachtruimte van Connexxion zit stampvol, maar bijna niemand zoekt onderdak bij de overkapping. ‘We willen nota bene een dynamisch busstation, met speciaal informatiesysteem en een groter aantal komende en gaande bussen. Dan moeten mensen toch fatsoenlijk kunnen wachten?’, vraagt E. Westerbeek (D66) zich af.
Dat is de architect die het plein heeft ingericht niet met de politici eens. Vanuit esthetische overwegingen wil hij de hoge overkapping niet aanpassen. Als er meer beschutting wordt gecreëerd, bestaat bovendien de kans dat er meer daklozen of dronken mensen komen schuilen, zo is de redenatie. De reiziger kan zich ook vervoegen in de wachtruimte van de NS. ‘Maar zie dan nog maar eens je bus te halen’, redeneert Kiranli. ‘Bovendien is het daar alleen comfortabel als het dertig graden is, anders tocht je er weg.’
De wachtruimte ondergaat in de nabije toekomst een aanpassing, waarvoor eerst met de architect wordt overlegd. Een uitbreiding van de wachtruimte van Connexxion is ook een mogelijkheid die wordt overwogen.
Een ander probleem vormen de studenten van de Saxion Hogeschool. Zij steken vanuit de ingang van het station schuin over om zo snel mogelijk bij hun school te komen. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties, omdat de wandelende studenten nauwelijks letten op het busverkeer. Prorail wil niet meewerken aan een aansluiting voor een voetgangersverbinding aan de westkant van het perron. Door twee ingangen in het station te maken, wordt het slecht beheersbaar. Een mogelijke oplossing ligt in het plaatsen van hekken, waardoor studenten een bepaalde route moeten volgen. Een stoplicht op de plek van het huidige zebrapad over de De Ruyterlaan zou ook uitkomst kunnen bieden. ‘Maar dan alleen als het geschakeld wordt met de verkeerslichten bij de Prinsessetunnel, anders zorgt die studentenstroom alleen maar voor nog meer chaos’, vindt verkeerswethouder J. Goudt.
De Kiss & Ride-plekken, die aan de westkant van de Piet Heinstraat moeten komen, oogsten applaus van raadsleden en Goudt. ‘Auto’s moeten op die plekken schuin kunnen parkeren, er moeten minimaal zes auto’s hun vrachten af kunnen zetten bij het station.’
Bron: TC/Tubantia
de kloomp'maj anhoalen
-
- Member
- Berichten: 434
- Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Tja, als je als raadslid speciaal naar zo'n plek moet om de situatie te bekijken, dan vraag ik me af wat je in de raad. doet. Binding met / kennis van de stad heb je blijkbaar niet, als je zelfs een van de meest bezochte plekken van de stad nauwelijks kent.Robert schreef:Zo, je komt eens in de stad zeg. Doe eens gek. De commissie laat zich gaan, en dan nog wel op zo'n gevaarlijke plek als het busstation. Poe poe. Ze durven nogal.De raadsleden van commissie Centrum besloten er onlangs eens langs te lopen om een beter beeld te krijgen van de situatie.