Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.
Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.
Schoo woninginrichting heft het niet eens zo lang uitgehouden. Toen kwam Henny Moring, Sporthuis Centrum. Daarna Kreymborg. Leuk trouwens om die oude foto van de raadhuisstraat te zien. Met trottior. Winkels van drogisterij de Vijzel, Bennink sigaren en sigaretten en de groente en fruitzaak van Meijran. Allemaal uit de hoek Kalanderstraat/Alsteedsestraat/Willemstraat/Kortelandstraat/Berkenkamp. Ik kan het zo uittekenen! Slager Wesselink hoort ook in het rijtje thuis. Die ging naar de Floresstraat. Wagelaar fournituren zat ook in het afgebroken Schoo pand. Die verhuisde naar de Kalanderstraat waar nu Douglas zit, naast Brusse foto. Nee ik moet het verbeteren: Wagelaar ging eerst naar de "Noodwinkels" aan het van Loenshof. Daarna Kalanderstraat.
Wat sas as dós was kaans.
- Tony S.
- Member
- Contacteer:
Hier de foto met Kreymborg,maar blijft nog steeds de vraag of P&C hier (in Enschede) ooit heeft gezeten,
volgens mijn vrouw wel,en in mijn herinnering ook??Hendrik denkt dus van niet,zijn er nog meer mensen met bedenkingen?
De foto valt een beetje groot uit

volgens mijn vrouw wel,en in mijn herinnering ook??Hendrik denkt dus van niet,zijn er nog meer mensen met bedenkingen?
De foto valt een beetje groot uit

Een lang wief is een ladder in huus!
- Pitr de Nerd
- Member
Bijna zeker van niet, P&C in Enschede. Ik kocht daar altijd mijn kleren omdat ze pakken konden samenstellen met verschillende broekmaat en jasmaat. Die zaak zat in Hengelo, daar ging ik altijd heen. Maar ja: ik kan me vergissen. Het kan ook zijn dat Hengelo vanaf de Calslaan (campus THT) gewoon dichterbij was. Het is meer dan veertig jaar geleden en het was een woelig deel van mijn bestaan destijds 
Pitr

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
- Tony S.
- Member
- Contacteer:
Wordt nu ineens nieuwsgierig naar nog meer zaken,wat zat er eigenlijk voorheen in het Cool Cat pand?

zat daar niet ergens magasin de paris?
- Tony S.
- Member
- Contacteer:
Dat zat net iets verder om de hoek in de Langestraat.hans schreef:zat daar niet ergens magasin de paris?
Edit:Blijkbaar ook op de hoek,ik zie Magasin de Paris op de gevel,en modehuis Sanders.
Op deze foto van de Langestraat hoek Kalanderstraat in 1967 is te zien dat Modehuis Sanders op de hoek zat en rechts daarvan Magasin de Paris
Hierbij het pand in 1930 met rechts de Langestraat
- Tony S.
- Member
- Contacteer:
Mooi die verkeersregelaar,pand is dus ergens na 1930 vernieuwd.Niemand verder iets over P&C in Enschede?Zal dan wel een valse herinnering zijn,in Hengelo heeft het inderdaad wel gezeten.
- Pitr de Nerd
- Member
Arie, geweldig die ouwe foto’s. Dat kruispunt was ergens in de vijftiger jaren het enige kruispunt in Enschede met een stoplicht. Zoiets van: “we moeten toch meedoen met de techniek!”Arie schreef:Hierbij het pand in 1930 met rechts de Langestraat

Ik heb daar als jongetje van 11 ooit een aanrijding gehad met een auto die door rood reed, maar ja, ik was de schuld: langzaam verkeer (fiets dus) moest voorrang geven aan snelverkeer. Door rood rijden was geen schuld, dat was gewoon een bekeuring.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Pracht foto´s. In het hoekpand waar Coolcat zit heeft nadat Sanders sloot ook nog de Amsterdamse kledingzaak Gako gezeten. Coolcat heeft het naastgelegen pand aan de Langestraat er na een ingrijpende verbouwing er bij getrokken. De slaapkoppen bij de Enschedese bouwdienst zijn er toen mee akkoord gegaan dat het mooie pand van apotheek Huizing totaal is verprutst. Het was bijna geheel in de oude 19e eeuwse staat. Die prachtige erker op de 1e etage moest het veld ruimen voor een stuk glas. Die apotheek is overigens in de jaren 50 al naar het Van Loenshof gegaan. Op de hoek van de Knibbelbrugsteeg. Die oude foto van hoek Langestraat-Kalanderstraat is vrij zeldzaam. Staat in geen enkel fotoboek. Men had in die tijd de gewoonte (jaren30) om voor oude panden nieuwe gevels in Amsterdamse schoolstijl te plaatsen. Dat gebeurde daar, maar ook aan de Langestraat tegenover de oude schouwburg. En aan de Hengelosestraat gebeurde dat ook in het reeds lang geleden afgebroken pand waar Mengerink de steunzolenboer zat.
Hierbij nog een foto van het pand op de hoek Langestraat en Kalanderstraat in 1930 vanuit een andere hoek.
Arie, hoe kom je aan die foto's? nooit gezien. Die laatste is van iets eerdere datum dan de eerste van die hoek. Het pand van magasin de Paris is nog in de oorspronkelijke staat. Nog geen nieuwe gevel ervoor. Maar een ander punt: de hoek Haverstraat, Langestraat. Zat voor zover ik weet Presburg schoenen. Daar is ooit een enorme brand geweest. Zo te zien liggen de puinhopen er nog. Er is toen een prachtig nieuw pand gekomen waar Oostvogel herenmode kwam. Dat is in de oorlog weggebombardeerd. De huidige panden zijn van na de oorlog. Eind Jaren 40.
Deze foto.s zijn terug te vinden in het gemeentearchief.Hendrik schreef:Arie, hoe kom je aan die foto's? nooit gezien. Die laatste is van iets eerdere datum dan de eerste van die hoek. Het pand van magasin de Paris is nog in de oorspronkelijke staat. Nog geen nieuwe gevel ervoor. Maar een ander punt: de hoek Haverstraat, Langestraat. Zat voor zover ik weet Presburg schoenen. Daar is ooit een enorme brand geweest. Zo te zien liggen de puinhopen er nog. Er is toen een prachtig nieuw pand gekomen waar Oostvogel herenmode kwam. Dat is in de oorlog weggebombardeerd. De huidige panden zijn van na de oorlog. Eind Jaren 40.
Magazin de Paris zat eerst op de hoek bij de HEMA ,eigenlijk was het een hoek in de Hema.
Na een bombardement is Magazijn de Paris verhuist naar het pand van Bervoets en daarna na de overkant.
Na een bombardement is Magazijn de Paris verhuist naar het pand van Bervoets en daarna na de overkant.
- Bijlagen
-
- deklomp1.jpg (158.01 KiB) 8651 keer bekeken
-
- de klomp2.jpg (146.14 KiB) 8651 keer bekeken
-
- de komp3.jpg (112.62 KiB) 8651 keer bekeken
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Hier werden vroeger de nieuwe films in Alhambra en Chinema Palace aangekondigd met veel foto'sVeteraan schreef:Deze hoort er ook bij:
Voor de jongeren onder ons, Cinema was een bioscoop aan de van Lochemstraat op de plek waar nu de Overduingaarde is
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.