Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Bevrijding Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Neckar »

Geloof me nu maar !! Het zijn Engelsen. !!
Neckar.
Gaitj

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Gaitj »

Neckar schreef:Ik ga er van uit dat de woning in Enschede staat en dat de foto gemaakt is tijdens of net na de bevrijding.
En toen waren hier (volgens mij) in Enschede geen Canadezen of Amerikanen. We zijn toch echt door de Engelsen bevrijd.
Er zit veel stof op de foto en hij zou nog iets scherper kunnen denk ik misschien is er dan meer of duidelijker iets te zien..
Ben zelf ook wel een beetje nieuwsgierig. In het gemeente archief moet toch na te zien zijn wie er toen in de woning verbleven. Of misschien weet Gait meer.
Misschien leven er nog kinderen ??
Groet Neckar.
Sorry, veel meer weet ik ook niet. Mijn zwager vond deze foto (niet digitaal) een aantal jaren geleden in het gemeente-archief, hij herkende mijn voordeur.
Het huis staat inderdaad in Enschede.... Vlakbij foto 008454 van de digitale beeldbank van Enschede.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Highlander »

Neckar schreef:Geloof me nu maar !! Het zijn Engelsen. !!
Neckar.
Ik dacht altijd dat het de Scotten (of de Ieren) waren, kan me toch herinneren dat er ergens in Enschede een Scots Guard begraven ligt, maar blijkbaar waren het de Grenadier Guards, met de Ieren vlak achter hun aan.

Hier een link naar een forum over dit onderwerp, interessant om te lezen.

http://ww2talk.com/forums/topic/11182-w ... deholland/

"The Germans were expected to defend Enschede and soon it was clear that they were going to. The bridge into the town was blown and the leading squadron came under brisk fire from a railway embankment. The Brigadier ordered the Irish Group to by-pass the town on the right and to cut off the German retreat. No. 3 Squadron and No. 4 Company cleared the embankment with some casualties and the loss of two tanks. The whole Group, harassed by 88-mm. shells, skirted the town, and by nightfall it was in the rear of the Germans astride the north-east exits. During the night the 32nd Brigade attacked the town from the west and it sounded as if somebody was having a rough time. It must have been the Germans, for in the early hours of the morning a company of them, looking for a way out, blundered into No. 14 Platoon, commanded by Lieutenant Dominic Sarsfield. The Germans withdrew slightly and then returned to batter a way out for themselves and their friends through No. 3 Company. After an hour’s confused fighting the Germans gave up their attempt, leaving behind 15 dead, 17 wounded and 25 prisoners. No. 3 Company lost three men killed and thirteen wounded, including Lieutenant Sarsfield.
There was not much left of the night: “No fraternizing after the next town. We‘re going back into Germany.”
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door martinus »

Ik heb het boekje bevrijding van Enschede gelezen dat de Coldstream Guards Enschede zijn binnengevallen via de Lonnekerbrugstraat.
Lt Boscawen was een tankcommandant die tijdens de strijd om de Lonnekerbrug gewond is geraakt. Ik heb Boscawen ooit ontmoet en mee gesproken.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Highlander »

martinus schreef:Ik heb het boekje bevrijding van Enschede gelezen dat de Coldstream Guards Enschede zijn binnengevallen via de Lonnekerbrugstraat.
Lt Boscawen was een tankcommandant die tijdens de strijd om de Lonnekerbrug gewond is geraakt. Ik heb Boscawen ooit ontmoet en mee gesproken.
Dan klopt het dus, Coldstream Guards zijn onderdeel van de Grenadier Guards. Mysterie opgelost.

Uit interesse, waar heb je die man ontmoet? Hier in Enschede?
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Neckar »

Was Boscawen niet erg verbrand in zijn gezicht toen hij hier gewond raakte ??. Dan heb ik hem ook gesproken was een echte Engelse Heer. Zeer correct in optreden..
Neckar.
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door martinus »

Highlander schreef:
martinus schreef:Ik heb het boekje bevrijding van Enschede gelezen dat de Coldstream Guards Enschede zijn binnengevallen via de Lonnekerbrugstraat.
Lt Boscawen was een tankcommandant die tijdens de strijd om de Lonnekerbrug gewond is geraakt. Ik heb Boscawen ooit ontmoet en mee gesproken.
Dan klopt het dus, Coldstream Guards zijn onderdeel van de Grenadier Guards. Mysterie opgelost.

Uit interesse, waar heb je die man ontmoet? Hier in Enschede?
Volgens mij was het 1990 tijdens het bevrijdingsfeest in Enschede. Ik was die avond in het muziekcentrum en heb daar veel oud strijders ontmoet. Mijn interesse werd opgewekt nadat ik het boekje had gelezen. Ik heb de handtekening van hem en zijn maten in het boekje.
Je kon toen nog goed verwondingen in zijn gezicht zien. Zijn halve gezicht was verbrand en hij miste een oor.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Hendrik »

Het is zeker dat Engelsen een groot aandeel in de bevrijding van Enschede hebben gehad. Mijn zus en zwager gaan nog elk jaar 1 of 2 keer naar een plaatsje in Kent vlak bij Cantebury. Daar woont een weduwe van een van van de bevrijders. Ze is geboren Enschedese. Ver in de tachtig, ze is 6 weken na de bevrijding getrouwd met Eddy . Een van de bevrijders, liefde op het eerste gezicht. Hals over kop getrouwd en direct mee teruggegaan naar Engeland. Alles is goedgegaan. In 1976 ben ik er ook geweest en toen ze beiden nog goed ter been waren zijn ze vele malen teruggeweest in Enschede.
Wat sas as dós was kaans.
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door martinus »

Hendrik schreef:Het is zeker dat Engelsen een groot aandeel in de bevrijding van Enschede hebben gehad. Mijn zus en zwager gaan nog elk jaar 1 of 2 keer naar een plaatsje in Kent vlak bij Cantebury. Daar woont een weduwe van een van van de bevrijders. Ze is geboren Enschedese. Ver in de tachtig, ze is 6 weken na de bevrijding getrouwd met Eddy . Een van de bevrijders, liefde op het eerste gezicht. Hals over kop getrouwd en direct mee teruggegaan naar Engeland. Alles is goedgegaan. In 1976 ben ik er ook geweest en toen ze beiden nog goed ter been waren zijn ze vele malen teruggeweest in Enschede.
De Engelsen hebben Enschede bevrijd en de Canadezen kwamen later om te bezetten.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Neckar »

Trees heeft verkering met een Canadees !!!!
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door martinus »

Neckar schreef:Trees heeft verkering met een Canadees !!!!
Ik ken er wel meer die met een souvenirtje van een Canadees zijn blijven zitten, maar daar praat ik verder niet over :D
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Neckar »

Vlak me de Engelsen ook niet uit..
Neckar.
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door martinus »

Ik heb wel eens van mijn vader gehoord dat die Engelsen het niet zo nauw namen met het bombarderen. De Amerikanen waren nauwkeuriger.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door hans »

martinus schreef:
Neckar schreef:Trees heeft verkering met een Canadees !!!!
Ik ken er wel meer die met een souvenirtje van een Canadees zijn blijven zitten, maar daar praat ik verder niet over :D
zo ken ik een echte enschedese indiaan....
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Neckar »

Winnetoe C. zeker..
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door hans »

nope , hij heet anders.
voordat de tubantia digitaal werd heeft hij met een stuk daarin gestaan, over de reis die hij naar canada gemaakt heeft en daar zijn halfbroers en zussen heeft ontmoet.
zijn verwekker was toen kort daarvoor overleden...
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door martinus »

Aha, het is Klukluk. Mij zijn van de vergeetachtige mij niet meer zoveel weten.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door martinus »

Foto's handtekeningen Engelse bevrijders.
Bijlagen
boek3.jpg
boek2.jpg
boek2.jpg (149.25 KiB) 17180 keer bekeken
boek1.jpg
boek1.jpg (124.64 KiB) 17180 keer bekeken
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
frank n

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door frank n »

Dat maakt het een uniek boekje .
Als je er ooit van af wilt even een pb tje :D
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Neckar »

Las net in de Tubantia dat Lt. Boscawen is overleden hij was in de 90. Tja onze bevrijders sterven uit..R.I.P.
Neckar..
Plaats reactie