Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Nieuweschoolweg

Over de rijke historie van de stad.
Plaats reactie
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Nieuweschoolweg

Bericht door Neckar »

De nieuwe schoolweg heeft natuurlijk te maken met de toenmalige nieuwe school die hier gebouwd is. Inmiddels is deze afgebroken en er is een nieuwere ongeveer op de zelfde plek neer gezet.
Hoe heette de nieuwe schoolweg toen er nog geen nieuwe school stond..???? En wanneer is deze oude school gebouwd.
Groet Neckar..
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Nieuweschoolweg

Bericht door bartg »

Aan de Nieuwe Schoolweg stonden twee scholen.
Vooraan op Nr 2 de st. Jozefschool ook wel genoemd de mr Koopschool genoemd naar het eerst hoofd
Deze school is in 1896 geopend
Op 11 April 1990 brande de school af .Het daarna afgebroken op op dezelfde plek een nieuw parochiehuis gebouwd
nieuwe schoolweg.jpg
nieuwe schoolweg.jpg (186.05 KiB) 9305 keer bekeken
nieuw schoolweg 2.jpg
nieuw schoolweg 2.jpg (62.24 KiB) 9342 keer bekeken
Op deze school heb ik ook gezeten, in de eerst klas bij juffrouw Sanders
In de oorlog is de school gebombadeert en zijn twee klaslokalen vernield.
Alle klassen kregen in dat jaar een rapport met de mededeling "in verband met oorlogsomstandigheden geen rapport"
onze klas kreeg deze aantekening niet maar er stond op "gaat niet over"
Ik heb er altijd last van gehad bij sollicitatie .er werd altijd gevraagd waarom ik niet ben overgegegaan.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Nieuweschoolweg

Bericht door Neckar »

Hoe kon ik het vergeten natuurlijk er stond nog een school meer. Heette die andere school niet de boerenschool of iets dergelijks. Blijft over hoe de Nieuwe schoolweg dan voor die tijd heet ???
Neckar.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Nieuweschoolweg

Bericht door Arie »

Neckar schreef:Hoe kon ik het vergeten natuurlijk er stond nog een school meer. Heette die andere school niet de boerenschool of iets dergelijks. Blijft over hoe de Nieuwe schoolweg dan voor die tijd heet ???
Neckar.
Volgens het straatnamenoverzicht van de Gemeente Enschede is de omschrijving gewijzigd bij besluit van 27 februari 1939.
zie: http://straatnamen.enschede.nl/straten/00733/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Nieuweschoolweg

Bericht door Arie »

Neckar schreef:Hoe kon ik het vergeten natuurlijk er stond nog een school meer. Heette die andere school niet de boerenschool of iets dergelijks. Blijft over hoe de Nieuwe schoolweg dan voor die tijd heet ???
Neckar.
Ik denk dat jij de Herman Broerenschool bedoeld. Zie de beschrijving in het straatnamenoverzicht van de Visserijstraat op: http://straatnamen.enschede.nl/straten/01082/

Visserijstraat

Toelichting
Naar de vroeger hier gelegen Visserij.

Beschrijving
Van de Molenstraat eerst n.-waarts, daarna o.-waarts tot de Nieuwe Schoolweg-hoek H.B. Blijdensteinlaan.

Geschiedenis
Deze straat ontleent haar naam aan de vroegere z.g. Visserij, waar zich o.m. een door de apotheker Baurichter beheerde kruidentuin bevond. Deze tuin was omgeven door een soort gracht of sloot die op een oude plattegrond van Enschede uit 1884 nog duidelijk als zodanig te herkennen is. Men mag aannemen dat deze gracht een functie heeft gehad en het is niet ondenkbaar dat deze als leverancier heeft gediend van bloedzuigers voor de patiënten van het rechts van de gracht gelegen ziekehuis. In de raadsvergadering van de gemeente Enschede van 11 augustus 1897 werd tot demping en afbraak van respectievelijk de visserij en het ziekenhuis besloten, teneinde hier de bouw van een nieuwe o.l. school C, de latere z.g. Zeggeltschool (later afgebrand en thans de "Herman Broerenschool") mogelijk te maken (27 april 1899 voormalig Enschede). Omschrijving gewijzigd bij besluit van 27 februari 1939. Volgens het besluit van 14 augustus 1889 maakte deze straat deel uit van het Schurinksvoetpad. De oude benaming was "Konijnenberg".
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Nieuweschoolweg

Bericht door Neckar »

Zou iemand onder ons die kaart uit 1884 op scan hebben. Ik zou graag willen zien hoe dat stuk molenstraat-visserijstraat en de oude nieuwe schoolweg er uit heeft gezien.. Ook de kaart van 1890 geeft al iets uitsluitsel..
Wie helpt..
Groet Neckar.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Nieuweschoolweg

Bericht door Neckar »

In de Krant Het Centrum van 7-11-1914 vond ik het volgende: Door de gemeente Enschede te huur aangeboden.
Woning met erf, gelegen in 't Lasonder en aangekocht van G.J. Mulstege voor een huurprijs van 135 gulden per jaar..
Dit huis stond net rechtsachter het nog niet gebouwde gebouw van de voormalige Keuringdienst van Waren.
Van een foto welke ik in mijn bezit heb van rond 1900 kon ik vanmiddag bepalen waar het huis gestaan heeft. De Jozefkerk staat er namelijk ook gedeeltelijk op afgebeeld met beide torens zodoende kon ik een denkbeeldige lijn trekken en kwam net achter het K.v.W gebouw uit..
Precies op de plek die mijn grootvader mij als kleine jongen verteld had..
Waar zou dan dat ziekenhuis gestaan hebben misschien staat dat ook op de kaart van 1884..
Neckar..
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Nieuweschoolweg

Bericht door bartg »

Neckar schreef:In de Krant Het Centrum van 7-11-1914 vond ik het volgende: Door de gemeente Enschede te huur aangeboden.
Woning met erf, gelegen in 't Lasonder en aangekocht van G.J. Mulstege voor een huurprijs van 135 gulden per jaar..
Dit huis stond net rechtsachter het nog niet gebouwde gebouw van de voormalige Keuringdienst van Waren.
Van een foto welke ik in mijn bezit heb van rond 1900 kon ik vanmiddag bepalen waar het huis gestaan heeft. De Jozefkerk staat er namelijk ook gedeeltelijk op afgebeeld met beide torens zodoende kon ik een denkbeeldige lijn trekken en kwam net achter het K.v.W gebouw uit..
Precies op de plek die mijn grootvader mij als kleine jongen verteld had..
Waar zou dan dat ziekenhuis gestaan hebben misschien staat dat ook op de kaart van 1884..
Neckar..
Ziekhuis bij de KVW?
Hier het verhaal over het onstaan van de Enschedese ziekenhuis zorg.

2.1 Historie MST

De ontstaansgeschiedenis van het MST gaat terug tot eind negentiende eeuw.


Enschede kende destijds geen goede voorzieningen om zieken op te vangen en te verzorgen, indien men het zich kon veroorloven werd men aan huis verzorgd, door de Zusters Franciscanessen te Noord-Deurningen bij Denekamp. Zodoende ontstond de gedachte om enkele zusters permanent naar Enschede te halen, om hier de katholieke ziekenverpleging te beoefenen. Tegelijkertijd had het rooms-katholieke kerkbestuur het aan de St. Jacobuskerk grenzende woonhuis kunnen aankopen. De pastorie van de St. Jacobuskerk werd overgebracht naar het woonhuis en de oude pastorie werd in 1889 in gebruik genomen door de zusters. In de volgende jaren nam de vraag naar verpleging toe, maar het ziekenhuis kon hierin niet voorzien. In 1907 besloot de inmiddels opgerichte Vereniging R.K. Ziekenverpleging, aan de Stadsweide een nieuw ziekenhuis te bouwen. Op 2 april 1914 werd het nieuwe St. Jozefziekenhuis geopend. Via her-, bij- of verbouwingen werd het ziekenhuis in de volgende jaren up-to-date gehouden.


Eind jaren '60 besloot het bestuur dat het St. Jozefziekenhuis, een meer aansprekende naam moest krijgen. Men schreef een prijsvraag uit onder de medewerkers en per 1 januari 1970 werd de naam veranderd in 'De Stadsmaten'. In de jaren '70 werd het ziekenhuis De Stadsmaten in verschillende, opeenvolgende fases ter plaatse 'herbouwd'.



Ziekenzorg

Reeds in 1892 werd een neutrale instelling voor ziekenverpleging opgericht onder de naam 'Vereniging Ziekenzorg'. Aanvankelijk verpleegden zij, wegens gebrek aan financiële middelen, patiënten aan huis. Na een schenking in 1895 besloot het bestuur aan de Veenstraat een klein ziekenhuisje te bouwen, op 26 juni 1897 werd het officieel in gebruik genomen. Binnen korte tijd bleek dat de capaciteit van het ziekenhuis te klein was om aan alle aanvragen te voldoen. In 1902 kon de eerste grote uitbreiding plaatsvinden, na schenkingen door de 'Vrienden van Ziekenzorg' (voornamelijk textielfabrikanten). Kort daarop werden in mei 1904 een kinderzaal en een ziekenzaal voor mannen en vrouwen bijgebouwd. In 1914 vond een grootse verbouwing plaats, maar ook deze bracht uiteindelijk te weinig ruimte. Het bestuur besloot een nieuw Ziekenzorg te bouwen aan De Ruyterlaan, in 1941 werd deze geopend.


De druk op Ziekenzorg bleef toenemen, waardoor het ziekenhuis steeds weer uitgebreid moest worden. Eind jaren '60 werd door het bestuur besloten om nieuwbouw te plegen
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Nieuweschoolweg

Bericht door Neckar »

Bartg de wijsheid over een ziekenhuis (je) heb ik van Arie in een van de vorige reactie's. We zouden dan dat raadsbesluit er bij moeten zoeken..
We worden steeds slimmer blijkbaar.
Groeten allemaal van Neckar.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Nieuweschoolweg

Bericht door Pitr de Nerd »

Aan de Visserijstraat heeft ook de 2e School met de Bijbel gelegen. In ieder geval tot 1961, mijn eerste vriendinnetje heeft daar op gezeten :-) Die dame ben ik in 1964 tegengekomen op de Christelijke HBS, zo weet ik dat.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuweschoolweg

Bericht door enschedeinansichten »

Neckar schreef: vr nov 08, 2013 11:21 am Bartg de wijsheid over een ziekenhuis (je) heb ik van Arie in een van de vorige reactie's. We zouden dan dat raadsbesluit er bij moeten zoeken..
We worden steeds slimmer blijkbaar.
Groeten allemaal van Neckar.
Op de Konijnenbeld is het allemaal begonnen.
molensteeg 1875.JPG
molensteeg 1875.JPG (76.96 KiB) 6649 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Nieuweschoolweg

Bericht door Arie »

Ik kreeg deze foto van de Visserij toegezonden door Neckar met de mededeling dat zijn overgrootvader (Mulstege) het oude ziekenhuis gekocht heeft van H.H. Zeggelt. In een Delphi krantenbericht staat dat H.H Zeggelt het oude Lonneker Ziekenhuis heeft gekocht op een veiling van de gemeente. Neckar heeft ook ergens gelezen dat de gemeente enkele huizen heeft wit laten schilderen waaronder het Lonneker ziekenhuis en zie op de onderstaande foto links het witte huis van zijn overgrootvader.
Neckar heeft mij beloofd later op deze site nog e.e.a. toe te lichten.
Bijlagen
Visserij met links het witte huis wat vroger het Lonneker ziekenhuis was..jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Nieuweschoolweg

Bericht door Arie »

Hierbij nog de beschrijving van de geschiedenis van de Visserijstraat, waarbij het ziekenhuis ook wordt genoemd.

VISSERIJSTRAAT
EnschedeGemeenteStraatnamenboekjeStraatnamen overzichtVisserijstraat

Toelichting
Naar de vroeger hier gelegen Visserij.
Beschrijving
Van de Molenstraat eerst n.-waarts, daarna o.-waarts tot de Nieuwe Schoolweg-hoek H.B. Blijdensteinlaan.
Geschiedenis
Deze straat ontleent haar naam aan de vroegere z.g. Visserij, waar zich o.m. een door de apotheker Baurichter beheerde kruidentuin bevond. Deze tuin was omgeven door een soort gracht of sloot die op een oude plattegrond van Enschede uit 1884 nog duidelijk als zodanig te herkennen is. Men mag aannemen dat deze gracht een functie heeft gehad en het is niet ondenkbaar dat deze als leverancier heeft gediend van bloedzuigers voor de patiënten van het rechts van de gracht gelegen ziekehuis. In de raadsvergadering van de gemeente Enschede van 11 augustus 1897 werd tot demping en afbraak van respectievelijk de visserij en het ziekenhuis besloten, teneinde hier de bouw van een nieuwe o.l. school C, de latere z.g. Zeggeltschool (later afgebrand en thans de "Herman Broerenschool") mogelijk te maken (27 april 1899 voormalig Enschede). Omschrijving gewijzigd bij besluit van 27 februari 1939. Volgens het besluit van 14 augustus 1889 maakte deze straat deel uit van het Schurinksvoetpad. De oude benaming was "Konijnenberg". bron: https://straatnamen.enschede.nl/straten/01082/
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuweschoolweg

Bericht door enschedeinansichten »

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Nieuweschoolweg

Bericht door Arie »

Smartshop The Bronx Enschede was al jaren gesloten voor klanten, handel in hennep ging door
Smartshop The Bronx Enschede zit al jaren dicht. Volgens omwonenden was de inval van de politie de eerste activiteit in lange tijd. In de gesloten zaak vond de politie er een ‘redelijke hoeveelheid hennep’ en arresteerde er vier mannen.

Maarten Schoon 22-07-23,
Nieuwe Schoolweg 2 hoek Molenstraat Smartshop The Bronx.jpg
Smartshop The Bronx Enschede zit al jaren dicht, deze week vond de politie er een ‘redelijke hoeveelheid hennep’ en arresteerde er vier mannen. © Maarten Schoon/Tubantia

Alleen de kapotte ruit van de voordeur herinnert nog aan de inval eerder deze week. Dat bij The Bronx Enschede alles overhoop ligt, is volgens een buurman niets nieuws. Het was in de voormalige smartshop op de hoek van de Molenstraat en Nieuwe Schoolweg altijd een grote rommel, zegt hij. De eigenaar zag hij er nauwelijks. Binnen liggen nog reclameborden voor ‘koninklijke’ hennepzaadjes.

Illegale activiteiten in gesloten winkel
Het bezoek door de politie was de eerste opvallende activiteit in lange tijd. Officieel sloten in 2018 al de deuren. Daarna gingen illegale activiteiten door. Woensdag arresteerde de politie daar vier verdachten en vond er een ‘redelijke hoeveelheid’ hennep. Ook zijn er ‘financiële middelen’ in beslag genomen. Wat en hoeveel wordt niet bekend gemaakt. zie verder: https://www.tubantia.nl/112-nieuws-ensc ... ~a53f6171/
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Nieuweschoolweg

Bericht door hans »

een redelijke hoeveelheid is toch goed ?
onredelijke hoeveelheden lijken me zorgelijk ...
Plaats reactie