Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Arie »

martinus schreef:
Hendrik schreef:
Arie schreef:Ik denk dat Hendrik de opening van de herstelde Nijkampbrug in 1952 bedoeld. zie ook: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... d=nfqbjkue
Volgens de site van zuiderspoor.nl is met de bouw van de brug in 1952 begonnen en op 5 mei 1959 geopend. zie: http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page1938.htm
Inderdaad ik bedoel de opening in de jaren '50. =ar daar is geen 7 jaar over gebouwd! 5 mei 1959 is de datum van de onthulling van het monument. De brug was veel eerder klaar.
Volgens mij was de brug in 1954 klaar.

http://4en5mei.enschede.nl/archief/0004 ... &monument=
Inderdaad, zie ook: http://straatnamen.enschede.nl/straten/01358/

Wethouder H.C. Nijkampbrug

Toelichting
Naar Herman Christiaan Nijkamp, wethouder van Enschede van 6 sept. 1927 tot 9 nov. 1954. Hij was tevens lid van de eerste kamer der Staten Generaal en van de provinciale staten van Overijssel.

Beschrijving
De brug over het voormalige emplacement Zuid, gelegen tussen de Varviksingel en de Getfertsingel.

Geschiedenis
Naar Herman Christiaan Nijkamp, geboren 9 april 1886 te Enschede, overleden 17 oktober 1963 aldaar. Hij was wethouder van Enschede van 6 september 1927 tot 9 november 1954 en raadslid van deze gemeente van 21 juli 1919 tot december 1956. Ook was hij lid van de Eerste Kamer en van de provinciale Staten van Overijssel. De op 12 mei 1931 voor het verkeer opengestelde brug Zuid werd op 1 april 1945, de bevrijdingsdag van Enschede, door de terugtrekkende Duitsers opgeblazen en bij de heropenstelling in 1954 naar deze wethouder genoemd (16 maart 1959, gewijzigd 8 februari 1960). Bij raadsbesluit van 2 mei 1938 werd aan deze brug de naam "Zuiderbrug" gegeven.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Veteraan »

Arie schreef:Ik denk dat Hendrik de opening van de herstelde Nijkampbrug in 1952 bedoeld. zie ook: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... d=nfqbjkue
Volgens de site van zuiderspoor.nl is met de bouw van de brug in 1952 begonnen en op 5 mei 1959 geopend. zie: http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page1938.htm
Het was - gezien het jaartal - plagerig bedoeld. :oops: :oops:
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:
Arie schreef:Ik denk dat Hendrik de opening van de herstelde Nijkampbrug in 1952 bedoeld. zie ook: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... d=nfqbjkue
Volgens de site van zuiderspoor.nl is met de bouw van de brug in 1952 begonnen en op 5 mei 1959 geopend. zie: http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page1938.htm
Het was - gezien het jaartal - plagerig bedoeld. :oops: :oops:
Maar heb je nog een foto van de heropenstelling in 1954 kunnen vinden?
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Hendrik »

Veteraan schreef:
Arie schreef:Ik denk dat Hendrik de opening van de herstelde Nijkampbrug in 1952 bedoeld. zie ook: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... d=nfqbjkue
Volgens de site van zuiderspoor.nl is met de bouw van de brug in 1952 begonnen en op 5 mei 1959 geopend. zie: http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page1938.htm
Het was - gezien het jaartal - plagerig bedoeld. :oops: :oops:
Toch wel leuk om die foto's uit 1931 te zien. Ik heb de 2e direct doorgestuurd naar een van mijn zoons. Zijn nieuwe huis staat op de plek gezien tussen de linker boog van de brug door. Vanuit zijn keukenraam kijken ze op de huizen aan de Bleekweg die op de foto te herkennen zijn. Mijn kleinzoons hebben nog geen idee op welke histoirische grond ze spelen op de zandvlakte achter hun huis.
Wat sas as dós was kaans.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Neckar »

Als de brug in 1945 opgeblazen is en pas in 1954 weer opgebouwd heeft er dan een noodbrug tussen gezeten. Hoe kwam je anders aan de andere kant ??
Neckar.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Veteraan »

Arie schreef:Maar heb je nog een foto van de heropenstelling in 1954 kunnen vinden?
Nee helaas, wel een "kale" foto uit 1954. Uit het stadsarchief:
"Getfertsingel. V.m. Brug Zuid. Hersteld in 1954 en Weth. Nijkampbrug genoemd. Datering 1954"
Bijlagen
Getfertsingel. V.m. Brug Zuid. Hersteld in 1954 en Weth. Nijkampbrug genoemd.  Datering 1954.JPG
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door martinus »

Ik heb in 1993 nog een vrachtje stenen van de oude straat over de brug gekocht. Waren een soort koperslakkeien. Stenen zijn gebruikt voor een voortuintje aan de Molukkenstraat 105.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Arie »

Neckar schreef:Als de brug in 1945 opgeblazen is en pas in 1954 weer opgebouwd heeft er dan een noodbrug tussen gezeten. Hoe kwam je anders aan de andere kant ??
Neckar.
Voorzover ik het mij kan herinneren was er toen geen noodbrug. Zie onderstaande foto's uit het gemeentearchief van 1950 nrs. 000230 en 000232. Zoals op de foto van 1950 is te zien was een onderdoorgang van de kapotte brug nog wel open. Zie ook de foto van het gemeentearchief in 1979 nr. 049092 waar het verkeer via de Zuiderspoorstraat onder de brug doorging.
Bijlagen
Getfertsingel brug Zuid 1950.jpg
Getfertsingel brug Zuid 1950(2).jpg
Zuiderspoorstraat 1979.jpg
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Neckar »

Ja nu, aan de hand van de foto's, weet ik het weer je moest omrijden. Goh mijn geheugen begint gaten te vertonen dat is niet goed. :( :(
Neckar
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Pitr de Nerd »

Grappig om die foto’s zo te zien. ik ben bij zowel de opening als de onthulling van het monument geweest, samen met mijn grootvader.
En dan zie je dat je herinneringen je parten gaan spelen, net als bij Neckar :-) Want voor mijn gevoel hebben de beide parallelwegen naast de brug er "altijd" gelegen. maar op de foto is daar niets van te zien. Op de foto die Arie geplaatst heeft (die met die jongens) zie je zowel links als rechts van de brug geen weg.
@Neckar: er was geen noodbrug, maar volgens mij kon je wel bij de voetgangerstrap naar beneden, over het spoor en aan de andere kant weer omhoog. Precies weet ik het ook niet meer, omdat ik er niet mocht komen van mijn ouders (Gaskrim lag er vlak bij, mijn vader werkte aan de Gasfabriek, die kende de buurt), en we ook te ver weg woonden (Leeuwenhoekstraat) en toen ik oud genoeg was om te fietsen was de brug al klaar.
Je kon van de Taludstraat naar de Brugstraat, die weer uitkwam op de Cromhoffsbleekstraat. Dat weet ik omdat mijn broer daar een vriendinnetje had, die woonde op de hoek van de Cromhoffsbleekstraat en de Singel. En om het compleet te maken: ikzelf had een vriendin op de Getfertsingel, in het enige vrijstaande huis aan de kant van Tubantia. Nummer 53 volgens mij.
Ah, nostalgie…
Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door bartg »

martinus schreef:Als kind in de jaren 60 veel gespeeld in de omgeving spoor zuid. Ook op het terrein waar nu de Aldi is gevestigd. Waar nu garage kolenaar zit zat vroeger een oud ijzer handelaar. Op het terrein van die handelaar lagen veel spullen uit de oorlog. Helmen van het Engelse leger, patroontassen, pistoolhouders ect,ect. Natuurlijk moesten wij van die spullen hebben om oorlogje te spelen. We gingen op en bepaalde dag tegen schemer naar het terrein en gingen onder het draad door om wat van die spullen te gappen. Gelukkig had niemand wat in de gaten en konden wij onze gang gaan. Toen wij later weer eens wat spullen wilden gappen, liep er een waakhond rond. We hebben ons kostelijk vermaakt met de spullen uit het leger.
Het Terrein waar nu de Aldi is gingen we vroeger met de fiets crossen, het was een hobbelig terrein. Op dat terrein was ook een kleine omheinde vijver met een doodskop in het gaas. We gooiden dan een steen in het smerige water, dat dan alle kleuren van de regenboog kreeg.
Ik vraag mij af of men die verontreinigde grond ooit heeft afgegraven.
Ook wij speelden met oude oorlogspullen soldaatje.Ik citeer weer uit mijn boek.

.......Zo langzamerhand moesten we ook weer geregeld naar school. Toch hadden we nog genoeg tijd om op strooptocht te gaan.Er was nog veel te beleven voor ons.Op de plaatsen waar de Duitsers hadden gezeten lag b.v. nog veel oorlogsspullen zoals munitie en wapens.Voor ons waren geliefde zoekplaatsen.o.a. in de omgeving van het vliegveld en de brandvijver bij het textielfabriek van Blijdenstein aan de Oostertraat.Het gebied van het vliegveld was toen vele malen groter als nu. Alle bossen rond om het huidige vliegveld waren toen militair terrein.En wat deden we met gevonden spullen? Wel wij deden oorlogje spelen.Maar daar werd door onze ouders zeer snel een eind aangemaakt.Later zetten we de koppen van de gevonden Munitie tussen de put en trapte de punt er af.....
Het kruit bestond uit staafjes van ongeveer 1 mm dik.Die staafjes rolde we in een stukje papier en staken dat aan.
Het siste en sputterde en stoof alle kanten op.Dat het levens¬gevaarlijk was kwam niet bij ons op. Aan de haven ,vlak bij de brug, waar nu het Industrie terrein is ,was toen een groot dumpterrein van legervoertuigen.Hier werden, toen de oorlog afgelopen was,alle legervoertuigen uit Twente opgeslagen .Er stonden honderden tanks, rupsvoertuigen ,vrachtwagens jeeps enz.
Alles netjes op de rij Uiteraard was het streng bewaakt en met een groothek met prikkeldraad afgesloten .Het was het onderste deel van wat nu het industrieterrein is ,het gedeelte tegen het kanaal aan Toen ons dit ten ore kwam konden we het niet laten om eens poolshoogte te gaan nemen. We kwamen tot de ontdekking dat daar best wat te halen kon zijn voor ons.
Dus na schooltijd en op de vrije woensdag middag gingen we er op af kropen onder het hek door en haalden van alles uit de auto’s en de tanks.Ze hadden toen van de prachtige koperen brandspuiten
Kleine dingen die je eerst op moest pompen en dan kon je spuiten.Die namen we mee en de periscopen sloopten we uit de tanks. Deze periscopen bouwden we in kistjes en dan konden we om een hoekje kijken.
Dat ging goed totdat de bewakers ons op een avond stonden op te wachten.We kropen onder het draad door en waren net weer bij de tanks en .... hebbes daar gingen we mee naar de wacht. daar hielden ze ons de hele avond vast .Mijn vader haalde mijn om ongeveer 11.00 op.wat er allemaal afgesproken is weet ik niet .Wel weet ik dat ik vreselijk op mijn donder heb gehad.Daar was mijn vader nooit zuinig mee.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Pitr de Nerd »

Bart, wees blij. Een ex-collega van me, Scholten van Mast uit Winterswijk, had een mooi apparaat gevonden met een klapdeksel. Dat kon open en dicht. Totdat hij het een keer echt open deed en ergens op drukte. Klabammo! Dat was een anti-personeel mijn, open doen was scherpstellen. Zijn rechterarm was niet meer. Hij had een geluk bij een ongeluk: nu hij ongeschikt was voor boer hebben zijn ouders hem laten studeren, en zo werd hij ingenieur in de electronica en kwam bij Signaal Hengelo te werken. Zo was hij beter af :-(
Ik ben er beter afgekomen later. We hadden in 1963 een hoeveelheid oude 105 mm munitie gevonden bij het vliegveld, helemaal groen uitgeslagen. Mooi hakenkruis in de bodem van de huls, plus de datum 1943. We legden die neer en schoten op het slaghoedje met een 5,5 luchtbuks. Spectaculaire dreun. Dat we dat overleefd hebben is me nog altijd een raadsel, maar ja: onder de achttien ben je onkwetsbaar, dat weet iedereen.

Pitr

PS: zo'n boek als jij nu hebt ben ik ook aan het schrijven. misschien plaats ik er wel eens stukken uit.

P
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Neckar »

Hallo even weggeweest !! De laatste 3 dagen naar de kerstmarkt in Trier. Was zeer ontspannend vooral dat geslenter winkel in winkel uit :x :x maar ik had een gelukje. :banaan: Ga je even een antiekwinkeltje in en vind je daar een map met oude prenten en wat zit er in !!!!!. Een los blad van de L'Illustration, Journal Universel mei 1862 met twee afbeeldingen van de Stadsbrand.
Ze zijn wel bekend maar vind maar eens een originele. Voor 20 euro was ik de man. De kerst kan voor mij niet meer kapot. Ze wisten daar blijkbaar niet wat ze verkochten.
Mooie lijst er om heeft Gofaarts in de lange huus weer werk.
Neckar.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Hendrik »

Neckar schreef:Hallo even weggeweest !! De laatste 3 dagen naar de kerstmarkt in Trier. Was zeer ontspannend vooral dat geslenter winkel in winkel uit :x :x maar ik had een gelukje. :banaan: Ga je even een antiekwinkeltje in en vind je daar een map met oude prenten en wat zit er in !!!!!. Een los blad van de L'Illustration, Journal Universel mei 1862 met twee afbeeldingen van de Stadsbrand.
Ze zijn wel bekend maar vind maar eens een originele. Voor 20 euro was ik de man. De kerst kan voor mij niet meer kapot. Ze wisten daar blijkbaar niet wat ze verkochten.
Mooie lijst er om heeft Gofaarts in de lange huus weer werk.
Neckar.
Geweldig!, en eh,. wanneer zien wij hier de afbeeldingen?. Mooie stad Trier.
Wat sas as dós was kaans.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Neckar »

Ik moet eerst even aan de tekenaar vragen of ik hem mag plaatsen maar ik kan zijn telefoonnummer niet vinden. Ik denk dat hij het niet erg zal vinden. :okay:
Neckar..
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Pitr de Nerd »

OK. een verhaal. Over de gasfabriek, ik weet niet of het waar gebeurd is, lees het en zie zelf. Het komt uit mijn uitgewerkte dagboek:

“Lasciate ogne speranza, voi ch'entrate”
Dante Alighieri – Divina Commedia


Eén van mijn vroegste duidelijke herinneringen is dat ik soms met mijn vader mee mocht naar de gasfabriek waar hij werkte. Hij was stoker op de gasretorten op dat moment. Dat zal ergens rond 1956-1957 zijn geweest, toen ik een jaar of negen was. Het hele gebeuren staat in mijn geest gegrift, inclusief de lucht van de vergassende kool. Zo indrukwekkend was het.

De kolen kwamen als enorme brokken vetkool via Ahaus uit Duitsland en werden eerst gebroken tot verwerkbare stukken. Het zwarte stof van die kolenbreker woei gewoon de buurt in, van fijnstof en de daarbij horende ellende had nog nooit iemand gehoord. Die kolen werden vervolgens in een kiepkarretje geladen en naar de kolentrechters boven de top van de retorten gehesen. Waar dan het deksel van een retort open ging en het brandende stadsgas tegen het dak sloeg omdat er lucht bijkwam. De kolen gingen erin, deksel dicht, en verder naar de volgende retort. Vuur, walm, een zwavellucht, als je niet uitkeek werd je bevangen door het gas. Niet gezond. De stokers waren zo zwart als roet door het fijnstof wat van de kolen neersloeg. Ook dat was niet gezond. Arbeidsinspectie? Welke arbeidsinspectie? De bovenkant van de vergassingsinstallatie waar de stokers werkten was rondom open om gasexplosies te voorkomen, maar dat maakte niet uit: ’s winters was het er heet en ’s zomers was het er heter. Je zweette peentjes.

Later toen ik tot de jaren des onderscheids was gekomen heb ik bedacht dat Dante zo’n fabriek voor zijn geestesoog moet hebben gehad toen hij het Inferno beschreef in de “Divina Commedia.” Alleen de bokspoten en de hoorntjes ontbraken.

Was een retort uitgegast dan liet men de roodgloeiende cokes (het restproduct van uitgegaste antraciet) aan de onderkant van de retort in een grote kiepkar vallen die dan geblust werd met water. Dat leverde stoomwolken van respectabele omvang, zwaar verontreinigde stoom plus idem condens. Die stoom ontweek via een lange houten schoorsteen, het condenswater liet men hoppa in het riool lopen, hoezo miljeu? Mensen in de buurt van de fabriek hadden altijd grauwe was, er werd 24/7 doorgewerkt en de rotzooi werd ook 24/7 de lucht in geblazen. De gebluste cokes werd dan op een schudinstallatie gesorteerd in grootte.

Diezelfde minachting voor vervuiling gold voor het teercondensaat uit het stadsgas. Daar zat ongeveer alles aan gifstoffen en zware metalen in die je maar kon bedenken, ammonia, zwavelwaterstof, cyaangas, arsenicum, lood, alles. Werk aan de teerafscheider was zodanig vuil dat de mensen die daar werkten ieder uur een kwartier moesten “luchten” en van fabriekswege melk verstrekt kregen om de gifstoffen te neutraliseren. Het gas koelde men af, de condensaten liet men in grote putten lopen die op het terrein waren gegraven. De rotzooi ligt er nog. Niemand wil betalen voor het opruimen, want ja, niemand is verantwoordelijk. Dus laat je het liggen. Geen beslissing is ook een beslissing.

Ja, en dan wordt de beslissing voor je genomen. Het rijk gaat de A35 aanleggen die vlak langs dat vervuilde terrein loopt. Die weg ligt verdiept vanwege het verkeerslawaai, en nu is de toestand verstoord. Het grondwater loopt naar het laagstgelegen punt en neemt die vervuiling mee. Resultaat: een damwand die vele malen duurder is dan het opruimen ooit gekost zou hebben. Men denkt wel eens dat alles vroegâh beitâh was, nou: echt niet. De lucht is tegenwoordig factoren schoner dan in die tijd bijvoorbeeld.

Wanneer een retort leeg gemaakt moest worden dan wilde dat wel eens fout gaan. De cokes bleef in de retort hangen omdat ze was samengesmolten. Die moest dan door een stoker van bovenaf met een lange stalen staaf los gestoken worden. Levensgevaarlijk.

Datzelfde gold voor reparaties aan de binnenkant van de retorten. Die waren van chamotte klei, vuurvast materiaal. Maar soms braken daar tijdens het leegmaken stukken af. Wanneer een retort was leeggemaakt dan werd er iemand in een asbest isolatie pak de retort ingestuurd om de kapotte stenen in de wand te vervangen. Die wand gloeide nog dofrood van de hitte. Maar tijd om ze te laten afkoelen was er niet: men had de drie retorten hard nodig om Enschede van gas te voorzien. Ook levensgevaarlijk. En het werd nog niet eens echt goed betaald ook.

Voor een jongen van negen was alles machtig interessant, ik vroeg honderduit over wat er gebeurde, je wilde alles bekijken, je liep overal naartoe, maar helaas mocht je nergens dichtbij komen. Te gevaarlijk. Want van arbeidsveiligheid had men in die tijd nog niet gehoord, en milieu was ook een ondergeschoven kindje.

Mijn vader is daar gestopt in 1958 na zijn ongeluk, de fabriek is vlak daarna stilgelegd omdat er aardgas was gevonden in Noordoost Twente en in 1966 afgebroken. Wat me altijd naar die tijd terugbrengt is de lucht van gestookte kolen zoals bij de MBS en de VSM, de organisaties die oude stoomtreinen laten rijden. Ruik ik dat dan zie ik me gelijk weer op het terrein van de gasfabriek staan. Reuk is niet voor niets het meest primitieve en daardoor meest op de herinnering ingrijpende zintuig. Eind 1965 heb ik naar aanleiding van de in de krant aangekondigde sloop met mijn vader zitten praten en daar komen een heleboel van de bovenstaande gegevens vandaan. Die heb ik toen opgeschreven.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door enschedeinansichten »

Mijn oom was daar smid en mijn opa werkte er ook. Ken je die panoramische foto van het personeel ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Pitr de Nerd »

enschedeinansichten schreef:Mijn oom was daar smid en mijn opa werkte er ook. Ken je die panoramische foto van het personeel ?
Nee, helaas niet. Waar vind ik die? misschien staat mijn pa er op...

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door enschedeinansichten »

Ga ik opzoeken. Waarschijnlijk heeft mijn moeder die foto (84) dus even geduld. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Veteraan »

Pitr de Nerd schreef:OK. een verhaal.
“Lasciate ogne speranza, voi ch'entrate”
Dante Alighieri – Divina Commedia


Pitr
Heftig, mooi geschreven. Moet bewaard blijven!
Plaats reactie