Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Over de rijke historie van de stad.
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door martinus »

Neckar schreef:Volgens mijn informatie woonde de familie Altena in de woonboot naast in opstap/afstapplaats.
Zoon Hans Altena had een hele mooie Kreidler bromfiets waar we een beetje jaloers op waren..
Als kinderen liepen we altijd naar het pontje en mochten dan met de trekklossen op de staalkabel proberen om de pont naar de overkant te trekken maar dat viel tegen. Die oude Altena zal best sterk zijn geweest !!
Neckar..
Dat Altena toen het veerpontje nog in de vaart was in een woonboot woonde zal wel waar zijn, maar later woonden zij in de Neptunusstraat 10 Enschede. Een zoon van Altena woonde in de jaren 80 in dat huis en woont er misschien nog. Hij bemoeide zich niet veel met de buurt en leefde een teruggetrokken bestaan.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Pitr de Nerd »

Neckar schreef:Volgens mijn informatie woonde de familie Altena in de woonboot naast in opstap/afstapplaats.
Zoon Hans Altena had een hele mooie Kreidler bromfiets waar we een beetje jaloers op waren..
Als kinderen liepen we altijd naar het pontje en mochten dan met de trekklossen op de staalkabel proberen om de pont naar de overkant te trekken maar dat viel tegen. Die oude Altena zal best sterk zijn geweest !!
Neckar..
Neckar, dat heb ik ook geprobeerd. inderdaad, geen beweging in te krijgen. wanneer er een schip moest passeren dan toeterden die, en dan moest Altena de kabel laten zakken op de bodem van het kanaal. wanneer die dan weer bovengetrokken werd en strakgetrokken dan vloog de modder alle kanten uit. ik heb daar heel wat middagen staan kijken, samen met mijn grootvader. Mijn grootvader werkte op het Shelldepot aan het kanaal, later volgens mij Avia.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Pitr de Nerd »

Wanneer we het dan toch over oud Enschede hebben, ik heb een paar vragen. De reden? Ik ben bezig met de uitwerking van mijn dagboeken, maar in 1971 is mijn hele fotoverzameling verbrand. Ik heb zelf niets meer.
1. Heeft iemand nog foto’s van de oude Christelijke HBS aan de Bruggertstraat/Jochemsweg? De beeldbank heeft bijna alleen openbare scholen…
2. Aan de G.J. van Heekstraat op het Twekkerveld heeft een schoenmaker gezeten. Weet iemand toevallig nog waar die zat? Een vriend van me woonde er boven.
3. Toen ik in 1964 aan de Rembrandtlaan kwam te wonen was men nog bezig met de nieuwe zijtak van het kanaal. De Hendrik ter Kuile straat liep nog niet waar die nu loopt, dat was de Strootsweg. Heeft iemand nog een kaart van dat gebied uit die tijd? Op watwaswaar staat een kaart uit 1965, maar de loop der wegen is van 1960. En de volgende is uit 1977, toen was het kanaal al klaar.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Veteraan »

Vraag 2: Schoenmaker G.J. van Heekstraat - Van Limborchstraat zit er nog steeds.
Bijlagen
Schoenmaker G.J. van Heekstraat -Van Limborchstraat.JPG
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Neckar »

Volgens mij, ik woon vanaf 1953 op het Twekkelerveld, en er zat vroeger een schoenmaker in een klein boerenhuisje direct achter cafetaria Toontje maar die is in de 60er jaren verdwenen en er zit nog een schoenmaker aan de G.J.van Heekstraat hoek van Limborchstraat en die verhuurde volgens mij ook kamers..
Neckar.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Neckar »

Veteraan was je me weer twee minuten voor.. :x :x
Neckar.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Veteraan »

Neckar schreef:Veteraan was je me weer twee minuten voor.. :x :x
Neckar.
Sorry, Neckar, doe het maar dunnetjes over.... :o :roll:
Enthousiaste buurtgenoten in deze creatieve wijk .... wat kun je anders verwachten? :aai:
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan, Neckar: bedankt voor jullie Google-fu! Ik heb me blind gezocht, maar ik ben al sinds 1984 niet meer in Enschede geweest.
Veteraan: nu ik weet waar ie zit kan ik hem ook vinden, ik zat gewoon te ver naar voren in die straat, en "Schoenmaker" staat op de zijgevel. wanneer je vlug-vlug met Google Earth door die straat vliegt zie je dat niet. Heel erg bedankt, allebei.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Pitr de Nerd »

Neckar schreef:Volgens mij, ik woon vanaf 1953 op het Twekkelerveld, en er zat vroeger een schoenmaker in een klein boerenhuisje direct achter cafetaria Toontje maar die is in de 60er jaren verdwenen en er zit nog een schoenmaker aan de G.J.van Heekstraat hoek van Limborchstraat en die verhuurde volgens mij ook kamers..
Neckar.
Neckar, ik praat ook over die tijd, 1968 om precies te zijn. ik was toen twintig, die vriend 22. We waren lid van dezelfde duikvereniging. wanneer die schoenmaker eerder verdwenen is dan is het de zaak die jij en Veteraan aangewezen hebben, maar het zou die andere kunnen zijn. want mijn herinnering zegt ook naast het cafetaria, maar ja, ook in mijn herinnering vallen gaten. het is al 45 jaar geleden, meer dan twee keer zo lang als ik toen oud was...

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Veteraan »

Pitr de Nerd schreef:Veteraan, Neckar: bedankt voor jullie Google-fu! Ik heb me blind gezocht, maar ik ben al sinds 1984 niet meer in Enschede geweest.
Veteraan: nu ik weet waar ie zit kan ik hem ook vinden, ik zat gewoon te ver naar voren in die straat, en "Schoenmaker" staat op de zijgevel. wanneer je vlug-vlug met Google Earth door die straat vliegt zie je dat niet. Heel erg bedankt, allebei.

Pitr
Zit je in het buitenland? Zó groot is Nederland niet.
Sinds 1984 niet meer in Enschede geweest en toch zoveel herinneringen..... dan móet je toch een keer terug komen?
Maak een lijstje van plekken die je beslist moet zien en laat je rondleiden, zodat je ook dingen ziet waar je zelf niet aan zou denken!
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan schreef:
Pitr de Nerd schreef:Veteraan, Neckar: bedankt voor jullie Google-fu! Ik heb me blind gezocht, maar ik ben al sinds 1984 niet meer in Enschede geweest.
Veteraan: nu ik weet waar ie zit kan ik hem ook vinden, ik zat gewoon te ver naar voren in die straat, en "Schoenmaker" staat op de zijgevel. wanneer je vlug-vlug met Google Earth door die straat vliegt zie je dat niet. Heel erg bedankt, allebei.

Pitr
Zit je in het buitenland? Zó groot is Nederland niet.
Sinds 1984 niet meer in Enschede geweest en toch zoveel herinneringen..... dan móet je toch een keer terug komen?
Maak een lijstje van plekken die je beslist moet zien en laat je rondleiden, zodat je ook dingen ziet waar je zelf niet aan zou denken!
Buitenland? Yep. Frankrijk. Officieel woon ik in Almelo, maar op dit moment ben ik mijn zwager aan het helpen in Auriac du Perigord.

Verder Zou ik (weer terug in Nederland, vanaf 7 oktober) graag op bezoek gaan in Enschede, maar ik ben niet echt mobiel. geen rijbewijs meer na een ernstig ongeluk. Ik verplaats me per fiets en per trein, en Enschede is niet meer zo toegankelijk voor een buitenstaander :-)

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Veteraan »

Pitr de Nerd schreef:
Veteraan schreef:
Pitr de Nerd schreef:Veteraan, Neckar: bedankt voor jullie Google-fu! Ik heb me blind gezocht, maar ik ben al sinds 1984 niet meer in Enschede geweest.
Veteraan: nu ik weet waar ie zit kan ik hem ook vinden, ik zat gewoon te ver naar voren in die straat, en "Schoenmaker" staat op de zijgevel. wanneer je vlug-vlug met Google Earth door die straat vliegt zie je dat niet. Heel erg bedankt, allebei.

Pitr
Zit je in het buitenland? Zó groot is Nederland niet.
Sinds 1984 niet meer in Enschede geweest en toch zoveel herinneringen..... dan móet je toch een keer terug komen?
Maak een lijstje van plekken die je beslist moet zien en laat je rondleiden, zodat je ook dingen ziet waar je zelf niet aan zou denken!
Buitenland? Yep. Frankrijk. Officieel woon ik in Almelo, maar op dit moment ben ik mijn zwager aan het helpen in Auriac du Perigord.

Verder Zou ik (weer terug in Nederland, vanaf 7 oktober) graag op bezoek gaan in Enschede, maar ik ben niet echt mobiel. geen rijbewijs meer na een ernstig ongeluk. Ik verplaats me per fiets en per trein, en Enschede is niet meer zo toegankelijk voor een buitenstaander :-)

Pitr
Volgens mij staat hier een legertje mensen voor je klaar die juist per fiets Enschede kunnen laten zien. Met de auto is er geen draad aan.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan schreef: Volgens mij staat hier een legertje mensen voor je klaar die juist per fiets Enschede kunnen laten zien. Met de auto is er geen draad aan.
Mooi! Wanneer ik over een week weer terug ben dan zal ik vragen of iemand me kan rondleiden. bedankt voor de "thumbs up" :-)

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Spruwel »

Die schoenmaker stopt er volgens mij mee. Er hangt in ieder geval een papier met 'te huur' aan het raam en ik heb niet de indruk dat het over een te huren kamer oid gaat.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Neckar »

Nee hoor hij verhuurd de kamers die achter zijn zaak zijn. Ik denk dat dit de keuken of zo is ??
Een schoenmaker naast de cafetaria kan niet omdat de schoenmaker tegenover Boensma al weg was toen Toontjes snelbuffet er kwam hoek Toekomststraat. Op de plaats van het boerenwoonhuis waarin de schoenmaker zat staat nu het vrijgezellenflat of heet dat niet zo. Trouwens er zijn twee mooie boekjes uitgegeven over het Twekkelerveld daarin staat een afbeelding van het oude schoenmakertje..
Groet Neckar..
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Veteraan »

Nu we het toch over de G.J. van Heekstraat hebben ..... vroeger was er een kruidenierswinkeltje van Spit tegenover de sportvelden, dicht bij de hoek van de Pijlhovestraat.
Heeft iemand daar toevallig nog een foto van, of weet iets van "ome" Spit? Hij kwam met een grote mand voorop de fiets soms boodschappen brengen.
Hij deed dat aan de Elferinksweg, maar toen we verhuisden naar de Janninksweg, bleef mijn moeder uit loyaliteit ook boodschappen bij hem doen. Terwijl aan de Janninksweg alles aanwezig was (zoals nu op Twekkelerveld). In het blok waar wij woonden zaten we tussen 2 kruideniers (Workel en Hobbelink - later Groothuis), een groenteboer Huisman, een bakker Heersink, sigarenwinkel Hogevonder.
Ome Spit was mijn favoriet. Als er niemand in de winkel was mochten we zelf suiker etc. afwegen. Groene zeep scheppen was niet zo'n leuk werkje. De hele terugweg achterop de fiets bij mijn broer probeerde ik mijn handen schoon te vegen aan zijn jas.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Neckar »

Nou heb je toch nog een mooi verhaal Veteraan !!. Ik denk dat er nog wel meer in dat mooie koppie zit :oops: :oops:
Dus laat ons meegenieten.
Groet Neckar
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef:
enschedeinansichten schreef:Ik zoek het verhaal over het pontje dat na de oorlog naast de Lonnekerbrug heeft gevaren. Ik heb er iets over gelezen maar weet niet meer waar.
Ik weet wel dat de beheerder van dat pontje Altena heette en hij verhuurde daar ook roeiboten.
Iemand die weet wanneer de Lonnekerbrug weer open is gesteld voor verkeer? volgens mij was het 1958, maar er is heel weinig over te vinden. wel foto's van de opgeblazen brug uit 1934 en het leeggelopen kanaal, maar de nieuwe brug? niks.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Veteraan »

Gezicht op de verwoeste Lonnekerbrug over het Twentekanaal. Datering 1945
Bijlagen
Gezicht op de verwoeste Lonnekerbrug over het Twentekanaal. Datering 1945.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Veteraan »

Neckar schreef:Nou heb je toch nog een mooi verhaal Veteraan !!. Ik denk dat er nog wel meer in dat mooie koppie zit :oops: :oops:
Dus laat ons meegenieten.
Groet Neckar
Ik zal er rekening mee houden, als er weer een verhaaltje in mijn gedachten springt. :)
Plaats reactie