Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spoorlijnen Twente

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Spoorlijnen Twente

#161 Bericht door martinus » vr aug 16, 2013 11:44 am

hans schreef:daar stond toch ook noch een tankstation ?

Volgens mij was dat een tankstation van Fina.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 12397
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#162 Bericht door Arie » vr aug 16, 2013 11:55 am

martinus schreef:
hans schreef:daar stond toch ook noch een tankstation ?

Volgens mij was dat een tankstation van Fina.
Een foto hiervan gevonden op: http://zoeken.nai.nl/CIS/project/21062
Bijlagen
Hengelosestraat 99 Purfina tankstation.jpg
Hengelosestraat 99 Purfina tankstation.jpg (46.09 KiB) 4907 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

bartg
Member
Member
Berichten: 671
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#163 Bericht door bartg » vr aug 16, 2013 4:37 pm

Arie schreef:
martinus schreef:
hans schreef:daar stond toch ook noch een tankstation ?

Volgens mij was dat een tankstation van Fina.
Een foto hiervan gevonden op: http://zoeken.nai.nl/CIS/project/21062
Dit tankstation bedoel ik ook.ik kon alleen geen foto vinden
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.

martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Spoorlijnen Twente

#164 Bericht door martinus » vr aug 16, 2013 4:51 pm

Volgens mij zat er ook een fina in het huidige pand van kwikfit.
Mijn vader ging altijd bij een fina tankstation tanken voor de spaarzegels.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.

hans
Member
Member
Berichten: 2043
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#165 Bericht door hans » zo aug 18, 2013 11:21 am

Arie schreef:
martinus schreef:
hans schreef:daar stond toch ook noch een tankstation ?

Volgens mij was dat een tankstation van Fina.
Een foto hiervan gevonden op: http://zoeken.nai.nl/CIS/project/21062

die bedoelde ik , dank !

Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 952
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Spoorlijnen Twente

#166 Bericht door rr1991 » zo aug 18, 2013 3:59 pm

Toch de oude perron overkapping terug, jammer :(

Wauwthur
Member
Member
Berichten: 293
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#167 Bericht door Wauwthur » zo aug 18, 2013 5:58 pm

En drie kwart van de langste intercities staat buiten die overkapping. Heel gastvrij..

Martin

Re: Spoorlijnen Twente

#168 Bericht door Martin » do aug 22, 2013 11:09 pm

rr1991 schreef:Toch de oude perron overkapping terug, jammer :(

Er mocht niks veranderd of gewijzigd worden aan de overkappingen omdat het station inclusief de perronoverkappingen een monumentale status heeft.

Zijn deze perronoverkappingen er niet veel later pas bij gekomen? Kan iemand uitleggen wat er precies monumentaal is aan die lelijke perronoverkappingen?

Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1126
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#169 Bericht door Twekkelerveld » vr aug 23, 2013 9:39 am

Er mocht niks veranderd of gewijzigd worden aan de overkappingen omdat het station inclusief de perronoverkappingen een monumentale status heeft.

Zijn deze perronoverkappingen er niet veel later pas bij gekomen? Kan iemand uitleggen wat er precies monumentaal is aan die lelijke perronoverkappingen?
Dat was mij ook al opgevallen. Maar wat nog erger is, is dat er geen enkele trein helemaal onder de overkapping past. Ik vind het echt een lachertje.
Nou ga ik nooit met de trein, maar Enschede verdiend welk een mooi grote boogoverkapping zoals b.v. Hengelo, Amsterdam en Zwolle. :)

Martin

Re: Spoorlijnen Twente

#170 Bericht door Martin » vr aug 23, 2013 10:18 am

Station Arnhem had ook vroeger van die lelijke perronoverkappingen, niet dat het in Arnhem nu een schoonheidsprijs verdient, het oogt in ieder geval weer moderner.

Wauwthur
Member
Member
Berichten: 293
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#171 Bericht door Wauwthur » vr aug 23, 2013 12:04 pm

Er passen nu precies drie bakken onder de overkapping. Dit terwijl het perron nu is verlengd voor treinen tot 12 bakken.

Martin

Re: Spoorlijnen Twente

#172 Bericht door Martin » vr aug 23, 2013 12:10 pm

Het oude intercity perron kon wel 15 bakken aan.

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1387
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#173 Bericht door Vincent1971 » vr aug 23, 2013 12:13 pm

Wat zou er gebeuren als het hagelt en mensen stappen in de intercity? Je kan niet doorlopen door de trein. Kan nog leuk worden dan in Almelo waar de meeste mensen ongeveer op dezelfde plek instappen.
Een goed begin heeft geen einde

Martin

Re: Spoorlijnen Twente

#174 Bericht door Martin » vr aug 23, 2013 12:31 pm

Laat de NS daarom maar (te) korte intercity's rijden? Grootste deel van de dag slechts 1 intercitytreinstel per half uur richting Deventer.

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1387
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#175 Bericht door Vincent1971 » vr aug 23, 2013 12:40 pm

Martin schreef:Laat de NS daarom maar (te) korte intercity's rijden? Grootste deel van de dag slechts 1 intercitytreinstel per half uur richting Deventer.
Nou als er niet meer vraag is naar ruimte moet dat toch kunnen? Vergeet niet dat er ook een stoptrein rijdt naar Apeldoorn.
Een goed begin heeft geen einde

Spruwel
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#176 Bericht door Spruwel » vr aug 23, 2013 12:59 pm

Ik vind het maar een behoorlijk gemierenneuk over die overkapping. Mensen lopen, al dan niet starend op hun smartphone scherm, rechtstreeks de trein in om zo snel mogelijk de plaats van bestemming te bereiken. Die gaan echt niet aandachtig de overkapping bewonderen. Het is niets meer dan een functioneel ding.

En wat betreft de lange intercity's en de korte overkapping... moeten we straks maar het hele stationsplein overkappen, zodat de arme ov-reizigers bij slecht weer droog bij de bussen komen?

Wauwthur
Member
Member
Berichten: 293
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#177 Bericht door Wauwthur » vr aug 23, 2013 2:47 pm

Martin schreef:Laat de NS daarom maar (te) korte intercity's rijden? Grootste deel van de dag slechts 1 intercitytreinstel per half uur richting Deventer.
Martin schreef:Het oude intercity perron kon wel 15 bakken aan.
Ik neem aan dat die kortere treinen te maken hebben met de vakantietijd.

Het aantal bakken deed ik nu even uit mijn hoofd, ik neem van je aan dat 15 ook kon en kan. Het perron dat nu is aangelegd is groot genoeg om elke trein te laten stoppen die in Nederland samengesteld wordt. Een trein is maximaal 398 meter.

Martin

Re: Spoorlijnen Twente

#178 Bericht door Martin » vr aug 23, 2013 4:40 pm

Ik denk dat de nieuwe intercityperronnen geen 15 bakken aankan. Maar dat lijkt mij voor een stad als Enschede ook niet noodzakelijk. 12 bakken maximaal is meer dan voldoende op de drukste momenten.

Wauwthur
Member
Member
Berichten: 293
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#179 Bericht door Wauwthur » za aug 24, 2013 12:51 am

Hoe lang is een bak Icmm dan?

Martin

Re: Spoorlijnen Twente

#180 Bericht door Martin » za aug 24, 2013 10:54 am

De drie delige stellen hebben een lengte van 80,60 en de vierdelige een lengte van 107, 10 meter.

3 ICM stellen met allen 4 bakken = +/- 321meter

De intercityperronnen hebben een lengte van 340 meter

Plaats reactie