Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spoorlijnen Twente

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Spruwel »

Hendrik schreef:Die stadhuisvleugel is in exact dezelfde stijl gebouwd. Voor de onderste natuursteen is zelfs de Poolse steengroeve tijdelijk heropend. En zijn er dakpannen weggehaald van een niet zichtbaar oud deel om ze op de nieuwbouw te leggen. Voor de niet ingewijden is het niet te zien dat het een latere aanbouw is. Dat gaat niet op voor de perronoverkapping.
Ik snap je punt en zie het verschil wel maar op een gegeven moment worden nieuwe onderdelen deel van het geheel. Toekenning van de monumentenstatus is ook een momentopname en kijkt naar de situatie op dat moment. Die overkapping hoort dan dan bij. Er is overigens genoeg voor te zeggen om die dat op te knappen en een betere uitstraling te geven.

Over de draaischijf is op de weblog van prorail wat extra informatie te vinden.
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door martinus »

Weet iemand nog van dat ongeluk op het perron?
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Wauwthur »

Welk?
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door martinus »

Wauwthur schreef:Welk?
Dat was per ongeluk. :D
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door martinus »

Wat ik mij nog kan herinneren dat er een grote bascule stond in de hal. Hij stond ter hoogte van de doorgang hal naar het perron.
De toenmalige dikste man van Nederland (Koos) uit Enschede, ging zich regelmatig wegen op die bascule.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie, Joepjoris, bedankt! Was mijn herinnering toch nog goed :D Je kan nog prachtig zien dat het puur mechanisch was, vloerplaat zakt en arm trekt halve deur open.
Martinus: klopt. Op diezelfde plek kwamen de middagkranten uit het westen binnen, het Parool, Het Handelsblad. Er zat een soort lage balie tussen het perron en de stationshal, wij krantenjongens mochten niet aan de andere kant van die balie komen. We mochten trouwens ook niet fietsen in die hal en op de invaliden helling buiten, maar probeer dat eens duidelijk te maken aan jongens van zestien?

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door martinus »

Pitr de Nerd schreef:Arie, Joepjoris, bedankt! Was mijn herinnering toch nog goed :D Je kan nog prachtig zien dat het puur mechanisch was, vloerplaat zakt en arm trekt halve deur open.
Martinus: klopt. Op diezelfde plek kwamen de middagkranten uit het westen binnen, het Parool, Het Handelsblad. Er zat een soort lage balie tussen het perron en de stationshal, wij krantenjongens mochten niet aan de andere kant van die balie komen. We mochten trouwens ook niet fietsen in die hal en op de invaliden helling buiten, maar probeer dat eens duidelijk te maken aan jongens van zestien?

Pitr
Ook wel eens aan de noodrem getrokken vlak voor aankomst station. of het begin van een rol wc-papier in het toilet van de trein doorspoelen. Door de vaart van de trein wikkelde de hele rol af onder de trein.
Laatst gewijzigd door martinus op vr jul 19, 2013 9:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Pitr de Nerd »

Ach. Als we toch herinneringen aan het station gaan ophalen: het was een tijdje lang DE ontmoetingsplaats van dat deel van de mannelijke bevolking die het bij hun eigen geslacht hield in plaats van den andere kunne. (moderator: wanneer deze post te expliciet wordt mag je ‘m verwijderen :D )
Zo haalde ik een keer een kop koffie in de stationsrestauratie omdat de trein met de kranten vertraging had, en komt er een figuur binnen die de opmerking plaatste: “waar is Willem, want ik heb toch zo’n hete reet!” Als joch van zestien in die tijd was dat toch een openbaring :P
Verder stonden er twee “krullen” (Amsterdamse term), pisbakken dus, één bij de overgang met de Molenstraat en de andere onderaan de helling vlak bij de Beatrixtunnel. Ik sta ik die laatste een keer toen ik een jaar of twintig was, bezig met waar die dingen voor bedoeld waren, één hand op mijn rug, de andere aan het tactisch voorwerp. Komt er één van die andersdenkenden en legt zijn geslacht in mijn hand achter mijn rug. Dus knijp en trek ik. Je hebt nog nooit iemand zo’n kreet horen slaken :P
Voorzichtig en eufemistisch genoeg uitgedrukt? Mooi.
Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Vincent1971 »

Kwam eens terug met de laatste trein vanuit een naburige stad waar ik een avondje stappen was in discotheek Jet Set. Zat er een of andere vage gast op de trappen aan de oost kant. Wij allemaal kijken want die maakte beetje rare hikkende geluiden met de jas half open. Was aardig dronken zeg maar laveloos Op een gegeven moment ja hoor moest die kotsen. Zag je het onder zijn jas uitstromen....
Een goed begin heeft geen einde
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Twekkelerveld »



Gebruikersavatar
Dimitri
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 1:11 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Dimitri »

Ik blijf het jammer vinden van het perron. Maar goed, het is ziet er weer verzorgd uit
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Twekkelerveld »

Omdat ik er toch in de buurt was...

Afbeelding
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Twekkelerveld »

Ik heb even een filmpje gemaakt.
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door martinus »

Hoe het eens was.
Bijlagen
Van Gend en Loos.jpg
Van Gend en Loos.jpg (124.09 KiB) 9825 keer bekeken
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door hans »

daar stond toch ook noch een tankstation ?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

Station Enschede maandag weer open
15 augustus 2013

ENSCHEDE - Vanaf maandagochtend rijden er weer treinen van en naar station Enschede.
Daarmee komt een einde aan een intensieve, zes weken lange vernieuwing van het spoor rond de stad. De treinen vanaf Hengelo reden in deze periode niet verder dan station Drienerlo
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/s ... -1.3958583
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door bartg »

hans schreef:daar stond toch ook noch een tankstation ?
Het witte gebouwtje, rechts van het midden, in de lengte van de Hengelosestraat was het tankstation.
Daarachter zat "Ons Belang" een inkoopcombinatie van zelfstandige groente-en fruithandelaren
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Spruwel »

Je zou haast vergeten dat er nog een tijd een rotonde lag op die locatie.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

Spruwel schreef:Je zou haast vergeten dat er nog een tijd een rotonde lag op die locatie.
Bedoel je deze rotonde? zie: http://www.twenteroute.nl/plaatsfoto.php?punt=7500-018
Bijlagen
hengelosestraat rotonde.jpg
hengelosestraat rotonde.jpg (35.46 KiB) 9748 keer bekeken
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Wauwthur »

Dat ding was leuk als het niet heel druk was..
Plaats reactie