Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spoorlijnen Twente

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dimitri
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 1:11 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Dimitri »

Word het hele spoor opgeknapt om moderne te maken, vergeten ze de peronnen..
Dat vind ik nou echt teleurstellend, een miljoentje meer en je hebt een moderne perron.
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Wauwthur »

Het station zelf blijft een gedrocht.. dus wat zou een moderne overkapping toevoegen? Ik denk dat het wel beter is zo.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Veteraan »

Onvoorziene onkosten : http://www.tubantia.nl/regio/enschede/v ... -1.3911914
Extra schoonmaak.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan schreef:Onvoorziene onkosten : http://www.tubantia.nl/regio/enschede/v ... -1.3911914
Extra schoonmaak.
Veteraan, ik heb voor een firma gewerkt die onder andere metingen deed aan de vervuiling rondom het spoor. Die is niet misselijk. Jarenlang heeft men olie en diesel van de locs “zomaar” tussen de rails laten lekken, ook al in de stoomtijd. Juist in de stoomtijd, omdat de smering van de zuigers met het condenswater naar buiten werd gepompt. Plus dat alle as “gewoon” tussen de rails werd geloost, inclusief alle resten zware metalen uit de gebruikte vlamkool. Pas de laatste tien jaar zag je een soort van olie vangende matten tussen de rails liggen. Dat kleine beetje olie bij die draaischijf voegt helemaal niet zoveel toe aan de kosten. Ik denk dat het weghalen van de vervuilde grond onder de sporen een veelvoud daarvan is.

Wat dacht je verder van de gevaren voor de volksgezondheid omdat trein WC’s nog steeds direct lozen op de rails? Die arme rail leggers van vroeger… ewww!

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door enschedeinansichten »

Oude spoorlijnen zijn allemaal vervuild, geen nieuws onder de zon. :roll:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
123
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: wo mei 20, 2009 11:04 am
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door 123 »

Ik had gevraagd waarom de oude overkapping terug geplaatst wordt en niet vervangen. Schijnbaar is deze monumentaal en mag er (helaas) niks veranderd worden aan de uitstraling van het station. Zelf dacht ik het zal wel een centen kwestie zijn. Maar dat is blijkbaar niet de reden. Hieronder heb ik mijn berichtjes met de reacties van iemand van ProRail geplaatst.
123 says:
Waarom wordt de oude perron overkapping terug geplaatst? Was er geen geld meer omdat spuuglelijk gedrocht te vervangen door een fraaiere overkapping?
Ekjr says:
De reden waarom de oude perronoverkapping wordt teruggeplaatst is dat het stationsgebouw en de perronoverkapping een monumentale status hebben, hier mag niks aan worden aangepast.
123 says:
Dat het stationsgebouw een monumentale status heeft wist ik, maar dat die overkapping daarbij hoort. :S Aan die overkapping is toch niks moois. Maar wordt bij het verlengen van het perron de overkapping niet doorgetrokken (dus als je voorin de IC wilt instappen loop je door de regen)?
Ekjr says:
De overkapping hoort bij het totaalbeeld en dat mag niet veranderen volgens afspraken met de gemeente en spoorbouwmeester. De overkapping wordt dus niet doorgetrokken.

Bron: http://www.projectgrootenschede.nl/webc ... naanzicht/
Maar wat ik me nu wel afvraag of die voetgangerstunnel wel had gemogen omdat het een monument betreft. En helaas wordt de overkapping niet doorgetrokken, volgens mij loop je straks door de regen als je voorin de IC wilt instappen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

Over het monument NS Station Enschede wordt het volgende in de architectuurgids Enschede vermeld:


Station Enschede

Kenmerken

ThemaMonumentenArchitectuurArchitect H.G.J. Schelling / IAAArchitectenbureau - / IAA Architecten, EnschedeBekend van Architect NS Stations / Grolsch Veste, SaxionOpdrachtgever N.V. Nederlandse Spoorwegen / NS Stations OostJaar 1950 / 2000Bouwstijl Functionalisme / RationalismeLocatie Stationsplein 1-33Gebied centrumBijzonderheden Gemeentelijk monument


Op 1 juli 1866 werd in Enschede een treinstation geopend, langs de zogenaamde ‘staatsspoorlijn D’ van Zutphen naar Gronau. Dit station ten westen van het stadscentrum, langs de Hengelosestraat. Na de oorlog werd dit station vanwege de ligging buiten het centrum afgebroken en vervangen door een nieuw station, zo’n 600 meter dichter bij het centrum. Het nieuwe station werd gebouwd naar een ontwerp van architect H.G.J. Schelling en is in 1950 geopend.

Het lage en langgerekte stationsgebouw is een samenspel tussen de sobere rechtlijnigheid van het Nieuwe Bouwen en de rijke ornamentatie van het Neoclassicisme. Het is een functionalistisch gebouw, samengesteld uit geprefabriceerde betonelementen en met grote glaspuien en opengewerkte wanden en plafonds. Opmerkelijk is de samenstelling van de prefab betonelementen. Hiervoor is het vermalen puin van door oorlogsgeweld verwoeste gebouwen gebruikt. Brede bordestrappen, luifels op klassieke zuilenrijen en vele sierbetonelementen geven het gebouw allure. Een opvallend element is de slanke opengewerkte toren met stationsklok, waarin de schoorsteen van de centrale verwarming is geplaatst. Het hele complex is opgebouwd uit modules van 5,25 bij 5,25 meter. De ontvangsthal werd door Schelling gezien als de belangrijkste ruimte en kenmerkt zich door openheid.

Het busstation was aanvankelijk gesitueerd aan de voorzijde van het station, maar werd in de jaren ’70 verplaatst naar de zijkant. Dit leidde ertoe dat de zijingang aan de zuidzijde meer werd gebruikt dan de officiële hoofdingang aan de westzijde. In 2000 is het station verbouwd naar een ontwerp van IAA Architecten. Hierbij is de zijingang vervangen door een nieuwe ingang. Via een ruime trap, met daarboven een schijnbaar zwevende luifel, komt de reiziger direct binnen in de ontvangsthal. De verbouwing is gedaan met groot respect voor het ontwerp van Schelling en de bijzondere ruimteopbouw van het station is zoveel mogelijk gehandhaafd.

Het station werd door Schelling ontworpen als een mix tussen een kopstation en een parallelstation. Dit omdat de Nederlandse treindiensten in Enschede eindigden, maar er ook een internationale trein vanuit Zutphen via Enschede naar Gronau reed. Deze dienst werd echter in 1980 opgeheven, waardoor het station enkel nog de functie van kopstation had. Sinds 2001 is de treindienst naar Gronau weer actief, maar enkel vanaf Enschede omdat de spoorbeveiligingssystemen van Nederland en Duitsland niet op elkaar aansluiten. Hierdoor is het station een dubbel kopstation geworden.

Het station van Enschede was het eerste in een reeks door Schelling ontworpen stations. In navolging ontwierp hij onder meer de stations van Hengelo (1951), Zutphen (1952) en Arnhem (1954). Evenals het station in Enschede worden deze stations gekenmerkt door het gebruik van beton en zuilen.
bron: http://www.architectuurgidsenschede.nl/ ... 0Enschede/
Gebruikersavatar
Dimitri
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 1:11 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Dimitri »

Ze geven de verkeerde gebouwen een monumentale status..
Van het station zelf kan ik het mij voorstellen, maar die perronoverkapping heeft totaal geen historische waarde.
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Wauwthur »

Daar is dus niet iedereen het mee eens
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Hendrik »

Die perronoverkapping is niet oorspronkelijk. Er zijn foto's uit de jaren '50 en 60 waar die lelijke overkapping niet opstaat. Het is dus een smoes van de eerste orde dat dit bij het ontwerp van Schelling hoort. Wordt er miljoenen uitgegeven, terecht overigens, en plaatsen ze de ouwe meuk terug. Laat ze gewoon zeggen dat het geld op is, of............dat ze dat voor een eindstationnetje als Enschede is niet over hebben. Kijk eens wat er voor het station Arnhem wordt uitgegeven.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Spruwel »

Dat het niet oorspronkelijk is is geen bijster sterk argument.
Met die redenatie zou je ook probleemloos de vleugel van het stadhuis aan de zijde van rocks kunnen slopen. Dat zullen bepaalde plannenmakers zeker niet erg vinden gezien de tekening van een tijdje geleden...
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Hendrik »

Spruwel schreef:Dat het niet oorspronkelijk is is geen bijster sterk argument.
Met die redenatie zou je ook probleemloos de vleugel van het stadhuis aan de zijde van rocks kunnen slopen. Dat zullen bepaalde plannenmakers zeker niet erg vinden gezien de tekening van een tijdje geleden...
Die stadhuisvleugel is in exact dezelfde stijl gebouwd. Voor de onderste natuursteen is zelfs de Poolse steengroeve tijdelijk heropend. En zijn er dakpannen weggehaald van een niet zichtbaar oud deel om ze op de nieuwbouw te leggen. Voor de niet ingewijden is het niet te zien dat het een latere aanbouw is. Dat gaat niet op voor de perronoverkapping.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

Het in aanbouw zijnde nieuwe N.S.-station Enschede in 1950.
bron foto: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 960/163936
Bijlagen
Het in aanbouw zijnde nieuwe N.S.-station Enschede in 1950.jpg
Het in aanbouw zijnde nieuwe N.S.-station Enschede in 1950.jpg (50.3 KiB) 8452 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Pitr de Nerd »

Over het station van Enschede gesproken: iemand die nog weet dat er vroegâh van die automatische deuren in de hoofdingang Oostzijde zaten die reageerden op het gewicht van de binnen- dan wel buitentredende passagiers? Ik denk dat ze er zaten, maar ik kan er geen informatie meer over vinden. Het kan ook zijn dat ik volkomen ongelijk heb en dat die deuren in station Rotterdam zaten.
Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door enschedeinansichten »

Ik ken die deuren zelf niet maar heb het wel ergens gelezen, volgens mij was dat toen een noviteit. Er zijn ook foto's van. :okay:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Ik ken die deuren zelf niet maar heb het wel ergens gelezen, volgens mij was dat toen een noviteit. Er zijn ook foto's van. :okay:
Ja, ik weet ook nog wel dat die deuren er waren. Foto's daarvan zijn ook te vinden in het Utrechts archief, maar er moet ergens op you tube daarvan ook nog een filmpje zijn.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

joepjoris
Member
Member
Berichten: 30
Lid geworden op: za mar 05, 2011 1:48 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door joepjoris »

Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Hendrik »

Ik kan mij dit nog heel vaag herinneren. Als klein jochie ging ik met mijn tante helemaal naar Hengelo met de trein. Volgens mij waren die deuren na een x aantal jaren verdwenen. Het laat zich raden dat het mechaniek storingsgevoelig was en wat te doen als de deuren dicht bleven?. Er zaten 3 van deze deuren naast elkaar.
Wat sas as dós was kaans.
Plaats reactie