Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Centrum: Stadsgravenstraat

Informatie en vorderingen.
bthejay

Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door bthejay »

Weet iemand wat voor pand er gebouwd gaat worden aan de Stadsgravenstraat 71?

Het pand is in no-time gesloopt.

Ik heb een sloopvergunning gevonden van maart 2010
http://www.enschede.nl/actueel/enschede ... el/201011/
Tevens een week daarvoor de melding over immobiele bodemverontreiniging ter plaatse, waarna na sanering de grond geschikt is voor de functie wonen/winkel:
http://www.enschede.nl/actueel/enschede ... el/201010/

Ook een bouwvergunning voor een winkelruimte en 6 studentenkamers, maar deze is alweer uit 2008:
http://www.enschede.nl/actueel/enschede ... eel/200828

Ik weet niet of dezelfde plannen uit 2008 nog steeds stand houden en hoe het pand eruit gaat zien, maar ik woon ertegenover, dus ben natuurlijk erg benieuwd. Ikzelf hoop op een pand in de stijl zoals de trapgevels aan de Noorderhagen 48
Bijlagen
Trapgevels aan de Noorderhagen, in de linker heeft van Deinse gewoond
Trapgevels aan de Noorderhagen, in de linker heeft van Deinse gewoond
Noorderhagen 48.gif (155.08 KiB) 16889 keer bekeken
Lege plek waar ooit nummer 71 stond
Lege plek waar ooit nummer 71 stond
Perceptor

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Perceptor »

Stadsgravenstraat krijgt eindelijk facelift
ENSCHEDE - Nieuwe terrassen, al zijn ze dan wat smal, en opgeknapte gevels. De Stadsgravenstraat ondergaat binnenkort eindelijk een facelift. Het ietwat vervallen horecastraatje moet een moderne uitstraling gaan krijgen.

Dat zijn de gemeente Enschede, de Vereniging van Eigenaren van Commercieel Vastgoed Binnenstad Enschede (CVB) en bierbrouwerij Grolsch overeen gekomen. Zo worden de gevels opgeknapt, komt er sfeerverlichting en worden terrassen aangelegd. Maar omdat het straatje erg smal is, en er steeds een doorgang van drie meter vrij gehouden moet worden voor brandweer en ambulances, mogen die niet meer dan anderhalve tafel breed worden. In de pen is ook dat het terrasmeubilair niet te zwaar mag zijn, niet van steigerhout bijvoorbeeld. Achterliggende gedachte daarbij is dat bij calamiteiten de tafels en stoelen inklapbaar en snel verwijderd moeten kunnen worden.
TCT

Dat werd hoog tijd.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

De Stadsgravenstraat, maar dan anders

woensdag 01 juni 2011 | 07:00

ENSCHEDE - Om de verloedering van de Stadsgravenstraat tegen te gaan, trekken pandeigenaren en ondernemers samen op. Maatregelen voor de korte én lange termijn staan in een inspiratieboekje. Sommige maatregelen zijn snel en simpel door te voeren. Ze kosten niet veel, maar kunnen de Stadsgravenstraat wel een draai ten goede geven.

„Panden aan de Oude Markt hebben de achterkant aan de Stadsgravenstraat. Dat is vaak het vergeten deel van een gebouw, maar er is zoveel mogelijk,” laat André Beumers zien in een inspiratieboekje. Dat heeft de jonge architect gemaakt op verzoek van Werkgroep Vereniging Stadsgravenstraat.
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... anders.ece
Bijlagen
stadsgravenstraath_1927988h.jpg
stadsgravenstraath_1927988h.jpg (12.5 KiB) 16385 keer bekeken
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door rr1991 »

Ik moet best lachen om die schetsen, sommige zijn wel heel onrealistisch.
Perceptor

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Perceptor »

Panden aan de Oude Markt hebben de achterkant aan de Stadsgravenstraat. Dat is vaak het vergeten deel van een gebouw
Het wordt helaas gebruikt als voorraadhok in een goedkoop, aftands schuurtje. Ik denk niet die cafés snel geneigd zijn om daar wat aan te doen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

Stadsgravenstraat met cafe Bolwerk
Bijlagen
Stadsgravenstraat cafe Bolwerk.jpg
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door bartg »

Hier in de nieuwsbrief van de gemeente Enschede de plannen voor de Stadsgravenstraat.

http://www.digitalherald.eu/nieuw/wb.ph ... 1ba/15x/rs
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
crepsly

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door crepsly »

Pand van de Talimini, kan er erg goed uit komen te zien als ik op de tekening af ga! :okay:
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Peter.h »

Als het ijs maar niet veranderd. :D
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
123
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: wo mei 20, 2009 11:04 am
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door 123 »

Ik vind dat je (nog) weinig resultaten ziet van het actieprogramma binnenstad of het wordt niet geuit in de media en op de gemeentelijke websites.

Volgens mij wordt vrijwel geen gebruik gemaakt van de luifelsubsidie. Want ik kan heel wat luifels opnoemen die verwijderingwaardig zijn, zoals die van boekenwinkel Broekhuis of panden in de Raadhuisstraat en Haverstraatpassage.

Op de website http://www.actieprogramma-binnenstad-enschede.com staan wel redelijk veel plannetjes maar van weinig plannen heb ik een concrete uitvoering gezien.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Highlander »

123 schreef:Ik vind dat je (nog) weinig resultaten ziet van het actieprogramma binnenstad of het wordt niet geuit in de media en op de gemeentelijke websites.

Volgens mij wordt vrijwel geen gebruik gemaakt van de luifelsubsidie. Want ik kan heel wat luifels opnoemen die verwijderingwaardig zijn, zoals die van boekenwinkel Broekhuis of panden in de Raadhuisstraat en Haverstraatpassage.

Op de website http://www.actieprogramma-binnenstad-enschede.com staan wel redelijk veel plannetjes maar van weinig plannen heb ik een concrete uitvoering gezien.
Helemaal mee eens. Kunnen die winkels niet gedwongen worden die luifels weg te halen? Vooral de Raadhuisstraat zou er tien keer beter uit zien zonder die rotzooi. Waar ik me ook altijd aan stoor is de Ei van Ko kant van Jamin in de winter, als dat ijsluik van ze dicht is. Op zo'n prestigieuze plek kun je zo'n zaak toch wel dwingen een mooiere etalage te maken?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

Highlander schreef:
123 schreef:Ik vind dat je (nog) weinig resultaten ziet van het actieprogramma binnenstad of het wordt niet geuit in de media en op de gemeentelijke websites.

Volgens mij wordt vrijwel geen gebruik gemaakt van de luifelsubsidie. Want ik kan heel wat luifels opnoemen die verwijderingwaardig zijn, zoals die van boekenwinkel Broekhuis of panden in de Raadhuisstraat en Haverstraatpassage.

Op de website http://www.actieprogramma-binnenstad-enschede.com staan wel redelijk veel plannetjes maar van weinig plannen heb ik een concrete uitvoering gezien.
Helemaal mee eens. Kunnen die winkels niet gedwongen worden die luifels weg te halen? Vooral de Raadhuisstraat zou er tien keer beter uit zien zonder die rotzooi. Waar ik me ook altijd aan stoor is de Ei van Ko kant van Jamin in de winter, als dat ijsluik van ze dicht is. Op zo'n prestigieuze plek kun je zo'n zaak toch wel dwingen een mooiere etalage te maken?
Raadhuisstraat 23-02-2013
Bijlagen
Raadhuisstr. Jamin.JPG
Raadhuisstraat.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

crepsly schreef:Pand van de Talimini, kan er erg goed uit komen te zien als ik op de tekening af ga! :okay:
Marktstraat Talamini 23-02-2013
Bijlagen
Marktstraat Talamini.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

Stadsgravenstraat 23-2-2013
Bijlagen
Stadsgravenstraat.JPG
Stadsgravenstraat (2).JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

123 schreef:Ik vind dat je (nog) weinig resultaten ziet van het actieprogramma binnenstad of het wordt niet geuit in de media en op de gemeentelijke websites.

Volgens mij wordt vrijwel geen gebruik gemaakt van de luifelsubsidie. Want ik kan heel wat luifels opnoemen die verwijderingwaardig zijn, zoals die van boekenwinkel Broekhuis of panden in de Raadhuisstraat en Haverstraatpassage.

Op de website http://www.actieprogramma-binnenstad-enschede.com staan wel redelijk veel plannetjes maar van weinig plannen heb ik een concrete uitvoering gezien.
Boekwinkel Broekhuis Markstraat hoek Noorderhagen op 26-2-2013 en Haverstraat op 23-2-2013
Bijlagen
Marktstraat Boekhandel Broekhuis.JPG
Marktstraat.JPG
Noorderhagen.JPG
Haverstraat.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

Gezocht: lampenkappen en gedichten
3 oktober 2013

ENSCHEDE - Op weg naar een milieuvriendelijke (led)verlichting is de de ve werkgroep Stadsgravenstraat op zoek naar vijftig nostalgische lampenkappen. Die moeten voor een sfeervol licht zorgen in het uitgaansstraatje.
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/g ... -1.4035485
Bijlagen
Stadsgravenstraat graffity (2).JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

Stadsgravenstraat in vroegere jaren
Bijlagen
Stadsgravenstraat 1970 Links café de Valk, zicht richting Bolwerkstraat, rechts Van Lochemstraat.jpg
Stadsgravenstraat 1981 T.h.v. van Lochemstraat zicht op bakkerij.jpg
Stadsgravenstraat 1981 Richting Marktstraat met vooraan Donkerwolke Pelterijen Bontspec..jpg
Stadsgravenstraat hoek Menistenstraat 1983.jpg
Stadsgravenstraat bioscoop Alhambra 1945.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Veteraan »

Mooie serie, Arie.
De foto met zicht op de Pelterijen is wel heel bijzonder. Vanuit een als slaapkamer ingericht interieur van een winkel? Welke zaak is dat?
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie, een prachtige foto van Café de Valk. Bedankt. En zelfs nog uit de tijd dat ik daar ronddartelde. Zoals je weet ben ik tijden op zoek geweest naar de naam van dat café, en nu komt er “out of the blue” zo maar een foto voorbij. ’t Is dat je een vent bent, anders kreeg je een zoen van me :D Misschien wil Veteraan de honneurs waarnemen in mijn plaats? :D :D :D

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Veteraan »

Pitr de Nerd schreef:Arie, een prachtige foto van Café de Valk. Bedankt. En zelfs nog uit de tijd dat ik daar ronddartelde. Zoals je weet ben ik tijden op zoek geweest naar de naam van dat café, en nu komt er “out of the blue” zo maar een foto voorbij. ’t Is dat je een vent bent, anders kreeg je een zoen van me :D Misschien wil Veteraan de honneurs waarnemen in mijn plaats? :D :D :D

Pieter
Natuurlijk wil ik dat doen :)
Nou Arie .....
Bijlagen
namens Pieter .......JPG
namens Pieter .......JPG (29.59 KiB) 13164 keer bekeken
Plaats reactie