Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oude foto's met OV in Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Hendrik »

Aan het pand van voormalig apotheek Baurichter op de hoek van de Korte Haaksbergerstraat en de Brammelerstraat zit er ook nog één, en aan de Espoortstraat een eindje verder stadsinwaarts ook nog. Ik heb het vorig zomer al eens proberen te inventariseren maar kwam door omstandigheden niet zo ver. Ik denk dat er aan de Marktstraat ook nog wel wat te vinden is.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:Aan het pand van voormalig apotheek Baurichter op de hoek van de Korte Haaksbergerstraat en de Brammelerstraat zit er ook nog één, en aan de Espoortstraat een eindje verder stadsinwaarts ook nog. Ik heb het vorig zomer al eens proberen te inventariseren maar kwam door omstandigheden niet zo ver. Ik denk dat er aan de Marktstraat ook nog wel wat te vinden is.
Ik heb vandaag eens even rondgekeken en heb daarbij 10 bevestigingspunten gevonden waaraan de bovenleiding van de tram heeft gezeten, n.l. aan De Klomp (2x), Langestraat (3x), Oude Markt (2x), Marktstraat (2x) en Brammelerstraat (1x).
Hierbij de foto's van De Klomp op nrs. 121 en 125:
Bijlagen
Afroshop De Klomp 121.JPG
De Klomp 121 Afro shop.JPG
De Klomp 125.JPG
De Klomp 121 en 125.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Arie »

Bevestigingspunten van de bovenleiding tram aan de Langestraat nrs. 18, 19a:
Bijlagen
Langestraat 18 Claire's.JPG
Langestr 18 Claire's.JPG
Langestr. 19a Score.JPG
Langestr. 19a.JPG
Langestraat 19a Score.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Arie »

Bevestigingspunt bovenleiding tram aan pand Langestraat 56 Concordia:
Bijlagen
Langestr. 56 Concordia.JPG
Langestraat 56 Concordia.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Arie »

bevestigingspunten bovenleiding tram panden Oude Markt 4 en 6
Bijlagen
Oude Markt 4 Grancafe La Berry's.JPG
Oude Markt 4 La Berry's.JPG
Oude Markt 6 Cuvee.JPG
Oude Markt 6 cafe Cuvee.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Arie »

bevestigingspunten bovenleiding tram aan panden Marktstraat 2 en 3
Bijlagen
Marktstr. 2 Goody.s.JPG
Marktstr. 2 steakhouse Goody.s.JPG
Markstr. 3.JPG
Marktstraat 3 Team Maurits hair en cosmetics.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Arie »

Bevestigingspunt bovenleiding tram aan pand Brammelerstraat hoek Korte Haaksbergerstraat 2
Bijlagen
Brammelerstraat hoek Korte Haaksbergerstr. 2 Los Ponchos.JPG
Brammelerstr. Los Ponchos.JPG
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Veteraan »

Knap werk, Arie. :okay: :okay:
Oude Markt 6, Cuvee, heeft zelfs anti-duiven pinnen op dat ding gezet ...(of een voorganger natuurlijk).
Mooie foto's.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Hendrik »

Goed werk Arie :okay: . Zullen we deze bevestigingspunten meteen maar tot monument verklaren? Er zijn mensen met minder goede bedoelingen :lol: . Dit is blijven zitten louter omdat ze zo hoog zitten. Trouwens dat bedenk ik me net.......... aan het oude pand waar nu de nieuwe ZARA staat zullen ze ook gezeten hebben! Snotverdorie :x
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Veteraan »

Hendrik schreef:Goed werk Arie :okay: . Zullen we deze bevestigingspunten meteen maar tot monument verklaren? Er zijn mensen met minder goede bedoelingen :lol: . Dit is blijven zitten louter omdat ze zo hoog zitten. Trouwens dat bedenk ik me net.......... aan het oude pand waar nu de nieuwe ZARA staat zullen ze ook gezeten hebben! Snotverdorie :x
Laat Willem dat maar niet horen, die is in staat om de sloper op te zoeken .. !!! :lol:
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:Goed werk Arie :okay: . Zullen we deze bevestigingspunten meteen maar tot monument verklaren? Er zijn mensen met minder goede bedoelingen :lol: . Dit is blijven zitten louter omdat ze zo hoog zitten. Trouwens dat bedenk ik me net.......... aan het oude pand waar nu de nieuwe ZARA staat zullen ze ook gezeten hebben! Snotverdorie :x
Lijkt mij een goed idee. :okay: Ik zal proberen een foto te vinden van het vroegere pand van Zara nl Hotel de Klomp.
Ik heb nog een vraag. Aan het pand van makelaarskantoor Snelder Zijlstra aan de Hoedemakerplein 1 zit ook iets bevestigd, maar ik weet niet of dit ook van de bovenleiding van de tram is geweest. Het lijkt mij eerder een katrol waaraan vroeger iets werd opgehesen. Weet iemand wat dit is geweest?
Bijlagen
Hoedemakerplein 1 Snelder Zijlstra.JPG
Hoedemakerplein 1 pand Snelder Zijlstra.JPG
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Peter.h »

Schitterend,nooit verwacht dat die bevestigingpunten nog aan de gevels zaten.Nu lopen we allemaal omhoog kijkend door de de stad,daar aan herken je dan wel de forumleden.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door bartg »

Als je het zo bekijkt dan zitten er nog al wat van die bevestigingspunten aan de muur.
Ik vraag mij af of de eigenaar/bewoners op de hoogte zijn van wat dit voor dingen zijn ?
Het zo goed zijn dat bijvoorbeeld de Historirische Societeit of gemeentelijke monumentenzorg deze bevestigingspunten
eens inventariseert en zorgt dat ze niet verwijderd worden.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Arie zitten die dingen met zeskante bouten vast ? Weet je ook de maat ? Ik denk dat maar eens met een trapje rond moet. :D :D :D :D
Hendrik, zo zie je maar hoe ze verdwijnen (Zara). :( :( :o :o
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Arie zitten die dingen met zeskante bouten vast ? Weet je ook de maat ? Ik denk dat maar eens met een trapje rond moet. :D :D :D :D
Hendrik, zo zie je maar hoe ze verdwijnen (Zara). :( :( :o :o
Hoe ze vast zitten, weet ik niet. Ik denk wel goed verankerd, want die tramdraden lijken mij wel zwaar. Op sommige panden (o.m. Elderinkshuis aan De Klomp) kun je nog wel de gaten zien, waaraan de haken waren bevestigd.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Arie »

Opknap TET-motorwagen
29 juli 2013

ENSCHEDE - In Overdinkel staat staat een motorwagen van de voormalige TET die nu als vakantiewoning dienst doet. De eigenaar wil onder voorwaarden de historische tram wel verkopen
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/o ... -1.3935012
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door martinus »

Arie schreef:
Hendrik schreef:Goed werk Arie :okay: . Zullen we deze bevestigingspunten meteen maar tot monument verklaren? Er zijn mensen met minder goede bedoelingen :lol: . Dit is blijven zitten louter omdat ze zo hoog zitten. Trouwens dat bedenk ik me net.......... aan het oude pand waar nu de nieuwe ZARA staat zullen ze ook gezeten hebben! Snotverdorie :x
Lijkt mij een goed idee. :okay: Ik zal proberen een foto te vinden van het vroegere pand van Zara nl Hotel de Klomp.
Ik heb nog een vraag. Aan het pand van makelaarskantoor Snelder Zijlstra aan de Hoedemakerplein 1 zit ook iets bevestigd, maar ik weet niet of dit ook van de bovenleiding van de tram is geweest. Het lijkt mij eerder een katrol waaraan vroeger iets werd opgehesen. Weet iemand wat dit is geweest?

Ik doe een gok. Volgens mij zaten daar vroeger gewichten aan om de leiding op spanning te houden. Je ziet ook bij de bovenleiding op het spoor. Een 2e optie is: dat ze er vroeger zakken met geld naar binnen takelden.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Arie »

Het is dit jaar al weer 90 jaar geleden dat de TET met busvervoer in de stadsdienst van Enschede is begonnen. zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Twentsche_ ... atschappij
Hierbij een foto van een TET bus uit die tijd. Ford T bus wagenparknummer 2021 met chauffeur Frieman en conducteur Gollenbeek. In dienst genomen in 1923. Afgevoerd in 1932.
bron foto: http://www.miniatuurbussen.nl/main.php? ... o.php?id=4
Ik vraag mij wel af waar deze is foto is gemaakt. Is dat bij het Volkspark met op de achtergrond het restaurant?
Bijlagen
Ford T bus.jpg
Ford T bus.jpg (91.92 KiB) 8882 keer bekeken
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door martinus »

[quote="Arie"]Het is dit jaar al weer 90 jaar geleden dat de TET met busvervoer in de stadsdienst van Enschede is begonnen. zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Twentsche_ ... atschappij
Hierbij een foto van een TET bus uit die tijd. Ford T bus wagenparknummer 2021 met chauffeur Frieman en conducteur Gollenbeek. In dienst genomen in 1923. Afgevoerd in 1932.
bron foto: http://www.miniatuurbussen.nl/main.php? ... o.php?id=4
Ik vraag mij wel af waar deze is foto is gemaakt. Is dat bij het Volkspark met op de achtergrond het restaurant?[/quote

Hoe kwamen vroeger de passagiers in de bus? Wat een hoge instap.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door bartg »

Arie schreef:Het is dit jaar al weer 90 jaar geleden dat de TET met busvervoer in de stadsdienst van Enschede is begonnen. zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Twentsche_ ... atschappij
Hierbij een foto van een TET bus uit die tijd. Ford T bus wagenparknummer 2021 met chauffeur Frieman en conducteur Gollenbeek. In dienst genomen in 1923. Afgevoerd in 1932.
bron foto: http://www.miniatuurbussen.nl/main.php? ... o.php?id=4
Ik vraag mij wel af waar deze is foto is gemaakt. Is dat bij het Volkspark met op de achtergrond het restaurant?

Zou goed op het Volkspark kunnen zijn. Dan zouden ze kunnen staan bij het rode streepje.
Links boven onder het woord gemeente zie je nog een stukje van de Volksparksingel.
De ingang was destijd geheel anders,

O ja .Het instappen gebeurde achterin .Je ziet ook een opgeklapt opstapje.
Bijlagen
volkspark.jpg
volkspark.jpg (170.68 KiB) 8864 keer bekeken
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Plaats reactie