Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Gezocht / Wat is dit?

Over de rijke historie van de stad.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door bartg »

Dit is een ALPACA . Behoort even als de Lama tot de kameelachtigen
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21699
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

bartg schreef:Dit is een ALPACA . Behoort even als de Lama tot de kameelachtigen
Mooi dan weten we dat weer. :okay: Ik zie dat ze ook nog een eigen site hebben op http://www.alpaca.nl/index.php?option=c ... &Itemid=54
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21699
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Ik zie dit kunstobject (of wat het ook is) al jarenlang in het G.J. van Heekpark staan. Vroeger stond dit bij de ingang vanaf de Boddenkampsingel. Ik vraagt mij af wat deze tafel met voorwerpen moet betekenen. Op de tafel staan ook cirkels met lijnen afgebeeld. Heeft het iets met geometrie of meetkunde te maken?
Bijlagen
van heekpark.jpg
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door bartg »

Het is een kunstwerk van Hans Hovy
zie:http://www.24uursmuseum.nl/kunstcollect ... 880-tafels
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21699
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Waar is dit?

Bericht door Arie »

In de site van enschedeinansichten.nl staat bij de zoekplaatjes en vragen een ansichtkaart van Hotel Twenthe tegenover vliegveld bij Enschede. Het kaartje is verzonden in 1941 toen was vliegveld Twente nog zonder H na de oorlog is de H er officeël in gekomen. zie: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=2269 Enschedeinansichten en ik ook zijn benieuwd waar dit hotel precies stond.
Deze vraag is ook al eens geplaatst in topic Raad de plek.
Tot nu toe is hierop geen reactie geweest.
Ik denk zelf dat dit hotel vroeger stond aan de Weerseloseweg, misschien op de locatie waar nu het eetcafe Heer Bommel staat aan de Weerseloseweg 370. Zie foto hieronder.
Heeft iemand anders een idee waar dit Hotel Twenthe vroeger heeft gestaan?
Bijlagen
Hotel Twenthe.jpg
Hotel Twenthe.jpg (67.75 KiB) 7517 keer bekeken
heer bommel 001.JPG
heer bommel 002.JPG
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door bartg »

Op de kaart staat"hotel Twente t.o vliegveld Lonneker...."
Waar was destijds de ingang van het Vliegveld ? Ik denk niet aan de Weerselose weg.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21699
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

bartg schreef:Op de kaart staat"hotel Twente t.o vliegveld Lonneker...."
Waar was destijds de ingang van het Vliegveld ? Ik denk niet aan de Weerselose weg.
Misschien dan aan de Oldenzaalsestraat? Het kaartje is volgens de site enschedeinansichten.nl verzonden in 1941, maar aan de auto te zien denk ik dat de foto voor de tweede wereldoorlogsjaren 1940-45 is gemaakt. Toen was het nog geen militair vliegveld. Op het kaartje staat t.o. vliegveld Lonneker, dat hoeft dus nog niet t.o. de ingang zijn geweest.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door bartg »

ik heb dit plaatje gevonden in het boek"Op weg naar Enschede"van T.Wiegman
Het is kaartje ten behoeve van de bezoekers aan het vliegtoernooi in verband met de verkeersregeling op 2 Augustus 1947
Met de loep is te zien dat bij de fabriek tussen Lonneker en Oldenzaal "Smulders "staat.
Op de weg onder "Twente"staat "oude deventerweg"
Het lijkt dus dat de oude ingang aan de huidige Fokkerweg is geweest.
Daar waar tot voorkort nog de onderofficiers mes stond .Daar staan nog een paar vooroorlogse huizen .
Bijlagen
vliegveld1.jpg
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4254
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Mooi kaartje BartG.

Ik kom er niet uit kijk ook maar een op deze luchtfoto.

http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=2553
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21699
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Ik denk toch dat het pand aan de Weerseloseweg heeft gestaan, gezien het vliegtuigje dat de landingsbaan benaderd en de bomenrij op de achtergrond van het pand identiek aan mijn foto van de lokatie eetcafe Heer Bommel. Ik heb mij ook vaak afgevraagd waarom er daar altijd zo'n grote parkeerplaats aanwezig was. Vroeger stond er namelijk alleen maar een klein gebouwtje wat dienst deed als cafetaria. Ik vermoed dat het hotel moest worden afgebroken omdat daarachter de start-/landingsbaan lag welke werd uitgebeid met de komst van het militaire vliegveld en de straaljagers. Misschien dat een onderzoek in het stadsarchief uitkomst kan bieden.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Neckar »

Vanmorgen was ik even bij de Prismare en heb even nagevraagd of iemand iets wist over een Hotel Twente bij het vliegveld. Een van de aanwezige Heren wist stellig te vertellen dat de parkeerplaats bij restaurant Heer Bommel niets met dit Hotel te maken heeft. Er zou vroeger achter Heer Bommel een bunkertje hebben gestaan voor de vlieggeleiders misschien uit de oorlog. Het kan zijn dat de vroegere cafetaria hier in gezeten heeft ??. Het Hotel Twente moet gestaan hebben achter theedrinkerij Sprakel dus richting vliegveld. Vroeger moet de Weerseloseweg anders hebben gelopen het stukje weg achter Sprakel liep vroeg blijkbaar rechtdoor langs het oude vliegveld.
Het Hotel zou afgebroken zijn door de toenmalige Duitse vliegveldgebruikers..Net zoals vele boerderijen om het vliegveld..Er moeten toch nog oudere tukkers leven die dit weten ????
Groet Neckar
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21699
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Bedoel je met theedrinkerij Sprakel het huidige restaurant Kleinsman aan de Weerseloseweg 356 of Theehuis Sprakel in het Bos aan de Overmaatweg 45 te Lonneker, wat bij de achteringang van het vliegveld ligt?
Er ligt bij de achterkant van restaurant Kleinsman inderdaan nog een klein stukje van de vroegere Weerseloseweg, wat nu o.a. als parkeerruimte wordt gebruikt. Ik weet nog wel dat dit stukje Weerseloseweg doorliep tot aan de start/landingsbaan. Er stonden toen nog stoplichten voor, waar je dan moest wachten als er een vliegtuig landde of opsteeg. Je kon dan over de baan doorrijden en de Weerseloseweg verder vervolgen. Aan de andere kant van de baan is ook nog een stukje van de vroegere Weerseloseweg zichtbaar. Later is inderdaad de Weerseloseweg met een bocht langs de huidige lokatie Heer Bommel omgeleid, omdat de start/landingsbaan moest worden verlengd. Ik zat er dat toch nog niet ver naast met de lokatie Weerseloseweg.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4829
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Veteraan »

Sinds kort weet ik dat Café Sprakel en Sprakel in het bos, twee verschillende lokaties zijn.
Die laatste ligt inderdaad langs het hekwerk van het vliegveld.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Neckar »

Het zal dan wel Sprakel in het bos wezen ik weet alleen dat er een speeltuin bij was vroeger gingen we er wel eens heen met de kinderen..Dus als ik het goed begrepen heb tegenover de koperen Bol van Leo ten Vergert het weggetje in en aan het eind rechts moet dan Sprakel in het Bos zijn. Daar moet ook net zoals Arie al zij een stukje oude weerseloseweg liggen. Als je bij Sprakel in het bos dus rechtdoorgaat het stukje weg over zou het Hotel rechts hebben gestaan.. Zo niet tja dan weet ik het ook niet meer. Moet ik maar eens met Veteraan daar een kopje thee gaan doen.
Neckar..
Laatst gewijzigd door Neckar op ma nov 05, 2012 7:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Spruwel »

Ik heb met de satellietbeelden van google geprobeerd te achterhalen waar dat is en in welke richting we kijken, maar ik heb geen flauw idee.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4254
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Om het wat bespreekbare te maken. :)
Waarom daar restaurant luchthaven staat ? Of ......... :oops:
omgeving vliegveld.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Spruwel »

Ik heb het over die foto opzich, niet zozeer dat hotel/restaurant.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21699
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Theehuis Sprakel in het Bos ligt niet aan de Weerseloseweg maar aan Overmaatweg 45 te Lonneker, dat is aan de achterkant van het vroegere militaire complex Zuidkamp. Zie onder de foto.
Op bovenstaande foto is goed te zien dat de Weerseloseweg vroeger over de landingsbaan heeft gelopen, later heeft men vanaf cafe KLeinsman langs eetcafe Heer Bommel er een ruime bocht in gemaakt die later weer aansluit op de vroegere lokatie en verder doorloopt richting Weerselo.
Bijlagen
Sprakel%20in%20het%20bos.jpg
Sprakel%20in%20het%20bos.jpg (130.38 KiB) 7432 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21699
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Ik heb vanmiddag de plekken nog eens bekeken waar vroeger de Weerseloseweg heeft gelopen, n.l. achter Restaurant Kleinsman (vroeger cafe Sprakel?) en verder aan de overzijde van de start/landingsbaan richting Deurningen. Hierbij de foto's.
Bij foto 4 waar het oude stukje Weerseloseweg overgaat in zandweg is misschien de lokatie geweest van het vroegere hotel Twenthe. Hier is nu nog een nooduitgang van het vliegveld Twente aanwezig. Bij de laatste open dag van de vliegbasis was dit ook de toegang voor fietsers en wandelaars. Ook is daar vlakbij nog een oude toegangspoort aanwezig naar het vroegere landgoed Slottelmos(?) wat door de aanleg van het vliegveld is komen te vervallen.
Bijlagen
1. Restaurant Kleinsman met speeltuin.JPG
2. vervallen stukje oude Weerseloseweg achter Rest. Kleinsman, nu parkeerterrein.JPG
3. vervolg oude Weerseloseweg, gaat over in zandweg.JPG
4. einde oud stukje Weerseloseweg, misschien hier vroegere lokatie Hotel Twenthe.JPG
5.oude toegangspoort vervallen landgoed Slottelmos langs vervallen stukje Weerseloseweg.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21699
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

vervolg oude Weerseloseweg
Bijlagen
6. fragment toegangspoort landgoed Slottelmos.JPG
7. vervolg oude Weerseloseweg aan overzijde landingsbaan.JPG
8. aansluiting oude Weerseloseweg op huidige Weerseloseweg richting Deurningen.JPG
9. uitzichtsplatform op laatste stukje oude Weerseloseweg bij aansluiting huidige Weerseloseweg.JPG
9. uitzichtsplatform op laatste stukje oude Weerseloseweg bij aansluiting huidige Weerseloseweg.JPG (154.87 KiB) 7410 keer bekeken
10. uitzichtsplaform.JPG
Plaats reactie