Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Informatie en vorderingen.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door Spruwel »

Ja man. Ik zie ook wel mogelijkheden.

Slayer open-air op de binnenplaats en een indoorcamping (in een authentiek traditioneel twentse uitvoering) in het Oald Hoes! :cheer:
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door Vincent1971 »

Grote twijfels over Kennishuis in De Maere

ENSCHEDE - Er dreigt een kink in de kabel te komen bij de vestiging van het Kennishuis, inclusief bibliotheek in de Maere. De onderhandelingen over aankoop van het pand aan het Ariënsplein door de gemeente verlopen uiterst moeizaam. De vraagprijs is te hoog.

Inhoudelijk zijn alle partijen die betrokken zijn bij het realiseren van een Kennishuis in de Maere enthousiast. Dat geldt voor de gemeente, de bibliotheek, ROC en Saxion. De voorkeur is nog steeds dat het Kennishuis in het monumentale pand aan het Ariënsplein wordt gerealiseerd.

Maar of dat ook inderdaad gebeurt is een andere vraag. Financieel dreigt het spaak te lopen. Om de plannen te realiseren is het nodig dat de gemeente eigenaar wordt van de Maere. En dat blijkt niet gemakkelijk. „De onderhandelingen over de aankoop verlopen moeizaam,” erkent wethouder Marijke van Hees. „Er is een zeer groot verschil tussen de vraagprijs van ROC en Saxion, eigenaren van het gebouw, en onze taxatieprijs.”

Het ogenschijnlijk onoverbrugbare verschil is aanleiding voor de gemeente en de bibliotheek om alternatieven achter de hand te hebben om elders het Kennishuis te kunnen opzetten. In bescheiden vorm begint dat in de huidige bieb in de Pijpenstraat die deze en volgende maand voor 700.000 euro wordt verbouwd en heringericht. Voor die verbouwing is het nodig dat de boeken in de hele maand oktober verhuizen naar de overzijde van de Pijpenstraat, in de onlangs gereedgekomen nieuwbouw.

De nieuwe inrichting, die bij een verhuizing mee kan, speelt in op de nieuwe opzet van de bieb. Er komen ook enkele studieplekken. Voor verdere groei wordt naar het SLO-pand (hoek Boulevard/Belt- straat) gekeken. Van Hees: „Als de Maere vastloopt, moeten we snel een alternatief hebben.”
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door rr1991 »

BBE: ‘Verbouw Zuidmolen tot Kennishuis’

ENSCHEDE - Verhuis de bibliotheek naar winkelcentrum Zuidmolen en verander die in een Kennishuis. Met dat idee komt Burgerbelangen Enschede nu De Maere uit beeld lijkt te raken.

BBE-raadslid Ben Sanders broedde al een poos op het idee. Nu de onderhandelingen tussen gemeente en ROC en Saxion, de eigenaren van De Maere waar het Kennishuis zou komen, lijken te zijn vastgelopen, komt hij er mee. Het ogenschijnlijk onoverbrugbare verschil tussen vraagprijs voor het monumentale pand aan het Ariënsplein en wat de gemeente wil betalen, het zou om 2 miljoen euro gaan, is aanleiding om alternatieven achter de hand te hebben om elders het Kennishuis te kunnen opzetten.

„Als je het hebt over onderwijs, de centrumeconomie en je wil er de bibliotheek bij betrekken, dan kom ik uit bij de Zuidmolen. Het is de aangewezen locatie”, aldus Sanders.

Het BBE-raadslid is alle partijen met zijn idee langsgegaan. Volgens Sanders heeft niet alleen de eigenaar van De Zuidmolen enthousiast gereageerd, maar zijn ook bibliotheekdirecteur Gerard Kocx, ambtenaren en wethouder Marijke van Hees gecharmeerd van zijn idee.

Saillant detail is dat de verbinding tussen de bibliotheek aan de Pijpenstraat en het winkelcentrum er al is. De bieb ligt boven de kelder en er is een liftschacht. Die is alleen dichtgetimmerd.

Over de invulling heeft Sanders ideeën te over: „Een open en openbaar Kennishuis met geïntegreerde bibliotheek, zicht- en informatieruimten met betrekking tot alle mogelijke opleidingen mbo, hbo en universitair (veel inwoners hebben hier geen idee of notie van), vergader- en stilteruimte, studentenverenigingen, studentensport, studentenuitzendbureau, studentenreizen, stagebedrijven, restaurant, et cetera.”

Voor Piet Zoomers en Freek Nietsch, de winkels die nog in de Zuidmolen zitten, denkt Sanders dat er elders in het centrum wel een mooie plek is te vinden.

Mocht er definitief een streep gaan door het Kennishuis in de Maere, dan heeft de BBE een mooie alternatieve bestemming. Sanders: „We zouden het geschikt kunnen laten maken en inrichten als het low budget ‘Jongerenhotel De Maere’. Bijvoorbeeld op basis van de formule Variohotels, die alom bekend is in studentensteden in Duitsland.”

Vooralsnog houden wethouder Van Hees en bibliotheekdirecteuer Kocx vast aan De Maere. Sanders heeft ze in ieder geval munitie gegeven om opnieuw de onderhandelingen in te gaan met de eigenaren van het pand.
Bron: TCT
Zowaar een goed voorstel van BBE
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door Vincent1971 »

Zowaar een slecht voorstel van BBE. Wie gaat straks die huur betalen van de Zuidmolen, noodzaak en vooral wat gaat er met het huidige vrij nieuwe pand van de bibliotheek gebeuren? Zoveelste overheidsgebouw dat leeg dreigt te komen.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door Arie »

Vincent1971 schreef:Zowaar een slecht voorstel van BBE. Wie gaat straks die huur betalen van de Zuidmolen, noodzaak en vooral wat gaat er met het huidige vrij nieuwe pand van de bibliotheek gebeuren? Zoveelste overheidsgebouw dat leeg dreigt te komen.
Ik denk juist niet dat het gebouw dan leegt komt. want het wordt er dan bij aangetrokken. Ik zie het wel zitten dat de bibliotheek in de Zuidmolen komt.
Bijlagen
De Zuidmolen.JPG
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door Vincent1971 »

En wat komt er dan in het bibliotheek gebouw?
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door Arie »

Vincent1971 schreef:En wat komt er dan in het bibliotheek gebouw?
Lees het artikel in de Tubantia nog eens. Het wordt er dan mee uitgebreid.
o.a. deze zinsnede: Saillant detail is dat de verbinding tussen de bibliotheek aan de Pijpenstraat en het winkelcentrum er al is. De bieb ligt boven de kelder en er is een liftschacht. Die is alleen dichtgetimmerd.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door Vincent1971 »

...Verhuis de bibliotheek naar winkelcentrum Zuidmolen.... staat in dat artikel van de tctubantia. Vraag mij af wat er dan nog overblijft van de huidige bibliotheek. Ben wel erg nieuwsgierig geworden wat ze nu precies bedoelen met een kennishuis. Als ik zo naar de toekomst kijk gok ik dat de bibliotheek uit niet meer dan een website met erachter een stevige server zal bestaan. Wellicht dat de bieb dan in de toekomst naar equinix verhuist. Toch op het kennispark :D
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door rr1991 »

Vincent1971 schreef:Als ik zo naar de toekomst kijk gok ik dat de bibliotheek uit niet meer dan een website met erachter een stevige server zal bestaan. Wellicht dat de bieb dan in de toekomst naar equinix verhuist. Toch op het kennispark :D
:stupid: :booty: Goed onderbouwd, sterk verhaal. In dat geval ook leegstand.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door Vincent1971 »

rr1991 schreef:
Vincent1971 schreef:Als ik zo naar de toekomst kijk gok ik dat de bibliotheek uit niet meer dan een website met erachter een stevige server zal bestaan. Wellicht dat de bieb dan in de toekomst naar equinix verhuist. Toch op het kennispark :D
:stupid: :booty: Goed onderbouwd, sterk verhaal. In dat geval ook leegstand.
Kunnen ze de bieb aan de pijpenstraat EN de zuidmolen tegen de vlakte gooien...;-) Politiek is ook in de toekomst kijken...;-)
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door Vincent1971 »

@rr1991,

Brief al verstuurt? Ben gewoon even benieuwd wanneer je deze verhelderende gaat versturen. Ben wel erg benieuwd naar de reacties van de gemeente. Persoonlijk denk ik /dev/null :D
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door Arie »

Gisteren bij de opening geweest van de vernieuwde bibliotheek aan de Pijpenstraat. Na een toespraak door de directeur van de bibliotheek werd de opening verricht door de wethouder van cultuur Mevr. van Hees, bijgestaan door de de stadsdichter en de komende en gaande junior stadsdichters.
Bijlagen
1. opening wer gedaan door wethouder van cultuur Mevr. van Hees.JPG
1. opening wer gedaan door wethouder van cultuur Mevr. van Hees.JPG (119.63 KiB) 11855 keer bekeken
2 feestelijke open ing bibliotheek.JPG
3. opening met koffie en gebak.JPG
4. studieplek in de bibliotheek.JPG
5. nieuwe sorteerruimte met machine.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door Arie »

Bibliotheek niet naar gebouw De Maere

Datum: 05 December 2012

De centrale bibliotheek verhuist definitief niet van de Pijpenstraat naar het gebouw De Maere aan de Tromplaan. De gemeente Enschede vindt het monumentale gebouw te duur, zo maakte B en W dinsdag bekend. Het gebouw zou de gemeente meer dan zeven miljoen euro gekost hebben. De bibliotheek zou in De Maere opgenomen worden in het Kennishuis. Als nieuw onderkomen is nu het grotendeels leegstaande Zuidmolencomplex naast de vestiging aan de Pijpenstraat in beeld. De raadsfractie van BurgerBelangen stelde onlangs voor om het Kennishuis in De Zuidmolen onder te brengen
bron: http://www.tvenschedefm.nl/nl/nieuws.ph ... emID=11599
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door rr1991 »

Goede ontwikkeling :)
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door Twekkelerveld »

Ik kwam er langs, en kon het niet laten om een foto te maken.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door Rene »

Niks er op tegen dat Bibliotheek en kenniscentrum in Zuidmolen zullen komen. Vraag me alleen af welke huurprijs de eigenaar zal voorstellen aan de gemeente. De Zuidmolen begon ooit met fl.1800/m2 in 1985. Benieuwd wat het nu is. Ben er ook nog niet zo zeker van dat de zuidmolen uiteindelijk goedkoper zal blijken dan de Maere. Wat de Maere betreft vind ik dat eigenaren ROC en Saxion maar wat soepeler moeten zijn richting gemeente. Per slot van rekening vangen ze reeds € 8000-10.000,- /jaar/student. Du ja, als de ene hand de andere kan wassen gaan we ons niet krenterig opstellen, "de gunningsfactor" genaamd in managementtermen.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door Highlander »

Vanmorgen in de papieren Tubantia (nog niet online) een artikel over een nieuwbouw project aan de Zuiderhagen/Pijpenstraat. De Zon wordt verbouwd, horeca beneden en appartementen boven, daarnaast aan de Pijpenstraat kant over de hele lengte nieuwbouw met daar ook horeca beneden en appartementen boven. De ontwerptekeningen maken niet heel veel duidelijk - Zuiderhagenkant lijkt me wel aardig, in Jugendstil stijl zoals wel meer panden daar, Pijpenstraat kant 'industrieel'. De gevel van De Zon blijft volledig intact want anno 1800 en monument.

Mooie ontwikkeling, heb me altijd al geergerd aan de aanblik van die parkeerplaats naast De Zon! Bouw wordt betaald door eigenaar van De Zon met twee ton bijdrage van de gemeente. Start bouw in het voorjaar, omdat het voornamelijk prefab wordt verwachten ze in zes maanden klaar te zijn.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door Highlander »

Ze hebben al een soort van website, zie hier:

http://dezonenschede.nl/
Boddenkamp
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: di nov 03, 2015 10:11 am

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door Boddenkamp »

Daar zal dat stukje flink van opknappen. Mooi plan!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door Hendrik »

Denk dat die woningen in no time weg zijn. Mooi plan!
Wat sas as dós was kaans.
Plaats reactie