Slayer open-air op de binnenplaats en een indoorcamping (in een authentiek traditioneel twentse uitvoering) in het Oald Hoes!

Zowaar een goed voorstel van BBEBBE: ‘Verbouw Zuidmolen tot Kennishuis’
ENSCHEDE - Verhuis de bibliotheek naar winkelcentrum Zuidmolen en verander die in een Kennishuis. Met dat idee komt Burgerbelangen Enschede nu De Maere uit beeld lijkt te raken.
BBE-raadslid Ben Sanders broedde al een poos op het idee. Nu de onderhandelingen tussen gemeente en ROC en Saxion, de eigenaren van De Maere waar het Kennishuis zou komen, lijken te zijn vastgelopen, komt hij er mee. Het ogenschijnlijk onoverbrugbare verschil tussen vraagprijs voor het monumentale pand aan het Ariënsplein en wat de gemeente wil betalen, het zou om 2 miljoen euro gaan, is aanleiding om alternatieven achter de hand te hebben om elders het Kennishuis te kunnen opzetten.
„Als je het hebt over onderwijs, de centrumeconomie en je wil er de bibliotheek bij betrekken, dan kom ik uit bij de Zuidmolen. Het is de aangewezen locatie”, aldus Sanders.
Het BBE-raadslid is alle partijen met zijn idee langsgegaan. Volgens Sanders heeft niet alleen de eigenaar van De Zuidmolen enthousiast gereageerd, maar zijn ook bibliotheekdirecteur Gerard Kocx, ambtenaren en wethouder Marijke van Hees gecharmeerd van zijn idee.
Saillant detail is dat de verbinding tussen de bibliotheek aan de Pijpenstraat en het winkelcentrum er al is. De bieb ligt boven de kelder en er is een liftschacht. Die is alleen dichtgetimmerd.
Over de invulling heeft Sanders ideeën te over: „Een open en openbaar Kennishuis met geïntegreerde bibliotheek, zicht- en informatieruimten met betrekking tot alle mogelijke opleidingen mbo, hbo en universitair (veel inwoners hebben hier geen idee of notie van), vergader- en stilteruimte, studentenverenigingen, studentensport, studentenuitzendbureau, studentenreizen, stagebedrijven, restaurant, et cetera.”
Voor Piet Zoomers en Freek Nietsch, de winkels die nog in de Zuidmolen zitten, denkt Sanders dat er elders in het centrum wel een mooie plek is te vinden.
Mocht er definitief een streep gaan door het Kennishuis in de Maere, dan heeft de BBE een mooie alternatieve bestemming. Sanders: „We zouden het geschikt kunnen laten maken en inrichten als het low budget ‘Jongerenhotel De Maere’. Bijvoorbeeld op basis van de formule Variohotels, die alom bekend is in studentensteden in Duitsland.”
Vooralsnog houden wethouder Van Hees en bibliotheekdirecteuer Kocx vast aan De Maere. Sanders heeft ze in ieder geval munitie gegeven om opnieuw de onderhandelingen in te gaan met de eigenaren van het pand.
Bron: TCT
Ik denk juist niet dat het gebouw dan leegt komt. want het wordt er dan bij aangetrokken. Ik zie het wel zitten dat de bibliotheek in de Zuidmolen komt.Vincent1971 schreef:Zowaar een slecht voorstel van BBE. Wie gaat straks die huur betalen van de Zuidmolen, noodzaak en vooral wat gaat er met het huidige vrij nieuwe pand van de bibliotheek gebeuren? Zoveelste overheidsgebouw dat leeg dreigt te komen.
Lees het artikel in de Tubantia nog eens. Het wordt er dan mee uitgebreid.Vincent1971 schreef:En wat komt er dan in het bibliotheek gebouw?
Vincent1971 schreef:Als ik zo naar de toekomst kijk gok ik dat de bibliotheek uit niet meer dan een website met erachter een stevige server zal bestaan. Wellicht dat de bieb dan in de toekomst naar equinix verhuist. Toch op het kennispark
Kunnen ze de bieb aan de pijpenstraat EN de zuidmolen tegen de vlakte gooien...rr1991 schreef:Vincent1971 schreef:Als ik zo naar de toekomst kijk gok ik dat de bibliotheek uit niet meer dan een website met erachter een stevige server zal bestaan. Wellicht dat de bieb dan in de toekomst naar equinix verhuist. Toch op het kennispark![]()
Goed onderbouwd, sterk verhaal. In dat geval ook leegstand.