Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door enschedeinansichten »

Weet iemand hier meer van ?


Geachte Heer,
de melkrijder op de Beckumerstraat in de categorie Boekelo gaat niet naar de lonnekermelkfabriek in Enschede maar naar de melkfabriek in Boekelo. Boekelo had aan de Windmolenweg een melkfabriek en die bediende o.a. het Stadsveld in Enschede, Boekelo en waarschijnlijk ook Haaksbergen. Als ik mij goed herinner had de fabriek een uitgiftepunt in een zijstraat van de Haaksbergerstraat. De naam van die straat is mij op dit moment ontschoten.
Ene hr. Timmerman was volgens mij de laatste directeur van de fabriek. De fabriek is naar ik meen midden jaren 60 opgeheven=opgegaan in de lonnekermelkfabriek.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Hendrik »

Het uitgifte punt van de Boekelose melkfabriek zat aan de Frederikastraat tegenover nr. 86. Het pand is er nog.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:Het uitgifte punt van de Boekelose melkfabriek zat aan de Frederikastraat tegenover nr. 86. Het pand is er nog.
Ja dat klopt. Dit pand is onlangs nog omgebouwd als pand voor verhuur opslagunits.
zie: http://www.pakhuis-opslag.nl/locaties/o ... -enschede/
Bijlagen
frederikastraat 71.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

Even terugkomend op een foto die ergens op een topic werd gezocht c.q. genoemd:

De gemeentereiniging in Enschede beschikte op een terrein aan de Poolmansweg op het Bruggert over een gebouw waar de huisvuiltonnen gereinigd werden. Alle gezinnen konden voor f 6 per jaar over zo’n ton beschikken. In 1923 werd voor het ophalen van het huisvuil een tonnenwagen aangeschaft, waarmee Enschede een grootse primeur had voor Nederland. De schoongespoelde tonnen werden ingeladen op de tonnenwagen, waarna begonnen werd aan een volgende route door de straten van Enschede. De volle tonnen werden dan direct vervangen. Dit gebeurde twee keer per week. Om dit vuilnisophaalsysteem in de rest van het land te kunnen propageren werd en een serie foto’s gemaakt.
Bijlagen
Reinigen van huisvuiltonnen aan de Bruggertsteeg - Poolmansweg bij de gemeentelijke reinigingsdienst  - 1923.jpg
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Peter.h »

Die auto,schitterend :)
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Hendrik »

Alle rasechte Enschede-ers weten waar het over gaat als iemand zegt: gooi het in de ton. Mensen van buiten Enschede vragen zich af wat dat te betekenen heeft. Zo ook mijn vrouw toen ze als 19 jarige Groningse kleuterjuf aan een school in Enschede begon. In het begin moest ze wennen aan die benaming van wat de rest van Nederland een vuinisbak noemt. Die mooie foto genomen aan de Poolmansweg geeft de herkomst van het Enschedese TONNEN woord aan. Enschede was in de jaren 20 de eerste stad die een proffesioneel vuilafvoersysteem opzette. Het waren tonvormige bakken die huis aan huis schoongemaakt en wel werden omgeruild. Het TONwoord is zo ingeburgerd dat we gewoon niet anders weten.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

Hendrik schreef:Alle rasechte Enschede-ers weten waar het over gaat als iemand zegt: gooi het in de ton. Mensen van buiten Enschede vragen zich af wat dat te betekenen heeft. Zo ook mijn vrouw toen ze als 19 jarige Groningse kleuterjuf aan een school in Enschede begon. In het begin moest ze wennen aan die benaming van wat de rest van Nederland een vuinisbak noemt. Die mooie foto genomen aan de Poolmansweg geeft de herkomst van het Enschedese TONNEN woord aan. Enschede was in de jaren 20 de eerste stad die een proffesioneel vuilafvoersysteem opzette. Het waren tonvormige bakken die huis aan huis schoongemaakt en wel werden omgeruild. Het TONwoord is zo ingeburgerd dat we gewoon niet anders weten.

Tonnen .....
Mijn oudste broer riep mijn moeder vanuit de box voor het raam om te waarschuwen dat de
vullistonnenbazenmannenwagen er aan kwam. Dat woord had hij zelf bedacht. Hij was toen nog maar 2 jaar oud! Inmiddels is hij 60 jaar en wordt nog regelmatig herinnerd aan dit scrabble-woord.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Arie »

Ik heb eens ergens gelezen dat die tonnenwagen ook wel de Boldootkar werd genoemd, vanwege de vreselijke stank.
Hierbij nog een mooie foto uit 1923 in het gemeentearchief gevonden waarop het reinigen van de privaattonnen is afgebeeld.
bron: beelddocument
Fotonummer:002791
Titel: Gemeentelijke Reinigingsdienst
Beschrijving: Medewerkers bezig met reinigen privaattonnen middels spoelmachines
Datering: 1923
Trefwoord: Reinigingsdienst
Bijlagen
reiniging privaattonnen in 1923.jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Hendrik »

Arie schreef:Ik heb eens ergens gelezen dat die tonnenwagen ook wel de Boldootkar werd genoemd, vanwege de vreselijke stank.
Hierbij nog een mooie foto uit 1923 in het gemeentearchief gevonden waarop het reinigen van de privaattonnen is afgebeeld.
bron: beelddocument
Fotonummer:002791
Titel: Gemeentelijke Reinigingsdienst
Beschrijving: Medewerkers bezig met reinigen privaattonnen middels spoelmachines
Datering: 1923
Trefwoord: Reinigingsdienst
Privaattonnen en tonnen voor het huisvuil. Dan hebben we het over verschillende dingen. De privaatton is om het platweg te zeggen de stront uit het huuske. Die werd in Amsterdan de Boldoot ton of kar genoemd. De huisvolton daar hadden we het hier over. Riolering is er al heel lang in de stad al of niet met waterspoeling. Huisvuilafvoer kwam later op gang zoals we hierboven hebben gezien.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

Voor iemand die van 1937 tot 1950 in de Galvanistraat heeft gewoond zoek ik foto's of "wetenswaardigheden".
Ik kan helemaal niets vinden.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

Deze site kwam ik toevallig tegen. Kennen jullie die?
http://www.transporthistorie.nl/vanwezel/1920-1929.html
Mooie oude prenten.
Bij het verkorte van de url krijg je meer keuze, maar ik vond Van Wezel aardig.
http://www.transporthistorie.nl
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door enschedeinansichten »

Heeft iemand foto's van de Blekerstraat met Sanders, spoorlijntje en Vliet en de Jonge. (niet van de gemeente site)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

enschedeinansichten schreef:Heeft iemand foto's van de Blekerstraat met Sanders, spoorlijntje en Vliet en de Jonge. (niet van de gemeente site)
Sinds ze niet meer in Enschede zitten, zouden we ze eventueel via http://www.tatasteelvlietjonge.com/nl/ kunnen benaderen en vragen om oud materiaal.

Ze moeten vast en zeker een fotoarchief hebben. Als er een groot transport door de straat kwam (Janninksweg) werden zelfs van tevoren bomen gekapt of ernstig gesnoeid, hekjes van perkjes verwijderd, hoge stoepranden weggehaald. Daar liep soms een echte fotograaf bij.
Laatst gewijzigd door Veteraan op di mei 22, 2012 10:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

Slechte foto's, ooit van dia's gemaakt die al een tijd in een stal werden bewaard en waar muizenkeuteltjes tussen zaten, dus uiterst beroerde kwaliteit. :cry:
Bijlagen
Transport Vliet-Jonge door de Janninksweg  (3).jpg
Transport Vliet-Jonge door de Janninksweg (3).jpg (340.76 KiB) 9787 keer bekeken
Transport Vliet-Jonge door de Janninksweg  (7).jpg
Transport Vliet-Jonge door de Janninksweg (7).jpg (340.14 KiB) 9766 keer bekeken
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Neckar »

Zeg euh Veteraan,
last van de warmte of heb je een Grolschje te veel op.
Misschien je correctielint op. Wat een tekst..
Ha Ha. Neckar.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

Neckar schreef:Zeg euh Veteraan,
last van de warmte of heb je een Grolschje te veel op.
Misschien je correctielint op. Wat een tekst..
Ha Ha. Neckar.
Geen bier voor mij. Warm, ja dat wel. En een wijntje ... 2 of eh 3.
Correctielint heb ik niet op de computer, ik gebruik het moderne Tipp-Ex. :lol:
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

Slordig, tijdens het tikken ben ik in mijn hoofd aan het zoeken naar de foto's waar had ik die opgeslagen...multitasken ... nee, dat kan ik niet.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Neckar »

We gaan te snel we zitten maar 200 meter van elkaar af dus hebben last van de zelfde drukkende warmte.
Ik ga nog een half uurtje buiten zitten. Mooie foto's trouwens..
Doei..
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door enschedeinansichten »

Het is volgens mij een transport van Sanders, Sanders was de kranen bouwer en Vliet en de Jonge de ijzerleverancier.
Bij Sanders heb ik 10 jaar gewerkt.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Geschiedenis: berichten die geen eigen topic verdienen

Bericht door Veteraan »

enschedeinansichten schreef:Het is volgens mij een transport an Sanders, Sanders was de kranen bouwer en Vliet en de Jonge de ijzerleverancier.
Bij Sanders heb ik 10 jaar gewerkt.
Dan moeten we echt een keer de koppen bij elkaar steken. Want dan heb jij waarschijnlijk het meeste materiaal.
Ik moet nog voer voor de egel buiten zetten.
Tot morgen allemaal!
Plaats reactie