Oorlogs Monumenten in Enschede
Re: Oorlogs Monumenten in Enschede
Oorlogsmonument 1914-1918 aan de Cort van der Lindenlaan op het Zwik. Vroeger stond het aan het Hoedemakersplein.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Arie, heb je dat nieuwe monument op de plek van de oude brug voor de UT al gespot ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Nee nog niet. Bedankt voor de tip, ik zal er een keer heenfietsen.enschedeinansichten schreef:Arie, heb je dat nieuwe monument op de plek van de oude brug voor de UT al gespot ?
Hier ook nog een oorlogsmonument

Het beeld , de PHOENIX , is van Marie Eitink .
Het symoliseerd de wederopbouw van Enschede en van de vernielde brug in het bijzonder
het is op 5 Mei 1959 onthuld door mevr Nijkamp- Voortman
Tijdens de afbraak van de brug is de bronzen plaquette verdwenen.
Uploaded with ImageShack.us

Het symoliseerd de wederopbouw van Enschede en van de vernielde brug in het bijzonder
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
k' heb het vorige week ook gezien. Maar dit monument is niet nieuw. Bij de aanleg van het viadukt in de jaren 60 is het op misterieuze wijze verdwenen. Ik herinner mij dat het in de jaren 50 toen ik in het zitje voor op de fiets bij mijn vader zat ook al was. op die plek zijn verzets mensen doodgeschoten. In mijn vage herinnering moet het naar de andere kant van de Auke Vleerstraat, wel aan de Hengelosestraat. Zal we met geplande nieuwbouw te maken hebben. Toch is het wel goed om zo iets weer terug te plaatsen.enschedeinansichten schreef:Arie, heb je dat nieuwe monument op de plek van de oude brug voor de UT al gespot ?
Wat sas as dós was kaans.
Ik heb er bij de onthulling vooraan gestaan.bartg schreef:Hier ook nog een oorlogsmonument
Het monument bestaat nog wel ,het staat zonder bronzenplaat op de hoek Zuiderval- Getfertsingel

- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Monument Mauthausen bij de Synagoge, 3 gedenkplaten in het station, monumenten op verschillende begraafplaatsen, monument omgekomen Britse soldaten (lonnekerbrug), Indisch monument (villa de Bank).
Arie er is nog werk.
Arie er is nog werk.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Heb je enig idee wat er op die bronzen plaat stond ?bartg schreef:Het monument bestaat nog wel ,het staat zonder bronzenplaat op de hoek Zuiderval- Getfertsingel
Bij de synagoge ben ik vandaag geweest.enschedeinansichten schreef:Monument Mauthausen bij de Synagoge, 3 gedenkplaten in het station, monumenten op verschillende begraafplaatsen, monument omgekomen Britse soldaten (lonnekerbrug), Indisch monument (villa de Bank).
Arie er is nog werk.
Volgens mij op het schuin oplopende gedeelte. Ik moet er nog ergens een foto van hebben. Er is al eerder een discussie over geweest waar die plaat zou kunnen zijn .En ik hed destijds de foto aan een of andere instantie gegeven. Er is toen, volgens mij, niets mee gedaan.enschedeinansichten schreef:Heb je enig idee wat er op die bronzen plaat stond ?bartg schreef:Het monument bestaat nog wel ,het staat zonder bronzenplaat op de hoek Zuiderval- Getfertsingel
In de hal van het Station NS hangt ook nog een tableau voor omgekomen spoorwegmensen uit Enschede.
Deze dusHendrik schreef:In de hal van het Station NS hangt ook nog een tableau voor omgekomen spoorwegmensen uit Enschede.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Zijn er geen drie platen in het station ?enschedeinansichten schreef:Monument Mauthausen bij de Synagoge, 3 gedenkplaten in het station, monumenten op verschillende begraafplaatsen, monument omgekomen Britse soldaten (lonnekerbrug), Indisch monument (villa de Bank).
Ik heb er maar 1 gezien.enschedeinansichten schreef:Zijn er geen drie platen in het station ?enschedeinansichten schreef:Monument Mauthausen bij de Synagoge, 3 gedenkplaten in het station, monumenten op verschillende begraafplaatsen, monument omgekomen Britse soldaten (lonnekerbrug), Indisch monument (villa de Bank).
Hierbij het Indië monument aan de Boulevard 1945.
In het boekje "Buurtboek Velve-Lindenhof"verteld mevr.Jo Bruinsma-Brouwer N.Esmarkerrondweg 460
op pagina 63 dat in de muur van het voormalige Ramie Union ,nu het bedrijf Kongsberg, ook een
oorlogsgedenksteen 1940-1945 is ingemetseld . Op pagina 64 een afbeelding

op pagina 63 dat in de muur van het voormalige Ramie Union ,nu het bedrijf Kongsberg, ook een
oorlogsgedenksteen 1940-1945 is ingemetseld . Op pagina 64 een afbeelding

Vandaag de dodenherdenking bij dit monument op het Volkspark
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Ik kwam vorige week op internet 3 gedenkplaten in het station tegen maar dat zal dan wel niet kloppen.
Deze kwam ik ook nog tegen.
Nationaal Comité 4 en 5 mei - Oorlogsmonument - Enschede, gedenkplaten in de voormalige Hogere Textielschool
Deze kwam ik ook nog tegen.
Nationaal Comité 4 en 5 mei - Oorlogsmonument - Enschede, gedenkplaten in de voormalige Hogere Textielschool