Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Gezocht / Wat is dit?

Over de rijke historie van de stad.
Arie
Member
Member

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Ja, met deze foto's wordt het mij nu duidelijk. Bedankt nog Willem :okay:
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten »

@Arie.

Wat is er met die paarden aan de hand ? Volgens mij lopen ze alleen. Ook hebben ze veel poten.

Volgens mij is net na die garage waar en café zat de uitgang van stalhouder Van de Lande (Jantje van de Laan).
Lande, J.H.A. v.d., Stalhouderij, Hengeloschestraat 9
Kuile-Cromhoff, Weduwe P. ter, Hengeloschestraat 7
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Ik denk dat de paarden net zijn uitgespannen, want de kar staat nog voor de garage. Misschien zijn ze dan op weg naar de stalhouderij of hoefsmid?
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Ik denk dat van oorsprong dit forum niet anoniem was en dat hoeft voor mij ook niet.
Als je oude berichten leest blijkt dat velen elkaar kenden.

Ik denk niet dat veel leden bang zijn om onderling bekend te zijn het is wel gemakkelijk dat allerlei buitenstaanders die mee lezen niet weten wie er achter de alias schuil gaat.

Als ik soms mijn mening geef op dit forum is dat altijd iets waar ik voor sta en ik verschuil mijn nooit achter mijn alias en dat lukt volgens mij ook niet met "enschedeinansichten" :D

Datum prikken, zaaltje in de binnenstad regelen en een gids zoeken.
Het forum heeft wel eens vaker een meeting gehouden. zie: forum/viewtopic.php?f=11&t=206&hilit=meeting
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Arie schreef:Ik denk dat de paarden net zijn uitgespannen, want de kar staat nog voor de garage. Misschien zijn ze dan op weg naar de stalhouderij of hoefsmid?
Doen ze dat dan op eigen houtje? :)

Deze kaart toevallig gisteren gekocht links zie je de tekst van de stalhouder.
korte hengelosestraat.jpg
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:
Arie schreef:Ik denk dat de paarden net zijn uitgespannen, want de kar staat nog voor de garage. Misschien zijn ze dan op weg naar de stalhouderij of hoefsmid?
Doen ze dat dan op eigen houtje? :)

Deze kaart toevallig gisteren gekocht links zie je de tekst van de stalhouder.
korte hengelosestraat.jpg
Het lijkt er wel op, of loopt er toch nog iemand tussen? Overigens een prachtige foto. Ik kan echter geen van de panden terug herkennen. Zijn al deze panden nu verdwenen?
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Alleen aan de rechterkant is nog wat terug te vinden.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Alleen aan de rechterkant is nog wat terug te vinden.
Ik zie het nu pas :o De foto is richting spoorwegovergang genomen. Hierbij een foto van latere jaren.
Bijlagen
hengelosestr korte.jpg
hengelosestr korte.jpg (91.89 KiB) 6970 keer bekeken
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Is dit Enschede ???
Villa Enschede.jpg
Villa Enschede.jpg (94.75 KiB) 6965 keer bekeken
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Nooit eerder gezien. Lijkt me duits.
Wat sas as dós was kaans.
bartg
Member
Member

Bericht door bartg »

Lijkt mij het voormalige gemeentehuis van Borne aan de Grotestraat
Hier zit nu restaurant Dorset in.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

bartg schreef:Lijkt mij het voormalige gemeentehuis van Borne aan de Grotestraat
Hier zit nu restaurant Dorset in.
Dat restaurant ziet er veel frivoler uit met zijn prachtige dakpartij.
Wat sas as dós was kaans.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Volgens mij is dit de achterkant van een villa. Dorset lijkt het mij niet.

Volgens mij zijn die hoekstenen ook typisch Duits al zie je ze ook wel in Enschede. (noem je dat kandalaren ?)

Villa van Delden in Gronau heeft dezelfde dakramen.
villa van Delden.jpg
villa van Delden.jpg (150.77 KiB) 6900 keer bekeken
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Is de achterkant van de kaart beschreven en misschien te zien van waar de kaart is verzonden? Heb je het onderschrift villa Enschede er zelf bijgeschreven of heette die villa zo?
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Het lijkt ook wel op de villa van de familie Spanjaard aan de Spoorstraat in Borne.
zie: http://www.stolpersteine-borne.nl/de_fa ... aard-2.htm
Bijlagen
villa spoorstraat borne.jpg
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

De witte villa lijkt - los van de kleur (want verf kan alles veranderen) - niet erg op de andere villa's.
Bijlagen
zijn dit dezelfde villa's.JPG
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Ik denk dat van oorsprong dit forum niet anoniem was en dat hoeft voor mij ook niet.
Als je oude berichten leest blijkt dat velen elkaar kenden.

Ik denk niet dat veel leden bang zijn om onderling bekend te zijn het is wel gemakkelijk dat allerlei buitenstaanders die mee lezen niet weten wie er achter de alias schuil gaat.

Als ik soms mijn mening geef op dit forum is dat altijd iets waar ik voor sta en ik verschuil mijn nooit achter mijn alias en dat lukt volgens mij ook niet met "enschedeinansichten" :D

Datum prikken, zaaltje in de binnenstad regelen en een gids zoeken.
Hierbij nog wat tips voor een stadswandeling:
Digitale handcomputer gids: Roombeek Enschede Dus bewegwijzerd vanaf Museum kosten 5 euro lees meer
*Ontdek (D)roombeek met digitale gids Enschede Ga op stap met een handcomputer en koptelefoon en ontdek Roombeek! De handcomputer bevat verhalen, videofilmpjes en foto's over de wijk en het bijzondere is, dat de verhalen pas tot leven komen wanneer je op de plek van het verhaal staat. Er zijn verhalen over de vuurwerkramp, over architectuur en over de textielfabrieken die er stonden. Luister op een nieuwe parkeerplaats naar een bewoner die vertelt hoe je nu in zijn oude tuin staat. Lees over de wederopbouw van de wijk en hoe bijzonder deze nieuwe architectuur is. Droombeek is een verzameling van verhalen, geschreven en verteld door (oud)bewoners. Kies zelf de onderwerpen en bepaal zo hoe lang je wandelt.
Iedere dinsdag t/m zondag. Duur: 1 - 2,5 uur. Tijd: 11:00-17:00 uur. Deelname: € 5,00 per handcomputer. Een geldig legitimatiebewijs is verplicht (p.p. per handcomputer). Reserveren: 053-4358675. Meer info: www.droombeek.nl Locatie: Rijksmuseum Twenthe, Lasondersingel 129-132, Enschede. Rijksmuseum Twenthe, Lasondersingel 129-132, Enschede. De handcomputer bevat verhalen, videofilmpjes en foto's over de wijk en het bijzondere is, dat de verhalen pas tot leven komen wanneer je op de plek van het verhaal staat. Er zijn verhalen over de vuurwerkramp, over architectuur en over de textielfabrieken die er stonden. Luister op een nieuwe parkeerplaats naar een bewoner die vertelt hoe je nu in zijn oude tuin staat. Lees over de wederopbouw van de wijk.

Kunst- en architectuurwandeling Enschede Routeboekje kost 3.50 euro bij VVV lees meer
*Kunst- en architectuurwandeling Enschede. Enschede kent een aantal gebouwen van zeer bijzondere waarde. Het door Gijsbert Friedhoff ontworpen stadhuis en de synagoge van architect K.P.C. de Bazel zijn daar twee voorbeelden van. De turbulente geschiedenis heeft zijn invloed gehad op kunstuitingen en architectuur. U komt herinneringen tegen aan de grote stadsbrand die Enschede in 1862 in de as legde. Maar u zult ook de enorme architectonische rijkdom ontwaren als gevolg van de bloeiende textielindustrie in de eerste helft van de 20e eeuw. Natuurlijk komt u ook langs het vernieuwde Van Heekplein. Om definitief een nieuwe, eigentijdse richting in te slaan. Die ambitie ziet u terug in de stedenbouw en architectuur rondom dit plein. Tijdens deze wandeling komt u voorbeelden tegen van allerlei beeldbepalende periodes in kunst en architectuur. Van traditioinalisme en Amsterdamse school, tot wederopbouwarchitectuur en “nieuwe kneuterigheid”. Een leerzame en boeiende tocht € 3.50 Stationsplein 1a 7511JD Enschede

Enschede drie ommetjes Stokhorstpad van 1,5 tot 2,5 km, Bewegwijzerd, Routeboekje 1 euro VVV lees meer
*Het Stokhorstpad biedt u twee wandelroutes van 3,5 kilometer en 6 kilometer, waar een stukje cultuurhistorie van het Twentse boerenleven nog steeds terug te vinden is in de straatnamen van deze wijk. De wandelroutes kunnen gecombineerd worden tot één lange route van 9,5 kilometer. Op de noordelijke wandelroute neemt Greetje u mee over de oude Lonnekermarke langs oude textielvilla’s uit het begin van de 20e eeuw. De zuidelijke wandelroute voert over de Noord-Eschmarke waar Jacob en Aaltje u de restanten van hun boerenleven uit de 18e en 19e eeuw laten ervaren. Deze zuidelijke route kunt u desgewenst in drie korte ommetjes opsplitsen van resp. 1,5 kilometer, 2 kilometer en 2,5 kilometer. Rondgaand, Bewegwijzerd. € 1.00 VVV Enschede, Stationsplein 1a Tel. 053-4323200

Enschede Stadswandeling door de wijk Twekkelerpad, drie afstanden van 3 tot 8 km kost 1 euro en is bewegwijzerd lees meer
*Het Twekkelerpad is een wandelroute door de wijk Twekkelerveld, die ook op de fiets te volgen is. De route vormt een verbinding tussen bijzondere plekken in de wijk die gericht zijn op de thema's natuur, het spelen en de cultuur. De totale lengte van Het Twekkelerpad is circa 8 km, bestaande uit 2 delen van 3,5 km en 4,5 km. Centraal in de route ligt wijkcentrum de Sloep. Hier is tevens het startpunt. Volg het Twekkelerpad en beleef deze bijzondere wijk! € 1.00 Het Twekkererpad is te volgen met behulp van een routekaart en routebordjes in de wijk. VVV Enschede, Stationsplein 1a Tel. 053-4323200

Stadswandeling rond centrum Enschede Routeboekje kost 3,50 euro bij VVV lees meer
*Kennismaken met een aantal van de bijzonderheden die Enschede te bieden heeft. De stadswandeling in en rond het centrum van Enschede, wordt zowel in het Nederlands als in het Duits beschreven. Het boekje bevat tevens een centrumplattegrondje, waarop de route is aangegeven. In ongeveer anderhalf uur kunt u, op eigen gelegenheid, kennismaken met een aantal van de bijzonderheden die Enschede te bieden heeft. Het startpunt is bij VVV Enschede aan het Stationsplein 1a. Middels een korte inleiding wordt het ontstaan van de stad verteld, waarna de route begint bij de Jacobuskerk. Het boekje “Stadswandeling Enschede" is verkrijgbaar bij VVV Enschede voor € 3,50. Stationsplein 1a 7511JD Enschede

Stadswandeling Enschede Roombeek Architectuur wandeling 4 km. RouteBoekje kost 2, 50 euro VVV Enschede, Stationsplein 1a Tel. 053-4323200 lees meer
*Roombeek in Enschede, een bezoek meer dan waard! Op basis van het - al veel beschreven - innovatief stedenbouwkundig planproces krijgen architecten bewust de ruimte om te (kunnen) komen met opmerkelijke ontwerpen. Tal van bekende en minder bekende architecten hebben zich ondertussen verbonden aan Roombeek. Hun afzonderlijke ontwerpen hebben al de weg gevonden naar toonaangevende (internationale) architectuurbladen, tot zelfs Japan aan toe! Het werd de hoogste tijd om deze afzonderlijke gebouwen in Roombeek met elkaar te verbinden. Het initiatief van Architectuurcentrum Twente heeft geleid tot deze architectonische rondwandeling van 4,2 km lang.

bron: http://www.ckplus.nl/extra12.html#ensc
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Arie schreef:Is de achterkant van de kaart beschreven en misschien te zien van waar de kaart is verzonden? Heb je het onderschrift villa Enschede er zelf bijgeschreven of heette die villa zo?
Iemand vroeg of dit een villa in Enschede was en ik wist het niet dus leg ik het aan de kenners voor. :)
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Dat is veel keuze, Arie. :okay:
Doen we "meeste stemmen gelden... "?
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Dit staat in de ECHO van de Stichting 55+:

ALGEMENE BIJEENKOMST
De Culturele Commissie nodigt u uit voor een bijeenkomst op: dinsdag 27 maart 2012, in ’t Pluspunt Aanvang: 10.00 uur. De zaal is open vanaf 09.30 uur en de bijeenkomst duurt tot ong. 12.00 uur.

Op dinsdag 27 maart 2012 houdt de heer J. Sybrandy een voordracht over o.a. prentbriefkaarten over oud-Enschede. We kennen de heer Sybrandy van een vorige bijeenkomst, waar hij oude foto’s over oud-Enschede presenteerde. Ook nu heeft de heer Sybrandy weer een nieuwe serie op stapel gezet, die hij met verve zal presenteren. Mooi voor iedereen die Enschede van vroeger kent.. of hoe het vroeger was. Wij laten ons wederom verrassen. De koffiedames zullen ook nu weer klaar staan met koffie of thee.
(Polaroid gebouw Oldenzaalsestraat hoek Oosterstraat, 2de verdieping)

http://www.55plus-enschede.nl/pmwiki/pmwiki.php
Plaats reactie