Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Afval

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Afval

Bericht door Arie »

En voor het papier een blauwe Otto

woensdag 14 december 2011

ENSCHEDE - Na een lange aanloop is de beslissing eindelijk gevallen: elk huishouden krijgt een Otto voor oudpapier. Althans, als de burger die derde afvalcontainer wenst.

Het begin van de discussie over verandering in het ophalen van huisafval leidde begin dit jaar bijna tot een opstand tegen milieuwethouder Hans van Agteren. De strijd is geluwd. Van Agteren kreeg deze week raadsbreed de handen op elkaar voor zijn plannen om burgers te bewegen zelf meer afval te scheiden.

Enschedeërs doen het op dat terrein slecht. Met een score van 39 procent van het huishoudelijk afval dat nìet in de grijze Otto’s en de ondergrondse containers wordt gegooid, bungelt de stad onderaan de afvallijstjes. De gemeenteraad, van links tot rechts, wil dat dit percentage minimaal stijgt naar 60 procent in 2020.

Als dat lukt, mag de burger daar zeker financieel iets van merken, vindt de meerderheid in de raad. Onder aanvoering van Kenan Bosz (PvdA) is gekozen om burgers, wijken en organisaties te belonen die bijvoorbeeld veel plastic inzamelen. Van Agteren moet daarvoor een beloningssysteem ontwikkelen. De komende jaren zal er vijf miljoen euro beschikbaar zijn om te verdelen onder vrijwillige inzamelaars van plastic, zo besliste de meerderheid.

Een systeem voor de inzameling van plastic afval komt er nog niet. De verwachting is dat Enschede daar rond de zomer van 2012 over gaat beslissen. Van Agteren wil wachten op de resultaten van een proef in Deppenbroek met huis- aan-huis ophalen van zakken met plastic. Een beslissing over het scheiden van plastic uit het huishoudelijk afval is wel afhankelijk van subsidie van het Rijk.

De eerste stap op weg naar meer scheiden van afval is nu de invoering van een derde Otto voor oudpapier. Dat gebeurt op basis van vrijwilligheid, begin volgend jaar. Van Agteren verwacht dat de animo om na de grijze en de groene ook een blauwe container achter huis te zetten groot is. „De ervaringen in proefwijken zijn erg positief.” Scholen en verenigingen blijven voor de inzameling zorgen. De gemeente stopt 1,6 miljoen in Otto’s met een blauw deksel
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... e-Otto.ece
Bijlagen
blauwebak2_2227872h.jpg
blauwebak2_2227872h.jpg (13.99 KiB) 33392 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Debat afvalscheiding te volgen op Twitter

woensdag 14 december 2011

ENSCHEDE - Het publieke debat over afvalscheiding bij Twente Milieu in Enschede is donderdagavond vanaf 19.45 uur te volgen via Twitter. Verslaggevers van deze krant zullen nieuwswaardige uitspraken van de sprekers Albert van Winden (Twente Milieu), Stan Horsthuis (VVD Hengelo), Johan Andela (gemeente Almelo) en Gert Jan Bennink (Twence) twitteren onder #afvaldebat.

Alle tweets komen in een twitterfeed op deze site. Het debat gaat over afvalscheiding in Twente. Vier relevante sprekers uit de afvalketen zullen hun licht laten schijnen over het nut van scheiden bij de bron, de kosten van het verbranden van afval of het verwerken ervan tot grond- en bouwstoffen.

Inmiddels hebben zich circa 100 mensen aangemeld om deze discussie bij te wonen. Er is nog plaats voor enkele late beslissers. Belangstellenden die het debat willen bijwonen zijn vanaf 18.45 uur welkom bij Twente Milieu aan de Marssteden 37 in Enschede. Er volgt dan eerst een rondleiding over de werf.

Het debat begint om 19.45 uur en zal inclusief pauze tot uiterlijk 22.00 uur duren. Voor alle aanwezigen is er na afloop een aardige attentie van de organiserende bedrijven
zie verder: http://www.tctubantia.nl/specials/duurz ... witter.ece
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Afval

Bericht door Winus »

Als Enschede toch onderaan bungelt, is het dan niet veel eenvoudiger om te kijken hoe de andere gemeenten het doen en daarvan het systeem te kiezen dat de meest optimale verhouding kosten/milieueffecten heeft. De aanpak in de posts hierboven klinkt nogal omslachtig.
de kloomp'maj anhoalen
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Afval

Bericht door Rene »

Ik vind het huidige systeem waarbij scholen, verenigingen e.d worden ingeschakeld veel beter. houden ze er op die manier ook nog extra inkomsten aan over. Daarnaast vind ik die container veel te groot. Er zijn ook nog mensen met zo'n nee/ja sticker op hun brievenbus. Die ontvangen al die wekelijkse pakken reclame niet.
Jeff
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 5:30 pm

Re: Afval

Bericht door Jeff »

Rene schreef:Ik vind het huidige systeem waarbij scholen, verenigingen e.d worden ingeschakeld veel beter. houden ze er op die manier ook nog extra inkomsten aan over. Daarnaast vind ik die container veel te groot. Er zijn ook nog mensen met zo'n nee/ja sticker op hun brievenbus. Die ontvangen al die wekelijkse pakken reclame niet.
Volgens mij is het zo geregeld dat die scholen, verenigingen e.d. nog steeds verdienen aan het oud papier bij gebruik van de blauwe bakken.

Geen idee of het echter hetzelfde blijft opbrengen.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Afval

Bericht door Rene »

Prima, maar toch maar geen 3e bak achterthuis. Voor die twee doosjes oud papier per maand lijkt me dat wat overdreven.
Een betere en "gratis" afhaalservice voor tuinafval (planten, takken, stronken e.d.) zie ik wel zitten.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Gratis afval storten in Zuid door kapotte weegbrug
Datum: 28 Januari 2012


Enschedeërs die hun afval willen storten bij het afvalbreng- punt Zuid aan de Vlierstraat, hoeven daar tijdelijk niets voor te betalen. Door een kapotte weegbrug mag iedereen zo doorrijden en zijn of haar afval storten. Het is niet bekend wat precies het defect aan de weegbrug is en wanneer dit verholpen zal zijn. Zaterdag was niemand bereikbaar voor commentaar op deze storing. Het gratis storten van afval leidde zaterdag tot een lange rij wachtende auto's met aanhangers. De bestuurders hadden het wachten er graag voor over, zodat ze gratis het afval konden dumpen.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/nl/nieuws.ph ... temID=8206
frank n

Re: Afval

Bericht door frank n »

Ik heb de blauwe otto al bijna 4 jaar en bevalt prima.
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Peter.h »

Wij hebben de blauwe otto ook al enkele jaren,en zit elke maand propje vol.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Vincent1971 »

Ik heb geen blauwe otto. Sleep me zo eens in de paar weken een ongeluk. Doos ophalen van de supermarkt, kranten en met name folders erin en zet het aan de straat. Maar heb het er zekers voor over.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Peter.h »

Heb het idee als er een hebt,dat er meer in doet dan als je met een doos moet slepen.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Afval

Bericht door enschedeinansichten »

Bij ons komt 1x per maand een vereniging met een gemeente wagen papier halen. Alles netjes aan de straat met een touwtje er om. Prima. :okay:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Peter.h »

Met de otto spaar je weer een touwtje uit.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Vincent1971 »

Ik doe het zonder touwtje. Gooi de kranten gewoon in 1 papieren doos. Ja soms zie ik ze wel een breuk tillen als ze het oud papier komen ophalen. Je moet er wel wat voor over hebben he :rock:
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Afval

Bericht door enschedeinansichten »

Lang leve de vrijwilliger. :okay:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Weegbrug afvalbrengpunt kijkt niet op een kilo meer of minder

dinsdag 31 januari 2012

ENSCHEDE - Geeft de weegbrug van het afvalbrengpunt aan de Vlierstraat wel het juiste gewicht aan? Volgens Brenda Kroondijk níet. Onlangs is ze daar (opnieuw) achtergekomen. Volgens de inwoner uit Zuid staat haar klacht niet op zichzelf. Het personeel van het afvalbrengpunt haalt de schouders op.

Meerdere mensen zouden ondervonden hebben dat de weegbrug afwijkingen kent. In het nadeel van de aanbieder van bepaalde soorten afval.

„Een unieke weegbrug”, merkt Brenda Kroondijk, met ironie in haar stem, op. Bij haar is een doos(je) paper voor 240 kilo aangeslagen. Ze is met haar auto twee keer op de weegbrug geweest.

Het principe van de weegbrug is simpel. De auto, vaak met aanhanger, rijdt op de brug. Dat totale gewicht wordt aangegeven. De chauffeur lost de vracht en de auto wordt nogmaals gewogen. Het verschil is de aangeboden hoeveelheid grof vuil of papier.

Brenda Kroondijk heeft die dag alleen een doos papier aangeboden. Ze is nog steeds verbaasd over het voorval. „Ben ik zo sterk dat ik in mijn eentje een lading papier van 240 kilo kan tillen”, vraagt ze lachend. Ze doelt op het feit dat ze die dag, na met haar auto de ‘bult’ opgereden te hebben, de lading zelf in de papiercontainer moet hebben gegooid.

Oud papier storten kost geen geld, dus na afhandeling gaat de slagboom open en kan ze naar huis rijden. Dat doet ze niet. Ze heeft namelijk op de bon gezien dat er 240 kilo is berekend. Voor één doos(je) papier. „Ik ben toen daar het kantoortje binnengegaan om opheldering te vragen. Twee dienstdoende ambtenaren, overigens zeer vriendelijk, zaten er koffie te drinken. Ze stonden me te woord maar maakten vooral grappen. Onder meer over mijn kleur haar - blond.”

Ook gooien de mannen, uit balorigheid, de bonnetjes van Brenda in de lucht. Die zij vervolgens weer opraapt om de bewijzen in haar bezit te houden.

Vervolgens melden de mannen ‘ach mevrouwtje, het is maar papier, daar hoeft U niets voor te betalen’. Als Brenda reageert met ‘als het grof vuil was geweest had ik me scheel moeten betalen’, krijgt ze te horen dat het aan haar zelf heeft gelegen: ze had waarschijnlijk iets te veel links gereden waardoor de auto te dicht aan de rand geplaatst was.

Onzin volgens Brenda, die niet voor de eerste keer bij het afvalbrengpunt is. Bij eerdere bezoekjes is er bij haar ook al twijfel geweest over de berekende hoeveelheden, maar ze heeft de bonnen toen niet nagekeken.


Omdat Brenda die dag alleen papier heeft weggebracht, heeft zij geen schade geleden. Toch kaart ze de zaak aan omdat mogelijk andere klanten wel gedupeerd worden omdat er te veel kilo’s van hun pasjes worden afgeschreven.

Bert Kroondijk schudt tijdens het gesprek diverse malen het hoofd. Om dan op te merken. „Ik mag toch aannemen dat die weeginstallatie aan de Vlierstraat regelmatig geijkt wordt. Dat gebeurt bij weegsystemen in supermarkten ook.” Hij, zelfzelfstandig ondernemer, vindt de controles pure noodzaak. De mannen aan de Vlierstraat neemt hij, afgezien van de laconieke houding, niet veel kwalijk. Wel de gemeente, die verantwoordelijk is. Hij spreekt zelfs van een economisch delict.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... minder.ece
Bijlagen
Brenda Kroondijk bindt de kat de bel aan. foto Frans Nikkels
Brenda Kroondijk bindt de kat de bel aan. foto Frans Nikkels
kroondijk_brenda_f_2277982h.jpg (17.94 KiB) 32805 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Glanerbrug krijgt Otto voor oud papier

vrijdag 27 april 2012

ENSCHEDE - Papier Hier. Bij de burgers van onze stad wordt vanaf volgende maand de papiercontainer afgeleverd. Te beginnen in Glanerbrug.

In opdracht van de gemeente begint Twente Milieu half mei met de uitgifte van de containters voor papier en karton. Dat gebeurt gefaseerd, per wijk. De Glanerbruggers zijn eind mei de eersten die er gebruik van gaan maken. De gemeente verwacht dat eind dit jaar alle Enschedese huishoudens een papiercontainer hebben. Als proef worden bij vijf flats in de stad ondergrondse papiercontainers geplaatst.

De invoering is de eerste maatregel van het nieuwe afvalbeleid van de gemeente. Dat beoogt 60 procent van het afval gescheiden in te zamelen, zonder extra kosten voor de burger.

De papiercontainer heeft een inhoud van 240 liter en wordt gratis geleverd. Per week deelt Twente Milieu er ongeveer duizend uit. De container (grijs met blauw deksel met adressticker) wordt maandelijks geleegd. Bewoners worden geïnformeerd over de inzameldag.

Bij het ophalen blijven de verenigingen een rol spelen. In Enschede gaat nu nog jaarlijks 4 miljoen kilo oud papier en karton in de grijzebak. Dat komt overeen met zo’n 16.000 bomen.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... papier.ece
Bijlagen
oudpapier2_2376549h.jpg
oudpapier2_2376549h.jpg (31.3 KiB) 32046 keer bekeken
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Afval

Bericht door Hendrik »

Wij hebben op de Stroinkslanden al jaren tot volle tevredenheid zo'n papierbak.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Vincent1971 »

Deel van Stokhorst heeft die papierbak ook al.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Afval

Bericht door Winus »

De tuin raakt wel vol met al die containers. Straks nog een voor plastic en 1 voor het glas?
de kloomp'maj anhoalen
Plaats reactie