Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4820
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Prima, parallel aan "Raad de datum" of "Raad de aanleiding"
Ik ga nu een tijdje op mijn kussen nadenken... :) Trusten allemaol
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21602
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Welterusten Veteraan :sleep:
Nog even een vraag aan Hendrik: Was mijn antwoord Kalanderstraat op je raadfoto juist en kun je wat meer vertellen over de nostalgische waarde van deze foto?
@Kubus heb je al een nieuwe raadfoto?
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Kubus »

Helaas ben ik als import-bewoner van deze stad niet in het bezit van fraaie raadplaatjes uit heden of verleden. Dus wie nog iets te raden heeft......
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21602
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Hier weer een nieuwe raadplaat.
Bijlagen
raad.jpg
raad.jpg (69.68 KiB) 7654 keer bekeken
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2293
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Arie schreef:Welterusten Veteraan :sleep:
Nog even een vraag aan Hendrik: Was mijn antwoord Kalanderstraat op je raadfoto juist en kun je wat meer vertellen over de nostalgische waarde van deze foto?
@Kubus heb je al een nieuwe raadfoto?
Ja de Kalanderstraat was helemaal juist. Wat een gribus van een straat was dat stukje. Het standpunt van de fotograaf was ongeveer het punt waar nu Blokker zit en dan in de richting van V&D gefotograveerd. Stel je even voor dat de rooilijn van de Kalanderstraat doorloopt in de huidige gevel van De Klanderij. Ongeveer waar nu de ingang van H&M zit en dan pakweg 8 tot 10 meter breed daar zat Remmelt Pit. Remmelt Pit was opticien, horlogemaker en goudsmit. Daar kreeg ik in 1951 op 3 jarige leeftijd mijn eerste brilletje. Daar pal voor deze winkel liep ik tegen de lamp toen ik begin jaren 60 spijbelde. Mijn vader kwam net uit de winkel nadat mijn jongste zus een bril kreeg aangemeten toen ik al lopend passeerde. Geheel onkundig van het feit dat op dat moment zij daar zich ophielden. In het voorste pand zat horlogemaker Kellerhuis. Daar herinnner ik mij van dat op een zondagmorgen toen we lopend naar de Oosterkerk gingen aan de Wilhelminastraat er rechercheurs bezig waren vingerafdrukken te nemen van een gebroken raam. Er was die nacht ingebroken. Last but not least, aan de overkant van het standpunt van de fotograaf ongeveer op de plek waar nu America Today zit is ooit de brand begonnen in 1862. Een gevelsteen herinnerde aan dit feit. Of die steen bewaard is gebleven weet ik niet maar om op 7 mei 2012 daar aandacht aan te schenken zou niet verkeerd zijn.
Nostalgie genoeg dacht ik.
En wat de nieuwe raadplaat betreft, Langestraat- Van Loenshof. Heel karakteristiek het afgeronde hoekpand. De oude binnenstad stond er vol mee.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21602
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Mooi Hendrik dat je aan de hand van oude afbeeldingen weer oude herinneringen kunt oproepen. Je antwoord op de raadfoto was ook goed. Meer historie over dit pand en ook meer foto's is te vinden op: http://www.stadhouders.biz/KEnschede.html
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4820
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Dus Hendrik plaatst de nieuwe raadplaat, toch?
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4820
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Dan maak ik intussen even gebruik van jullie goedheid.
Kom, vertel me even wat ik hier zie? Zo bekend, ik liep er voor mijn gevoel wel eens met mijn handen over de vensterbanken ...maar ik kan het niet meer plaatsen. Zal wel zo'n "Ohh jaaaa" geval zijn.
Bijlagen
Bekend maar toch onbekend.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21602
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Gebouw Openbare Werken aan de Molenstraat.
zie gemeentearchief:
beelddocument
Fotonummer:001151
Titel: Molenstraat
Beschrijving: Gebouw Openbare Werken
Datering: 1955
Trefwoord: Openb. Werken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4820
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Arie, bedankt voor de snelle reactie. Mijn 'ohh jaaa' blijft nog even weg. Daar liep ik volgens mij nooit. Ik kan het gebouw ook niet plaatsen in de Molenstraat.
In het verlengde van de kantonrechtbank? Of aan de andere kant? Tegenover Sanders?
Mijn vage beeld is dat ik er als kind wel eens langs liep (met moeder of broer) en dan met mijn hand over de vensterbanken sleepte. Dat is de enige associatie die ik met dit gebouw heb.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21602
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Het is het gebouw rechts naast het Kantongerecht. In dit gebouw was tot voor kort de Volksuniversiteit gevestigd en nu verhuist naar de Prismare.
zie ook: https://www.ruimtelijkeplannen.enschede ... 2_2.2.html
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21602
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Ik was toch in de buurt en heb maar even een foto gemaakt van het gebouw van de Volksuniversiteit aan de Molenstraat, zoals het er nu uitziet. Ik moet zeggen dat ik de vroegere gevel mooier vind en het beeldrelief op de gevel is ook verdwenen.
Bijlagen
vu 002.JPG
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4820
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Ja, Arie, niet te geloven. Ik kom er tegenwoordig vaak met de fiets langs, maar had het echt niet herkend.
Soms kan ik wel janken als ik zie wat er met Enschede gebeurd is. Er is erg veel weg waar ik heimwee naar heb.
Een kind uit mijn klas van de lagereschool woonde helemaal aan de rand van Enschede. De Vlierstraat. Daarna alleen weiland en boerderijen. Natuurlijk moeten er huizen bij komen. Iedereen wil wonen. Laat mooi oud staan en bouw verderop dat moderne spul en maak het niet te koud en sfeerloos.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4820
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Ik had via Google maps gekeken. Jakkes!
Het lijkt alsof mensen van vandaag zich niet kunnen realiseren hoeveel moeite er vroeger gedaan is om iets te plannen, bouwen, betalen, onderhouden etc.
Al die voetstappen van voorouders die in deze stad veel hebben meegemaakt. Het is toch geen wegwerpgevoel? Hoe kun je er dan een wergwerpstad van maken? Op veel plekken ligt troep. Maling aan een ander. Het spijt me zo dat ik niet echt trots kan zijn op Enschede, terwijl de stad nog best - op veel plekken - de moeite waard is.
Bijlagen
Volksuniversiteit.JPG
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4820
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Zo, niet langer getreurd, maar de tank van de solex volgooien.
Waar staat dit ding? (Er zal vast geen petroleum in een solex gaan :) )
Bijlagen
Raadplaat.JPG
(43.3 KiB) 97 keer gedownload
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4820
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

YES !!!! :cheer:
Eindelijk heb ik een plaatje dat niet meteen geraden wordt. Oh, jullie weten niet half hoe gelukkig ik hiervan word. Ik geef geen hints, fiets maar lekker rond. Zoek, zoek, zoek..... Bello :lol:
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Twekkelerveld »

Hoe moet ik nou weten wie er een petroliumpomp in de z'n tuin heeft staan. :help: :P
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4820
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Nee Twekkelerveld, dit ding staat niet in een achtertuin. Als je een beetje moeite doet kun je hem vanaf de weg zien. Anders gezegd: ieder kan er langs lopen en het ding aanraken zonder dat hij of zij op verboden terrein komt.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4820
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Misschien een foto die iets van de omgeving laat zien ..
Bijlagen
Petroleumpomp naast vitrine of etalage ....JPG
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4820
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Ik was niet van plan een hint te geven, maar misschien moet dat toch.
Stel je gaat lopend vanaf de ingang van het Stadhuis aan de Langestraat naar dit punt. Dan loop je een grotere afstand dan 5 km en een kortere dan 7 km.
Plaats reactie