Nog meer foto's van dit gedeelte zijn ook welkom. Er schijnen nogal wat villa's gesloopt te zijn op de plek waar nu politiebureau en (alweer voormalig) GAK kantoor staan.
enschedeinansichten schreef:Eigen verzameling, zie ook http://www.enschedeinansichten.nlRene schreef:enschedeinansichten schreef:Zoekplaatje uit 1903.
Ik denk niet dat er nog mensen op de forum zitten die dat meegemaakt hebben.
zoekplaatje b1903.jpg
Waar haal je dit doort foto's eigenlijk vandaan?
Ik denk dat je deze bedoeld.Rene schreef:Daar heb ik geen moeite mee meneer Hendrik. Zo leer ik Oud-Enschede nog eens kennen.
Nog meer foto's van dit gedeelte zijn ook welkom. Er schijnen nogal wat villa's gesloopt te zijn op de plek waar nu politiebureau en (alweer voormalig) GAK kantoor staan.
Kijk hier maar eens http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... =2a&page=1Rene schreef:Heb je ook nog iets van het van Heekplein voordat de Klanderij er stond, dus ook de eerste Klanderij (met de gigantische letters van der Meer Meubelen op het dak) ?
Ook de plek van de Hofpassage kan ik me niet meer herinneren wat daarvoor stond, of je er toen ook al een doorgang naar de Langestraat en Haverstraatpassage was etc.
Dit wil je dus zien.Rene schreef:Weer een paar mooie plaatjes. Toch ontbreekt daar net steeds weer de hoek Klanderij. althans voordat die er stond.
Schijnbaar vond men al het andere op het van Heekplein e.o. waardevoller vast te leggen.
Voordat de eerste Klanderij er was stond er de fabriek van N.J. Menko. Delen van het gebouw, o.a. waar van der Meer meubelen in zat, zijn geintegreerd in de Klanderij. Die oude fabrieken waren echt niet allemaal de moeite waard om te fotograferen. Ze stonden ook midden in de stad omringd door allerlei straten en straatjes. Het contrast was soms erg groot en mooi en (zeer) lelijk wisselden elkaar af. Zelf ben ik aan die kant van de stad geboren en getogen en heb de aanleg van de Boulevard van begin tot eind meegemaakt. Wat er voor die tijd stond hoeft niemand hartzeer (mooi woord van mijn oma geleerd) om te hebben.Rene schreef:Weer een paar mooie plaatjes. Toch ontbreekt daar net steeds weer de hoek Klanderij. althans voordat die er stond.
Schijnbaar vond men al het andere op het van Heekplein e.o. waardevoller vast te leggen.
enschedeinansichten schreef:In grote lijnen komt het op onderstaand neer.
Het zijn rechte lijnen dus niet precies zoals het is (was).
boulevard oldenzaalsestraat.jpg
Deze had ik dus al geplaatst.Rene schreef:enschedeinansichten schreef:In grote lijnen komt het op onderstaand neer.
Het zijn rechte lijnen dus niet precies zoals het is (was).
boulevard oldenzaalsestraat.jpg
Ach kijk, de Brinkstraat liep zelfs door tot waar de Veenstraat nu ongeveer eindigt
en zoals verwacht tussen de Gronausestraat tot aan de Hoge Bothofstraat daarboven liep dus geen enkele straat.
Dat is bij de winkelpanden in dit gedeelte ook goed te zien aangezien deze allen met de achterkant naar de Oldenzaalsestraat gericht zijn.
Bedankt voor de uitleg en dit duidelijke kaartje.
Misschien heb je ook de totale kaart van Enschede die bij dit gedeelte hoort? Die zou ik graa eens willen zien.
Ik weet het niet zeker, voor mij komen de Hessenweg, de Gronausedwarsstraat en de tweede Bothofdwarsstraat in aanmerking.frank n schreef:wie weet welke straat dit is ,ik dacht de hessenweg en klopt het dat dat niet de beste straatjes waren wie weet hier wat meer over.