Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Rene
Member
Member

Re: Raad de plek

Bericht door Rene »

Daar heb ik geen moeite mee meneer Hendrik. Zo leer ik Oud-Enschede nog eens kennen. :)
Nog meer foto's van dit gedeelte zijn ook welkom. Er schijnen nogal wat villa's gesloopt te zijn op de plek waar nu politiebureau en (alweer voormalig) GAK kantoor staan.
Rene
Member
Member

Bericht door Rene »

enschedeinansichten schreef:
Rene schreef:
enschedeinansichten schreef:Zoekplaatje uit 1903.
Ik denk niet dat er nog mensen op de forum zitten die dat meegemaakt hebben.
zoekplaatje b1903.jpg

Waar haal je dit doort foto's eigenlijk vandaan?
Eigen verzameling, zie ook http://www.enschedeinansichten.nl

:okay: Wees er maar zuinig op.

Heb je ook nog iets van het van Heekplein voordat de Klanderij er stond, dus ook de eerste Klanderij (met de gigantische letters van der Meer Meubelen op het dak) ?
Ook de plek van de Hofpassage kan ik me niet meer herinneren wat daarvoor stond, of je er toen ook al een doorgang naar de Langestraat en Haverstraatpassage was etc.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten »

Rene schreef:Daar heb ik geen moeite mee meneer Hendrik. Zo leer ik Oud-Enschede nog eens kennen. :)
Nog meer foto's van dit gedeelte zijn ook welkom. Er schijnen nogal wat villa's gesloopt te zijn op de plek waar nu politiebureau en (alweer voormalig) GAK kantoor staan.
Ik denk dat je deze bedoeld.
Herschaalde kopie van Haaksbergerstraat 1908 (2).jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Rene
Member
Member

Bericht door Rene »

Ik verwachtte al zoiets. De sukkels, dat ze ooit op het idee kwamen. Hengelo heeft wat dat betreft wat meer respect en gevoel voor wat waardevol is.
Ook dat ze de zusterhuizen aan de Parkweg bij Saxion gesloopt hebben, doodzonde.
Laatst gewijzigd door Rene op zo apr 24, 2011 10:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Rene schreef:Heb je ook nog iets van het van Heekplein voordat de Klanderij er stond, dus ook de eerste Klanderij (met de gigantische letters van der Meer Meubelen op het dak) ?
Ook de plek van de Hofpassage kan ik me niet meer herinneren wat daarvoor stond, of je er toen ook al een doorgang naar de Langestraat en Haverstraatpassage was etc.
Kijk hier maar eens http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... =2a&page=1
Rene
Member
Member

Bericht door Rene »

Weer een paar mooie plaatjes. Toch ontbreekt daar net steeds weer de hoek Klanderij. althans voordat die er stond.
Schijnbaar vond men al het andere op het van Heekplein e.o. waardevoller vast te leggen.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Hierbij dan een stichtelijk plaatje voor de Pasen. Het is in Enschede, maar waar ?
Zoekplaatje Pasen 2011 3.jpg
Laatst gewijzigd door enschedeinansichten op zo apr 24, 2011 11:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rene
Member
Member

Bericht door Rene »

Helemaal prima maar ik gooi er nog even een foto van de Parkweg tussendoor. De zusterhuizen:

Afbeelding
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Rene schreef:Weer een paar mooie plaatjes. Toch ontbreekt daar net steeds weer de hoek Klanderij. althans voordat die er stond.
Schijnbaar vond men al het andere op het van Heekplein e.o. waardevoller vast te leggen.
Dit wil je dus zien. :)
Van heekplein boulevard 1964.jpg
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Rene schreef:Weer een paar mooie plaatjes. Toch ontbreekt daar net steeds weer de hoek Klanderij. althans voordat die er stond.
Voordat de eerste Klanderij er was stond er de fabriek van N.J. Menko. Delen van het gebouw, o.a. waar van der Meer meubelen in zat, zijn geintegreerd in de Klanderij. Die oude fabrieken waren echt niet allemaal de moeite waard om te fotograferen. Ze stonden ook midden in de stad omringd door allerlei straten en straatjes. Het contrast was soms erg groot en mooi en (zeer) lelijk wisselden elkaar af. Zelf ben ik aan die kant van de stad geboren en getogen en heb de aanleg van de Boulevard van begin tot eind meegemaakt. Wat er voor die tijd stond hoeft niemand hartzeer (mooi woord van mijn oma geleerd) om te hebben.
Wat sas as dós was kaans.
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Eh, dat stichtelijke plaatje is zonder meer een RK Kerk. De Gereformeerde kerken waar ik regelmatig kom zijn wat soberder. De kapel van het St. Jozef ziekenhuis?
Wat sas as dós was kaans.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Klopt en hij is er nog steeds.
Rene
Member
Member

Bericht door Rene »

Hendrik en Enschedeinansichten.
Precies dat bedoelde ik, dit had ik nog niet eerder gezien: de stinkfabrieken van Menko op die plek.
Kunnen we ons nu eigenlijk niet meer voorstellen, dergelijke soort industrie in het centrum van een stad.
Geeft wel aan hoe belangrijk die industrie voor Enschede was vroeger.
Trouwens, de nieuwe Oldenzaalsestraat, die erachter loopt, is die straat er altijd al geweest en had die vroeger een andere naam( toen de Oldenzaalsestraat nog het centrum inliep dat nu de Heurne heet)?
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

De Oldenzaalsestraat liep vroeger over de Heurne.
http://www.enschedeinansichten.nl/kaart1923.htm
oldenzaalsestraat centrum.jpg
oldenzaalsestraat centrum.jpg (70.68 KiB) 7102 keer bekeken
Rene
Member
Member

Bericht door Rene »

En de huidige Oldenzaalsestraat bij de Boulevard heette Veenstraat en het stukje tussen Lipperkerkstraat-Gronausestraat en daarboven Wilhelminastraat was er niet.
Helemaal bovenin de foto kan net niet zien hoe de Oldenszaalstraat daar heette, dus van Wilhelminastraat tot aan de kruising Heurne-Hoge Bothofstraat.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

In grote lijnen komt het op onderstaand neer.
Het zijn rechte lijnen dus niet precies zoals het is (was).
boulevard oldenzaalsestraat.jpg
frank n

Bericht door frank n »

Even een paar vragen naar aanleiding van dit gedeelte enschede.?
Is hoog en droog nu het hoogste punt van de stad of is dat het gedeelte bij dat wok ding aan de gronausche straat.

wie weet welke straat dit is ,ik dacht de hessenweg en klopt het dat dat niet de beste straatjes waren wie weet hier wat meer over.

en zou iemand mij misschien aan de hand van foto van google street view de ingang van waar vroeger de sebastopol lag laten zien hoek wilhelminastraat/ de heurne is dat ergens bij de julianastraat b.v.d
Bijlagen
oud enschede.jpg
Rene
Member
Member

Bericht door Rene »

enschedeinansichten schreef:In grote lijnen komt het op onderstaand neer.

Ach kijk, de Brinkstraat liep zelfs door tot waar de Veenstraat nu ongeveer eindigt
en zoals verwacht tussen de Gronausestraat tot aan de Hoge Bothofstraat daarboven liep dus geen enkele straat.
Dat is bij de winkelpanden in dit gedeelte ook goed te zien aangezien deze allen met de achterkant naar de Oldenzaalsestraat gericht zijn.
Bedankt voor de uitleg en dit duidelijke kaartje.
Misschien heb je ook de totale kaart van Enschede die bij dit gedeelte hoort? Die zou ik graa eens willen zien.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Rene schreef:
enschedeinansichten schreef:In grote lijnen komt het op onderstaand neer.

Ach kijk, de Brinkstraat liep zelfs door tot waar de Veenstraat nu ongeveer eindigt
en zoals verwacht tussen de Gronausestraat tot aan de Hoge Bothofstraat daarboven liep dus geen enkele straat.
Dat is bij de winkelpanden in dit gedeelte ook goed te zien aangezien deze allen met de achterkant naar de Oldenzaalsestraat gericht zijn.
Bedankt voor de uitleg en dit duidelijke kaartje.
Misschien heb je ook de totale kaart van Enschede die bij dit gedeelte hoort? Die zou ik graa eens willen zien.
Deze had ik dus al geplaatst.
http://www.enschedeinansichten.nl/kaart1923.htm
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

frank n schreef:wie weet welke straat dit is ,ik dacht de hessenweg en klopt het dat dat niet de beste straatjes waren wie weet hier wat meer over.
Ik weet het niet zeker, voor mij komen de Hessenweg, de Gronausedwarsstraat en de tweede Bothofdwarsstraat in aanmerking.
De Tweede Bothofdwarsstraat zag er gezien vanaf de Lipperkerkstraat wel zo uit maar dan in mijn hoofd, ik heb er geen foto's van.
Ja dat waren straten met afdakswoningen dus arbeiders woningen maar aande andere kant zie je bazen woningen dat ging zo tot de oorlog samen maar daarna werden de bazenwoningen ook arbeiderswoningen. de bovengenoemde straten maar later ook b.v. De leydsweg, Esstraat, Pluimstraat enz. raken behoorlijk in verval. Veel mensen trokken weg naar Boswinkel, Stadsveld en Mekkelholt. De Hessenweg en Gronausedwarsstraat liep ik altijd omheen ik denk dat daar ook mensen vanuit de Krim en het Overschotje terecht zijn gekomen het waren toen de goedkope huurhuizen.
Plaats reactie