Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Gezocht / Wat is dit?

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Winus »

Frank n: zou je misschien leestekens kunnen gebruiken? Je teksten zijn nogal lastig te lezen. :)
de kloomp'maj anhoalen
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Hendrik »

Nou het is toch Enschede. Als klein ventje herinner ik mij het oude weeshuis aan de Oldenzaalsestraat, maar ik had een heel ander soort bouwwerk in gedachten. Maar goed, er is een optocht en omdat er niet zo veel van dat soort gelegenheden waren lijkt het mij annemelijk dat het koninginnedag is. Dat viel op 31 augustus de verjaardag van Wilhelmina. Hoogzomer dus dat verklaard de zomerse kleding. Omdat dat naast de algemeen chr. vrije dagen de enige vrije dag voor de arbeiders was kan het koninginnedag zijn. Daar werd altijd veel werk van gemaakt. Andere suggesties?
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4212
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Zou het dit kunnen zijn ?

In één van de eerste weken van 1925 herinnerde Jan van Heek de gemeente Enschede er aan dat het aan
het einde van het jaar, op 15 december, zeshonderd jaar was geleden dat de stad stadsrechten
had gekregen. Omdat het in december veel te koud is om een klinkend buitenfeest te vieren,
stelde hij voor deze historische gebeurtenis in de nazomer te herdenken.1
Onder leiding van
Van Deinse, voorzitter van het feestcomité, vierde de stad het feest. Op 28 augustus gingen de
festiviteiten van start met een ‘Groote Historische Optocht’, het slot was een grandioos
vuurwerk.2
1 Brief van J.H. van Heek aan het gemeentebestuur van Enschede, d.d. 19 januari 1925. AJH, 50.
2 AJH, 50. L.A. Stroink, Stad en land van Twente, Enschede, 1966 (tweede druk), 633, 634.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Tunneltje
Member
Member
Berichten: 42
Lid geworden op: di mei 24, 2005 12:39 pm
Locatie: Oldenzaal

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Tunneltje »

enschedeinansichten schreef:@ Frank N.

Ik ben nooit een meneer geweest en ga ik ook niet worden, dus gewoon Willem.

Die foto ken ik niet maar als je het weer bekijk lijkt het mij niet dezelfde dag.
Wel mooi die tekst boven de zaak "weefspoelfabriek" die was tegenover de Van Lochemstraat.
Er staat "weefspoelenfabriek" , dat kan aanzienlijk schelen bij het zoeken, bijvoorbeeld op internet.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4212
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

enschedeinansichten schreef:@ Frank N.

Ik ben nooit een meneer geweest en ga ik ook niet worden, dus gewoon Willem.

Die foto ken ik niet maar als je het weer bekijk lijkt het mij niet dezelfde dag.
Wel mooi die tekst boven de zaak "weefspoelfabriek" die was tegenover de Van Lochemstraat.
Tunneltje ????
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Hendrik »

enschedeinansichten schreef:Zou het dit kunnen zijn ?

In één van de eerste weken van 1925 herinnerde Jan van Heek de gemeente Enschede er aan dat het aan
het einde van het jaar, op 15 december, zeshonderd jaar was geleden dat de stad stadsrechten
had gekregen. Omdat het in december veel te koud is om een klinkend buitenfeest te vieren,
stelde hij voor deze historische gebeurtenis in de nazomer te herdenken.1
Onder leiding van
Van Deinse, voorzitter van het feestcomité, vierde de stad het feest. Op 28 augustus gingen de
festiviteiten van start met een ‘Groote Historische Optocht’, het slot was een grandioos
vuurwerk.2
1 Brief van J.H. van Heek aan het gemeentebestuur van Enschede, d.d. 19 januari 1925. AJH, 50.
2 AJH, 50. L.A. Stroink, Stad en land van Twente, Enschede, 1966 (tweede druk), 633, 634.
Dat moet het zijn. ik heb het nagelezen in Stroink's boek en het lijkt me zeer aannemelijk.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21505
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

zie voor meer foto's van 600 jarig bestaan Enschede ook het stadsarchief op http://217.114.107.60/atlantispubliek/Default.aspx#
frank n

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door frank n »

als ik de foto,s een beetje ga analyseren dan denk ik toch dat het meer te maken heeft met
het 25jarige jubileum van koningin wilhelmina.(1923)

600 jarig bestaan was veel meer een folkloristiche gebeurtenis met heel veel verklede menschen.

of was het gewoon haar bezoek in 1929.????????
het blijft spannend...
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Hendrik »

frank n schreef:als ik de foto,s een beetje ga analyseren dan denk ik toch dat het meer te maken heeft met
het 25jarige jubileum van koningin wilhelmina.(1923)

600 jarig bestaan was veel meer een folkloristiche gebeurtenis met heel veel verklede menschen.

of was het gewoon haar bezoek in 1929.????????
het blijft spannend...
Het is net de top van de eredivisie, alle opties zijn open. Maar alle gekheid, heeft er iemand verstand van oldtimers? wellicht kan dan 1923 en 1925 worden uitgesloten. Het is net recherschewerk, maar mensen die er bij geweest zijn zijn er nauwelijks meer of zijn dement.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4212
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Ik heb al eens gevraagd naar oude kentekens maar dat gaat niet lukken, alleen de provincie codes kun je aflezen.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21505
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

De VPRO heeft een film van de optocht en viering koninginnedag 1923 in Enschede. Zie hiervoor: http://reload2.geschiedenis.vpro.nl/artikelen/43407127/
Tunneltje
Member
Member
Berichten: 42
Lid geworden op: di mei 24, 2005 12:39 pm
Locatie: Oldenzaal

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Tunneltje »

enschedeinansichten schreef:Tunneltje ????
Tunneltje!!!
Inderdaad, ik schrijf niet zo veel op dit forum, maar hier vind je de reden voor dit pseudoniem.
Groeten,
Frank
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Hendrik »

Arie schreef:De VPRO heeft een film van de optocht en viering koninginnedag 1923 in Enschede. Zie hiervoor: http://reload2.geschiedenis.vpro.nl/artikelen/43407127/
Wat een fantastisch tijdsdocument van een kleine 90 jaar geleden! Wat speurwerk allemaal niet oplevert. Veel dank voor het plaatsen van de link, ik heb er van genoten. En dan te bedenken dat mijn ouders, grootouders en verdere familie tussen deze menigte stonden. Mijn moeder was toen 9 jaar en heeft meegezongen in de aubade o.l.v dhr. Roetgering-Schunlau, de alleskunner op muziekgebied in die tijd. Jammer dat ze zelf deze film nooit heeft kunnen bekijken, ze is al jaren geleden overleden.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4212
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Tunneltje schreef:
enschedeinansichten schreef:Tunneltje ????
Tunneltje!!!
Inderdaad, ik schrijf niet zo veel op dit forum, maar hier vind je de reden voor dit pseudoniem.
Groeten,
Frank
Hallo Tunneltje.
Ik was niet verbaast jou op dit forum te zien want ik heb jou als een wat plaatjes toegestuurd.
Het sloeg eigenlijk op je opmerking van het pand met de Weefspoelen dat was een stukje terug al gemeld. :)
Heb je ooit nog eens iets gehoord van de stand van het bouwhuistunneltje ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
frank n

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door frank n »

geweldig om te zien die oude filmpjes,aan de hand hiervan zou je zeggen dat het dus niet 1923 is dat was veel meer paard en wagen.
Dan ga ik voor de 1929 koninginnedag.
dan zou deze foto ook nog palmpoaschen 1927 kunnen zijn.?en die heeft dan misschien niks met de foto van willem te maken . het blijft gissen
Oldenzaalsestraat rond 1930.jpg
Tim de Wolf

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Tim de Wolf »

Ramie Union was een Rameh spinnerij. Er werden gaskousjes gemaakt in de tijd van de gasverlichting. Toen het electrisch licht kwam zijn ze door mee door gegaan. Door hun bemoeienis met installatiemateriaal en importeurschap van enige produkten op dit gebied belandde ze ook in de radiotechniek. Dit leidde weer tot de ontwikkeling en productie van de Simplex glasplaten (opnameplaten) die tussen 1934 en 1947 in enorme hoeveelheden door de radio omroepen zijn gebruikt. Ook ontwikkelde men een apparaat voor grammofoonplaatopname wat o.a. is toegepast in de K.R.O. studio. De fabriek was eigendom van de familie Van Gelder. Door de Joodse komaf van deze familie is de fabriek tijdens de Duitse bezetting onder leiding komen te staan van een zgn. 'verwalter'. Als ik goed ben ingelicht was dit de Duitser Saueressig, die aan het hoofd stond van de grammofoondivisie van de fabriek. Hij zou overigens ook de beroemde lasdop hebben ontwikkeld.
Zie voor nadere informatie mijn site; http://www.audioarcheologie.nl
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4212
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Tim de Wolf schreef:Ramie Union was een Rameh spinnerij. Er werden gaskousjes gemaakt in de tijd van de gasverlichting. Toen het electrisch licht kwam zijn ze door mee door gegaan. Door hun bemoeienis met installatiemateriaal en importeurschap van enige produkten op dit gebied belandde ze ook in de radiotechniek. Dit leidde weer tot de ontwikkeling en productie van de Simplex glasplaten (opnameplaten) die tussen 1934 en 1947 in enorme hoeveelheden door de radio omroepen zijn gebruikt. Ook ontwikkelde men een apparaat voor grammofoonplaatopname wat o.a. is toegepast in de K.R.O. studio. De fabriek was eigendom van de familie Van Gelder. Door de Joodse komaf van deze familie is de fabriek tijdens de Duitse bezetting onder leiding komen te staan van een zgn. 'verwalter'. Als ik goed ben ingelicht was dit de Duitser Saueressig, die aan het hoofd stond van de grammofoondivisie van de fabriek. Hij zou overigens ook de beroemde lasdop hebben ontwikkeld.
Zie voor nadere informatie mijn site; http://www.audioarcheologie.nl
Waar slaat dit op ?

Volgens mij gewoon spam. :o :o :o
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4212
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

enschedeinansichten schreef:Waar slaat dit op ? Volgens mij gewoon spam. :o :o :o
Rechtsboven "zoeken" ramie union invoeren "doorzoeken" alleen berichten aanklikken, dan krijg je alle geplaatste berichten over Ramie Union te zien.

Het is niet gebruikelijk om een eigen commerciële site aan te bevelen, dat is het al snel SPAM.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Winus »

Tim is geen spammert. En de link leidt tenminste naar een site die leesbaar is. Van die Russische sites begrijp ik meestal niks. :( De plaatjes op sommige sites zeggen mij daarentegen wel heel veel. Afbeelding
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4212
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Winus schreef:Tim is geen spammert. En de link leidt tenminste naar een site die leesbaar is. Van die Russische sites begrijp ik meestal niks. :( De plaatjes op sommige sites zeggen mij daarentegen wel heel veel. Afbeelding
Tim zal geen echt slechte bedoelingen hebben maar als je niets nieuws meldt maar wel een commerciële site promoot is het volgens mij wel verdacht ?

Die banen met info over kruisbestuiving krijg ik gelukkig niet via mijn site. :D
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Plaats reactie