Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Herbestemming Oude Ambachtsschool

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie

Wat is volgens u de beste herbestemmingsmogelijkheden? (Max. 3 opties mogelijk)

Wonen (appartementen)
12
26%
Wonen met zorg (ouderen, gehandicapten, etc.)
9
20%
Kantoren/kantoorunits
4
9%
Horeca in combinatie met wonen of werken
7
15%
Jongerenhuisvesting
5
11%
Kinderdagverblijf in combinatie met wonen of werken
3
7%
Overige, namelijk: [geef uw idee]
6
13%
 
Totaal aantal stemmen: 46

oudeambachtsschool

Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door oudeambachtsschool »

Zoals jullie vast weten, zijn er erg veel ontwikkelingen gaande in de wijk Boddenkamp. Naast het voormalige Coberco en Connexxion terrein zal ook in september 2011 de Oude Ambachtsschool definitief leeg komen te staan. Allen gelegen in het gebied de Spoorzone waar de gemeente grote plannen mee heeft. Het Stedelijk Lyceum zal per septemeber de locatie de 'Oude Ambachtsschool' gaan verlaten om naar de nieuwbouw elder in de stad te gaan. Het is dus tijd geworden om op zoek te gaan naar een nieuwe geschikte bestemming voor (oftwel de herbestemming van) dit gebouw. Belangrijk is dat deze nieuwe bestemming(en) gezien de huidige markt ook echt haalbaar is.

Om deze reden richten wij ons voor diverse bedrijven en instanties als studenten Vastgoed (van Saxion Hogeschool te Enschede) op deze herbestemming. Dit is ons afstudeeronderwerp. Naast onszelf vinden ook de bedrijven en instanties die betrokken zijn het erg belangrijk dat er een breed draagvlak is. Een reden waarom wij jullie vanaf de beginfase mee willen laten denken rond de herbestemming van dit gebouw.

Voorafgaande hebben wij aan jullie alvast de volgende vragen:
- Wat zal volgens jullie in dit gebouw moeten komen?
- En waarvoor is volgens jullie dit gebouw uitermate geschikt voor?
- Wat missen jullie in de wijk Boddenkamp en Enschede?

Al jullie ideeen zijn welkom en zullen serieus onderzocht worden. Let wel op dat 1 functie waarschijnlijk niet geschikt is i.v.m. de omvang van het pand en dat er aan de buitenkant niks gedaan mag worden (i.v.m. dat gemeentelijk monument is). Wij horen graag jullie ideeen en hopen dat jullie mee willen denken! :)
Bijlagen
Aanzicht Oude Ambachtsschool anno 1942. Voordat het dak met vuurbommen eraf gebombadeerd werd.
Aanzicht Oude Ambachtsschool anno 1942. Voordat het dak met vuurbommen eraf gebombadeerd werd.
Entree Oude Ambachtsschool, Enschede.
Entree Oude Ambachtsschool, Enschede.
04.jpg (64.83 KiB) 20423 keer bekeken
Huidige aanblik gebouw Oude Ambachtsschool, Enschede.
Huidige aanblik gebouw Oude Ambachtsschool, Enschede.
03.jpg (67.36 KiB) 20420 keer bekeken
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door enschedeinansichten »

De ambachtschool is een prachtig en functioneel gebouw.
Door de 3 lagen en 2 vleugels met centraal trappenhuis en grote ruimtes heeft het veel potentie.

Ik ben geen stadsplanner maar de wijk Boddenkamp is nu nog een bijeengeraapt zooitje (en dat was het al jaren).
Door het Coberco terrein komt er waarschijnlijk wel wat verbetering in maar dat licht een beetje aande rand van het gebied.
Niet echt een aantrekkelijker woonwijk of bedrijven gebied.

Bovenste laag mooie appartementen eventueel weer met een inpandig balkon (zoals vroeger voor de oorlog).
2e laag mooie grote loft's (elk lokaal 1).
De kleedruimte zou een centrale functie met (kleine) horeca kunnen krijgen terras in de tuin.
Beganegrond kantoren en bedrijfjes (geen industrie of direkte verkoop).
Fietsenstalling: parkeergarages en de 2 sportzalen een fitnesscentrum.
Op de binnenplaats een mooi tuin.
Schoorsteen laten staan.

Klaar. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Peter.h »

Zolang ze er maar geen kunstenaars in doen,dan blijft er niets van het gebouw over is dan herken je het binnen de kortste keren niet meer terug.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Hendrik »

Mooie gelegenheid om de bovenetage in de toestand van voor de oorlog terug te brengen. Is na het bombardement in de oorlog nogal verminkt. En inderdaad dan kunnen er inpandige balkons op die verdiepingen gemaakt worden. Rest grote appartementen.
Wat sas as dós was kaans.
oudeambachtsschool

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door oudeambachtsschool »

Wat zijn voor jullie absolute no go's voor de locatie? Naast dan kunstenaars? En wat zijn dan voor jullie absolute go's? En wat missen jullie in Enschede, het binnensingelgebied en de wijk Boddenkamp? Ook zaken die jullie eerst niet geschikt lijken, mogen gewoon geplaatst worden. :)
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Wauwthur »

Lijkt mij een mooie locatie voor appartementen in verschillende prijsklassen.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door rr1991 »

Ik mis een mooi badhuis, eventueel in combinatie met een fitness, maar vooral een statig badhuis zou in dit pand niet misstaan.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door enschedeinansichten »

Wijk functie ?
Volgens mij zou je iets kunnen hebben voor de bewoners in die wijk maar ik heb het idee dat het niet echt een woonwijk is.
Je zou dat misschien kunnen verbeteren door wat wijk functies hier bij elkaar te brengen.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
bthejay

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door bthejay »

rr1991 schreef:Ik mis een mooi badhuis, eventueel in combinatie met een fitness, maar vooral een statig badhuis zou in dit pand niet misstaan.
Dat zou inderdaad echt een uniek idee zijn. En dan een statig badhuis als de mooie badhuizen in bijvoorbeeld Boedapest. Geeft Enschede een mooie nieuwe attractie en kan het toerisme een impuls geven.

Iets simpeler te realiseren zou ik voorstellen verschillende horecagelegenheden op de onderste verdieping, welke de binnenplaats delen met iedereen. Zaken als een bakker, lunchroom, (duurder) restaurant en een pub zouden prima hierin passen en ervoor zorgen dat gedurende de hele dag mensen in en uit lopen. Een kleine supermarkt erbij zou wellicht ook aantrekkend werken.
Op de 1e verdieping kantoren, uiteenlopend van design bedrijfjes tot kleine advocatenkantoren, niet iets te groots in ieder geval.
De bovenste verdieping kan zoals eerder ook voorgesteld, gebruikt worden voor (duurdere) appartementen.

Toch is ook dat badhuis een mooi idee. Wellicht dat zoiets ook wel in Roombeek kan worden gemaakt in een deel van Tetem II.
oudeambachtsschool

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door oudeambachtsschool »

rr1991 schreef:Ik mis een mooi badhuis, eventueel in combinatie met een fitness, maar vooral een statig badhuis zou in dit pand niet misstaan.
Als eerste bedankt dat jullie zo meedenken en ga vooral door met ideeen posten, want juist dan komen er fantastische ideeen op tafel komen waar echt behoefte naar kan zijn. Ondanks dat ze niet allemaal haalbaar zijn, maar daar gaat het met het posten van ideeen nu ook even niet om.
Ik ben zelf even benieuwd naar dat badhuis. @rr1991 Hoe zie je dat voor je? Met in achterhoofd houdende dat het een monument betreft en er in het gebouw al minimaal (na schatting) 6500 m2 zit. Neem ik die aanbouw niet eens mee (wat geen monument is en gesloopt kan worden) en ook niet het kleine pandje aan de achterzijde aan de boddenkampstraat (wel monument).
Blijf vooral jullie ideeen posten. Haalbaar of niet. Want soms kunnen ook juist van niet haalbare ideeen, door aspecten toe te voegen, iets haalbaars gemaakt worden. Wat uiteindelijk het ideeen alleen maar beter kan maken.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door rr1991 »

Ik denk aan een Badhuis gecombineerd met sauna. Om je een idee te geven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Enschedese dames zullen ervan smullen! Nu moeten ze vaak uitwijken naar buiten de stad, zoals het holterhof (waar wanbeleid is, je de hoofdprijs betaald en je elke keer buiten door de kou van sauna naar bad moet lopen) of Oldenzaal. Dit prachtige pand leent zich er helemaal voor, eventueel zelfs met hotelfunctie mits de binnenplaats mooi wordt ingericht. In dit segment liggen geweldige kansen.
oudeambachtsschool

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door oudeambachtsschool »

Leuke foto's. Het idee is opzich super leuk inderdaad, maar bouwkundig heel erg moeilijk realiseerbaar (vooral financieel gezien). Als het al te realiseren is. Daarom was ik ook even benieuwd hoe je precies voor je zag. Waar het misschien meer een optie is, is in de hotels die de komende jaren gebouwd gaan worden achter het Muziekkwartier en op voormalige plek van het Dish Hotel. Ik denk persoonlijk dat die plekken meer mogelijkheden bieden voor dit idee, want een gat maken in een fundering is niet het minste werk. Bij nieuwbouw is dit een stuk makkelijker te realiseren, omdat vooraf er rekening mee gehouden kan worden. Dus een hotel + wellness. Want baden van 30 cm diep zijn volgens mij niet wat die vrouwen willen of men moet van de begane grond één groot bad maken. Ondernemers met interesse? :P :)
Perceptor

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Perceptor »

Bij dit soort dingen zit je ook met de beperkte parkeermogelijkheden die er zijn lijkt me. Maar misschien dat er met de nieuwe plannen voor de rest van die wijk meer plekken bij komen?
oudeambachtsschool

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door oudeambachtsschool »

Perceptor schreef:Bij dit soort dingen zit je ook met de beperkte parkeermogelijkheden die er zijn lijkt me. Maar misschien dat er met de nieuwe plannen voor de rest van die wijk meer plekken bij komen?
Gemeentes zijn over algemeen heel streng en strikt hierin inderdaad. Zomaar ergens ruimte krijgen voor parkeerplaatsen bijvoorbeeld op Connexxion terrein zit er vaak niet in :) Ook al kan niet gezien de plannen die hiervoor zijn en een bouwkavel afstaan voor parkeren zie ik de gemeente niet doen. Maar klopt inderdaad dat parkeren een aandachtspunt is bij dit gebouw. Je kunt wel meer parkeerplaatsen aanleggen, maar gaat dat dan niet ten koste van eventuele tuin, etc. ;)

Nog meer creatieve mensen hier?
frank n

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door frank n »

ik heb nog een x aantal foto,s van de school in mijn documenten zoals het eruit zag na een zwarte dag in mei 2000. :cry:
ik kon er volgens mij maar 5 uploaden.
maar met alle ambitieuse plannen hou ik het toch op luxe apartementen,
(waar we er ook nog niet genoeg van hebben).
Bijlagen
40.JPG
Kopie (3) van C~000018.jpg
34.JPG
32.JPG
21.JPG
oudeambachtsschool

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door oudeambachtsschool »

Zo ik zie al dat de school ook toen op die zwarte dag in 2000 inderdaad flinke klappen heeft gehad. Dat naast de schade die al veroorzaakt was tijdens de Tweede Wereldoorlog dat zonder nadenken is gerenoveerd. Wat een drama! Trouwens bedankt voor de foto's die nu boven tafel komen. Als je meer hebt, plaats ze gerust. Ook andere mensen die dus ideeen hebben voor de nieuwe bestemming of oude foto's stuur die dan gerust via dit forum op :) ;) Want een nieuwe bestemming vinden is het verleden van het gebouw begrijpen en juist dan komen er vaak nog betere herbestemmingen uit. Want een simpel gebouw is absoluut niet :roll: Maar dat is ook juist de uitdaging!
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door enschedeinansichten »

De eerste daad zou het omzagen van die leilinden moeten zijn. Waarom zo'n gevel verstoppen achter bomen ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door Vincent1971 »

Maak er een appartementen complex van voor met name ouderen. Behoudt de gevel. Het park is dicht in de buurt alsmede openbaar vervoer.
Een goed begin heeft geen einde
oudeambachtsschool

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door oudeambachtsschool »

enschedeinansichten schreef:De eerste daad zou het omzagen van die leilinden moeten zijn. Waarom zo'n gevel verstoppen achter bomen ?
Het is een mooie gevel, ook al vind ik persoonlijk de oude gevel zoals die was nog mooier. Een beetje groen in de wijk is toch ook wel belangrijk of niet? En zoveel groen is er denk ik in de toekomst in dat stukje van Boddenkamp niet :P Juist de groene singel is wel uniek en ja je ziet het hele gebouw niet, maar zomers is het daardoor wel een aantrekkelijke omgeving. Plus de bomen zorgen voor de nodige geluidsisolatie, hahaha :) Ook niet onbelangrijk!
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Herbestemming Oude Ambachtsschool

Bericht door enschedeinansichten »

Ik bedoel deze, en dat was 11 jaar geleden. :down:

forum/download/file.php?id=1552&mode=view

Mooi plaatje. :)
kopie van Ambachtsschool 1930.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Plaats reactie