Stationsomgeving: Stationsplein
- rr1991
- Member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
- Locatie: Auckland, New Zealand
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
Is het gras of is het een mix van mossen? Mossen moeten 1 keer per jaar gemaaid worden..
- enschedeinansichten
- Member
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
Fietsnelweg van en naar Enschede ontdaan van alle franje
zondag 17 oktober 2010
Voorbeeld van de fietssnelweg. Hier in Almelo. ENSCHEDE - De Twentse fietssnelweg F35 komt er in uitgeklede versie heel snel. In het voorjaar worden de eerste twee delen aangelegd, 2,7 kilometer tussen Enschede en Hengelo, en een klein stukje van tweehonderd meter tussen Borne en Hengelo. Uiteindelijk wordt de snelweg doorgetrokken naar de Sallandse Heuvelrug. De snelle fietsroute bestaat voorlopig alleen uit een brede strook rood asfalt. Verdere versieringen als de aanleg van viaducten over kruisingen zijn te duur.
In de oorspronkelijke plannen voor de fietssnelweg zouden ongelijkvloerse kruisingen worden aangelegd zodat de fietsers door konder trappen. Daar is geen geld meer voor.
Ook de aankleding van de 55 kilometer lange route met bijzondere lantaarnpalen en bankjes sneuvelt.
Het eerste deel langs het spoor tussen de Grolsch Veste in Enschede en de Kuipersdijk in Hengelo wordt in het voorjaar na een aanzienlijke vertraging aangelegd.
In Borne wordt vervroegd 200 meter fietspad aangelegd als alternatief voor de gevaarlijke oversteek bij de Amerikalaan.
zondag 17 oktober 2010
Voorbeeld van de fietssnelweg. Hier in Almelo. ENSCHEDE - De Twentse fietssnelweg F35 komt er in uitgeklede versie heel snel. In het voorjaar worden de eerste twee delen aangelegd, 2,7 kilometer tussen Enschede en Hengelo, en een klein stukje van tweehonderd meter tussen Borne en Hengelo. Uiteindelijk wordt de snelweg doorgetrokken naar de Sallandse Heuvelrug. De snelle fietsroute bestaat voorlopig alleen uit een brede strook rood asfalt. Verdere versieringen als de aanleg van viaducten over kruisingen zijn te duur.
In de oorspronkelijke plannen voor de fietssnelweg zouden ongelijkvloerse kruisingen worden aangelegd zodat de fietsers door konder trappen. Daar is geen geld meer voor.
Ook de aankleding van de 55 kilometer lange route met bijzondere lantaarnpalen en bankjes sneuvelt.
Het eerste deel langs het spoor tussen de Grolsch Veste in Enschede en de Kuipersdijk in Hengelo wordt in het voorjaar na een aanzienlijke vertraging aangelegd.
In Borne wordt vervroegd 200 meter fietspad aangelegd als alternatief voor de gevaarlijke oversteek bij de Amerikalaan.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
De hamvraag is nu natuurlijk: ga je er ook sneller van fietsen? 

- enschedeinansichten
- Member
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
Het fietsen over een recht fietspad gaat volgens altijd sneller dan door de stad en woonwijken slingeren.
Mooie route voor hemelvaartdag, 55km en dan met de trein terug. Beetje koek en sopie langs de weg blaaskapelletje, FEEST !!
Mooie route voor hemelvaartdag, 55km en dan met de trein terug. Beetje koek en sopie langs de weg blaaskapelletje, FEEST !!

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
- Winus
- Member
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
- Locatie: Amsterdam / Enschede
- Contacteer:
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
De windkracht en -richting is ook belangrijk. 

de kloomp'maj anhoalen
- rr1991
- Member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
- Locatie: Auckland, New Zealand
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
Wat zijn ze van plan met de zuidgevel van het stationsgebouw? Inmiddels zijn alle gevelstenen eraf(gehaald?), ziet er niet uit zo..
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
Mac Berlijn wordt overgenomen door de eigenaren van La Cucina, die beide concepten willen combineren:
http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... n-over.ece
Ze moeten alleen de naam wel even veranderen, MAC Berlijn en een Italiaanse keuken...
http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... n-over.ece
Lijkt me een mooi plan, zeker het dakterras in de zomer... Ik vond het eten bij La Cucina altijd erg lekker, ben benieuwd hoe het hier gaat uitpakken.De plannen voorzien in de komst van een Italiaans restaurant op de bovenverdieping. Te bereiken via een nieuwe opgang, die gerealiseerd wordt in de hal aan de zijde van de Korte Hengelosestraat. De expositieruimte (en de vertrekken daarachter) aan het Stationsplein krijgen een bijzondere, culinaire functie. „Hier gaan we een pastificio maken. Een pastamakerij waar de pasta wordt klaargemaakt, die in het restaurant wordt gebruikt. De voorbijgangers kunnen straks zien hoe dit oude ambacht wordt uitgeoefend.”
Het restaurant boven, met dakterras, wordt in de sfeer van La Cucina voortgezet. Alle bestaande activiteiten keren terug in het café, dat wel een nieuwe naam gaat krijgen. Marc en Séverine willen het concept van een media-art café samenvoegen met dat van La Cucina. Met nieuwe verlichting en twee openslaande deuren krijgt de buitenkant een ander aanzien. Concerten, lezingen, debatten en themabijeenkomsten, alles blijft bij het oude. Ook zijn er ideeën voor nieuwe activiteiten. Een ‘spektakel voor kinderen’ op zondagmiddag bijvoorbeeld. Of een open podium, waar Twentse vrouwen hun verhaal kwijt kunnen.
Ze moeten alleen de naam wel even veranderen, MAC Berlijn en een Italiaanse keuken...
- rr1991
- Member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
- Locatie: Auckland, New Zealand
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
Vraag ik me nog steeds af...rr1991 schreef:Wat zijn ze van plan met de zuidgevel van het stationsgebouw? Inmiddels zijn alle gevelstenen eraf(gehaald?), ziet er niet uit zo..
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
De verbouwing van het NS-station is voor een klein jaar uitgesteld.rr1991 schreef:Vraag ik me nog steeds af...rr1991 schreef:Wat zijn ze van plan met de zuidgevel van het stationsgebouw? Inmiddels zijn alle gevelstenen eraf(gehaald?), ziet er niet uit zo..
zie hiervoor: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... -later.ece
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
Ik hoorde laatst ook dat de huidige perronoverkappingen gesloopt gaan worden voor een geheel nieuwe.
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
Zie hiervoor de presentatie op de site van Prorail:Martin schreef:Ik hoorde laatst ook dat de huidige perronoverkappingen gesloopt gaan worden voor een geheel nieuwe.
http://prorail.nl/Publiek/Infraprojecte ... schede.pdf
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
Ligt het aan mij of staat daar niets over in?Arie schreef:Zie hiervoor de presentatie op de site van Prorail:Martin schreef:Ik hoorde laatst ook dat de huidige perronoverkappingen gesloopt gaan worden voor een geheel nieuwe.
http://prorail.nl/Publiek/Infraprojecte ... schede.pdf
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
Je hebt gelijk. Sorry voor de verwijzing.TA schreef:Ligt het aan mij of staat daar niets over in?Arie schreef:Zie hiervoor de presentatie op de site van Prorail:Martin schreef:Ik hoorde laatst ook dat de huidige perronoverkappingen gesloopt gaan worden voor een geheel nieuwe.
http://prorail.nl/Publiek/Infraprojecte ... schede.pdf
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
Ik wilde eigenlijk verwijzen naar deze site: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraproj ... chede.aspx
Hierop lijkt mij dat de overkapping wordt vernieuwd.
Hierop lijkt mij dat de overkapping wordt vernieuwd.
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
Ook daar lees ik er niks over..
- rr1991
- Member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
- Locatie: Auckland, New Zealand
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
Ik ook niet, ook op de illustraties lijkt het om dezelfde overkapping te gaan.
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
Schot in aanpak overlast achter VVV
donderdag 23 juni 2011
De giga-graffity achter de winkels aan de Korte Hengelosestraat verdwijnt
ENSCHEDE - Een stevig hekwerk. Afsluiting van een onderdoorgang. Ledverlichting in de bestrating. Het zijn enkele maatregelen die binnen afzienbare tijd worden getroffen rond het pleintje achter het VVV-kantoor. Er zit nu echt schot in de aanpak van de overlast van dealers en junks op dat plein en bij de onderdoorgang van de Korte Hengelosestraat naar de parkeergarage.
Er ligt een concreet plan op tafel. Stadsdeelmanager Centrum Albert Bootsma maakt momenteel een rondje langs de winkeliers om een zo groot mogelijk draagvlak te krijgen. De problematiek op één overlastplek heeft zich intussen vanzelf opgelost: de onderdoorgang van Stationsplein naar Stationsgarage is al afgelosten omdat de Stichting Enschede Promotie deze ruimte aantrekt bij de VVV-winkel.
De giga-grafitti op de achtergevels van de winkels aan de Korte Hengelosestraat verdwijnt. De muur wordt overgeschilderd en over de volle breedte voorzien van roosters waar straks klimplanten tegenaan groeien. Zo ontstaat één grote groene gevelwand.
De andere onderdoorgang aan de kant van de Korte Hengelosestraat wordt niet afgesloten. Wel worden de vandalismegevoelige luifels en etalageruiten van de winkel van Aziz Rahmani (sneakers en streetwear) voorzien van een hekwek. Bovendien wordt daar nieuwe bestrating gelegd met ledverlichting in het plaveisel.
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... er-VVV.ece
donderdag 23 juni 2011
De giga-graffity achter de winkels aan de Korte Hengelosestraat verdwijnt
ENSCHEDE - Een stevig hekwerk. Afsluiting van een onderdoorgang. Ledverlichting in de bestrating. Het zijn enkele maatregelen die binnen afzienbare tijd worden getroffen rond het pleintje achter het VVV-kantoor. Er zit nu echt schot in de aanpak van de overlast van dealers en junks op dat plein en bij de onderdoorgang van de Korte Hengelosestraat naar de parkeergarage.
Er ligt een concreet plan op tafel. Stadsdeelmanager Centrum Albert Bootsma maakt momenteel een rondje langs de winkeliers om een zo groot mogelijk draagvlak te krijgen. De problematiek op één overlastplek heeft zich intussen vanzelf opgelost: de onderdoorgang van Stationsplein naar Stationsgarage is al afgelosten omdat de Stichting Enschede Promotie deze ruimte aantrekt bij de VVV-winkel.
De giga-grafitti op de achtergevels van de winkels aan de Korte Hengelosestraat verdwijnt. De muur wordt overgeschilderd en over de volle breedte voorzien van roosters waar straks klimplanten tegenaan groeien. Zo ontstaat één grote groene gevelwand.
De andere onderdoorgang aan de kant van de Korte Hengelosestraat wordt niet afgesloten. Wel worden de vandalismegevoelige luifels en etalageruiten van de winkel van Aziz Rahmani (sneakers en streetwear) voorzien van een hekwek. Bovendien wordt daar nieuwe bestrating gelegd met ledverlichting in het plaveisel.
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... er-VVV.ece
- Bijlagen
-
- graffitymuur_2028053h.jpg (17.02 KiB) 8194 keer bekeken
- rr1991
- Member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
- Locatie: Auckland, New Zealand
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
Zonde
Het is/was echt een prachtige graffitiwand. Tevens maak je de ruimte achter de vvv nu nog aantrekkelijker voor junks, omdat er straks minder mensen via de onderdoorgang naar het centrum lopen.

Re: Stationsomgeving: Stationsplein
Tunnel NS-station gaat flink meer kosten
maandag 04 juli 2011 |
ENSCHEDE - De nieuwe tunnel onder het NS-station van Enschede wordt een stuk duurder dan gepland. Alleen de goedkoopste variant valt al zeven ton duurder uit.
De gemeente heeft vier alternatieven voor een tunnel onder het spoor ter hoogte van het station uitgewerkt. De meest bescheiden variant, 12 meter breed met een trapopang in het midden stuit op bezwaren van NS en andere partijen. Het wordt als onlogisch, onveilig en onpraktisch terzijde geschoven.
De andere drie tunnels gaan steeds uit van een smalle (9 of 12 meter brede) ingang aan de zuidzijde en een brede toegang van 24 meter aan de noordkant. De voorkeur gaat uit naar een brede entree aan de noordkant ter hoogte van het appartementencomplex met een smalle entree aan de kant van het Stationsplein. Vanaf de Hengelosestraat loopt de treinreiziger recht tegen de trapopgang naar het perron op. Aan die opzet hangt wel een prijskaartje. Enschede is tot dusverre steeds uitgegaan van de simpele en meest bescheiden tunnel. De alternatieven vergen tussen de 0,7 en 2,9 miljoen euro extra.
De totale investering in de stationsomgeving stijgt daarmee met minstens 0,7 miljoen tot 12 miljoen euro. Voor dat geld wordt niet alleen de tunnel aangelegd. Voor die miljoenen wordt ook het plein tussen tunnel en Eendracht opnieuw ingericht, een fietsenstalling gebouwd en een parkeerterrein ten noorden van het spoor ingericht. De stalling voor circa 1000 fietsen ten noorden van het spoor is voorlopig uit de plannen gehaald.
Er wordt ingezet op uitvoering in het voorjaar van 2013. De aanleg van de tunnel kan dan gecombineerd worden met de zes weken durende werkzaamheden van ProRail in Enschede. Later aanleggen van de tunnel gaat volgens de gemeente minstens een miljoen euro extra kosten wegens de stillegging van het station.
De plannen worden dinsdag 5 juli in de stadsdeelcommissie Centrum besproken.
Bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... kosten.ece
maandag 04 juli 2011 |
ENSCHEDE - De nieuwe tunnel onder het NS-station van Enschede wordt een stuk duurder dan gepland. Alleen de goedkoopste variant valt al zeven ton duurder uit.
De gemeente heeft vier alternatieven voor een tunnel onder het spoor ter hoogte van het station uitgewerkt. De meest bescheiden variant, 12 meter breed met een trapopang in het midden stuit op bezwaren van NS en andere partijen. Het wordt als onlogisch, onveilig en onpraktisch terzijde geschoven.
De andere drie tunnels gaan steeds uit van een smalle (9 of 12 meter brede) ingang aan de zuidzijde en een brede toegang van 24 meter aan de noordkant. De voorkeur gaat uit naar een brede entree aan de noordkant ter hoogte van het appartementencomplex met een smalle entree aan de kant van het Stationsplein. Vanaf de Hengelosestraat loopt de treinreiziger recht tegen de trapopgang naar het perron op. Aan die opzet hangt wel een prijskaartje. Enschede is tot dusverre steeds uitgegaan van de simpele en meest bescheiden tunnel. De alternatieven vergen tussen de 0,7 en 2,9 miljoen euro extra.
De totale investering in de stationsomgeving stijgt daarmee met minstens 0,7 miljoen tot 12 miljoen euro. Voor dat geld wordt niet alleen de tunnel aangelegd. Voor die miljoenen wordt ook het plein tussen tunnel en Eendracht opnieuw ingericht, een fietsenstalling gebouwd en een parkeerterrein ten noorden van het spoor ingericht. De stalling voor circa 1000 fietsen ten noorden van het spoor is voorlopig uit de plannen gehaald.
Er wordt ingezet op uitvoering in het voorjaar van 2013. De aanleg van de tunnel kan dan gecombineerd worden met de zes weken durende werkzaamheden van ProRail in Enschede. Later aanleggen van de tunnel gaat volgens de gemeente minstens een miljoen euro extra kosten wegens de stillegging van het station.
De plannen worden dinsdag 5 juli in de stadsdeelcommissie Centrum besproken.
Bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... kosten.ece
Re: Stationsomgeving: Stationsplein
Het hele stationsgebouw is naar mijn mening veel te klein om de toename aan reizigers in de toekomst nog op te kunnen vangen. Als ik nu al kijk naar hoeveel reizigers zich tussen 2 schuifdeuren moet proppen in de spits. Zo'n tunnel kan in ieder geval al veel ellende wegnemen. Ik zou dan wel kiezen voor de breedste variant.