Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

@Robert

Ik heb hem gemaild maar hij wil ze niet verwijderen.
Vanaf mijn vakantie adres is het allemaal een beetje moeilijk
te regelen. Maar hij zal er nog van lusten. Ik heb nog een paar bevriende advocaten zal eens kijken of we hem redelijk op kosten kunnen jagen. Wie niet horen wil moet maar voelen. :x
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Vincent1971 »

enschedeinansichten schreef:@Robert

Ik heb hem gemaild maar hij wil ze niet verwijderen.
Vanaf mijn vakantie adres is het allemaal een beetje moeilijk
te regelen. Maar hij zal er nog van lusten. Ik heb nog een paar bevriende advocaten zal eens kijken of we hem redelijk op kosten kunnen jagen. Wie niet horen wil moet maar voelen. :x
Ben wel benieuwd of jij de eigenaar bent van de negatieven van die ansichten dus de eigenaar bent of dat je toestemming hebt van die eigenaar ( of erfgenamen ).
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

@vincent

Bijna dagelijks wordt ik gemaild met vraag om een scan of het gebruik van een afbeelding.
Dat valt onder normaal fatsoen wat tegenwoordig blijkbaar geen algemeen goed meer is.
Die plaatjes of scans stuur ik gratis ik vraag dan wel naamvermelding.

Verder is het plaatje met vlekje, stempel en beschrijving een uniek ding.
Ik kan dan ook aan die kenmerken mijn plaatje herkennen.

We hebben het er hier al vaker over gehad en dat moet je dan maar eens opzoeken.

Buiten copyright en dat soort zaken om is het gewoon niet netjes om die plaatjes te pikken.
Ik heb er erg veel geld in gestopt en nog veel meer tijd, het kost mij ongeveer 1,5 uur per dag.

Een andere oplossing is het blokkeren van de plaatjes en er een enschedeinansichten balk door heen te plaatsen. Is dat dan wat we willen ?

Ik doe ontzetten veel mensen een plezier met die site en daarvoor doe ik het.

Die andere site heeft enkele plaatjes verwijderd en ik heb hem op mijn site de mogelijkheid geboden om zijn foto's van nu te plaatsen maar daar maakt hij geen gebruik van. :cry:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Spruwel »

Dat is een mooi ontwijkend antwoord...
Het feit dat je veel tijd en energie steekt in die site moge duidelijk zijn, dat blijkt ook uit de omvang van de site. Maar ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig of jij de afbeeldingen op je site copyright-technisch hebt afgedekt. Eerlijk gezegd twijfel ik daaraan.

Ik heb her en der ook afbeeldingen en een enkele video - van allerlei aard - online gezet in de wetenschap dat één van de kenmerken van het internet knip-en-plak is. Daarom bepaal ik vooraf hoe ik een afbeeldingen upload; groot formaat of lage resolutie, bewerkt of niet, doe ik er een watermerk in..? Dat soort overwegingen.
Want je kunt je wel slapeloze nachten ergeren omdat je niets terug krijgt voor je werk, je kunt ook proberen het in een bezoekersvriendelijker jasje te stoppen.
Personen die graag meer zien of een beter formaat willen die nemen, zoals je zelf al aangeeft, contact op.

Overigens doe ik ook mee met het uploaden van afbeeldingen die ik op het net heb gevonden. Ben daarin niet roomser dan de paus.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Vincent1971 »

Stel ik scan een artikel in van een krant en plaatst die op een website. Wie is dan de eigenaar? In dit geval is het de krant ( heb een aantal oorlogsjaargangen van TCTubantia maar die vallen onder auteursrecht. Weet niet hoe dat met portretrecht is. Maar denk iets soortgelijks.
Een goed begin heeft geen einde
renewolf
Member
Member
Berichten: 19
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 5:44 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door renewolf »

Met enige verbazing lees ik hier hoe ik zou weigeren iemands foto's te verwijderen. Dit nog voordat duidelijk is gemaakt dat die eiser ook de rechthebbende is. Voor alle duidelijkheid, het gaat over afbeeldingen die sterke gelijkenis vertonen of in een enkel geval identiek zijn aan die op "Enschede in ansichtkaarten". Wat mij bevreemd is dat ik hier al half wordt afgeslacht alvorens zaken enigszins zijn uitgesproken. Misschien is het goed het relaas hier iets genuanceerder neer te zetten.
Om het even duidelijk te stellen, in de afgelopen jaren heb ik een kleine verzameling met beelden van Enschede zoals het er vroeger uitzag verzameld. Sommigen noemen dat jatten, het is echter volledig legaal om afbeeldingen en teksten van internet op te slaan. Sterker nog dat doet iedereen, of ie nou wil of niet. Uit liefhebberij ben ik bezig gegaan om een aantal foto's te reconstrueren in de huidige tijd. Dat wil zeggen een foto maken van het zelfde object, zo mogelijk vanuit hetzelfde standpunt en met dezelfde uitsnede.
Een aantal van die foto's komen ook in een blog te staan. En daar komt ook het origineel bij te staan. En ja, ik ben niet roomser dan de paus en ik plaats daarmee een foto waarop mogelijk nog auteursrechten rusten. Als mij duidelijk is wie de rechthebbende is (meestal de maker of erfgenaam daarvan) dan wordt de naam daarbij vermeld en als ik de maker kan achterhalen dan vraag ik daarvoor toestemming. Als het niet duidelijk is dan zien we wel. (foei toch)
Bij deze afbeeldingen (van de grote hoop) is het meestal niet duidelijk wie de echte eigenaar van de rechten is en ook de herkomst is vaak, na jaren verzamel en sponswerk, niet duidelijk. Wat ik niet doe is toestemming vragen aan iemand die claimt alle rechten te hebben op afbeeldingen waarbij ik dat ten zeerste in twijfel trek. Ik bedoel het niet minachtend maar het domweg kopiëren of scannen van foto's, boeken, kaarten of kranten maakt je nog geen rechthebbende, ook niet als je voor die foto's, boeken, kranten en kaarten hebt betaald. Zelfs niet als je hebt betaald om ze te mogen publiceren. Als die persoon ze dan zelf publiceert begaat hij of zij daarmee dezelfde fout als ik, namelijk het publiceren zonder toestemming van de rechthebbende.
Het is dan wel erg inconsequent om een ander te betichten van iets dat je zelf ook doet. Het doet mij een beetje denken aan mijn opa die 66 jaar geleden kwaad wordt omdat iemand een worst van hem heeft gejat die hij kort daarvoor zelf van de duitsers heeft gejat.

Terug naar vandaag. Voor de gemoedsrust heb ik de afbeeldingen die identiek zijn aan die op Enschede in ansichtkaarten verwijderd. Daarmee erken ik overigens niet het geclaimde copyright. Als ik dan lees wat er een aantal bericht terug geschreven is vraag ik mij af of ik het eigenlijk wel had moeten doen.
Maar goed, het is liefhebberij en ik wil er niet al teveel woorden aan vuil maken.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Vincent1971 »

@renewolf
Ik voor mij zou die foto's van die ansichten gewoon laten staan. Laat de eiser maar aantonen dat hij de rechtmatige eigenaar is, dus de negatieven of iets dergelijks heeft van die ansichten.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

@vincent

Hierbij doe je het beeld dat ik bij andere onderwerpen van je had weer eer aan.
Volgens mij heb je geen idee wat het is om zo iets als enschedeinansichten neer te zetten.


Het gaat niet alleen om wetten en rechten veel meer speelt het fatsoen een rol, dat heb ik in een eerder bericht al genoemd.
Balkenende noemt dat waarden en normen, het is erg jammer als je die niet hebt.
En nog erger als je dat zelf niet weet. o.a. Gaat het dan over mijn en dijn.

Als Wolf mij had gevraagd om voor zijn hobby een paar ansichten te gebruiken met uitleg van de bedoeling dan had ik daar zeker niet moeilijk over gedaan.
Als Wolf 20 plaatjes had geplaats en er waren er 2 van mij geweest. zowat.
90% Van de plaatjes waren van mij. Tja dat valt dan verkeerd.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
renewolf
Member
Member
Berichten: 19
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 5:44 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door renewolf »

enschedeinansichten schreef:@vincent

Hierbij doe je het beeld dat ik bij andere onderwerpen van je had weer eer aan.
Volgens mij heb je geen idee wat het is om zo iets als enschedeinansichten neer te zetten.


Het gaat niet alleen om wetten en rechten veel meer speelt het fatsoen een rol, dat heb ik in een eerder bericht al genoemd.
Balkenende noemt dat waarden en normen, het is erg jammer als je die niet hebt.
En nog erger als je dat zelf niet weet. o.a. Gaat het dan over mijn en dijn.

Als Wolf mij had gevraagd om voor zijn hobby een paar ansichten te gebruiken met uitleg van de bedoeling dan had ik daar zeker niet moeilijk over gedaan.
Als Wolf 20 plaatjes had geplaats en er waren er 2 van mij geweest. zowat.
90% Van de plaatjes waren van mij. Tja dat valt dan verkeerd.
Nu spreek je jezelf wel erg tegen.
- Als het niet om wetten en rechten gaat, wat is dan je norm en wat is de waarde daarvan?
- Fatsoen? Dat is een andere publiekelijk (hier dus) beschuldigen van iets wat je zelf ook doet
- Mijn en dijn? Ik weet van de helft van de foto's op mijn site 100% zeker dat ze van mij zijn, dat ik ze zelf gemaakt heb en dat ik daarvan de echte rechthebbende ben. Van die andere foto's is de maker mij onbekend. Van een paar die nog niet geplaatste foto's zijn is de maker bekend en is er toestemming.
- Waarom zou ik toestemming voor het plaatsen moeten vragen aan iemand die daarvoor geen toestemming mag geven omdat hij/zij geen zeggenschap heeft over het copyright?

[moraalridder mode]

Willem, als je mij toestemming zou geven voor het plaatsen van dit plaatje, kun je mij dan ook vrijwaren van claims van anderen?

Of wat te denken van deze, die ligt nog in de winkels.

Toch nog maar eens navragen hoe het daarmee zit.

[/moraalridder mode]
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Vincent1971 »

@enschedeinansichten,

Dus je hebt het fatsoen gehad om de eigenaar van je ansichten op de hoogte te stellen dat je ze op internet wou zetten?
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

@Wolf

Goed opgemerkt, voor die kaarten waarvan de eigenaar nog bekend is zou ik nooit een toestemming kunnen afgeven. Gelukkig is daar ook geen vraag na.

Het recht op het plaatsen van de door mij (mijn verzameling) gekochte kaarten op mijn site is juridisch iets anders als het vermenigvuldigen.

Ik ben geen jurist maar onderstaand geeft wel wat duidelijkheid.
-----------------------------------------------
Het woord "copyright" heeft in Nederland geen juridische betekenis. Wel juist is "dit werk is auteursrechtelijk beschermd"
------------------------------------------------------------------
Databanken met informatie zijn sinds een aantal jaar beschermd via het zogeheten databankrecht. Dit beschermt tegen overnemen en ontlenen uit een databank, mits er substantieel geïnvesteerd is in het maken van die databank.
------------------------------------------------------
Wanneer iemand eigenaar is geworden van een fysiek product waarop een auteursrechtelijk beschermd werk staat (bijvoorbeeld een boek of een cd met muziek), mag deze met dat product een aantal zaken doen zonder daar in beperkt te worden. Zo mag hij het werk doorverkopen aan een ander. Dit vervallen van de rechten van de maker van het werk op dat ene exemplaar van het werk heet uitputting van het auteursrecht. Uitputting geldt alleen voor het ene exemplaar dat aan die persoon verkocht is. Een kopie of een gewijzigde versie mag echter niet zomaar worden doorverkocht.
-----------------------------------------------------------
Iedereen die een creatief werk maakt, heeft daar auteursrecht op. Een onderbelichte, slecht samengestelde foto op een persoonlijke homepage is net zo zeer beschermd als de twee meter hoge afdruk van een perfecte foto door een professionele fotograaf.
Auteursrecht geldt alleen op oorspronkelijke (dat wil zeggen: originele) werken. De maker van het werk moet enige creativiteit hebben gebruikt bij het maken van het werk, hij moet een bepaalde creatieve beslissing genomen hebben bij het maken om voor bescherming in aanmerking te komen. Een foto van een bestaand schilderij met niets anders erop is bijvoorbeeld niet een werk dat een eigen bescherming kan genieten.
-------------------------------------------------------------------------

Ook de wet kent zoiets al fatsoen op het gebruik van teksten, citaten, afbeeldingen e.d.
Verder wil ik ook nog graag even melden dat ik geen afbeeldingen doorverkoop en zelf geen geld vraag voor het extra scannen. Alles voor het goede doel de geschiedenis van Enschede
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Arie »

Den Oudsten bepleit Virtueel Historisch Centrum Twente
zondag 29 augustus 2010

ENSCHEDE - Vorig jaar was de horizon nog beperkt tot de stad zelf, nu is het heel Twente. Enschede wil het idee om een professionele geschiedenis van de eigen stad te laten maken, nu uitbreiden naar de streek. Als het even kan rondom een hoogleraar Twentse geschiedenis aan de Universiteit Twente. „We willen kijken of dat haalbaar is”, zegt burgemeester Peter den Oudsten van Enschede.

Het idee voor een hoogleraar Twentse geschiedenis werd vorig jaar ook al geopperd door de Oudheidkamer Twente. Het sluit mooi aan bij de plannen van de gemeente Enschede om de eigen geschiedenis in beeld te brengen, vindt Den Oudsten.

De UT moet komende maand met een goed uitgewerkt plan komen. Als dat er is, wil Den Oudsten ermee de boer op in de regio. Gezamenlijk optrekken biedt volgens hem een unieke kans het historisch onderzoek in heel Twente een steviger fundament te geven.

Behalve een hoogleraarschap, zou een Virtueel Historisch Centrum Twente wat hem betreft een van de onderdelen kunnen zijn. De pogingen hier een echt historisch centrum te krijgen, mislukten enkele jaren geleden, ook doordat de Twentse gemeenten verdeeld waren over een vestigingsplaats. Een virtueel centrum zou dat probleem ook ondervangen. „Je zou ook heel goed een web-based centrum kunnen maken, waar alle kennis uit archieven, musea en historische verenigingen bijeen wordt gebracht. Ook dat zou al een enorme stap vooruit zijn.”

Den Oudsten geldt als een van de trekkers van het plan om de eigen stad- en streekgeschiedenis vast te leggen. Kennis van het verleden is belangrijk, vindt hij.

„Als je als stad je verder wilt ontwikkelen, moet je respect voor het verleden hebben. Dan moet je je bewust zijn van de ontwikkelingslijnen waarin je staat. Het is goed alle kennis daarover nu eens een goed wetenschappelijk kader te geven.

Bovendien: geschiedenis kleurt de stad. Als je weet hebt van wat hier gebeurd is, heb je ook meer oog voor de schoonheid van de stad.” Hetzelfde is volgens hem van toepassing op de regio.

Enschede wil een deel van het regionale geschiedproject financieren, maar mikt ook op andere partners. Gemeenten, provincie, universiteit, landelijke fondsen maar ook geld van de Agenda voor Twente zouden kunnen helpen het van de grond te krijgen. Den Oudsten is, ondanks de economische crisis, optimistisch dat financiering lukt. „We praten niet over kolossale bedragen. En het hoeft ook niet allemaal direct af te zijn. Je kunt - met een deeltijdhoogleraar - een begin maken dat langzaam groeit.” Een ding staat volgens hem vast: „Mensen zijn trots op hun stad. En op hun regio. Daar hoort gewoon bij dat je je eigen geschiedenis eens goed op een rij zet.”
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... Twente.ece
renewolf
Member
Member
Berichten: 19
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 5:44 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door renewolf »

"Respect voor het verleden"
Hoe zit het dan met het respect voor de overblijfselen uit dat verleden. Veel oude karakteristieke gebouwen moeten het loodje leggen voor een nieuw pand dat nou niet altijd positief uitblinkt in zijn uiterlijk. Plaats voor meer bedrijvigheid en commercie kan blijkbaar niet meer hand in hand met zaken uit het verleden. De gemeente Enschede draagt ook daar in bij.
Een digitaal verleden heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen. Je hoeft er zelfs de deur niet meer voor uit.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Ik ben bezig met een nieuwe site.

http://www.enschedeinfotos.nl

Is een aanvulling op de ansichtkaarten site.
@enschedeinansichten
Ik kan de site enschedeinfotos niet meer openen. Is deze site (tijdelijk) verwijderd?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

@Arie

Bij mij werkt hij gewoon.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:@Arie

Bij mij werkt hij gewoon.
@enschedeinansichten
Na de intro krijg ik de volgende mededeling:
Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required 'includes/languages/.php' (include_path='.:/usr/local/lib/php') in /home/desmidsebv/domains/enschedeinfotos.nl/public_html/collectie/includes/application_top.php on line 285

Graag reactie wat bij mij fout gaat.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Vincent1971 »

Arie schreef:
enschedeinansichten schreef:@Arie

Bij mij werkt hij gewoon.
@enschedeinansichten
Na de intro krijg ik de volgende mededeling:
Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required 'includes/languages/.php' (include_path='.:/usr/local/lib/php') in /home/desmidsebv/domains/enschedeinfotos.nl/public_html/collectie/includes/application_top.php on line 285

Graag reactie wat bij mij fout gaat.
Krijg die foutmelding ook. Gebruik zelf firefox portable 3.6.10
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Winus »

Geen problemen hier.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Vincent1971 schreef:
Arie schreef:
enschedeinansichten schreef:@Arie

Bij mij werkt hij gewoon.
@enschedeinansichten
Na de intro krijg ik de volgende mededeling:
Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required 'includes/languages/.php' (include_path='.:/usr/local/lib/php') in /home/desmidsebv/domains/enschedeinfotos.nl/public_html/collectie/includes/application_top.php on line 285

Graag reactie wat bij mij fout gaat.
Krijg die foutmelding ook. Gebruik zelf firefox portable 3.6.10
Het komt waarschijnlijk door firefox. Op mijn andere site is dat al een keer aangepast. Deze wordt binnenkort ook aangepast.
Of een andere Browser gebruiken. :)
Bedankt voor de melding.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Bericht door Vincent1971 »

Ik ga geen andere browser gebruiken. Firefox bevalt mij uitstekend..pas jij je website maar aan....
Een goed begin heeft geen einde
Plaats reactie