Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Treinen Enschede-Duitsland

Voor alle borrelpraat.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Twekkelerveld »

maak anders effe een topic over treinen ofzo :x
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

De trein naar Glanerbrug heeft wel een wc toch?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Zo niet kun je altijd nog een raampje openzetten :P
dardow

Bericht door dardow »

Ja die heeft een wc. Maar laten we maar ophouden over die mooie trein want die heeft weinig met de toren van doen behalve dan dat je hem vanuit de toren vast kunt zien rijden :P
dardow

Bericht door dardow »

Klopt het dat ze de duitse trein i.p.v Enschede Centraal naar Hengelo door willen laten rijden? Ik hoorde zo iets maar volgens mij heeft het spoor naar gronau geen verbinding op het spoor na Hengelo of heb ik dat verkeerd.
Martin

Bericht door Martin »

Het station is een kop en doorloopstation.
Om beveiligingsredenen is het spoor voorzien van 2 stootblokken, een aan de Nederlandse kant en een aan de Duitse kant met de ruggen tegen elkaar.
Mocht er in de toekomst weer een doorgaande verbinding gerealiseerd worden, waar inderdaad over gesproken werd jaren terug.
dardow

Bericht door dardow »

Ja mijn mentor had het er over.
Voor mij hoeft het trouwens niet Enschede - Gronau is zat.
Heb liever dat ze bij ons uitstappen dan in Hengelo. Dan krijgen te veel Duitsers een verkeerd beeld van twente.

(tenzij ze de International IC naar berlijn via enschede willen rijden)
Rik

Bericht door Rik »

Route A'dam-Berlijn

Amsterdam centraal
Amersfoort
Apeldoorn
Deventer
Almelo
Hengelo
Bad Bentheim
Rheine
Osnabrueck Hbf
Minden (Westf.)
Hannover Hbf
Wolfsburg
Stendal
Berlin-Spandau
Berlin Hbf.-Lehrter Bahnhof

Google maps laat Hengelo/Enschede en Rheine zien... tussen Rheine en Hengelo is het 45 min, 30 min tussen Hengelo en Bad Bentheim. Omkoppelen wordt volgens mij daar gedaan (waarom anders daar stoppen...) Duur aan de afstanden te zien een kwartier. Omrijden via Steinfurt (zullen een halte willen) zal dus ruim een uur duren... En natuurlijk moet het spoor verdubbelt worden. Kortom een flinke investering maar misschien wel de moeite waard.
dardow

Bericht door dardow »

Misschien dat Duitsland daar aan mee gaat betalen.
Maar als je dan een dubbel spoor moet aanleggen dan zit je wel met het probleem dat bijvoorbeeld station Eschmarke daar zo goed als geen ruimte voor bied. Glanerbrug weet ik niet. Zal in in ieder geval nog wel heel lang duren.
Robert

Bericht door Robert »

Laten we alles maar mooi laten zoals het is. Overstappen in Enschede is goed te doen vanaf de Nederlandse op de Duitse treinen en vice versa. De internationale trein hoeft wat mij betreft echt niet langs Enschede, al is het maar vanwege het ontbreken van een bovenleiding...
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

dardow schreef:Klopt het dat ze de duitse trein i.p.v Enschede Centraal naar Hengelo door willen laten rijden? Ik hoorde zo iets maar volgens mij heeft het spoor naar gronau geen verbinding op het spoor na Hengelo of heb ik dat verkeerd.
Dat lijkt mij spoor-, beveiligings- en dienstregelingstechnisch onmogelijk in te passen.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Rik

Bericht door Rik »

Alles kan, maar een flinke heksentour zou het wel worden...

Mss. dat het in the picture komt als ERTMS een keer wordt ingevoerd.
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Bovendien willen de bewoners van de aan het spoor gelegen woonwijken,
zoals ik helemaal geen internationale trein langs hun wijk horen denderen.
Wij zijn content met de geluidsarme lightrail die er nu loopt,
en dat moet zo blijven.

Opsodemieteren met alle andere treinverkeer :mopper:
concreter

Bericht door concreter »

Nog even dit: ik wordt gek van het openbaar vervoer en zeker van de trein.
De trein stopt altijd waar je niet bent en brengt daar waar je niet moet zijn. :head:
Dus met mijn alom geprezen diesel zoef ik fluitend 70000 km per jaar over de weg en doe dat al 39 jaar dat maakt in het totaal 2730000 km zonder wc maar wel met boordcomputer.
Dus verder over openbaar vervoer geen betoog, let liever op want de Boulevard die gaat omhoog. :hi:
Carlton

Bericht door Carlton »

Goed gesproken Concreter! :lol:
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Vooral goed gerijmt in de laatste zin ;)
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Treinen Enschede-Duitsland

Bericht door Arie »

http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page748.htm
Op bovenstaande site is informatie te vinden over het treinverkeer van vroeger naar Ahaus.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Treinen Enschede-Duitsland

Bericht door Arie »

Deutsche Bahn met Talent naar Enschede
woensdag 10 augustus 2011

foto Toma Tudor

ENSCHEDE - De Deutsche Bahn heeft dinsdag de eerste verbouwde ‘Talent’ getoond. Met dit treinstel wordt vanaf december de dienst tussen Enschede en Münster en tussen Enschede en Dortmund gereden.

DB Regio neemt dan de exploitatie over van de particuliere Prignitzer Eisenbahn (PEG). Daardoor verdwijnen de rood-wit-blauwe motorwagens.

Het verbouwde materieel heeft een verbeterde, verhoogde instapvloer. Verder komt er in elk treinstel een kaartautomaat, waarop alle bestemmingen kunnen worden gekozen en waarmee ook met een Nederlandse Maestrocard betaald kan worden. Het materieel is voorts uitgerust met camera’s.

Een tegenvaller is er ook. Door de matige bezetting van de trein komt er van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag een nachtrit te vervallen. Alleen de laatste rit blijft. Die vertrekt om 00.00 uur vanuit Münster en gaat om 01.25 uur van Enschede naar Gronau.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... schede.ece
Bijlagen
trein_gronau_talen_2094142h.jpg
trein_gronau_talen_2094142h.jpg (15.11 KiB) 16269 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Treinen Enschede-Duitsland

Bericht door Arie »

Gratis met trein naar Gronau

dinsdag 15 november 2011 | 14:52

ENSCHEDE - Zaterdag is het vrij reizen met de trein tussen Enschede en Gronau. In verband met het tienjarig bestaan van dit grensbaanvak zijn die dag alle ritten gratis. Het is de tweede jubileumactiviteit. Eerder dit najaar, in oktober, werden stoomlocomotieven en oude motorwagens ingezet tussen Enschede, Gronau en Münster. Daarvoor werden speciale kaartjes gedrukt.

De Deutsche Bahn en de Prignitzer Eisenbahn die beide tussen Enschede en Gronau rijden, rekenen op een topdrukte en zetten extra treinstellen in.

De grensoverschrijdende spoorlijn werd op 17 november 2001 heropend nadat het traject daarvoor 20 jaar lang een slapend bestaan had geleid. De reactivering kwam mede tot stand omdat onder meer de Regio Twente de tekorten op de exploitatie voor haar rekening zou gaan nemen.

De lijn naar Gronau voorziet in een grote behoefte en vormt een belangrijke schakel in het openbaar vervoer in de Euregio.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... Gronau.ece
Bijlagen
trein-gronau_2196804h.jpg
trein-gronau_2196804h.jpg (19.14 KiB) 16067 keer bekeken
Plaats reactie