Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Miro

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Miro

Bericht door rr1991 »

Het stikt in Enschede met huizen in die stijl. Ik vind het pand wat er komt, voor een bedrijfspand, zeker niet lelijk. Als geheelplaatje is het een heel stuk beter dan 2 lelijke bedrijfsgebouwen met 3-onder-een-kap ervoor.
Property

Re: Miro

Bericht door Property »

Het bedrijfspand is niet lelijk, maar om die huizen daar nu voor af te breken? Dat vind ik wel jammer.
Denk je nu echt dat ze die woningen gaan uitkopen? Of het moet natuurlijk al eigendom zijn van Huuskes en wordt verhuurd.
Hans van Dijk

Re: Miro

Bericht door Hans van Dijk »

Property schreef:Het bedrijfspand is niet lelijk, maar om die huizen daar nu voor af te breken? Dat vind ik wel jammer.
Denk je nu echt dat ze die woningen gaan uitkopen? Of het moet natuurlijk al eigendom zijn van Huuskes en wordt verhuurd.
De panden zijn al uitgekocht door Huuskes in 2007 inderdaad,
dus tzt gaat de zaak plat om plaats te maken voor hun nieuwe hoofdkantoor.
Property

Re: Miro

Bericht door Property »

Ok, jammer maar begrijpelijk.
Bedrijfsbelang gaat voor ;-)
Gebruikersavatar
S.Hilgerink
Member
Member
Berichten: 21
Lid geworden op: di jul 01, 2008 11:14 am
Locatie: Enschede

Re: Miro

Bericht door S.Hilgerink »

Ok, even weer on topic: iemand al enig idee wanneer nu daadwerkelijk dit cetrum wordt aangepakt? Kom er ook wekelijks maar zie nog geen activiteiten.

Om me maar even in de discussie te mengen. Alle spreekwoordelijke messen snijden nog steeds aan twee kanten natuurlijk. Het feit dat twee meningen hier lijnrecht tegenover elkaar staan geeft aan dat er dus ook aan de ene kant een grote groep mensen is die graag elke week de binnenstad in trekt voor wat shoppen, gecombineerd met een borreltje op het terras, en daarmee de gezelligheid opzoekt tijdens het winkelen, en aan de andere kant een (waarschijnlijk) evenredige groep die op zaterdagmiddag een bomvolle kar met boodschappen wil inladen en verder niks heeft met winkelen, en liever z'n tijd anders besteedt. Dus vandaar dat ik denk dat de hypermarkten geen concurrentie voor de binnenstad hoeven te zijn, en dat in een stad met bijna 160k inwoners, deze twee zaken prima naast elkaar kunnen bestaan.

Wel ben ik het eens met de stelling dat de kleinere buurtcentra zoals Boswinkel, en misschien zelfs WC Zuid, als daar niet snel iets gebeurd, hieronder zouden kunnen lijden. Maar eerlijk gezegd lijden die nu al enorm onder de huidige Nettorama, puur door de prijsstelling. En het gemak van alles onder één dak. Ik vrees dat van de bovengenoemde groepen de groep mensen die kiest voor kleinschaligheid en gemoedelijkheid tijdens het winkelen kleiner wordt, ten bate van de groep 'd'r in en d'r weer uit'. Dat zie je ook aan de enorme boost die internet-winkelen (vb: albert.nl) doormaakt. Maar moet je daar van wakker liggen? Is dat niet gewoon een 'sign-of-the-times'? Ik denk dat we ons daar allemaal maar het beste in kunnen berusten, want de ondernemers hanteren nu eenmaal het 'u-vraagt-wij-draaien' principe.
Nem 't leaven nich te zwoar, iej komt der toch nich leavend oet.
Gebruikersavatar
S.Hilgerink
Member
Member
Berichten: 21
Lid geworden op: di jul 01, 2008 11:14 am
Locatie: Enschede

Re: Miro

Bericht door S.Hilgerink »

Ok het kan altijd erger:

Brabantse winkeliers vrezen komst 'megamall'
Toen de gemeente Tilburg eind vorig jaar bekend maakte een enorm grote 'shopping mall' iets ten noorden van de stad te willen bouwen, waren winkeliers al huiverig. Nu wordt hun angst bevestigd door twee onderzoeken waarvan de resultaten gisteren werden gepubliceerd: de komst van het winkelcentrum zal grote gevolgen hebben voor Tilburgse winkeliers, maar zelfs hun collega's in Breda en Den Bosch zullen omzet gaan verliezen.

Projectontwikkelaars OVG en MDG kwamen destijds met het idee van een 'shopping mall' Amerikaanse stijl. In Tilburg-Noord moet het grootste winkelcentrum van Nederland verrijzen. In de eerste plannen heeft de mall een winkeloppervlakte van 100.000 vierkante meter, goed voor 200 tot 300 winkels.

Gisteren werd een rapport gepresenteerd waaruit blijkt dat winkels in de Tilburgse binnenstad 13 tot 19 procent van hun omzet zullen verliezen als gevolg van de komst van het winkelcentrum. Als de shopping mall een oppervlakte van 125.000 vierkante meter krijgt, zal de totale detailhandel in Tilburg en omgeving worden ontwricht. Volgens de Ondernemers Federatie Tilburg toont het onderzoek aan dat de komst van de mall ongewenst is, maar ze is van mening dat het werkelijke omzetverlies nog hoger zal liggen.

Uit een tweede onderzoek blijkt dat de 'megamall' ook de omzet van winkeliers in Breda en Den Bosch, en dan met name die in de modesector, zal drukken. De onderzoekers menen bovendien dat een winkelcentrum van deze omvang, dat zich richt op koopkrachtige consumenten, veel succesvoller zal zijn in de Randstad. Begin september neemt het Tilburgs college een definitief besluit.
Nem 't leaven nich te zwoar, iej komt der toch nich leavend oet.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Miro

Bericht door Errik »

De praktijk wijst uit dat suburbane malls altijd slecht zijn voor de reeds bestaande koopcentra. CentrO heeft de binnenstad van Oberhausen echt genekt, ondanks de tramlijn.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Re: Miro

Bericht door INVISIBLE »

Eigenlijk is dat niet helemaal waar, wel is het zo dat de bevolking moet weten hoe ze er mee om moeten gaan.
Oberhausen heeft nooit echt een "aantrekkelijk" stadshart gehad voor het Ruhrgebied, en zonder Centro waren er waarschijnlijk helemaal niet zoveel mensen die (los van de Autobaan A-12) Oberhausen echt zouden herkennen.
Oberhausen heeft zich met Centro op de kaart gezet (zelfs voor buitenlanders zoals de Nederlanders), en steden als Dusseldorf, Koln, Essen een weerwoord gegeven, ondanks dat zijn deze steden nog steeds de inkoopcentra van het Ruhrgebied gebleven.
Zo is het ook in Engeland, Frankrijk en Spanje bijvoorbeeld, de binnensteden van grote steden zijn springlevend, terwijl het vaak ook een drukte van belang is bij de grote Malls.
Wij Nederlanders willen vaak te veel op een klein stukje grond, en voor dit soort begrippen zijn we misschien gewoonweg wel te klein en te kort van elkaar gelegen om het concept sluitend te maken (al zijn er natuurlijk uitzonderingen mogelijk).

En Nederlanders zouden Nederlanders niet zijn als ze het liefste alles om de hoek te hebben, en daarvoor maar niet in de stad hoeven te gaan.
Dat is de reden dat "Shopping Malls" bij ons Nederlanders, de stadscentra's doen verbleken.
Hans van Dijk

Re: Miro

Bericht door Hans van Dijk »

INVISIBLE schreef:En Nederlanders zouden Nederlanders niet zijn als ze het liefste alles om de hoek te hebben, en daarvoor maar niet in de stad hoeven te gaan.
Dat is de reden dat "Shopping Malls" bij ons Nederlanders, de stadscentra's doen verbleken.
Daar sla je de spijker op zijn kop, wat mij betreft.
Als iemand gezellig wil winkelen of uitgaan, gaat deze naar de binnenstad,
voor je dagelijkse boodschappen wil je zo dicht mogelijk bij je huis terecht kunnen.
oftewel efficiënt winkelen.
Ik reken even bij mezelf af, en als doorsnee burgerlijke boerenlul mag dat. :P
Over het algemeen slaag ik bij C&A al wel voor mijn kleding, gezien ik daar geen hoge of speciale eisen aan stel.
Dus ik hoef eigenlijk niet verder dan het Miro center, en dat vind ik persoonlijk wel prettig.
Ik neem aan dat dit voor meer mensen opgaat, het liefst alles zo dicht mogelijk bij huis.
Zoals Invisible al aangaf zo zijn veel Nederlanders.
Dus de komst van een MegaMall zou mijn winkelgedrag niet beïnvloeden.
Ik kom nu ook al weinig in de binnenstad, dus die MegaMall verslechterd wat dat betreft de klandizie voor binnenstad niet verder.
Veel mannen hebben er een pleuris hekel aan , om achter de vrouw aan in de binnenstad te sjokken.
Voor deze categorie zijn Megamalls een uitkomst, en dat zijn er denk ik behoorlijk wat.
Die kwamen toch al nauwelijks in de binnenstad, so don’t worry, laat maar komen die MegaMall :okay:
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Miro

Bericht door Errik »

Ik heb een persoonlijke voorkeur voor compacte steden, waar afstanden van huis naar werk, recreatie en winkels te voet, per fiets of met het OV kunnen worden afgelegd. Amsterdam is zo'n stad, maar Enschede ook. Ik hou helemaal niet van steden waar je van de auto afhankelijk bent. Steden zonder sterke binnenstad desintegreren in een verzameling suburbane koop-, woon- en winkelcentra. Het beste voorbeeld hiervan is Los Angeles. De overheid kan ruimtelijke ontwikkeling sturen. Je kan als stad bewust kiezen voor centraliteit of voor het tegenovergestelde. In Nederland is het beleid al decennia gericht op het compact houden van de steden. Hierdoor functioneren onze stadscentra nog steeds goed. In Los Angeles is na WO II het OV-systeem afgebroken (door de autofabrikanten overigens, houzee voor de vrije markt...) en is rigoureus gekozen voor de auto. Gevolg: een enorme sprawl en een stad, die geen stad meer is in de traditionele zin van het woord.

Ik vind dat onze compacte steden een groot goed zijn: ze beperken door hun opbouw het gebruik van de auto en de kostbare groene ruimte en zijn dus duurzaam. Daarnaast worden ze gekenmerkt door een redelijke mix van bevolkingsgroepen, waardoor ghettovorming beperkt blijft. Om de Miro nou als een directe bedreiging van de compacte stad te zien, voert wat ver, maar megamalls als die in Tilburg zijn dat beslist wel.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Miro

Bericht door rr1991 »

Maandag landmeters gezien en vandaag zaten mensen met spuitbussen plekken te markeren.. Gaat er iets gebeuren?
Hans van Dijk

Re: Miro

Bericht door Hans van Dijk »

rr1991 schreef:Maandag landmeters gezien en vandaag zaten mensen met spuitbussen plekken te markeren.. Gaat er iets gebeuren?
afgelopen zaterdag was er een waterleiding gesprongen,
en zat de Miro zonder water.
Misschien heeft het daar mee te maken :?
INVISIBLE

Re: Miro

Bericht door INVISIBLE »

Wanneer ze daar precies gaan beginnen weet ik niet, maar dat er wat gaat veranderen binnenkort is een feit.
MREn

Re: Miro

Bericht door MREn »

eazy schreef:In Deventer is er in het nieuwe Boreelwc een Jumbo XL. Qua oppervlakte is de AH in de Miro iets groter, denk ik.
Jumbo kent geen XL formule. Alles is gewoon Jumbo. Wel is Jumbo -samen met AH- de enige keten die met een formule grote winkels aan kan. De drie mega-C1000's (nu AH XL) in Venlo, Ede en Muiden waren gewoon ruime, grote zaken zonder iets speciaals als groter assortiment. Jumbo en AH kunnen dat wel bieden.

Jumbo Deventer is trouwens 2500 meter en daarmee stuk groter dan AH Miro, die ongeveer 1700 a 1800 vierkante meter zal zijn (alleen de AH dan, niet dat middenstuk, Etos en Gall&Gall wat natuurlijk ook allemaal Ahold is). In perspectief: nieuwe Nettorama XL Enschede zou 2500 meter worden, Jumbo Enschede is ongeveer 1300 meter, grootste Jumbo's Winterswijk en Euroborg weer rond de 3500. Vraag me wel af hoe zo'n Nettorama XL er uit gaat zien van binnen, ze gaan nu voor lage prijzen en beperkt assortiment, daar kan je zo'n grote winkel niet mee vullen.

Verder is het Miro natuurlijk een prima locatie, goed bereikbaar, riante parkeerruimte enzo, maar tijd voor iets nieuws is het natuurlijk wel.
Hans van Dijk

Re: Miro

Bericht door Hans van Dijk »

Nieuwbouw Huuskes aan de Gronausestraat gaat hard

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
Schot

Re: Miro

Bericht door Schot »

Op het grasveldje naast de Praxis staan de piketpaaltjes in de grond.
Een teken dat ze binnenkort beginnen.
Hans van Dijk

Re: Miro

Bericht door Hans van Dijk »

Schot schreef:Op het grasveldje naast de Praxis staan de piketpaaltjes in de grond.
Een teken dat ze binnenkort beginnen.
Is er ergens een officiële aankondiging geweest van een bouwaanvang voor het Miro complex dan ?
Kan natuurlijk zomaar zijn dat ik deze ff gemist heb. :sleep:
Perceptor

Re: Miro

Bericht door Perceptor »

Oh, ik dacht dat het om de Huuskes ging. Verder is het aardig lang stil rond dit project. Dus betwijfel het of er wat gaat gebeuren.
Hans van Dijk

Re: Miro

Bericht door Hans van Dijk »

Perceptor schreef:. Verder is het aardig lang stil rond dit project.
precies, daarom keek ik er ook al zo van op :?
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Re: Miro

Bericht door Kubus »

Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Plaats reactie