Veteraan schreef: ↑wo mei 31, 2017 5:18 pmDeenebstraat
Mooi Veteraan dit straatnaambordje had ik nog niet, zoals vele in de grote wijk Twekkelerveld. Ik hoop dat andere forumleden ook straatnaambordjes uit hun wijk willen plaatsen. De informatie wil ik dan wel toevoegen met eventueel een andere foto erbij.
straatnaambord Deenebstraat.
De Deenebstraat loopt van de Mercuriusstraat in n.w.-richting tot de Sterrenstraat.
Geschiedenis
Naar de met deze Arabische naam (betekenis is "staart") aangeduide zeer lichtsterke ster in het sterrenbeeld Zwaan (april 1964). Bij de behandeling van stuk nr. 5446 (het vaststellen van nieuwe straatnamen) in de raadsvergadering van 6 april 1964 kwam het tussen de voorzitter (burgemeester W. Thomassen) en het raadslid, de heer J.A. Elferink tot de volgende dialoog: De voorzitter: "Dames en heren, om een onuitgesproken verzoek te beantwoorden, zou ik willen opmerken, dat wij in strijd met de spellingsregels de straat, genoemd onder 6 op bladzijde 2, fout zullen schrijven. Wij zullen de Denebstraat namelijk als Deenebstraat aanduiden, om te voorkomen dat de naam van die straat anders wordt uitgesproken dan de bedoeling is." De heer Elferink: "Mijnheer de voorzitter, mij was dit opgevallen en ik heb er in de fractie over gesproken, maar ik vond het toch niet belangrijk genoeg, om er het woord over te vragen". De Voozitter: "Maar wij vonden het belangrijk genoeg om een kleine correctie aan te brengen". Het voorstel wordt hierna zonder hoofdelijke stemmen aangenomen. bron:
http://straatnamen.enschede.nl/straten/00202/?char=D