Bouwhuistunnel(tje)
Re: Bouwhuistunnel(tje)
Iedereen die een (koop)huis heeft en grofweg buiten het singelgebied woont moet maar even in de koopakte kijken. Allemaal kadastraal gemeente Lonneker.
Wat sas as dós was kaans.
Klopt inderdaad. Ik woon op roombeek en heb het huis te koop staan. Recent heb ik de akte nog gezien en daar staat inderdaad kadastraal Lonneker.
Ooh noh
- Vincent1971
- Member
Klopt echter mijn buren hebben in hun koopakte gemeente Enschede staan. De voordeur is verplaatst. Was eerst gemeente Lonneker. Blijkbaar was gemeente Lonneker duurder dan gemeente Enschede.Hendrik schreef:Iedereen die een (koop)huis heeft en grofweg buiten het singelgebied woont moet maar even in de koopakte kijken. Allemaal kadastraal gemeente Lonneker.
Een goed begin heeft geen einde
Nog weer een afbeelding van het bouwhuistunneltje gevonden in het boekje Öp Twentse Rails
- Bijlagen
-
- Bouwhuistunnel. De verbinding van Haaksbergen naar Enschede Noo.jpg (115.72 KiB) 13787 keer bekeken
Om nog even terug te komen op het "Kadastraal Lonneker", In de voorgevel van de Mariakerk aan de Deurningerstraat staat zowel het wapen van Lonneker als van Enschede. De gemeentegrens liep dwars door de kerk. Vandaar.
Wat sas as dós was kaans.
@ Arie. Dat tunneltje bestaat dat nog onder die laag grond en struiken wat nu is?
Dat klopt Hendrik.Hendrik schreef:Om nog even terug te komen op het "Kadastraal Lonneker", In de voorgevel van de Mariakerk aan de Deurningerstraat staat zowel het wapen van Lonneker als van Enschede. De gemeentegrens liep dwars door de kerk. Vandaar.
Ja, ik heb eens in een wijkkrantje van Twekkelerveld gelezen dat het tunneltje er nog is, weliswaar verborgen onder het zand en gras. Er zijn ooit plannen geweest om dit tunneltje weer uit te graven en dus voor wandelaars en/of fietsers weer toegankelijk maken.Daniela schreef:@ Arie. Dat tunneltje bestaat dat nog onder die laag grond en struiken wat nu is?
wat gaaf zou dat zijn! Ik vind het namelijk zonde dat ze het tunneltje destijds hebben dichtgegooid. Wat was de reden eigenlijk? te veel onderhoud of?
Over die kerk trouwens, ik kende iemand die daar tegenover woonde, en die vertelde dat zijn huis vroeger net onder de gemeente Lonneker viel...
Het tunneltje was niet meer nodig door de aanleg van de nieuwe Twekkelertunnel aan de Lambertus Buddestraat en de straten werden ook weggehaald evenals de rails.Daniela schreef:wat gaaf zou dat zijn! Ik vind het namelijk zonde dat ze het tunneltje destijds hebben dichtgegooid. Wat was de reden eigenlijk? te veel onderhoud of?
In onderstaand krantenbericht is mooi te lezen dat de grens toen dwars door de kerk liep.Daniela schreef:Over die kerk trouwens, ik kende iemand die daar tegenover woonde, en die vertelde dat zijn huis vroeger net onder de gemeente Lonneker viel...
- Bijlagen
-
- Deurningerstraat Mariakerk krantenknipsel 11-8-1927.jpg (128.11 KiB) 13767 keer bekeken
Ze hadden toen niet echt historisch besef, zo´n tunneltje behoud je toch zou je denken?
Het heeft wel niets met het Bouwhuistunneltje te maken maar met de grens Enschede -Lonneker.
De woningen aan de Steenweg zijn in 1911 door Ons Huis aan de Steenweg gebouwd.
De paaltjes is de gemeente grens. De straat is Lonneker en een zandweg.
De woningen aan de Steenweg zijn in 1911 door Ons Huis aan de Steenweg gebouwd.
De paaltjes is de gemeente grens. De straat is Lonneker en een zandweg.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
De Steenweg vroeger doet mij denken aan de huizen op Twekkelerveld...
?? Twekkelerveld??
Of bedoel je de wijk bij Plein West-Indië?
Misschien een nieuw draadje voor het, zeer interessante, onderwerp 'Grens Lonneker-Enschede'?
Lijkt mij een goed idee.Tunneltje schreef:Misschien een nieuw draadje voor het, zeer interessante, onderwerp 'Grens Lonneker-Enschede'?
Het bouwhuistunneltje is er nog steeds. Alleen verborgen onder het zand. Zou mooi zijn als ze deze weer zouden uitgraven. Wat heb ik daar vroeger veel gespeeld in mij jeugd.
Ooh noh