Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Schuilkelders te Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Robert

Bericht door Robert »

Nog altijd twee schuilkelders in Enschede

Jaren ‘50, koude oorlog. De Russen komen, vreesde het westen. De angst daarvoor was toen nog groter dan de angst nu voor het terrorisme. Nederland nam voorzorgsmaatregelen. Folders met instructies hoe te handelen bij een atoomaanval vielen door de brievenbus. En we bouwden weer schuilkelders. Enschede kreeg er twee.

ENSCHEDE - Gelukkig hebben ze in de halve eeuw die daarop volgde nooit dienst hoeven te doen. De Russen kwamen niet en zijn thans zelfs bezig onze vrienden te worden. Maar de schuilkelders zijn er nog steeds. Wie weet waar, kan de met een betonnen plaat afgedekte ingang nog zien. De ene in het trottoir van de Espoortstraat, ongeveer ter hoogte van het trafohuisje bij de oude begraafplaats. De andere aan de rand van het met sierstruiken beplante perk voor de apotheek Wooldrik op de hoek Haaksbergerstraat-Getfertsingel.

Beide kelders zijn 3,70 bij 9,80 meter groot en gebouwd door het Enschedese aannemersbedrijf J. van Tubberg & Zn., dat met 26.844 gulden de laagste inschrijver was. Daar bouw je nu nog geen badkamertje voor. Toch had de realisering nog heel wat voeten in de aarde, want het plan was er al in 1951, terwijl de klus pas in 1958 werd geklaard.

Aanvankelijk zouden er drie schuilkelders komen, plus dat een aantal bestaande panden in de stad zou worden verbouwd of aangepast (de fietsenkelder van het stadhuis deed in de echte oorlog bijvoorbeeld als zodanig dienst). Maar het kwam er allemaal niet van. De prijs voor veiligheid was het rijk kennelijk te hoog. Achteraf maar goed ook, al kon niemand dat destijds voorspellen.

De Bescherming Bevolking ging over de schuilgelegenheden. ‘Toen de BB er een oefening hield, bracht iemand van de apotheek de mensen koffie’, weet Gerard Hissink van wijlen zijn schoonvader Janos Csidei, die bij die organisatie was.

Toen de BB werd opgeheven kreeg de brandweer de sleutel en het beheer, maar die keek er zelden naar om. ‘Er stond een laag water in’, zei de toenmalige commandant Joop Hüve.

Wie er thans voor verantwoordelijk is blijkt moeilijk te achterhalen. Gemeente en brandweer wijzen naar elkaar. Beide hebben er in geen jaren meer in gekeken. Archivaris Adrie Roding meent zelfs te hebben gehoord dat een van de twee kelders is volgestort met zand. Ze zijn er dus allebei nog wél, maar waarschijnlijk niet meer bruikbaar.
Bans

Tof dat er aandacht aan wordt besteed! Maar, wat is nu de aanleiding van het artikel. Tijd om in ieder geval eens een kelder los te trekken.
Raymond

Bericht door Raymond »

Ik heb het ook eens gevraagd aan de Tubantia (vragen van lezers) of er nog schuilkelders zijn in Enschede. Dit zijn idd de enige 2 schuilkelders in de stad. Ze zijn volgens de brandweer verzegeld.
Ik zal het stukje eens opzoeken, scannen en plaatsen, ik moet het nog wel ergens hebben.
Onder het gebouw van de vroegere Openbare Nutsbedrijven aan de Weth. Beverstraat zit wel een soort bunker (kluis). Op het bordje stond Commandocentrum (of iets dergelijks), heb nooit ontdekt waarvoor die ruimte gebruikt is. Jammer genoeg zat de deur altijd op slot (leek wel op een kluisdeur). De ruimte zit naast het (vroegere) archief in de kelder.
Wellicht zijn er meer mensen die vroeger (of nu nog) in dat gebouw hebben gewerkt en er meer van weten..
Brinker

Bericht door Brinker »

Stel je nu eens wat voor,er is echt eens (het beroemde strond aan de knikker)waar moeten we heen,en waar moeten we nie heen?
Het lijkt me niet echt fris om in het van Heek te vertoeven,het heeft geen enkele meerwaarde op eventuele afwijkende zaken middels explosies en/of andere callamiteiten.
Het vreemde is ook (met navraag aan mijn eigen voorouderen,dat ze ook niet meer weten waar de eventuele beschutting gesitueerd is,laat staan dat de het er is,ik betwijvel het.
Mischien dat iemand hier iets meer van afweet?
:?
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Ach, de schuilkelders waren toch vooral gebouwd voor de 'hoge heren'. Voor het gewone volk is en was er nooit voldoende ruimte. Die hebben dus gewoon pech gehad.
Waeske

Bericht door Waeske »

Daarnaast zijn die kelder gebouwd naar eisen van die tijd.
Moderne nucleare danwel penetratie bommen hebben daar niet zo'n boodschap aan.

Mischien kun je een plek reserveren in de kluis van het pand waar vroeger De Nederlandse Bank zat. Tegenwoordig staan daar servers. Heel veilig natuurlijk, zo fysiek bestendige omgeving...
Tenshi
Member
Member
Berichten: 10
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 2:22 pm
Locatie: Enschede, duh! ;-)
Contacteer:

Bericht door Tenshi »

Het schijnt dat je in de 'Bunker' van de Hogekamp (het EL/tn gebouw op de campus) een nucleaire bom zou kunnen overleven. De 'Bunker' is het gedeelte wat later naast de hoogbouw is gebouwd en is redelijk diep ingegraven. De kelders van de Bunker huizen nu het NCLR.
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

zullen we deze test maar niet doen, stel je voor dat het betonrot inmiddels heeft toegeslagen :D

Afbeelding
ESG

Bericht door ESG »

Volgens mij is dat Hengelo wat daar "in" die paddestoel ligt...  :o
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

ESG schreef:Volgens mij is dat Hengelo wat daar "in" die paddestoel ligt... :o
Toeval hoor  :D nothing against Hengelo.
Was waarschijnlijk een voltreffer op Holland Signaal
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Nee, Losser ligt daar ergens... De foto is in noord-oostelijke richting genomen.
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Ach ja als er één van dat formaat valt, maakt het weinig uit waar je woont.
Als we gaan, dan gaan we met z'n allen :D
mekanik

Bericht door mekanik »

Geinig... Op het vliegveld zijn de bunkers 'drijvend' aangelegd, zonder fundering, zodat bij een laag ontploffende atoombom de straaljagers in tact blijven. Bij zo'n lage explosie komt er namelijk een ernstige aardverschuiving, die al wat ondergronds is, vernietigt. Mooie plek om de bestuurders op te ruimen ;)
Berealste

Bericht door Berealste »

Mekanik, ter info, er staan al geruime tijd geen straaljagers meer op het vliegveld hoor!! ;) Vraag mij alleen af hoe ze 150.000 man in twee van die schuilkelders willen krijgen?! :silent:
Robert

Bericht door Robert »

Had mekanik gezegd hoe groot die schuilkelders zijn dan? :p
mekanik

Bericht door mekanik »

Ik kan je vertellen dat er wel degelijk vliegtuigen geparkeerd staan in de bunkers, en dat er momenteel een aantal in onderhoud is in een grote hangar. Tenminste, dat was ongeveer anderhalve maand terug zo...
Berealste

Bericht door Berealste »

Robert schreef:Had mekanik gezegd hoe groot die schuilkelders zijn dan? :p


Ik doelde eigenlijk op het oorspronkelijke bericht waarin stond dat de bunkers een afmeting hadden van 3,70 bij 9,80 meter. ;)
mekanik

Bericht door mekanik »

Net Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb gezien. Volgens sommige generaals moeten die twee schuilkelders voldoende zijn. Geniale film overigens, ondanks zijn leeftijd. Perfecte film om bij uit te brakken :okay:
Niek

Bericht door Niek »

Iemand die grote knallen nog gehoord rond 0:15 afgelopen nacht?

Dat waren behooorlijke explosies !

OF was boer herbert om 0:15 nog aan het carbid schieten??
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

nee boer demmer ;)
Annelies

Bericht door Annelies »

Ik weet sinds vanmorgen dat er nog een schuilkelder/atoomkelder in Enschede.
De kelder van het het stedelijklyceum,lokatie kottenpark.
Hoorde dat vanmorgen toevallig en dacht meteen aan deze topic.
Plaats reactie