Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Haaksbergerstraat 236

Over de rijke historie van de stad.
Butterfly_44

Haaksbergerstraat 236

Bericht door Butterfly_44 »

Graag zou ik meer willen weten over de geschiedenis van de Haaksbergerstraat 236. Op internet kan ik er niets over vinden.
Kan iemand mij hier meer over vertellen? Dingen als wie hebben er gewoond, wat is er in de 2e wereldoorlog gebeurd, tot wanneer is het bewoond geweest, welke bedrijven hebben er in gezeten?
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Om welk pand gaat het precies? Misschien die vrijstaande witte villa die iets verder dan de Aldi staat?
Butterfly_44

Bericht door Butterfly_44 »

Ja klopt, hij staat tussen een flat en 2 huizen en daarnaast is de dierenkliniek.
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Even nagezocht, en het gaat inderdaad om het pand waar ik aan dacht.
Een zeer mooi pand, ben er zelf een paar keer binnen geweest. Iemand die ik ken woonde er een tijdje via Ad Hoc (anti-kraak). Achter het pand zit een zeer mooie grote tuin, waar je in de zomer heerlijk kunt ontspannen.
Staat het nog steeds te koop? Ben er al een tijdje niet meer geweest.

Over de geschiedenis van het pand weet ik helaas niets. Het heeft waarschijnlijk een kantoor-functie gehad, misschien gecombineerd met wonen.
Butterfly_44

Bericht door Butterfly_44 »

Te koop weet ik niet, te huur als kantoorpand in ieder geval wel.
Jammer dat je niets van de geschiedenis weet.
Kun je me iets meer over de binnenkant vertellen?
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Ben je van plan het te gaan huren? Ja, ben best wel nieuwsgierig wat er met het pand gaat gebeuren.

Het is een zeer ruim pand, met verschillende originele details nog in tact. Een goede renovatie- en schilderbeurt is zeker nodig, er is de laatste jaren zeer weinig aan onderhoud gedaan.
Op de begane grond bevindt zich een zeer ruime doorzonkamer, hal, een bijkamertje en een eetkeuken. zowel de woonkamer als eetkeuken hebben deuren naar de tuin. Op de verdieping bevinden zich minstens 3 slaapkamers en ik dacht ook nog een keukentje. Maar dat laatste weet ik niet meer zeker.
Op de 2e verdieping bevindt zich een zolderruimte.
Maast de woning staat een zeer ruime houten schuur, maar deze is in erbarmelijke staat.

Ik weet niet wat je verder wilt weten. Vraag in ieder geval gerust.
Zoals gezegd, het is al een tijdje geleden dat ik er (binnen) ben geweest, dus kan me niet alle details meer herinneren.
Ik was in ieder geval zeer onder de indruk, en als ik ergens een paar miljoen op een bankrekening had staan, had ik het waarschijnlijk direct gekocht.
Butterfly_44

Bericht door Butterfly_44 »

Ja, ik zou het wel willen huren om er onze Werkplaats voor groei en ontwikkeling te vestigen.
We zijn nog op zoek naar andere disciplines dan de onze (coaching, counseling en training/begeleiding van mensen met angst, paniek en/of fobieen). We denken daarbij aan therapeuten die mensen kunnen begeleiden bij de lichamelijke kant van hun probleem, zoals haptonomen, emotioneel lichaamswerk, creatieve therapeuten, e.d.
Verder willen we 1 ruimte inrichten die dan per dagdeel gehuurd kan worden door starters op dit vlak en de zolder wordt een groepsruimte die ook per dagdeel gehuurd kan worden.
Mocht iemand interesse hebben, mail ons dan gerust!

k Ga maar eens een afspraak met de makelaar maken  :)
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Succes in ieder geval met je plannen!

En laat maar eens weten wat je van het pand vindt, als je het hebt bekeken.
Butterfly_44

Bericht door Butterfly_44 »

Nou, k ben er geweest. Wat een mooi pand zeg. Al die (al of niet verstopte) originele details. Zelfs de keuken nog uit de jaren 60/70. En die tuin............
Daar zou ik best willen wonen. Maar ja, dat mag niet. Gelukkig mag je er wel werken. k Ga eens kijken hoe ik dat kan gaan regelen.

Ik blijf overigens benieuwd naar de geschiedenis, vooral die van voor 1960 en naar wat er was voor het huis er gebouwd werd. Dus wie nog iets weet, laat het me weten (en anders het gemeentearchief maar eens in).
Robert

Bericht door Robert »

Heb je misschien een fototje? Ken ook niet alle panden op nummer...  :oops:
Butterfly_44

Bericht door Butterfly_44 »

ik krijg de foto er niet ingeplakt, maar je kunt hem vinden op http://www.dtz.nl en dan bij uitgebreid zoeken enschede en haaksbergerstraat intypen.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Afbeelding
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Is het geen oud huis van de fam. Jannink?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Adagio

Bericht door Adagio »

Het huis lijkt inmiddeld een woonfunctie te hebben gekregen, jammer alleen dat de directe omgeving niet al te best is :)
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Was er niet wat met het linkerhuis aan de rechterkant? :lol:
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
eazy

Bericht door eazy »

Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Tony S. »

Links van dat dichtgetimmerde pand,stond vroeger een witte villa.Daar woonde een vrouw die altijd haar hond en haar ezel uitliet op straat,was een prachtig gezicht :)
Een lang wief is een ladder in huus!
Adagio

Bericht door Adagio »

Die villa staat er nog steeds, daar gaat het hier toch juist om? Overigens kan ik bevestigen dat de politie met wisselende regelmaat een bezoekje brengt aan bovengenaamd 'hufterhuis' voor allehande toestanden ;)
Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Tony S. »

Adagio schreef:Die villa staat er nog steeds, daar gaat het hier toch juist om? Overigens kan ik bevestigen dat de politie met wisselende regelmaat een bezoekje brengt aan bovengenaamd 'hufterhuis' voor allehande toestanden ;)
Aha,heb nu ook even hele topic doorgelezen,was alweer van tijdje terug zag ik,en de foto die Winus had geplaatst doet het niet meer.Kom daar niet zo vaak langs,weet wel dat daar achter dacht ik appartementen zijn gebouwd,dat die villa er nog stond wist ik dus niet zeker.Ga gauw eens even kijken daar,zal gelijk een plaatje maken.
Een lang wief is een ladder in huus!
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Bericht door Hendrik »

Volgens mij heeft er in het pand ooit reclameburo De Groot in gezeten. Nou spreek ik over pakweg 35/40 jaar geleden.
Plaats reactie