Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oude foto's met OV in Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Errik »

Van een site over de TET, http://www.miniatuurbussen.nl/index1.html

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
zoals sommigen onder ons zich nog goed zullen herinneren...

Afbeelding

Afbeelding
Ook in 1975 al een bruisend plein... NOT!

Afbeelding
Het vroegere hoofdkantoor van de TET aan het Enschedese stationsplein

Afbeelding
Marktstraat gezien richting Oude Markt

Afbeelding

Afbeelding

:)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Damn, die laatste foto! Dat het daar vroeger zo'n druk kruispunt was!
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

En toch jammer dat het Blijdensteinhuis geprobeerd heeft een bom weg te koppen ;) Was een mooi gebouw.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Robert

Bericht door Robert »

Laat ik dan ook m'n bijdrage maar ff posten, uit de digitale-foto-collectie Enschede (ik heb ze niet zelf in m'n bezit)

[edit: foto's weg]
Laatst gewijzigd door Robert op ma sep 13, 2004 9:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Mooi hoor die oude foto's, vooral die trammetjes hadden toch wel enige charme. :)
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

En wat zonde dat al die oude gebouwen zijn verdwenen. Ligt het nu aan mij of oogde Enschede vroeger veel stedelijker??

Ja ik kan me het busstation zo nog wel herinneren.

Die foto uit 1975 met al die bussen op de oude locatie achter het station kan ik me niet herinneren maar was toch al 11 :D
EZ

Bericht door EZ »

de trams roeleren diep !!
EZ

Bericht door EZ »

Trouwens, in deze bussen ik nog gezeten vroeger

Afbeelding
Robert

Bericht door Robert »

DBM schreef:En wat zonde dat al die oude gebouwen zijn verdwenen. Ligt het nu aan mij of oogde Enschede vroeger veel stedelijker??

Ja ik kan me het busstation zo nog wel herinneren.

Die foto uit 1975 met al die bussen op de oude locatie achter het station kan ik me niet herinneren maar was toch al 11 :D
DBM, Enschede bestond tot ca. 1850 uit het gedeelte tussen de noorder en zuiderhagen, Centrum, het was tot dan toe een stadje, te vergelijken met het Oldenzaals centrum (al gaat die vergelijking niet overal op). Door de industrieele ontwikkeling veranderde er in 't centrum in 't straatbeeld niet veel, maar kwamen er wel moderne factoren zoals de trammetjes en de stations. Oja, de stadsbrand van 1862 heeft er eigenlijk voor gezorgd dat er een echte (wat wij zo vinden) 'stedelijke' binnenstad is. Voor de brand, weet ik 't niet precies, maaar 't is wel zo dat er nog veel meer gebouwen (winkels, enkele 'kantoren', woningen)waren die oorspronkelijk nog als boerderij dienst deden.
Laatst gewijzigd door Robert op ma sep 13, 2004 9:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

:? Is er daarna nog een stadsbrand geweest omdat ik veel van die mooie oude statige panden mis, of heeft dit te maken met de bommen waar QyRoZ over sprak?
Robert

Bericht door Robert »

Er zijn grote stadsbranden geweest in 1750 en 1862. Daarna zijn er geen grote historische catastrofes meer geweest, behalve het bombardement (en de ontploffingen bij Roombeek natuurlijk ook). Dit bombardement vond plaats rond maart 1945. Het gebied Hendrik Jan van Heekplein en een stuk van de Zuiderhagen is toen vernietigd, hoe 't precies zit zou ik moeten nazoeken. Ook is het zo dat veel industrie in 't huidige centrum was gevestigd. Denk aan (volgens mij) Menko iets ten oosten van het Van Heekplein.
Zo heelveel oude statige panden zijn er verder niet geweest, muv de fabrikantenvilla's die allen na de stadsbranden zijn gebouwd (waarvan er ook vele alweer zijn afgebroken).
Een goed boekje hierover is trouwens 'van echec en elan' met foto's van de persfotograaf Henk Brusse uit de jaren '60. De 'bouw' van de boulevard, verdwijnen van fabrieken, etc. is hier allemaal heel leuk in te zien. Voor € 2,50 te koop bij Broekhuis Enschede, echt 'n aanrader voor iemand die eens kennis wil maken met wat recente geschiedenis. Veel textiel maar ook sport, cultuur en het stadsleven komen aan de orde.
DBM schreef::? Is er daarna nog een stadsbrand geweest omdat ik veel van die mooie oude statige panden mis, of heeft dit te maken met de bommen waar QyRoZ over sprak?
Laatst gewijzigd door Robert op ma sep 13, 2004 9:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

Dankje voor de tip Robert, ik wil zoiets inderdaad al een tijdje aanschaffen. :)
Gast

Bericht door Gast »

DBM schreef:Dankje voor de tip Robert, ik wil zoiets inderdaad al een tijdje aanschaffen. :)
Op de bovengenoemde site http://www.miniatuurbussen.nl staan ook een paar boeken mbt tot dit onderwerp. Bijvoorbeeld "Enschede van bevrijding tot Boulevard" door Henk Brusse en Henny Olink.
Robert

Bericht door Robert »

Ja, dat boekje heb ik nog niet :x
Het boekje van Echec En Elan is in een gelijke opmaak uitgegeven, maar dan blauw. Het zal wel een serie zijn, wie weet of er nog meer is uitgekomen? De blauw is dan een vervolg op de rooie.
rood 1945-1960
blauw 1960-1970
Anonymous schreef: Op de bovengenoemde site http://www.miniatuurbussen.nl staan ook een paar boeken mbt tot dit onderwerp. Bijvoorbeeld "Enschede van bevrijding tot Boulevard" door Henk Brusse en Henny Olink.
Afbeelding
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Het volgende boekje heb ik in de kast staan, en dat sluit wel heel erg mooi aan bij dit topic :)

'Op weg naar Enschede'
de geschiedenis van verkeer en vervoer van en naar Enschede

van T. Wiegman
uitgeverij Van de Berg, 1990
ISBN 9070986574
Robert

Bericht door Robert »

Da's een heel aardig boekje
Auteur: Wiegman , T.
Titel: Op weg naar Enschede / T. Wiegman
Reeks: Enschede-reeks ; dl. 2
Enschede-reeks ; dl. 2
Uitgave: Enschede : Van de Berg
Jaar: 1990
Opbouw: 30 cm - 90 p.
Het is een onderdeel van de Enschede-reeks van Van de Berg, en daar niet meer verkrijgbaar (http://www.streekboeken.nl) ik heb 'm zelf niet; mijn doelstelling is om eerst zoveel mogelijk oude (voor ca. 1950) boeken te verzamelen, dan zien we wel weer verder.
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding

Aardige foto
Laatst gewijzigd door Robert op vr aug 27, 2004 12:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

In eerste instantie reed de tram de spoordijk op voor het station langs. Dit bleek toch een beetje te veel gevraagd van de oude TET-trammetjes, dus toen is de route verlegd naar beneden.
Leuke ansicht!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding

vanwege 't trammetje maar in dit topic
Laatst gewijzigd door Robert op wo jun 30, 2004 5:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Rechts is toch de villa die tegen het Natuurmuseum geplakts is?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Plaats reactie