Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oude foto's met OV in Enschede

Over de rijke historie van de stad.
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door martinus »

bartg schreef:
Arie schreef:Het is dit jaar al weer 90 jaar geleden dat de TET met busvervoer in de stadsdienst van Enschede is begonnen. zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Twentsche_ ... atschappij
Hierbij een foto van een TET bus uit die tijd. Ford T bus wagenparknummer 2021 met chauffeur Frieman en conducteur Gollenbeek. In dienst genomen in 1923. Afgevoerd in 1932.
bron foto: http://www.miniatuurbussen.nl/main.php? ... o.php?id=4
Ik vraag mij wel af waar deze is foto is gemaakt. Is dat bij het Volkspark met op de achtergrond het restaurant?

Zou goed op het Volkspark kunnen zijn. Dan zouden ze kunnen staan bij het rode streepje.
Links boven onder het woord gemeente zie je nog een stukje van de Volksparksingel.
De ingang was destijd geheel anders,

O ja .Het instappen gebeurde achterin .Je ziet ook een opgeklapt opstapje.
Wat een werkgelegenheid was er vroeger toch. 1 Chauffeur en 1 conducteur op zo'n kleine bus. Allebei trots op hun uniform. Prachtig.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Peter.h »

Hier kun je goed de tramleidingen zien op de gebouwen.
Afbeelding
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Arie »

Herman laat het Enschede van vroeger terugkomen in de foto’s van nu
Door Rebecca Tank 10 juli 2018
enschede-oud-in-nieuw-9
Foto: Enschede Oud in Nieuw

Enschede beschikte vroeger over prachtige gebouwen die helaas door de stadsbrand, bombardementen of achterstallig onderhoud verloren zijn gegaan. Maar hoe gaaf zou het zijn als het straatbeeld van honderd jaar geleden geplaatst kan worden in de huidige situatie? Herman Wolters neemt je mee terug in de tijd met zijn prachtige foto’s van Enschede.

Enschede – Oud in Nieuw
We stuiten op het werk van Herman wanneer we op Instagram op zoek zijn naar gave afbeeldingen van Enschede. In zijn foto’s heeft hij de prachtige gebouwen die er inmiddels niet meer staan verwerkt in het huidige straatbeeld. “Ik liep al langer met dit plan rond, maar had er jaren lang niets mee gedaan. Ik wist dat er veel mooie oude gebouwen gesloopt waren en ik vroeg mezelf af hoe ik dit mooi op papier kon krijgen. Eerst zat ik te denken om het als een schilderij te verwerken, maar dat is een heel tijdrovende bezighoud. Uiteindelijk ben ik via een app op mijn telefoon foto’s gaan bewerken,” vertelt Herman enthousiast.

Landkaarten en luchtfoto’s
Het oude beeldmateriaal haalt Herman meestal van het internet af. Heel af en toe krijgt hij oude foto’s van andere mensen of gebruikt hij beeldmateriaal uit boeken. “De stad is zo ontzettend veranderd dat het soms echt wel even zoeken was waar bepaalde gebouwen gestaan hebben. Neem bijvoorbeeld Hotel de Graaff. Ik had verwacht dat dit ergens anders stond. Maar door middel van plattegronden en luchtfoto’s uit de Tweede Wereldoorlog heb ik de locatie kunnen traceren,” legt Herman uit.

herman-wolters
Herman bij de presentatie van Enschede – Oud in Nieuw
In de huid van de fotograaf
Om te zorgen dat beide foto’s naadloos in elkaar overlopen, is het belangrijk dat de foto vanuit het juiste perspectief wordt genomen. “Ik probeer hierbij echt in de huid te kruipen van de fotograaf. Als je dat niet doet, krijg je een heel raar beeld. Vroeger stond de camera op een statief, dus daar houd ik rekening mee,” zegt Herman. Ook is het heel goed mogelijk dat sommige standpunten moeilijk te achterhalen zijn. “Zo had ik een foto die gemaakt was vanaf de kerktoren op de Oude Markt. Inmiddels is de kerktoren meerdere keren veranderd, dus ik vroeg me af wat de juiste hoek was. Vroeger liep er namelijk een balkon omheen. Uiteindelijk heb ik een luik onder de wijzerplaat van de kerkklok omhoog kunnen schuiven om een foto te maken. Dit bleek het juiste perspectief te zijn.”

Ansichtkaarten
Herman is schilder van beroep en fotograferen is zijn hobby. Door zijn foto’s te plaatsen op sociale media, zoals Instagram en op de Facebook pagina’s Enschede Toen en Nu en Oud Enschede kwam zijn werk onder de aandacht. Hij werd zelfs benaderd door een raadslid om er een boekwerk van te maken. Uiteindelijk is dit een cadeauverpakking met ansichtkaarten geworden. “De reacties zijn enorm positief. Niet alleen onder de oudere generatie die sommige gebouwen nog kunnen herinneren, maar ook bij de jeugd. Ik ben er heel trots op dat ik op deze manier het straatbeeld van vroeger tevoorschijn kan laten komen.”

Je vindt de ansichtkaarten bij Boekhandel Broekhuis. Deze kaarten zijn slechts een selectie van alle foto’s die Herman heeft gemaakt. Neem een kijkje op zijn Instagram account om nog meer foto’s te bekijken. bron: https://indebuurt.nl/enschede/enschedee ... -nu~49296/
Bijlagen
Langestraat oud (tram) in nieuwe straat.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude foto's met OV in Enschede

Bericht door Arie »

De oorspronkelijke foto. Langestraat 1933 Wissel voor de trams van de T.E.T.
Bijlagen
Langestraat 1933 Wissel voor de trams van de T.E.T..jpg
Plaats reactie