Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Slotzicht

Over de rijke historie van de stad.
Plaats reactie
eazy

Slotzicht

Bericht door eazy »

Wie weet waarom dit Slotzicht heet? Heeft er aan de Gronausestraat een slot gestaan of slaat het op het bouwwerk zelf, maar dan klopt de naam niet. Wie?
Bijlagen
Sotzicht
Sotzicht
0001_klein.jpg (55.99 KiB) 10960 keer bekeken
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding

Slotzicht was van oorsprong een ver buiten de stad liggende pleisterplaats, waar handels- en kooplieden richting Duitsland vertoefden. Aan het eind van de jaren '80 van de 19de eeuw kwam het in zwang bij de textielfabrikanten, in het bijzonder bij de familie Scholten en de direct daaraan gelieerde Van Heeks.

Volgens mij sloeg de naam Slotzicht op het fabuleuze uitzicht wat er toentertijd geweest (zou) zijn, maar daarbij hou ik een slag om de arm.
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Vanaf Slotzicht kon je bij goed weer kasteel (Slot) Bentheim zien liggen, vandaar de naam.
Het ligt op het hoogste punt van de Gronausestraat, en in vroeger tijden was de wijk Velve-Lindenhof nog niet gebouwd, waardoor het zicht een stuk beter was dan nu. Men had toen letterlijk 'zicht op het Slot'.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Bovenop de Enschedese Es stonden maar weinig bomen, denk aan de huidige Usseleres, maar dan hoger.
Het pand dat nu aan de Gronausestraat staat, is dezelfde als die op de foto, maar dan ernstig verminkt door nieuwe ommetseling.  :down:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Hannie

Re:Graag contact met diegene die de foto heeft geplaatst

Bericht door Hannie »

Robert schreef:Afbeelding

Slotzicht was van oorsprong een ver buiten de stad liggende pleisterplaats, waar handels- en kooplieden richting Duitsland vertoefden. Aan het eind van de jaren '80 van de 19de eeuw kwam het in zwang bij de textielfabrikanten, in het bijzonder bij de familie Scholten en de direct daaraan gelieerde Van Heeks.

Volgens mij sloeg de naam Slotzicht op het fabuleuze uitzicht wat er toentertijd geweest (zou) zijn, maar daarbij hou ik een slag om de arm.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Slotzicht

Bericht door enschedeinansichten »

Het oude tolhuis "Slotzicht" aan de Gronauschestraat. Gelegen op een van de hoogste punten van Enschede.
De benaming Slotzicht komt omdat men bij helder weer het slot Bentheim kon zien.
Tolgaarde in de tweede helft 19e eeuw was Georg Reudink. Hier werd dus tol geheven.
De naam is later door de fam. Ter Kuile verbonden aan het aangebouwde woonhuis.
Ook de Slotzichtweg dankt hier zijn naam aan.
Gronauscheweg tolhuis 1911 tramrails.jpg

De pleisterplaats was waarschijnlijk cafe Lindenhof.


Er is ook nog een Villa Tol maar die staat aan de Hengelosestraat net voorbij de UT rechts.
Huize de tol.jpg
De tramlijn Enschede-Glanerbrug werd pas echt rendabel toen er een halte bij uitspanning Lindenhof werd gemaakt. (volgens zeggen ze hadden toe nog geen forums).
Laatst gewijzigd door enschedeinansichten op wo okt 13, 2010 1:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Robert

Re: Slotzicht

Bericht door Robert »

Met pleisterplaats doelde ik expliciet op Slotzicht zelf, waar veel Enschedes fabrikanten op (zondag)middag met de jenever in koffiekopjes vertoefden (of was dat nou aan de Parkweg? ;)); het huis werd door de Ter Kuile's hiervoor 'beschikbaar' gesteld. De Tol bij de UT was (is?) een Van Heek-villa.

Afbeelding
De Tol
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Slotzicht

Bericht door enschedeinansichten »

Hier een plaatje zoals het vroeger was.
Bijlagen
slotzicht.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Slotzicht

Bericht door Acidor »

Echt mooi die oude foto's :-)
Ooh noh
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Slotzicht

Bericht door enschedeinansichten »

Robert schreef:Met pleisterplaats doelde ik expliciet op Slotzicht zelf, waar veel Enschedes fabrikanten op (zondag)middag met de jenever in koffiekopjes vertoefden (of was dat nou aan de Parkweg? ;)); het huis werd door de Ter Kuile's hiervoor 'beschikbaar' gesteld. De Tol bij de UT was (is?) een Van Heek-villa.

Afbeelding
De Tol
Robert ken jij de achtergrond van dit verhaal en weet je waar het weg komt ?
Het komt nu ook in het boek van de Velve te voorschijn.
Is het wel waar ? Was dat niet 't Lindenhof of het latere AB ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Robert

Re: Slotzicht

Bericht door Robert »

Dat de fabrikanten koffiedronken op Slotzicht? Volgens mij werd dat gezegd/gesuggereerd in OS AS van Anna Scholten en/of in Herinneringen aan en rondom het Van Heekshuis van J.H. van Heek. In de komende Sliepsteen overigens een mooi verhaal over 't Lindenhof, van A.L. van Schelven.
Robert

Re: Slotzicht

Bericht door Robert »

Afbeelding
Maar volgens mij is er uitgebreider over geschreven. Ben wel benieuwd wat de bron is van de Velve-boek-schrijvers?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Slotzicht

Bericht door enschedeinansichten »

Ik ben bang dat ze jou hebben geciteerd vanaf dit forum.
Zelf heb ik er grote twijfels bij.

"Slotzicht was van oorsprong een ver buiten de stad liggende pleisterplaats, waar handels- en kooplieden richting Duitsland vertoefden. Aan het eind van de jaren '80 van de 19de eeuw kwam het in zwang bij de textielfabrikanten, in het bijzonder bij de familie Scholten en de direct daaraan gelieerde Van Heeks. "
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Plaats reactie