Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Boeken over Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Die laatste is ook 8)
Wel oppassen in de wasmachine, rood wil nog wel eens afgeven.
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Gebiedsstudie over Twente

Wat is Twenthe en wat is 't niet?

http://www.geocities.com/twentschgenoot ... twente.htm

Het lijkt wel aardig te kloppen, maar moet 't zelf nog even precies doorlezen.
Robert

Bericht door Robert »

Errik, 't mailtje is onderweg. Ik weet niet of je 't volgende boek kent (dit is de tweede druk uit 1932, 't origineel uit 1846 was in 1932 al extreem zeldzaam), maar 't geeft (onder andere) 'n leuke schets van Enschede rond 1846 inclusief een kort geschiedkundig verhaal.
[edit: foto's weg]
Laatst gewijzigd door Robert op di sep 14, 2004 11:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ziet er komisch uit. Staat hierin de passage over de diepe, gore goten langs de Enschedese straten waar, naar verluid, een kalf in kon verdrinken?
Wat een patjakker, die Almeloër, laat hem met zijn gore poten van die lekkere Enschedese afblijven!
Het tafereel kan overigens nog bijna elke avond in de danscafé's van de binnenstad gezien worden.
Begeleidende tekst: "Kom iej met noar mi-jn koets kiekn?"
:D
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Die klote-Almeloërs moeten van onze Enschedese vrouwen afblijven, daar zijn er al veel te weinig van. ;)
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Bespeur ik ernstige frustratie? Hebben de nieuwe UT opleidingen als Psycholopgie en Communicatie nog niet geleid tot een flinke toestroom van vrouwen?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Daar ben ik inmiddels veel te oud voor. Die zijn mij als een opa. ;)
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Komkom. Je hebt nog wel zo'n jeugdige uitstraling.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

:lol:
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Errik schreef:Staat hierin de passage over de diepe, gore goten langs de Enschedese straten waar, naar verluid, een kalf in kon verdrinken?
Dat zoeken we op ;) Gaat dit niet over Rijssen :lol:
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ook waarschijnlijk 8)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Bron: TC Tubantia

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Waterschap steunt Almelo in ‘strijd’ Twentse archieven
ALMELO - Wethouder H. Isendoorn heeft goede hoop dat het zal lukken om de Twentse dépendance van het Historisch Onderzoekscentrum Overijssel (gevestigd in Zwolle) in Almelo te krijgen.


De wethouder voelt zich sterk gesteund door het Waterschap Regge en Dinkel dat aan het centrum heeft laten weten dat de dépendance in Almelo zou moeten komen. Naar de vestigingsplaats van de dépendance is nu een onderzoek gaande dat betaald wordt door de Regio Twente. Ook Enschede zit op het vinkentouw voor de vestiging.

Almelo heeft - zoals eerder gemeld - als vestigingsplaats de Egbertuskerk op het oog. De archieven zouden onder de hoge koepel van de kerk een prachtige plek kunnen vinden, vindt Isendoorn, en daarmee zou het markante gebouw weer een fraaie bestemming krijgen.

Er is, volgens Isendoorn, alles voor te zeggen om Almelo te kiezen als vestigingsplaats voor de dépendance. Van oudsher is Almelo immers een bestuurlijk-administratief centrum waar ook altijd de rechtbank gevestigd was.

Flinke steun
Dat nu ook het Waterschap bereid is mee te doen aan de Almelose ‘lobby’ en eraan hecht dat de dépendance in Almelo komt, noemt de wethouder een flinke steun. En over Enschede zegt hij: ‘Enschede heeft al veel en Enschede kan wel alles willen hebben.’

In het Historische Onderzoekscentrum worden de archieven van heel Overijssel, dus ook van Twente, bewaard. Onder andere ook de archieven van Huize Almelo en van grote instellingen en bedrijven in Twente.

Volgens het centrum is het logischer en voor historisch onderzoek handiger dat die archieven in Twente worden bewaard in plaats van in Zwolle. De algemene archieven van het centrum worden als de Twentse dépendance er komt, niet ‘uit elkaar getrokken’ in een Twentse deel en een ‘Overijssels’ deel. Het gaat om ‘afgeronde’ grote archiefbestanden die puur op Twente betrekking hebben.
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Dit is niet de eerste keer dat het verhaal dat ik ongeveer dit onderstaand verhaal lees. Maar even wat inhoudelijke reacties:
Isendoorn schreef:De archieven zouden onder de hoge koepel van de kerk een prachtige plek kunnen vinden
Echt het slechtste argument ooit, of archieven nou in een koepel staan, of in een gewoon rijksarchiefbewaarplaats, maakt helemaal niets uit. De bezoeker heeft er toch niets aan, de depots van de Rijksarchieven zijn niet toegankelijk en dit argument gaat dan ook niet op volgens mij.

Even wat interessante zaken uit de Archiefwet
Artikel 26

1. Te 's-Gravenhage is gevestigd de algemene rijksarchiefbewaarplaats, welke is bestemd voor de bewaring van de archiefbescheiden der overheidsorganen, waarvan de functies zich over het gehele rijk uitstrekken of hebben uitgestrekt. De algemene rijksarchivaris is daarvan de beheerder.


2. In de hoofdplaats van elke provincie is gevestigd een rijksarchiefbewaarplaats, welke is bestemd voor de bewaring van de archiefbescheiden van de provinciale organen. Voorts is de rijksarchiefbewaarplaats in de hoofdplaats van een provincie bestemd voor de bewaring van de archiefbescheiden van de in die provincie gevestigde organen van het rijk, van de voormalige provinciale en departementale besturen en van de in artikel 41, eerste lid, bedoelde overheidsorganen, waarvan de functies zich niet over het gehele rijk uitstrekken of hebben uitgestrekt. Een rijksarchivaris, die in het bezit dient te zijn van een diploma archivistiek, is daarvan de beheerder.

3. Bij koninklijk besluit kunnen andere rijksarchiefbewaarplaatsen worden aangewezen of gevestigd dan de in het eerste en tweede lid bedoelde.
Waarom 't Waterschap zich er druk om maakt snap ik niet, al te groot is hun archief bij mijn weten niet.
HOOFDSTUK VI. ARCHIEFBESCHEIDEN VAN WATERSCHAPPEN
Artikel 35


1. Overeenkomstig een door het bestuur vast te stellen verordening, welke aan gedeputeerde staten wordt medegedeeld, draagt het dagelijks bestuur zorg voor de archiefbescheiden van de organen van het waterschap.


2. De kosten, verbonden aan de uitoefening van de in het eerste lid bedoelde zorg, komen ten laste van het waterschap.
Door 't archief naar 'n andere locatie te brengen, samen met nog meer archieven, zullen de overheadkosten enorm stijgen, ga maar na, twee recepties, twee afdelingshoofden/managers, twee kantines, twee dit, twee dat, ga zo maar door. Hoe zou dat moeten met de leeszaal in Zwolle? Een collectie boeken is voor iedereen vrij raadpleegbaar? Gaan we zoiets opsplitsen? Dacht ik niet. En de rest van de bibliotheek? Alle boeken met betrekking tot Twente afsplitsen? Dacht ik niet. Voor de boeken kan iedereen in ieder geval naar 't VDI (of bij mij natuurlijk, daar kom ik in 'n volgende post nog wel op terug)

En dan nog iets, de archieven in Zwolle worden in een uitmuntende staat bewaard (wie is er wel eens geweest?), de depots voldoen aan de allerstrengste eisen voor wat betreft opslag van archieven en de charterafdeling bewaard de oudste charters zo goed mogelijk. De klimaatbeheersingssystemen en alle andere maatregelen die hiervoor moeten worden genomen kosten honderdduizenden euro's. Moet zoiets ook nog weer extra allemaal in Almelo (of ergens anders) aangelegd worden?

Studiezalen: moet alle apperatuur die in Zwolle staat ook in Almelo komen, ik bedoel; microreaders, microprinters, scanners, et cetera... De kwaliteit van beide locaties zal er mijns inziens niet op vooruit gaan.

Ik hoop dat de Minister, die hierover uiteindelijk het laatste woord heeft, want er moet een wetswijziging komen voor zoiets, goed zal nadenken wanneer hij een besluit neemt.

Zo, dat is eruit. :D
Robert

Bericht door Robert »

Uit het Activiteitenverslag 2003 van het Historisch Centrum Overijssel:
Twente
Het HCO streeft ernaar om in Twente een historisch centrum voor deze regio in het leven te roepen. Het HCO bezit omvangrijke en waardevolle archieven betreffende de geschiedenis van de regio. Via het thema ‘Twentse industriële samenleving’ wordt in eerste instantie via diverse incidentele samenwerkingverbanden (Twentse musea, Van Deinse-instituut, historische verenigingen, e.d.) getracht dit cultureel erfgoed te presenteren, maar het HCO is van mening dat juist in de historisch zo ‘bewuste’ regio Twente plaats is voor een eigen historisch centrum op structurele basis. Een dergelijk centrum kan alleen tot stand komen met ondersteuning van de Twentse gemeenten en de provincie Overijssel. In het stedennetwerk Enschede, Almelo, Hengelo en Borne zal
een door het HCO vervaardigde discussienotitie in het najaar van 2002 het startsein betekend voor een bestuurlijk proces dat hopelijk leidt tot de oprichting van het Twentse centrum. Van essentieel belang is de steun van dit concept van de Twentse archivarissen. In een overleg tussen de archivarissen van Enschede, Hengelo, Almelo, Borne en Oldenzaal enerzijds en het HCO anderzijds, hebben de Twentse collegae zich achter de het streven tot realisatie van het centrum gesteld. Op het bestuurlijke niveau van de Regio Twente is in september 2002 het principe-besluit genomen om in 2003 een extern haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren. De feitelijke uitvoering van het haalbaarheidsonderzoek, waarin de provincie Overijssel niet zal participeren, zal plaatsvinden in 2004.
Ik denk dat we het Twents Streekarchief in Borne ook niet moeten vergeten, de meest geraadpleegde 'standaardgegevens' á la DTB, BS, de Notarisarchieven en de Kadastrale Leggers uit 1832 (en nog veel meer) zijn hier in kopie-vorm al aanwezig, evenals een behoorlijke bibliotheek waarmee de gemiddelde onderzoeker mee uit de voeten kan.

http://www.twentsstreekarchief.org

Wat vinden jullie van een dependance van het HCO in Almeloo?
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Die dependance lijkt me overbodig, maar dat historisch centrum zie ik zeker zitten. Het zou natuurlijk verbonden moeten zijn aan de universiteit en de Hogeschool Enschede.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Het Rijksarchief in Overijssel is sinds 1 januari 2002 gefuseerd met het Stadsarchief Zwolle; sindsdien gaat het door onder de naam Historisch Centrum Overijssel. De komende jaren gaat het pand aan de Eikenstraat 20 verbouwd worden en verdwijnen de traditionele studiezalen. Er komt een bezoekerspaviljoen, prachtig toch :D Na de vakantie worden de precieze plannen en tekeningen gepresenteerd (voorzover ik weet). Archieven moeten dan meer gepresenteerd worden aan de bezoeker via mutimedia enzo. Het foto-archief van Stork is hiervan een goed voorbeeld, via http://www.geheugenvannederland.nl valt het hele fotoarchief (ca. 10.000 negatieven vanaf 1868 :o ) te bekijken.

Mijns inziens zou bij het Environ het Van Deinse instituut en het HCO een samenwerkingsverband aan moeten gaan, om daar e.e.a. te presenteren. Maar ja, wie ben ik.

Voor de rest van het archiefgebeuren is het Activiteitenverslag 2003 wel interessant: http://www.historischcentrumoverijssel. ... g-2003.pdf

Vorige week maar weer wat vakantiegeld opgemaakt ;) aan wat mooie boeken, niet allemaal speciaal over Enschede, maar wel benoemenswaardig. Ik kan een eerste druk van Geschiedenis van Enschede (originele band) van Benthem krijgen voor € 175,-, zonder originele band € 95,-) en een tweede druk in de originele lederen band (die ik nog nooit eerder in een nieuwstaat had gezien) voor € 450,-. Helaas gaat dat laatste mijn budget wat te boven :evil: .

630 J. Geerdink Eenige Bijdragen tot de geschiedenis van het Archidiaconaat en Aartspriesterschap Twenthe Uit de nagelatenen schriften en mededeelingen van wijlen J. Geerdink, pastoor te Lutte [met opdracht door E. Geerdink] E. Geerdink, pastoor Vianen 1895

631 Mr. J. Doorninck, van Geslachtkundige aanteekeningen ten aanzien van de gecommitteerden ten landdage van Overijssel zedert 1610-1794 Met eenige berigten omtrent de voormalige Havezathen in dat gewest, verzameld door […] [Werken VORG {8}] J. de Lange Deventer 1871

632 Mr. G.A.J. Engelen van der Veen, van Geschiedkundige Atlas van Nederland Marken in Overijsel Martinus Nijhoff 's-Gravenhage 1924

633 W.G.A.J. Röring Kerkelijk en Wereldlijk Twente. Historische Schetsen [Deel I 1909 en II 1911] G. Bruggeman Oldenzaal 1909

634 Mr. G.J. Kuile, ter Geschiedenis van den Hof Espelo, zijne eigenaren en bewoners [Werken VORG {23}] De Erven J.J. Tijl Zwolle 1908

635 Mgr. A.E. Rientjes Uit de Geschiedenis van het Oude Wijhe Historische opstellen over het Kerspel Wijhe en de Boerhaar met eenige aanteekeningen over de adelijke Huizen in de omgeving Overijsselsche Courant- en Handelsdrukkerij Zwolle 1931

636 Baron Mr. F.W.A.K. Knobelsdorff tot de Gelder, van Verzameling van naamlijsten betrekkelijk Overijsselsche edelen in de Ridderschap toegelaten en van Haevesaeten waarvan verschreven, van 21 october 1596 tot 31 december 1768; 173 jaren [Werken VORG] De Erven J.J. Tijl Zwolle 1876 -

637 Is. Dam, van De brand van Enschede in 1750 en de toenmalige bewoners N.V. voorh. Firma M.J. van der Loeff Enschede 1931

638 J. Kuyper Gemeente atlas van de provincie Overijssel [fotografische herdruk 1988] Hugo Suringer Leeuwarden 1867


Edit 8-11-2004: Benthem, ipv Van Benthem
Laatst gewijzigd door Robert op ma nov 08, 2004 11:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

632 Mr. G.A.J. Engelen van der Veen, van Geschiedkundige Atlas van Nederland Marken in Overijsel Martinus Nijhoff 's-Gravenhage 1924

Deze lijkt me wel interessant... Jij kickt echt op de antiquaire waarde van boeken hè? Leuk hoor, mij kan het niet echt schelen of er een originele band omzit. Als de inhoud maar compleet is. Desondanks heeft het wel wat om een document uit de dertiende eeuw tussen je vingers te voelen hoor! Ik heb dan ook een hekel aan die stomme handschoentjes.
Ik snap eigenlijk niet waarom jij niet gewoon Geschiedenis gaat studeren. Je hebt meer hart voor historie dan de meest van mijn medestudenten.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Marken in Overijssel is een mooi overzichtswerk, dat gezien wordt als standaardwerk over de Overijsselse marken. Het is een onderdeel van een serie genaamd Geschiedkundige Atlas van Nederland, bestaande uit zo'n (ruwweg) 50 delen. De UBA zal 'm vast wel hebben. Vraagprijs ligt soms rond de € 50,-. Zou ik niet doen.. Ik heb 'm voor € 28,- kunnen kopen, en daarom echt niet laten liggen.

En, ja, ik kick op een boek in een originele staat, criteria waar ik dan op let zijn: (als eerste de druk: ik wil altijd de eerste druk) en dan: met originele kaft/band; aanwezigheid en kwaliteit van de stofomslag; vervangen zijn van de rug of het gerepareerd zijn van de rug; aanwezigheid van papierroest (zoals in Fabrieken en Menschen bij de luxe editie vaak 't geval is); het bestaan van een luxe editie; en als laatste: het af en toe kunnen kopen van een gesigneerd of met opdracht zijnd exemplaar.

Vaak heb ik het zo; dat ik voor een eerste druk in uitmuntende staat, minder betaal dan voor een herdruk uit de jaren '70 met een kapotte stofomslag. Cato Elderink's boek uit 1937 (Twenther laand, leu en leven) kocht ik als eerste druk voor € 20,-, het boek was in uitmuntende staat. Later bood iemand mij een herdruk aan uit ca. 1975 (door Broekhuis uitgevoerd) met een kapotte omslag voor € 60,-. Nou, heb je dan een goede koop gedaan of niet.

Handschoenen zijn best leuk, ik heb er nu ook maar een paar verkregen (via via ;) ). Ik doe m'n best om 't beste van 't beste te kopen; zou jammer zijn als het door geïntereseerden wordt verklooid. Het oudste handschrift dat ik in m'n handen heb gehad, was uit 1350 (dit is het oudste stuk uit onze familie, in Huisarchief Almelo te vinden). Dát geeft pas een kick.

Eerst m'n propedeuse halen volgend jaar, en dan zie ik wel weer verder.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Je klinkt in ieder geval al als een echte historicus ;) .
Ik kan je de studie wel aanraden hoor! Het is echt een leuke bezigheid, geschiedenisboeken lezen. En als je goed bent in het verwerken van geschreven teksten, je interesseert voor de geschiedenis en ook nog eens een beetje behoorlijk kan schrijven, zou je wel gek zijn om het niet te doen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Errik, misschien een gewetensvraag, maar wat wil je met je studie? Wat wil je bereiken of ben je van plan om hierna te gaan doen?
Plaats reactie