Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Boeken over Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik heb nog liefdesbrieven liggen die alleen vanweg hun pittige inhoud al meer waard zijn. En dan heb ik het nog niet over de kunstig getekende hartjes op de enveloppe.  ;)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Daar heb ik dan wel weer interesse voor.  :D
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ze zijn pas na mijn overlijden te koop.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Arthur Japin, auteur van het traditionele Boekenweekgeschenk, is morgen te gast bij boekhandel Broekhuis. Van 13.30 tot 14.30 uur signeert hij zijn werk in de vestiging aan de Marktstraat.
Link

Maar 's kijken.  :)

Tuufke
link

Kuifje in 't Twents.  :P Heeft Bert niets beters te doen?
Robert

Bericht door Robert »

Laatst gewijzigd door Robert op ma jun 26, 2006 11:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Heb je die aangeschaft?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Inderdaad. Hopelijk over enkele weken in huis.
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robert op di jun 20, 2006 10:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Toe maar weer! Tijd voor extra beveiliging op de niendure ;)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Erg mooi boek. Goed vormgegeven en vol inhoud, en afdoende geïllustreerd. Verloren heeft als uitgever goed werk geleverd. Nu nog gaan lezen.
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Daarvan heb ik de herdruk van een paar jaar geleden wel ergens liggen. Leuk boekje!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding

Jeej!
[Karel Scharten]

Scharten (Karel) geb. 9 April 1836 te Voorburg, studeerde in de godgeleerdheid aan het Luthersche Seminarium te Amsterdam, en werd in 1860 predikant bij de Evangelisch-Luthersche gemeente te Beverwijk; in 1867 werd hij predikant bij dezelfde gemeente te Leeuwarden en in 1875 bij de Hersteld Evangelisch-Luthersche gemeente te Leeuwarden en in 1875 bij die te Amsterdam.

Hij schreef: Beproeving, Gedicht, Amst. 1862; Orgeltoonen ter verheerlijking van den Zaligmaker. Uitgegeven ten voordeele van het nieuwe orgel in de Evangelisch-Luthersche kerk te Leeuwarden, Leeuw. 1869; Het leven van Jezus Christus den zoon Gods en Zaligmaker der menschen. In korte trekken voor kinderen beschreven, Leeuw. 1869; Een zestal misgrepen, aangetoond aan Dr. W.F. Loman, Ev.-Luth. Predikant te Amsterdam in zijnen brief aan Ds. L.C. Lentz, getit.: De verloren zoon en de Ev.-Luth. Synode van 1873, Amst. 1874. Sedert 1865 is hij medewerker aan het maandschrift De Christelijke Huisvriend.
Enschede-Stad Fotodatabase
Rik

Bericht door Rik »

Ik ben het boek Een kwestie van lange adem, de geschiedenis van duurzame energie in Nederland aan het lezen en daar kwam ik onverwachts Enschede in tegen...

Wanneer werd in Nederland de eerste zonnecollector geinstalleerd, 1970? Nee fout!
Voor zover te achterhalen valt, is deze belangstelling voor zonne-energie grotendeels aan Nederland voorbij gegaan. Een uitzondering zijn de zonnecollectoren die de heer Jannink in 1939 op het dak van zijn nieuwe huis in Enschede plaatste. Volgens eigen zeggen was Jannink al in 1926 met dit project begonnen, maar pas toen hij na een verblijf in Florida terugkeerde en een nieuwe woning liet bouwen, kon hij zijn plannen ten uitvoer brengen. Ongeveer 10 m2 aan collectoren leverden het warme water voor bad en douche. De installatie voldeed 25 jaar lang goed, maar werd in de jaren zestig door een nieuwe eigenaar verwijderd.
Zo zie je maar, high-tech in Enschede zelfs voor de UT 8)
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Die textielboeren waren écht vooruitstrevend. :D
de kloomp'maj anhoalen
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Bericht door Hendrik »

Dat huis van Jannink staat er nog, nu in gebruik als kantoor van een begrafenisverzekering. OP de hoek van de Burgemeester van veenlaan/ Getfertsingel. Enkele jaren geleden is er nog in exact dezelfde stijl een uitbreiding aan de van Veenlaan aangebouwd.
Tom

Bericht door Tom »

Errik schreef:@ Robert:

Het Oaverschot, zo heette het straatje dat op die foto staat, werd samen met de tweede fase van de Krim en Sebastopol gebouwd
De naam Oaverschot slaat op het feit dat de huizen gebouwd zijn met het laatste restant van de ingezamelde rampgelden na de brand van 1862. De buurt verviel al rond 1900 tot achterbuurt niveau, in tegenstelling tot de Krim en Sebastopol bleef het Oaverschot tot na WO II bestaan. Er woonden veel regelrechte aso's, maar ook marktkoopmannen, straatartiesten en voddenmannen etc. Een apart volkje kortom. Wat er na de sloop van de bewoners is geworden, weet ik niet precies. Wie echter wel eens na schooltijd door de Laares heeft gefietst en na is geschreeuwd wat 'ie er te zoeken heeft, kan zich voorstellen dat er wellicht wat Oaverschotmensen daar terecht zijn gekomen. Hetzelfde geldt overigens voor de Velve en het woonwagenkamp. ;)
Zie verder ook het Otter-topic (zonder in generalisaties te vervallen kan gezegd worden dat "onmaatschappelijkheid" van ganeratie op generatie overgaat).
Over de herkomst van de urbane onderklasse van Enschede heb ik nog wel een aardige theorie die de kwalificatie "boeren" onderuit haalt. 8)
Ik woon zelf toevallig heel dicht in de buurt waar ooit deze wijk stond niet ver van een andere oude wijk Sebastopol bij de wilhelminastraat was. Dat jij alle overschoat-mensen of mensen die in de dat soort wijken leefden met asocialen vergelijkt zegt meer over jezelf denk. Het is wel zo dat het een wijk was met grote sociale problemen en denk eens aan de uitbuiting door de fabrikanten van hun arbeiders, etc.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Er woonden veel regelrechte aso's, maar ook marktkoopmannen, straatartiesten en voddenmannen etc.
Goed lezen, Tom.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Tom

Bericht door Tom »

Errik schreef:
Er woonden veel regelrechte aso's, maar ook marktkoopmannen, straatartiesten en voddenmannen etc.
Goed lezen, Tom.
Hoe kom je bij de informatie dat het merendeel asocialen zouden zijn geweest. Dat verzin je nu terplekke zelf want in geen enkele documentatie staat dat namelijk. Er zullen best probleemmakers etc zijn geweest, maar die heb je in elke straat.. Ik denk dat je zelf beter beter op moet letten hoe je je gedachten omschrijft hier Erikk :)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ja. Tuurlijk.
In bijna elk boek over de geschiedenis van Enschede kan je lezen dat De Krim en Sebastobol bekend stonden als achterbuurten. Minister Vogelaar zou ze tegenwoordig " prachtwijken" noemen. De Krim heeft zelfs een eigen politiebureau gehad. Daarvoor waren Sebastobol en 't Oaverschot te klein. En asociaal is misschien niet het goede woord, aangezien de bewoners ongetwijfeld voor elkaar hebben klaar gestaan. Maar zware sociale problemen waren er zeker.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Plaats reactie