Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Boeken over Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

Dit zijn de meest opvallende plekken van Enschede

DOOR HENK TEN HARKEL
Enschede telt talloze prachtige plekjes. Maar welke zijn nou het mooist? Robin Pater, relatietherapeut in Enschede, heeft wel een idee... Hij schreef een boek over 99 markante plekken in onze stad.

Woordfoto's
Even een misverstand uit de weg ruimen. Het gaat Robin niet per se om de mooiste plekken. Het gaat hem om de markantste. Acht jaar geleden begon het al bij hem te kriebelen en maakt hij een boek over de 53 leukste plekken van de stad. Dat werd toen een fotoboek met mooie gebouwen en parken.

Nu, zegt hij, gaat het wat dieper, gaat het om 99 markante locaties. “Een fotoboek in woorden”, zegt hij er zelf over. “Ik heb op die plekken een woordfoto gemaakt. Een haiku (een Japanse dichtvorm) in zeventien letergrepen.”

Enschede als vrouw
“Ik zie de stad als een persoonlijkheid. Enschede heeft een heel eigen karaker. No nonsense kwaliteit met een rauw randje. De stad heeft veel meegemaakt. Als Enschede een vrouw was zou je haar omschrijven als niet knap, maar wel heel lief.”

De Esmarke
Robin heeft zo z’n eigen favorieten. De meest desolate plek vond hij tussen Glanerbrug en Enschede: Station De Esmarke, het minst gebruikte station van Nederland. De leukste: het hartenbankje, het meest gefotografeerde object bij het stadhuis.

Zijn boek met kaart om de plekken te kunnen bezoeken is verkrijgbaar bij de boekhandel.
bron: https://www.1twente.nl/artikel/457395/w ... se-plekken
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Boeken over Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Boeken over Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Ik heb een boek waar de rug van los zit en de lijm laat los, nu ben ik op zoek naar iemand die dat kan repareren. Puur reparatie dus geen dure restauratie.

voorbeeld rug boek.JPG
voorbeeld rug boek.JPG (56.07 KiB) 7202 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Boeken over Enschede

Bericht door hans »

witte houtlijm , met een luciferstokje aanbrengen , zo deed erik van kruimeltje het ook altijd...
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Boeken over Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Het aanvullende boekje van Bulter ontvangen.
De bijzondere foto die ik gevonden heb staat er ook in, plus beschrijving.
Mooi leesvoer.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Boeken over Enschede

Bericht door hans »

reparatie al gelukt ?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Boeken over Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Nee heeft geen prioriteit. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Boeken over Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Betreft: boek Fotografie in Enschede 1840-1910

Geachte heer, mevrouw,

Graag breng ik onder uw aandacht mijn nieuwe boek “Fotografie in Enschede 1840-1910”.
Illustratiemateriaal, zoals foto’s kan ik u op verzoek toesturen. Mogelijk moet ik dan wel eerst toestemming vragen aan de auteursrechthebbende, vooral als het een (particuliere) archief betreft. Bijzonderheden vindt u in het bijgevoegde persbericht. Het boek is voorzien van een ISBN nummer (9789490482459) en binnenkort verkrijgbaar bij bijna iedere (internet) boekhandelaar. Via de drukker PUMBO is het boek nu al direct te bestellen. Deze lijvige uitgave is in zwart wit gedrukt op de prijs te drukken. Wel is gekozen voor enigszins dik papier om niet te tornen aan de kwaliteit van het drukwerk. In het verleden heb ik meer gepubliceerd over de Twentse textielnijverheid en de familie Blijdenstein. Via mijn nieuwe boek kom ik toch weer enigszins in contact met de textielfamilies en Enschede. Onder hen waren ook amateurfotografen actief. Aanvankelijk hoorde ik geluiden in de trant van over Enschede en fotografie is weinig te vinden, zeker niet de tijd vóór de grote brand van 1862. Uiteindelijk heb ik toch besloten dit boek te maken, ook al omdat er nog weinig over bekend is en tot op heden geen naslagwerk over dit item is verschenen. Dat betekende o.m. archiefonderzoek. Door corona heeft het onderzoek vertraagt. Ik ben vooral dank verschuldigd aan Vera Wanders, archivist bij de gemeente Enschede. Ze heeft me geholpen veel informatie te verzamelen en ze legde voor mij in het archief foto’s e.d. klaar.
Een vrijwilliger bij het gemeentearchief Enschede is ook erg geïnteresseerd in fotografie, maar door de corona perikelen was het niet mogelijk in het archief kennis met haar te maken.
Ik heb o.m. kunnen putten uit privéarchieven, waaronder het fotoarchief van Robert Einhaus.
Dit archief bevatte ook foto’s die naar mijn weten niet eerder in een boek zijn gepubliceerd.
Verder heb ik hulp gehad van tal van organisaties, zoals de Historische Sociëteit Enschede- Lonneker. Contact met de Oudheidkamer Twente liep echter stroef en leverde geen soelaas.
Uiteindelijk heb ik toch voldoende informatie en beeldmateriaal vergaart om een goed beeld te krijgen van de ontwikkeling van de fotografie in Enschede tussen 1840-1910. Het boek heeft een notenlijst, bronnenoverzicht en bijlagen van ondermeer fotografen in Enschede.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

het boek FOTOGRAFIE IN ENSCHEDE 1840-1910 gaat 74 Euro kosten. zie: https://www.boekenbestellen.nl/boek/fot ... vAB9GJ4XQs
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

Bastiaan Willink schrijft een boek over textielfamilie Ter Kuile.
Bastiaan Willink in boek over de Ter Kuiles op de bres voor oude Twentse elites: ‘Zonder textielbaronnen was Enschede een dorp’. zie: https://www.tubantia.nl/enschede-e-o/ba ... ~aecc38f0/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

Historisch Enschede-boek bij Jumbo
di 22 mrt 2022, 17:51

De Jumbo is een actie gestart waarbij klanten foto’s kunnen sparen voor een historisch boek over Enschede, waarbij veel input is gekomen van Historische Kring Enschede. “Het is een unieke actie omdat het een mooi beeld geeft van de stad’’, zegt Radjen Lochan.

Enschede - Radjen Lochan is eigenaar van de Jumbo’s aan de Lage Bothofstraat en de Magnoliastraat. Samen met Edwin Smit en Kyra Wolters zette hij de actie op. Alle acht Jumbo’s in Enschede doen mee aan de actie ‘Spaar mee voor plaatjes van Enschede’. De opzet is om het unieke verzamelalbumvol met geschiedenis ‘Enschede mijn stad’ compleet te krijgen.
Bij elke tien euro aan aankopen krijgen klanten van de Jumbo een zakje met vier foto’s die in het boek kunnen worden geplakt.

De actie is dinsdagmiddag gestart met een feestelijke uitreiking van het eerste boek aan burgemeester Roelof Bleker. Radjen Lochan overhandigde hem een uniek exemplaar, met de foto’s erin. “We hebben als supermarkt bepaalde acties om klanten te binden en dit is er een van’’, zegt Radjen Lochan. “Maar dit is wel een heel speciale actie, omdat het om een boek gaat waarbij de geschiedenis van de stad mooi belicht wordt. Alle onderdelen en facetten van de stad, zoals de textiel, FC Twente, de Grolsch en de kerken komen in het boek naar voren.’’

Lochan heeft alle lof voor de medewerking van de Historische Kring. “Zonder hun kennis en kunde hadden we het boek niet kunnen maken. Ik ben heel blij dat het zo gegaan is. Het is echt een mooi boek geworden. In het boek staan zo’n 275 foto’s. De actie duurt acht weken. Per tien euro gekochte boodschappen krijgt de klant een zakje foto’s. De Jumbo heeft 16.000 boeken laten drukken. “Het is een unieke actie voor Enschede’’, aldus Lochan. “Zoiets als dit is er nog nooit eerder geweest. Alle verhalen staan in het boek, de mensen moeten zelf de plaatjes sparen en erin plakken. Op het einde van de actie houden we in alle acht winkels een ruilmiddag, zodat iedereen de mogelijkheid krijgt om het boek vol te maken.’’

Radjen Lochan is ook eigenaar van de Jumbo in Glanerbrug. Daar werd vorig jaar een vergelijkbare actie gehouden met een historisch boek over Glanerbrug. “Dat was een enorm succes. We verwachten nu ook een grote aanloop van mensen’’, aldus Lochan. In Enschede doen acht Jumbo’s mee aan de actie: Lage Bothof, Magnoliastraat, Brouwerijplein, Kuipersdijk, Burgemeester van Veenlaan, Noorderhagen, Akkerstraat en Wesseler-Nering.

Acht Jumbo’s doen mee
Eerste exemplaar voor burgemeester Roelof Bleker

door Hans Assink
bron: https://www.huisaanhuisenschede.nl/nieu ... -bij-jumbo
Bijlagen
Burgemeester Roelof Bleker kreeg afgelopen dinsdag het eerste boek uitgereikt.jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Hendrik »

Ik heb de eerste plaatjes al in handen gehad. zo klein er mag wel een vergrootglas bij.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Boeken over Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Vandaag in de Tubantia de aankondiging.
Onderstaande foto met tekst van de SHSEL.
Volgens mij links de barakken voor de opvang van gevluchte krijgsgevangen in de 1 wereldoorlog. (Poolmansweg).
Nooit geweten dat de Haaksbergerstraat dan direct daar naast ligt. :o
Ik hoop dat de tekst bij de andere plaatjes beter is.

industriestad enschede tub.jpg
industriestad enschede tub.jpg (140.76 KiB) 4842 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Boeken over Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Hoe is het met de omschrijving bij die andere plaatjes, is dat beter ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

Het boek De Enschedesche Stadsbrief van 1325 van C.J. Snuif is te vinden op: https://www.bibliotheek.nl/catalogus/ti ... -van-1325/
en digitaal te lezen op: https://www.delpher.nl/nl/boeken/view?c ... 5000:00005
boek De Enschedesche Stadsbrief van 1325 van C.J. Snuif.jpg
boek De Enschedesche Stadsbrief van 1325 van C.J. Snuif.jpg (92.5 KiB) 2999 keer bekeken
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Boeken over Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Boekje van de Mariaschool 1 in Enschede. Glanerbrug ?



Enschede, de nieuwe stad in het oude land.
Boekje mariaschool 2.jpg
Bijlagen
Boekje mariaschool 1.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

128 Boekelose boerderijen krijgen gezicht in nieuw boek: 'Het overgrote deel is verdwenen'

Van heuvelachtige essen tot kabbelende beekjes naar boerenlandschappen. Het Twentse landschap is omvangrijk. Dat is dan niet alleen in natuur, maar ook in geschiedenis. Omdat het landschap van Enschede door de tijd erg is veranderd, komt Stichting Historische Sociëteit Enschede – Lonneker (SHSEL) met een boekenreeks over boerenbedrijven in de gemeente Enschede. Vanaf vrijdag is het vierde deel te koop bij het genootschap.

ANOUK TER HEEGDE
REDACTEUR
10 NOV. 2023 17:51
Het Twentse landschap wordt soms wel een lappendeken genoemd. Het is afwisselend, met akkers en weilanden. Hier en daar een boerderij, houtwal of een beek. "Boerderijen waren vroeger veel talrijker. Vaak waren ze klein van schaal met een aantal koeien en konden de bewoners vaak net rondkomen", vertelt Han ter Beek. "Door allerlei oorzaken verdwijnen boerderijen uit het landschap. Wij, als comité, inventariseren de bestaande en verdwenen boerenbedrijven in de gemeente Enschede." Van Beek is binnen de SHSEL onderdeel van de boerencommissie.

“Door allerlei oorzaken verdwijnen boerderijen uit het landschap.”
HAN TER BEEK, LID VAN SHSEL EN ONDERDEEL VAN DE BOERENCOMMISSIE
"Ik denk soms: gelukkig hebben we de pandemie gehad, daardoor had ik vier jaar om het boek samen te stellen", verzucht ter Beek. "Het boek heeft in de afgelopen vijftien jaar een stuk of zeven à acht schrijvers gehad. Sommigen zijn overleden en anderen zijn gestopt. Ik heb toen de handschoen opgepakt en heb alle verhalen verzameld, herschreven of uitgebreid."

Dertig jaar onderzoek
Het nieuwe boek is het vierde deel in de serie over Boerderijen in Enschede. Voorzitter van de Historische Sociëteit Dick Buursink vertelt in 1TwenteVandaag over de ontstaansgeschiedenis van de reeks. "Dit project is zo’n dertig jaar geleden begonnen. In totaal moeten er tien boeken komen. We zijn begonnen in de Eschmarke. Daarna hebben we de boerderijen in de Broekheurne beschreven. Het vorige deel ging over Usselo en het Rutbeek. We pakken bewust eerst de boerderijen buiten de stadsgrenzen. Mensen hier weten de geschiedenis van sommige erven nog. In de stad is die kennis verdwenen omdat het nu bebouwd is."

“Het gaat juist over de bewonersgeschiedenis van de Boekeloëse boerderijen”
DICK BUURSINK, VOORZITTER VAN DE STICHTING HISTORISCHE SOCIËTEIT ENSCHEDE - LONNEKER
In de boekenserie willen de schrijvers niet de bekende geschiedenis vertellen van de boerderijen. “Het gaat juist over de bewonersgeschiedenis van de Boekelose boerderijen. Wanneer zijn ze gebouwd en wie hebben er gewoond en wat is er allemaal veranderd”, legt Buursink uit.

Textielbaronnen en wönners
Van Enschede tot ’s Heerenberg moet je over de grond van Van Heek lopen. Volgens de ex-PvdA-wethouder is dit spreekwoord een waarheid als een koe. "Door de enorme opkomst van de textielindustrie in Enschede trokken veel mensen naar de stad. Sommige boeren hadden het water aan de lippen staan. Door de verkoop van hun boerenbedrijf aan de textielbaronnen hadden ze weer wat geld."

De bewoners trokken naar de groeiende stad of bleven op hun boerderijen. De mensen werden in het Twents wönners genoemd. Het is te vergelijken met het huidige huren. Maar in plaats van een woning, wordt er ook landbouwgrond gehuurd. Vaak stond er dan grotere boerderij of huis in de buurt. "In Boekelo is dat Hof te Boekelo geweest", vertelt Boerderijdeskundige ter Beek.
havezate Hof te Boekelo.jpg
20231110 Hof te Boekelo
Een schetstekening van de havezate Hof te Boekelo.
BEELD: CORNELIS PRONK, PUBLIC DOMAIN, VIA WIKIMEDIA COMMONS
"Hof te Boekelo was een Havezate. Het is een versterkt huis, te vergelijken met een soort burcht. In het huis hebben een aantal rijke families gewoond, zoals de Ripperda’s. Ze hadden dan wat kleinere boerderijen op hun erf staan, de wönnerserven. Die pachters moesten geld afstaan om daar te wonen."

Inmiddels bestaat, net zoals vele van die kleine boerderijen, het huis niet meer. Ongeveer tien procent van de boerderijen in Boekelo zijn nog bewoond. De rest is afgebroken.

Boek vijf: boerderijen in Twekkelo
Het boek Boerderijen in Boekelo is gepresenteerd in Café de Buren in Boekelo. Inmiddels is het vierde deel in de boerderijenreeks beschikbaar voor iedereen. De voorbereiding voor de volgende boeken zijn al getroffen. Van Beek: "Boek vijf zal gaan over de boerderijen in Twekkelo, de buurtschap die door een gemeentegrens in tweeën is gesplitst. Ik ben al een aantal jaar bezig met het boek, maar het moet niet weer vijftien jaar duren."
bron: https://www.1twente.nl/artikel/3802823/ ... -verdwenen
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

Boek en expo over de 'beste boksen' en hun plekje in de textielgeschiedenis
Groninger Mark Reysoo nam een duik in de textielgeschiedenis van zijn voorouders.jpg
Groninger Mark Reysoo nam een duik in de textielgeschiedenis van zijn voorouders.
Groninger Mark Reysoo nam een duik in de textielgeschiedenis van zijn voorouders.
© Eigen foto
Als klein jochie kwam Mark Reysoo geregeld bij opa en oma in Enschede over de vloer. Maar pas toen hij na hun overlijden hun huis opruimde en allerlei spullen tegenkwam die herinneren aan zijn voorouders en hun textielverleden, was zijn nieuwsgierigheid geprikkeld. De Groninger historicus schreef een boek over drie generaties Reysoo en hun plekje in de historie van de roemruchte Twentse textiel.
Komende zaterdag houdt hij een expositie in de Tubantiastraat, in een van de panden waar ook een van de drie textielbedrijven was gevestigd die de straat ooit rijk was.
Kantelpunt
Vanzelfsprekend wist hij dat zijn voorouders in de textiel werkzaam waren, maar dat kon hem aanvankelijk nog niet echt boeien. "Toen opa Jan overleed, was ik zestien jaar. Dan houd je je echt niet zo met dit soort zaken bezig", zegt Mark Reysoo (31) uit het gehucht Noordwolde, even boven stad Groningen. "Die historische interesse kwam pas later."
Met name na het overlijden in 2018 van oma Thera kwam het kantelpunt. Vooral toen hij hielp bij het leeghalen van het huis werd zijn nieuwsgierigheid geprikkeld en dook hij in het verleden van zijn voorouders.
Het was betovergrootvader Hendrik Reysoo die in 1903 een klein textielhandeltje begon. Hij besloot voor zichzelf te beginnen nadat hij eerder tbc had opgelopen. "Hij was textielarbeider bij Van Heek, maar was ziek geworden. Vermoedelijk door de slechte arbeidsomstandigheden. Zijn moeder werkte bij mevrouw Van Heek-ter Kuile, een van de rijkste vrouwen van de stad. Naar verluidt hebben de Van Heeks mijn betovergrootvader nog op weg geholpen met zijn bedrijfje."
'Beste boksen'
Een paar jaar later sloot diens broer Gerhard aan en openden ze een winkeltje in manufacturen en koloniale waren, waarna in 1914 een filiaal aan de Hengelosestraat werd geopend.
In die beginjaren maakten de Gebroeders Reysoo onder meer broeken. Of boksen in onvervalst Twents. 'Beste boksen' zelfs, aldus de reclameslogan. En diezelfde boksen komen ook weer terug in de titel van het boek: 'Van Beste Boksen tot Treffer Textiel'.
Treffer Textiel
Weer enkele jaren later, in 1924, begonnen de gebroeders een textielgroothandel, waarmee ze een eigen kledinglijn lanceerden: Treffer Textiel, producent van onder meer beddengoed, nachtgoed en overhemden. "In de hoogtijdagen werkten er 400 mensen in die fabriek. Treffer Textiel heeft tot in de jaren zeventig bestaan."
'Meer dan familiegeschiedenis'
Mark Reysoo schreef eerder een boek over zijn woonplaats Noordwolde. Een 60 huizen tellend dorpje even boven stad Groningen. "Nee, ik ben geen historicus, maar heb landschapgeschiedenis gestudeerd. En daarvoor is interesse in de historie toch wel noodzakelijk."
Uiteraard spelen zijn voorouders een hoofdrol in het boek, maar het is volgens hem meer dan een eerbetoon aan de Gebroeders Reysoo. "Het gaat niet alleen over de familie, maar meer over de historie van dit textielbedrijf. Een geschiedenis die dus drie generaties beslaat."
Expositie
Het boek ligt intussen in de winkel, onder meer bij Broekhuis in Enschede. Komende zaterdag reist de Groninger af naar Twente voor een expositie in een van de drie panden in de Tubantiastraat, waarin de Reysoo's een bedrijf hadden. "Er zijn vooral veel foto's te zien, oude reclameposters en een bedrijfsfilm uit 1939, gemaakt in de fabriek van Treffer Textiel. Die wordt voor het eerst in 80 jaar vertoond. Verder zijn er kledingstukken. Leuk voor mensen die het leuk vinden om te zien hoe die kleding vroeger werd gemaakt. Of die wellicht die kleding zelf nog hebben gedragen."
Appartementen voor starters
De bedrijfspanden van de Gebroeders Reysoo staan nog altijd fier overeind. De huidig eigenaar van een van de gebouwen, waar zaterdag de expositie wordt gehouden, had aanvankelijk plannen om in het pand 14 appartementen voor starters te realiseren. Met respect voor het cultuurhistorisch erfgoed. Maar volgens de eigenaar kregen de plannen niet de goedkeuring van de gemeente, waarop ze in de ijskast zijn gezet.
De expositie zaterdag wordt gehouden in oude japonnenfabriek van de Gebroeders Reysoo aan de Tubantiastraat 83 en duurt van 13.00 tot 17.00 uur.
bron: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2290332/b ... schiedenis

zie ook: https://www.tubantia.nl/enschede/van-te ... ~a0553164/
Tubantiastraat winkel Gebr. Reysoo.jpg
Foto uit dit boek, zie: https://www.tubantia.nl/enschede/van-te ... 238218408/
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Veteraan »

Tubantiastraat nu
Bijlagen
Tubantiastraat .jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Veteraan »

De mensen lijken veel kleiner dan nu.
Plaats reactie