Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Boeken over Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Een briljant historicus worden, tevens directeur van het nieuw te vormen historische instituut Twente. :D
Oh ja, en despotisch heerser over West-Europa. :)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Huisman dus. :D
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Errik schreef:Een briljant historicus worden, tevens directeur van het nieuw te vormen historische instituut Twente. :D
Oh ja, en despotisch heerser over West-Europa. :)
:o :o :o :o :o :o volgens mij heb je mijn plannen overgenomen. Maar, ff serieus. Ik begin met Bedrijfseconomie, en haal dan m'n propedeuse. Ik kan dan BE afmaken en dán Geschiedenis gaan doen, óf direct Geschiedenis gaan doen. Kies ik toch maar voor 't eerste denk ik; ik hou van leren :oops: . Ik ga het Koninkrijk der Nederlanden kaalplukken; alle subsidiepotten zullen voor mij worden losgetrokken. ;)

En anders, blijf ik lekker slager :banaan:
Robert

Bericht door Robert »

Winus, ik weet niet waar ik 't anders moet zeggen, dus doe ik 't hier maar ff:
gebouwen.php?gebouw=Rijksmuseum%20Twente

Sinds 1930 is er het Rijksmuseum Twenthe en niet Twente (dus met th). Het RMT houdt tot de dag van vandaag erg vast aan deze spellingswijze en is daar dus erg consistent in. Misschien iets om snel aan te passen, voordat de oude spelling door jullie uit de mode zou raken ;)
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Mooi is dat, kan ik alle links en mappen weer aan gaan passen. Met dank aan http://www.atlas-cultuurhistorie.nl :P
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Wie is P. Visser dan? Ik ken 'm niet... De naam van 't meisje hoop ik morgenavond te hebben.

Nog weer wat leuk spul :D

Nas Dik Het Twentse Model Honderd jaar Eendracht Honderdtien jaar Vooruit Honderdvijentwintig jaar vakbeweging in Enschede Nationaal Vakbondsmuseum / FNV Bondgenoten Amsterdam 1998

Harten, van J.W.F. De Voormalige Instellingen van Weldadigheid te Oldenzaal Oldenzaalsche Courant- en Handelsdrukkerij Oldenzaal 1927

Ijzerman, soc. Drs. Th. J. Beeld en werkelijkheid van de Twents-Achterhoekse textielindustrie Rapport aan de Stichting Textielvak te Hengelo H.E. Stenfert Kroese N.V. Leiden 1957

Heeringa Doopsgez. Predikant te Hengelo (O.) G. Uit het verleden der doopsgezinden in Twenthe Schetsen verzameld door… J. Over & Zoon Borne 1934

Noort, op ten A.H. Enige gegevens betreffende omvang en beteekenis van Enschede in 1913 : in het bizonder ten aanzien van woningbouw en stadsuitbreiding en van de factoren, die nuttig zijn te achten voor de beoordeeling van de woningtoestanden [stempels Joh. Buursink] Uitgegeven ter gelegenheid vn het bezoek aan Twente van leden van het Xe internationaal Woningcongres te Scheveningen 1913 [deze is niet makkelijk te krijgen volgens mij]

Hoogewerff G.C. De joffers van Beckom Uitgeversmaatschappij E.J. Bosch Jbzn. Baarn

Sluijk B.C. "Charles de Maere en de vernieuwing van de handweverij in Twente Overdruk van een artikel in ,,Overijssel, Jaarboek voor Cultuur en Historie"", aangeboden door de Stichting Textielgeschiedenis" Stichting Textielgeschiedenis Hengelo 1957

- - Machinefabriek Gebr. Stork & Co. Hengelo (O.) Afbeeldingen van Stork-E.B. Stoomturbine Installaties. Stork Hengelo 1928

- - Stork Hengelo - Holland [Foto-album met waterturbines WT 29, 26, 28, 40, 42, 48, 49] Stork Hengelo 1954

Met dank aan Jan Bunte, behalve de eerste drie die ik ergens anders vandaan heb :)
Robert

Bericht door Robert »

Bij de Slegte (Enschede) liggen op dit moment stapels exemplaren van
- De Twentsche Nijverheid in Beeld, prachtig fotoboek, origineel ca. 1915, dit betreft een herdruk mede mogelijk gemaakt door H.A.J. Fahner uit Wierden. Prijs: € 22,50
- Overijsselse Buitenplaatsen, eerste druk 1983, tweede genummerde oplage (500 ex.) mede mogelijk gemaakt door H.A.J. Fahner uit Wierden. Prijs: € 29,50

Belangstellenden, sla snel je slag. Vooral Overijsselse Buitenplaatsen zul je (bijna) nooit weer zo goedkoop vinden.
Errik schreef:Ook een ander boekje gevonden: "Enschede van voorheen en thans", door H. ter Weele Hzn. Uitgegeven te Enschede door Van der Loeff in 1930.

Erg leuk. Het is een beschreven wandeling door de stad anno 1850. Alle inwoners en bijzonderheden worden beschreven. Prachtige kijk in de kleinstedelijke keuken. Vol met anecdotes als die over de stadskoeien die, na door de Ko-jong' (ja, de stads cowboy!) vanuit de stadsweide de stad te zijn ingedreven, zelf de weg naar hun huis terugvonden.
Echt de moeite waard.
Wat zou ik hier voor moeten betalen / wat is een goede prijs? Er wordt € 45 voor gevraagd, wat moet ik :?
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding

:banaan: :banaan: :banaan: :banaan:

Woorden schieten tekort :D

Een eerste druk (1895), luxe editie met de originele band :banaan: :banaan:
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Good for you!

De tekst is in de tweede druk(?) hier en daar aangepast en verbeterd. Maar een 1e druk is altijd leuk natuurijl. Hoeveel moest je er voor neertellen?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

De tweede druk is in ieder geval veel dikker en met echt leer ingebonden. De oplage daarvan is veel lager.

Wat denk je dat ik heb betaald? ;)
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Robert schreef:Wat denk je dat ik heb betaald? ;)
Je bent toch niet weer op het criminele pad beland hè? ;)
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Nee maar 'k ben jarig binnenkort, en mijn ouders hadden daar ook nog aan gedacht.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

200 euro?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Nee de helft :D (met nog wat andere boekjes uit de jaren ' 70 er gratis bij gekregen)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Echt!? Spot goedkoop man! Waar heb je het gekocht?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Waar? Haha, dat zeg ik maar niet. Het was in ieder geval een antiquariaat in Nederland. Ik kan (misschien) nog wel 'n origineel exemplaar (eerste druk) met een nieuwe band voor 't zelfde geld krijgen, belangstelling? Ook kan ik nog aan 't Gedenkboek Van Heek 1933 komen: 70 euro
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik ben een iets minder fanatieke verzamerlaar dan jij, ben ik bang. Daarbij is mijn bankrekening na mijn bezoek aan Inwear/Matinique gisteren geheel leeg. Als je kan kiezen tussen een kek coduroy colbertje en een gedenkboek van Van Heek, kies ik (schaam) toch voor de eerste optie... :oops:
Laatst gewijzigd door Errik op ma sep 20, 2004 12:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

eerste neem ik aan. :?
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Robert schreef:
Errik schreef:Ook een ander boekje gevonden: "Enschede van voorheen en thans", door H. ter Weele Hzn. Uitgegeven te Enschede door Van der Loeff in 1930.

Erg leuk. Het is een beschreven wandeling door de stad anno 1850. Alle inwoners en bijzonderheden worden beschreven. Prachtige kijk in de kleinstedelijke keuken. Vol met anecdotes als die over de stadskoeien die, na door de Ko-jong' (ja, de stads cowboy!) vanuit de stadsweide de stad te zijn ingedreven, zelf de weg naar hun huis terugvonden.
Echt de moeite waard.
Wat zou ik hier voor moeten betalen / wat is een goede prijs? Er wordt € 45 voor gevraagd, wat moet ik :?
Ik herhaal mezelf maar even :D
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Veel geld voor zo'n dun boekje, maar de inhoud is wel echt leuk!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Plaats reactie