Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

De stadsbrand van 1862

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21477
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

Ik heb hierover geinformeerd bij het stadsarchief van de Gemeente Enschede en kreeg vandaag een mail met het volgende bericht:

Het stadsarchief is bezig om een app te ontwikkelen voor de smartphone. Met deze (Layar)applicatie zal het mogelijk zijn om op verschillende punten in de binnenstad verhalen te beluisteren van mensen die de dag van de brand in 1862 hebben mee gemaakt. Meer hierover kan u binnenkort op de website van het Stadsarchief lezen.
Bij het museum Twentse Welle zal in mei een kleine tentoonstelling openen over de stadsbrand.

zie verder: http://stadsarchief.enschede.nl/agenda/00011/
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Veteraan »

Arie schreef:Ik heb hierover geinformeerd bij het stadsarchief van de Gemeente Enschede en kreeg vandaag een mail met het volgende bericht:

Het stadsarchief is bezig om een app te ontwikkelen voor de smartphone. Met deze (Layar)applicatie zal het mogelijk zijn om op verschillende punten in de binnenstad verhalen te beluisteren van mensen die de dag van de brand in 1862 hebben mee gemaakt. Meer hierover kan u binnenkort op de website van het Stadsarchief lezen.
Bij het museum Twentse Welle zal in mei een kleine tentoonstelling openen over de stadsbrand.

zie verder: http://stadsarchief.enschede.nl/agenda/00011/

Shit, moet ik toch aan de smartphone. Maar ik ben niet smart genoeg om zo'n ding vol te stouwen met apps. Iphone, Ipad, eBook, etc etc. .... als je niet met de tijd meegaat ben je verloren. Zielig als je pas 58 bent, computerles geeft aan 55 plussers, maar zelf geen smartphone hebt. Je kunt een krantje als "Hart van Enschede" niet lezen, zonder je te realiseren dat je iets belangrijks mist. Apps! :lol: :lol: :lol:
Robert

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Robert »

Dag allen. Al 'n tijdje niet meer op 't forum geweest, maar 'k zie dat de stadsbrand eindelijk weer wat onder de Enschedese bevolking begint te leven.

* Over 'n paar weken komt een speciale editie van n Sliepsteen uit, die helemaal aan de Stadsbrand is gewijd. De redactie heeft geprobeerd - en vindt zichzelf daar behoorlijk in geslaagd - om op basis van nieuw bronnenmateriaal andere inzichten en beelden van het Enschede zo'n 150 jaar geleden boven water te krijgen. Extra dik nummer! (Met 'n vette scoop!)

* De biograaf van Jan Herman van Heek, Wim H. Nijhof, belicht nu de andere kant van de textielwereld: de arbeiders. Op 7 mei wordt het boek Troebelen in Twentse textiel gepresenteerd. http://www.wbooks.com/tips/twentse-textiel.html

* Stad & Land in Tubantia besteed eind april een pagina uitgebreid aandacht aan de brand.

* De originele gedenksteen, waarover in dit topic al werd gesproken, is nog altijd eigendom van de Oudheidkamer Twente (en eerder via het Van Deinse Instituut te vinden). Nu in de depots van TwentseWelle.

* Er staat begin mei nog wel 't een en ander te gebeuren, maar het zal niet zo'n enorm gebeuren worden als 50 en 100 jaar geleden. Gemeente weigert om de knip te trekken voor grootse acties. :D
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21477
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

foto gemeentearchief:
Fotonummer 013042
Titel Zuiderhagen
Beschrijving Frontale opname van dit historische gebouwtje dat na de stadsbrand tijdelijk als raadhuis diende
Collecties fotoarchief

Datering 1900
Trefwoorden Bloemendaalschool, Bewaarschool
Bijlagen
zuiderhagen 1900.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Veteraan »

Beste mensen,
Weet iemand wat er op of rond 7 mei a.s. gedaan wordt, c.q. te zien, horen of beleven is met betrekking tot de Stadsbrand van 1862?

Op 7 mei 2012 zouden we (bij voldoende animo) de grote zaal van het pluspunt (Stichting 55+ in het Polaroidgebouw) kunnen gebruiken. In deze zaal is goede accommodatie (groot scherm – speakers – microfoons etc) verder kan men koffie, thee etc. tegen een vergoeding van € 1,- gebruiken. Voor de huur van de zaal is een geringe vergoeding nodig.

Misschien dat er voldoende archiefmateriaal voorhanden is bij de gemeente of in particulier bezit, dat hier getoond kan worden. Misschien dat iemand over de stadsbrand kan vertellen of anderszins iets kan toevoegen aan een gedenkwaardig moment. De historie blijft bestaan.
Het was een grote ramp.

Graag zou ik willen weten of er belangstelling. Daartoe verzoek ik een ieder hetzij op het forum te reageren, hetzij middels een berichtje via : forum/ucp.php?i=pm&mode=compose&u=4604 te laten weten of er belangstelling is. Maar ook of iemand zelf iets wil bijdragen.

Mocht er ergens een activiteit zijn op 7 mei a.s., dan vervalt deze hele melding.
Robert

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Robert »

Hallo Veteraan,
Ik heb even 'n bericht gestuurd naar iemand die bij de organisatie betrokken is. Nadere info volgt.
Robert
Robert

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Robert »

Hier van Enschede Promotie het voorlopige programma.
Mag geheel overgenomen worden, maar zonder garantie dat er geen wijzigingen meer komen.
Groeten,
Betreft: Herdenking Stadsbrand 6 mei 2012
Van: Monique Richters, Enschede Promotie

Enschede, 29 maart 2012

6 mei programma

Activiteiten

• Inwijding herdenkingssteen
- Aktie: Stichting Historische Sociëteit Enschede-Lonneker
Er wordt een kei geplaatst met daarin een herdenkingssteen.
Locatie van Heekplein / Kalandergang. Inwijding wordt verzorgt door SHESL.,
Dick Buursink
Aanvang 14.00

• ‘Stempel van textiel op stad en streek’
Presentatie boek ‘Troebelen in de Twentse textiel’van Wim Nijhof
- Aktie: Gemeente Enschede, Jan Schukkink en Architectuurcentrum Peter van Roosmalen
Locatie Raadszaal stadhuis, uitsluitend voor genodigden
Ontvangst 15.00 uur Aanvang 15.30 uur

• Stadswandeling/rondleiding rond het thema stadsbrand
- Aktie: EP / Robin Pater
Robin Pater (Stadswandelingen Goad Goan) gaat in samenwerking met Harry Walters (GE) de wandeling uitzetten. Tijdens de wandeling wordt de layer gepresenteerd en uitgelegd. Doel is om op 6 mei twee wandelingen te organiseren.
Aanvang: nog niet bekend

• Sherlock Citygame Stadsbrand 1862
- Aktie: EP
- Lancering 6 mei
De citygame is een combinatie tussen spel en een stadswandeling. Door het spelen van de game kom je alles te weten over de stadsbrand. Doel is op 6 mei meerdere groepen (max. 4 pers.) het spel te laten spelen. Start vanaf het Brandmonument op de Oude Markt. Aan het eind van de dag wordt de winnende groep bekend gemaakt.
Aanvang: 13.00 uur

• Layer / website Stadsbrand 1862
- Aktie: Gemeente Enschede / Harry Walters (afd. Comm.)
- Lancering 6 mei
De layer wordt tijdens de wandeling met stadsgids Robin Pater gepresenteerd

• Activiteiten Brandweer
- Eventueel deelname aan het programma


• Permanente tentoonstelling Stadsbrand 1862
- Aktie: TwentseWelle
- Vanaf 7 mei
- Stadsbrand van Enschede krijgt permanente plek in TwentseWelle
In het open depot wordt aan de bezoeker duidelijk gemaakt hoe groot de verschillen waren tussen het Enschede van vóór en na de stadsbrand. Voor 1862 was het een overwegend agrarisch stadje met een enkel fabriekje, veel boerderijen en wat vee dat door de straten liep. Daarna zijn de stadsgrachten gedempt, de wegen verbreed en textielfabrieken gebouwd aan de rand van de stad.

Publicaties Stadsbrand door SHSEL

• Speciale editie ‘n Sliepsteen
- Aktie: Stichting Historische Sociëteit Enschede-Lonneker
- Deze editie is volledig gewijd aan de stadsbrand 1862, de uitgave heeft een grotere oplage en meer pagina’s. Verspreiding via leden en te verkrijgen bij Boekhandel Broekhuis en de VVV / ENSCHEDE SHOP
- Verschijnt 6 april

Communicatie en publiciteit

• Programma opnemen in ‘Enschede Centraal’
• Programma opnemen in infopagina van de Gemeente Enschede in HaH
• Persbericht EP
• Artikelenreeks TC Tubantia
- Aktie: Gemeente Enschede
- 11 april een spread in spectrum
- 25 april spread in Stad en Land
- 5 mei artikel over het boek van W. Nijhof
• Eventueel een artikel (stadsredactie) over het programma van 6 mei
• Publiciteit actie TwentseWelle
• Website uitinenschede.nl
• Orgaan SHSEL: vermelding programma en oproep deelname stadswandeling/citygame
• Publiciteit actie Citygame
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Veteraan »

Klasse Robert! :okay:
Bedankt voor al deze informatie.
Daar gaan we zeker wat mee doen en gebruik van maken.
Achter de coulissen worden de krachten al gebundeld.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21477
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

Getuigen van de stadsbrand te Enschede
7 mei 1862
Zeer interessant om te lezen, zie:
http://stadsarchief.enschede.nl/bestand ... tadsbrand/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21477
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

Voor het volledige verslag (191 pagina's) zie op:
http://stadsarchief.enschede.nl/00001/00008/
frank n

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door frank n »

Bedankt voor de tip Arie ga zeker een mailtje sturen.
Robert

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Robert »

Alhoewel dat ooggetuigenverslag een opsomming is van overbekende bronnen & verslagen. (zucht)
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21477
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

Robert schreef:Alhoewel dat ooggetuigenverslag een opsomming is van overbekende bronnen & verslagen. (zucht)
Maar alles wel in 1 verslag. Wel de moeite waard om op te vragen.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4196
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door enschedeinansichten »

Wie kan mij helpen aan het verhaal van de Krim na de stadsbrand ?
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat bij de wederopbouw er iets gemeens is gebeurd door een groepje fabrikanten.
Kregen ze de Krim in handen met weinig eigen geld en veel geld van de wederopbouw ?

Zoiets staat in mijn geheugen maar ik zou niet weten waar ik het zoeken moet. :?

Iemand een idee ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Robert

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Robert »

Zie daarvoor Al is de Krim ook nog zo min ... : geschiedenis van een Enschedese volksbuurt, 1861-1934, uitgegeven door Witkam in 1985. Te vinden in de bibliotheek, of De Slegte/Kruimeltje (als je er zelf een wilt hebben). 'k Weet niet of er in staat wat je zoekt, maar dit is het uitgebreidste wat er over de Krim in het bijzonder is verschenen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21477
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

Kijk maar eens op blz. 20
Bijlagen
De Krim.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4196
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door enschedeinansichten »

Robert en Arie, bedankt.
Ik heb het boekje en zal het erbij zoeken.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21477
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

Stadsbrand 1862 eiste twee levens

dinsdag 10 april 2012


ENSCHEDE - Bij de grote stadsbrand van Enschede, op 7 mei 1862, zijn twee personen - Annetje Muller en Margaretha Holtkamp - om het leven gekomen. Dat concludeert de historicus Anne Riemersma, die de afgelopen maanden in de archieven van de stad dook.

Over het aantal doden bij de brand, bestond nog steeds onduidelijkheid. Enschede herdenkt volgende maand de ramp. De Sliepsteen, blad van de Historische Sociëteit, komt deze week met een speciale uitgave.

Woensdag in Stad en Land
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/10830660 ... levens.ece
Bijlagen
Brandmonument op de Oude Markt
Brandmonument op de Oude Markt
brandmonument_ensc_2357873a.jpg (26.94 KiB) 10360 keer bekeken
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4196
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door enschedeinansichten »

Hmmm. tjaaa. Ik heb mij de laatste maanden terug getrokken met het boekje van de vijftigjarige herdenking in 1912 en ik denk dat ik de uitkomst van het maandenlange onderzoek in het gemeente archief kan bevestigen. Er waren slechts twee doden. Mooi dat we daar naar 100 jaar toch weer op uitkomen. :( :) Zelfs de naam van de man die een van de slachtoffers uit een huis heeft gehaald klopt. :okay:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21477
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

Bijlagen
01_892.jpg
01_892.jpg (160.43 KiB) 10312 keer bekeken
Plaats reactie