Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Gezocht / Wat is dit?

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Rene, nr 70 ligt inderdaad tussen de Drebbelstraat en de Snelliusstraat. Die huizen hadden hele diepe tuinen, wel 20 m. wanneer je er voor stond was links de Cooperatie winkel en een paar garages, en rechts de ommuurde tuin van het eerste huis aan de Drebbelstraat.

In het begin toen Streetview net bestond kon ik dat huis vanuit de lucht herkennen, ik had ooit een pot loodwit uit het dakraam gekiept toen ik aan het schilderen was, die vlek is nooit weggegaan. Maar ergens 2009/2010 hebben ze nieuwe daken gekregen en was de vlek weg :)

Over het groen: het stuk wat jij bedoelt was een braakliggend stuk wat grensde aan zowel de van Leeuwenhoekstraat als de Snelliusstraat. Dat was redelijk ongelijk omdat er bulten zand gestort waren die men nooit vlak had gemaakt, en stond dus in de volksmond bekend als “de Bulten.” Wat ik bedoelde waren de groenstroken aan de “oneven” kant. Die kant had voortuinen, daarvoor een stoep en dan een strook gras met daarin boompjes. Het stuk tegenover de Cooperatie aan de van Leeuwenhoekstraat was iets breder en werd door de jeugd gebruikt als voetbalveldje, en toen het helemaal kaalgetrapt was voor “mesje pinkelen” (weet niet of dat overal zo heet), landveroveren dus.

Over school: beiden mis :P Er lag nog een derde school in die buurt, ligt er nog: de Kon. Juliana School aan de Franklinstraat. Christelijke school, daar heb ik opgezeten tot 1958, daarna twee jaar op de opleiding voor de HBS., OranjeNassauschool aan de Staringstraat.
In 1964 zijn we daarvandaan verhuisd, mijn moeder stak zo ongeveer de vlag uit. Die was als de dood zo bang dat ik (en mijn broer) door onze hormonen aan een van de lokale schoonheden zouden zijn blijven hangen. Terwijl dat toch heel aardige meiden waren :D

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Rene »

De Julianaschool, dat was inderdaad de 3e school van welke ik even niet op de naam kon komen. Die is nu ook alweer jaren gesloten. De andere 2, Lipperkerkschool en De Kubus (Maria Gorettischool) gaan binnenkort samen tot een brede school. De voormalige kweekschool aan de Velveweg, waar de Kubus overigens ook alweer zo'n 20 jaar in zit, wordt flink verbouwd en vergroot zodat alle kinderen uit de wijk daar in kunnen, met kleuterschool, peuteropvang, gezondheidscentrum etc.
De lokale schoonheden (ik woonde aan de Wattstraat in jaren '70 en '80), vanuit omringende straten had ik ook niet zoveel mee. Ik was van de katholieke kant dus mijn hele jeugd lag zo ongeveer aan de Velveweg en later aan de overkant van de Gronausetraat, Jacobus College en Vogido, en ja die kinderen kwamen toch meestal ergens vandaan dan van Velve-Lindenhof.
Afijn, het grootste deel van mijn jeugd heeft zich daar afgespeeld, dat was een prima tijd, maar periodes in je leven moet je op een gegeven moment afsluiten. Kun je af en toe nog wel eens naar omkijken, maar niet te vaak. Ik ben niet zo dol op nostalgie en sentiment. Zoals Amerikanen zeggen: "that was then and this is now". Anders gezegd, ieder onderwerp in je leven hoort bij zijn eigen tijd en dat moet je later niet nog eens over willen doen. 't Is simpelweg niet mogelijk.
Maar je bent een boek aan het schrijven begrijp ik, een autobiografie?
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Inderdaad, een biografie. Ik heb 26 jaar een dagboek bijgehouden, 18 van die A4 cahiers met hard kaft en 200 bladzijden volgepend. Van 1961 tot 1987. Het grappige is dat je sommige zaken niet opschrijft, die veronderstel je bekend. Daarom zie je zo nu en dan vragen hier.

Om maar eens een heel dom voorbeeld aan te halen van iets wat je niet opschrijft: de verjaardag van mijn vriendin uit 1966. Toen wist ik die, waarom zou je die opschrijven? En toen ging het uit. Dan is er geen reden meer om die op te schrijven. En zo raak je die voor eeuwig kwijt. Dat heb ik ook met sommige lokaties. Ik schreef bijvoorbeeld op dat ik een paar keer uit was geweest in een tent die onder De Pijp aan de Stadsgravenstraat lag, volgens mij in de oude bierkelder van het Bolwerk. Alleen niet hoe die heette. Datzelfde met de twee café’s waar we het al over gehad hadden. Wil je het verhaal compleet dan probeer je dat te achterhalen. Enzovoort.

Aan de andere kant heb ik soms heel gedetailleerde verhalen zoals over de gasfabriek, die staat hier al ergens op het forum.

De reden dat ik daar aan begonnen ben is door mijn vader. Die stierf onverwacht toen hij midden 70 was, en nu achteraf kom ik allerlei foto’s tegen waar ik geen verhaal bij heb. Om dat te voorkomen ben ik in 2003 begonnen met die dagboeken uit te werken en de onderwerpen logisch te groeperen. En daar een verhaal van te maken. en nu ik met pensioen ben heb ik daar alle tijd voor :D

Want het probleem met een dagboek is dat je alles van je afschrijft, ook de dingen die je eigenlijk niet openbaar wilt hebben. Ik was bijn 14 toen ik begon, zeer Christelijk milieu, sommige zaken kon je het gewoon niet over hebben. Die schreef je dan maar op. Ik bedoel maar: Dr. Hook zong er al over: “They got groupies for their bands, and all I got is my right hand!” Weeehh. Dat zijn de dingen die ik niet in dat uitgewerkte boek zet. Duidelijk? :P

Ik vorder al aardig, het meeste staat op papier, en nu ben ik bezig met het invullen van de gaten in mijn kennis. Als bijkomend probleem heb ik in 1971 brand gehad waarbij vijf jaar van mijn foto’s verloren gegaan zijn plus een aantal zaken die je nooit meer terug krijgt: vierdaagse kruisje, stadsplattegronden, krantenknipsels, huurcontract kamer THT, dat soort dingen. Maar het wordt wel wat…

Edit: over de dames: er waren er waarvoor je vol in de ankers ging, handrem aan, omdraaien en fluiten :P Echt waar! Er was een Ambonese dame in de Drebbelstraat waar iedereen achteraan liep bijvoorbeeld. En een blonde uit de Snelliusstraat die het aanzien meer dan waard was. Ben ik zelfs nog een paar keer mee uit geweest. Maar de meesten waren alleen maar vroeg zwanger, want dat lukte daar perfect :( Of van het soort waarvan Herman Finkers heeft gezegd dat ze er lief uitzagen. Als in: “Dit was het liefste kind dat ik ooit heb gezien!” <grijns>

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Ostar »

Pitr de Nerd schreef:Ik schreef bijvoorbeeld op dat ik een paar keer uit was geweest in een tent die onder De Pijp aan de Stadsgravenstraat lag, volgens mij in de oude bierkelder van het Bolwerk. Alleen niet hoe die heette.
Eind jaren 90 zat hier een tent genaamd De Catacombe, daar kwam ik graag. Maar wat jij bedoelt zal wel van daarvoor zijn... :)
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Ostar schreef:
Pitr de Nerd schreef:Ik schreef bijvoorbeeld op dat ik een paar keer uit was geweest in een tent die onder De Pijp aan de Stadsgravenstraat lag, volgens mij in de oude bierkelder van het Bolwerk. Alleen niet hoe die heette.
Eind jaren 90 zat hier een tent genaamd De Catacombe, daar kwam ik graag. Maar wat jij bedoelt zal wel van daarvoor zijn... :)
RUIM daarvoor :P Ik ben ouder dan Hendrik... zeg 1970 of daaromtrent.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Rene »

Ik wist niet eens dat er een ruimte onder de Pijp zat. Wel dat het even verderop naast het Bolwerk naar beneden ging (Walk In)
Ik vraag me nu ineens af hoe het met voormalig eigenaar van de Pijp, Joop Hardick (de man met de snor) gaat.
Verschillende keren zijn we hier na sluitingstijd nog wat verder doorgezakt. Dat was zo ongeveer vaste prik zaterdags, eerst
naar Hengelo, Regina en later Siepel, Cirkel en New York. En als daar de deuren dan dicht gingen, weer terug naar Enschede, eerst een patatje scoren bij het Smulpaleis en daarna naar Joop en dan ging het feest met gesloten gordijnen nog wat verder door tot een uur of 8 zondagmorgen.
Oh ja, iedere klant, die aanvankelijk zijn lege pindahulzen op de bar legde, werd er op gewezen dat dit niet toegestaan was en iedereen deze verplicht op de grond moest gooien. Deed je dat niet dan kostte je dat een rondje.

En Het Bolwerk, het blijft toch het café van Rob Schutte en.....Willem Wilmink.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... mink.dhtml
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Neckar »

Britain zat daar toch ook. Ingang links naast de pijp. Dacht ik ???
Gr. Neckar.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Rene »

Ik weet nog wel dat rond de jaren '90 links Einstein zat en rechts de Kikker. Daarna ben ik dit stukje binnenstad uit het oog verloren.
En nu lees ik dat Joop Hardick de zaak heeft overgedaan aan de Beiaard Groep en het hele rijtje nu Shooters heet.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Arie schreef:Wie weet er iets te vertellen over deze afbeelding van de Usselerweg met een winkel genaamd De Condor. Zelf ben ik van mening dat dit pand heeft gestaan op de hoek Buitenweg en Usselerweg. Dus tegenover de latere zelfbedieningzaak Hedo (Heddendorp), later supermarkt Simon de Wit en weer later Sanders. Ik dacht dat dit pand in de oorlog door het bombardement is vernietigd en de grond na de oorlog lange tijd heeft braak gelegen en ook een tijdlang parkeerplaats is geweest van de tegenover gelegen supermarkt. Dit wordt tegengesproken op facebook en beweert daarbij zelfs dat deze foto nep is. Weet iemand hierover meer te vertellen?
Ik ga er na kijken, anders even aan mijn moeder vragen. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Zoals ze zeggen: volgende vraag. In een grijs verleden, toen ik me nog bezig hield met mijn electronica hobby in plaats van in de kroeg achter de dames aan te zitten, kocht ik wel eens dumpspullen bij van der Sande aan de Hengelosestraat. Die zaak zat aan de Hengelosestraat, vanaf wat toen het Wonder heette (die zat op de hoek) in de richting van Hengelo. Dat was in 1967.

Ik zie die zaak nog zo voor me: je kwam binnen, links de toonbank, en rechts een stellingkast met allerlei ouwe troep er in. Meer naar achteren stonden 603 sets en dat soort zend-ontvangers. Het was de enige plek waar je 807 vermogensbuizen voor een zender kon kopen, plus de 800V voedingen ervoor.

Nu zit er ongeveer op die plek een zaak die v. Alstede Elektronica heet, maar die lijkt niet op vd Sande. Heeft iemand daar toevallig nog foto’s uit die tijd van (1967 of daaromtrent) van of meer informatie?

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door hans »

is een en dezelfde, als ik het me goed herinner waren de eigenaren toen al wat ouder en hadden ze een gehandicapte dochter waar ze wat meer tijd aan wilden besteden...
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Veteraan »

Nog niets gevonden... alleen deze:
Bijlagen
Lampenpaleis 't Wonder aan de Hengelosestraat op de hoek met de Wagelerstraat. 1975.jpg
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

hans schreef:is een en dezelfde, als ik het me goed herinner waren de eigenaren toen al wat ouder en hadden ze een gehandicapte dochter waar ze wat meer tijd aan wilden besteden...
Dan is die winkel veranderd in al die jaren. want toen ik er kwam was er rechts van de deur geen etalage. de winkel was smal en aardig diep, dat herinner ik me. in de tijd dat ik er rondhobbelde was de eigenaar midden veertig, dacht ik. voor iemand van 19 stokoud dus :D

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan schreef:Nog niets gevonden... alleen deze:
Dat is ook hoe ik me het Wonder herinner. op de hoek van de Hengelosestraat en de Wagelerstraat (?) vdSande zat een paar huizen verder. Volgens Hans is de winkel van v. Alstede dezelfde winkel.

Edit: ik zag dat die foto van de gemeentelijke beeldbank kwam, die had ik ook al helemaal doorgevlooid: 442 hits op Hengelosestraat. Meest V&D en het spoor. Wiener cafe kan je vinden, de kruising met de singel, Roeloffzen, de textielvakschool, ’t Wonder, Lochemspark, Gezusters Borst, maar net niet dat stukkie er tussen. Grrrr.

Pitr
Laatst gewijzigd door Pitr de Nerd op ma mar 02, 2015 10:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Veteraan »

Uit het telefoonboek van 1950:
Wonder van Enschede. Hengelosestraat 154

Het ziet er allemaal niet zo lekker uit.
Bijlagen
Hengelosestraat 154.JPG
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Veteraan »

Wekking zit er ook. Hekwerk voor het raam.
Het kon best iets aantrekkelijker.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan schreef:Uit het telefoonboek van 1950:
Wonder van Enschede. Hengelosestraat 154

Het ziet er allemaal niet zo lekker uit.
Klopt, maar de uitstraling van dat stukkie Enschede was altijd al minder. Misschien dat het voor mijn tijd beter was, maar zolang als ik er rondpionierde was het altijd meer een lijst B lokatie, volgens mij.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door hans »

Veteraan schreef:Wekking zit er ook. Hekwerk voor het raam.
Het kon best iets aantrekkelijker.
zonder hekwerk was het te aantrekkelijk , helaas...
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

En we blijven vrolijk verder gaan. Tussen 1965 en 1968 heb ik aan de Calslaan op de THT gewoond. Aan het einde van de Calslaan net voorbij nr 13 (het laatste torenflat aan de Calslaan linkerzijde) lagen een paar winkels. Een kapper, de ABN bank, en de Spar. De beheerder daarvan heette Nijland.

Ik zoek foto’s van dat stukkie van de campus. Iemand die die toevallig heeft? Ik heb wel de nieuwe situatie, maar niet die van de beginperiode.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Rene »

"t Wonder is in dezelfde rij een paar keer verhuisd in de loop der jaren, dan weer even weg en daarna weer terug.
Om uiteindelijk, ik denk alweer zo'n 20 jaar geleden in het pand op de hoek te eindigen. En nu zijn ze er geloof ik helemaal mee gestopt oftwel failliet.
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/w ... -1.4271456
Nog redelijk lang vol gehouden, een hoop andere veel grotere concerns hebben al eerder het loodje gelegd tegenover het geweld van Media Markt en consorten.

In ieder geval, je vroeg naar van der Sande. Ik kwam er niet zo vaak want meestal ging ik naar Radio Nijhuis aan de Heurne, maar ik weet nog dat van der Sande er ergens in de jaren '80 mee gestopt is. Zijn opvolger is dus van Alstede geworden, in het zelfde pand. Voor zover ik me kan herinneren is van Alstede één van de studenten van de UT/THT die vroeger bij van der Sande in de winkel werkten.
Je hebt gelijk dat de toonbank bij van der Sande rechts stond. Het magazijn achter is nog steeds hetzelfde, wel wat opgeruimder tegenwoordig. Maar verder gewoon een winkel van de ouwe stempel gerund door een veredelde hobbyist. Ik moest laatst nog wat onderdelen hebben voor een JVC versterker uit de jaren '80. Daar wist hij me van alles over te vertellen, zonder dat ik het vroeg, maar wel heel interessant. En daaraan herken je dus de echte hobbyist.
Laatst gewijzigd door Rene op di mar 03, 2015 8:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie