Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Gezocht / Wat is dit?

Over de rijke historie van de stad.
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Was Ramie Union niet een bedrijf gelegen ruwweg hoek Gronausestraat/Noordesmarkerrondweg, zeg maar achter de Miro. Ik heb ergens gelezen dat dit bedrijf nogal last heeft gehad van bommen in WO2.  :?
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Klopt Kubus. Een deel van het complex biedt nu onderdak aan de Miro. Het was een onderdeel van De Nijverheid (huidige politiebureau). Men vervaardigde er breigaren, kinderkleding en ook zaken als grammofoonplaten, technisch porcelein en gloeikousjes voor gasverlichting. De fabriek sloot in 1967.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Andries

Bericht door Andries »

Een foto van het linnen kentekenbewijs van de Renault van Rigtersbleek.
Afbeelding
Meer foto's over de voortgang van de restauratie zijn te vinden op mijn website onder het menu-item Renault Goelette 1952[/url]
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Wat een leuk busje!
Wordt een flink karwei om het weer goed te krijgen. Ben benieuwd naar het resultaat. Succes dr mee!
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Heeft iemand ooit van Ramie Union gehoord? Ja dus.

Ik heb een asbakje van Ramie Union, verder maakten ze ook porseleinen lasdoppen (Conex)om elektrische draden te verbinden.
Herschaalde kopie van DSCF0050.jpg
Herschaalde kopie van DSCF0049.jpg
Het merk en de fa. Conex bestaat nog steeds.

Dit zijn Frankeerstempels Van Ramie.

K 177 model D (0,5 t/m 99,5 cent)
* NV Ramie Union naar 1484
A - A/a (smalle jaarcijfers) ENSCHEDE
I N.V. RAMIE UNION
1 SIMPLEX LASSCHEN DRALOWID A 0731-1234 x
2 CONEX UNIVERSAL LASCHDOP LASCHT OVERAL PAST OVERAL A 1031-1138 x
3 SIMPLEX LASSCHEN A 0136-1138 x
B - A/a (brede jaarcijfers) ENSCHEDE
I N.V. RAMIE UNION
1 N.V. "KATI" A 0240-0348 x
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Weer een stukje textielgeschiedenis gevonden.

Ramie Union fabriek van gaskousjes en later andere industriële artikelen zoals lasdoppen eerder ook gramofoonplaten.
Het blijkt dat ze toch ook wel sier voorwerpen hebben gemaakt.
IMG_0521.JPG
Herschaalde kopie van Ramie union vis onderkant.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Zoekplaatje van een woonhuis begin 1900. Verzonden en gemaakt (de kaart) in Enschede door Nijkamp.
Volgens mij kwam het hout langs de boeien wel vaker voor, b.v. bij Wattez (tuinman huisje) en aan de Hengelosestraat komend van Enschede net links voor de toenmalige viaduct :) . Het zonder meer een prachtig huis.
Het kaartje is verzonden naar Winschoten, kan ook daar zijn.
fotokaart huis 1906.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Rene »

Ik zou toch zweren dat ik het huis ergens van ken. Maar of het Enschede is. Ik meen het ergens te kennen aan de rand van Buurse ergens in de buurt van de kwekerij.
Achter het veld van de Tubanters, rechts van de Diekman Es, langs het fietspad staat ook zoiets.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Dat heb ik ook, het lijkt bekend maar .... :o
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Een fotokaart van het bombardement in 1944.
Het zou op Pathmos zijn voor mij is het enigste aanknopingspunt het gebouw rechts.
Het zou een fabriek kunnen zijn.
De huizen lijken mij geen echte Pathmos bouw dus het kan ook aan de rand zijn b.v. de Veldkamp.
Op Pathmos had je naast de speeltuin wel een fabriekje met daarnaast nog een timmerwerkplaats.
Dan zou dit de latere zelfbediening kunnen zijn.
Hendrik ?? :)
Pathmos 1944 1 a.jpg
Pathmos 1944 2 a.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Hendrik »

Ik zit toch aan wat anders te denken. Het lijkt mij geen Pathmos maar centrum. Het pand op de achtergrond doet me denken aan het oude pand van Holst glas aan de voormalige Veenstraat. Daar ligt nu de Oldenzaalsestraat. Ga midden op de Oldenzaalsestraat staan tegenover het Van Goolpand waar vandaag sprake van is in de TUBANTIA. Daar in die buurt zijn op 22 februari 1944 veel bommen gevallen. Het verwoeste pand zou dan aan de achterkant kunnen zijn aan de Kalanderstraat. Daar is na de oorlog vrij veel weer opgebouwd. Let wel het kan........ik ruil het in als iemand een beter idee heeft.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

@Hendrik
Bedoel je dit pand ? zie foto gemeentearchief: http://217.114.107.60/atlantispubliek/D ... ia/77515/1
De dakrand lijkt er wel op.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Hendrik »

Misschien moet ik terugkomen op het Holstpand aan de Veenstraat. Toch lijkt het mij geen Pathmos Veldkamp. Daar was namelijk sprake van brand en niet zo'n kleintje ook. De verwoesting op de foto lijkt me niet het gevolg van brand. De mensen die het kunnen weten zijn of hoogbejaard of overleden, dus moeilijk om te achterhalen.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Mijn moeder zegt dat er bij hun (Pathmos) brisantbommen (brand) zijn gegooid en op de Veldkamp echte bommen.
Achter op de foto's staat Engelse Bommen Pathmos 1944.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Hendrik »

Moet ik binnenkort toch maar eens op de fiets stappen en in die buurt gaan kijken. Goede kans dat het pand op de achtergrond er nog staat. Kan ook iets aan de Bleekerstraat of aan de Veldkampstraat zijn. Misschien komen we er wel uit.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Winus »

Google street view is ook erg handig, maar ik kon het zo snel niet vinden.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

De speeltuin en de supermarkt (vroeger Hedo, Simon de Wit en later Sanders) lagen vroeger in de zgn. Drentse Buurt. Dit gedeelte van de wijk Pathmos is een aantal jaren geleden totaal gesloopt, dus ook de speeltuin, supermarkt en bijgebouwen. Nu staan er nieuwe woningen, zodat er van de gebouwen uit de oorlogsjaren niets meer is terug te vinden.
Van de speeltuin met achterliggende gebouwen is nog wel een foto terug te vinden op de site van het stadsarchief.
zie: http://217.114.107.60/atlantispubliek/D ... ia/65564/1
frank n

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door frank n »

22 februari 1944 amerikaanse bommenwerpers gooien even de halve stad plat
foutje bedankt :down:
met name veldkamp wordt zwaar getroffen waar deze foto heel goed gemaakt zou kunnen zijn
je had daar toch veel van die confectie bedrijfjes omg janninksweg,blekerstraat.
misschien biedt het boek bommen op enschede van de heer wiegman nog wat info. veel foto materiaal ik heb dat boek nog niet in de verzameling, maar misschien wel andere mensen van dit geweldige forum
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Ik heb wat foto's gevonden van de RAF november 1944. http://watwaswaar.nl/#kS-X2-4-ea-1v-1-4rCI-2K8m---fx4

Daar zie je de fabriek die ik bedoel en op de hoek waar ik denk dat de foto is genomen een witte vlek. Deze witte vlek komt op alle foto's voor
en is dus geen wolk of belichtings fout.

Ook mis je op die plek de zwarte schaduwen dat zou dus een open plek kunnen zijn. ik weet dat in de jaren zeventig tegenover deze plek een kale onbebouwde plek op de hoek was.

Op de oude kaarten zie verder alleen aan de Singel en in de Veldkamp vergelijkbaar grote gebouwen. Niet in Pathmos zoals de achterkant van de foto vermeld.

Net na de oorlog is op deze hoek de HEDO zelfbediening gebouwd, dat zou dus de invulling van de openplek kunnen zijn.
Verder is de aan de Usselerweg (een oude straat) de bebouwing veel ouder dan in de Pathmos wijk dus de woningen zoals op de foto zouden daar gestaan kunnen hebben.
pathmos nov 1944.jpg
pathmos nov 1944.jpg (81.54 KiB) 11385 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Willy Louwes

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Willy Louwes »

Bij het opruimen van mijn zolder kwam ik een artikel uit de Twentsche Courant Tubantia van 22 februari 2004 tegen, over het bombardement op Enschede van 22 februari 1944

Hierin staat dat een grote vloot (van geallieerde) vliegtoestellen in drie formaties via de Noordzee over Nederland, op weg waren naar de vliegtuigfabriek Junker in Oschtersleben en de wagon werkplaatsen in Gotha in Duitsland.
door het slechte weer boven de Noordzee en Duistland bereikte maar de helft hun doel en bestookte gelegenheid doelen. De tweede formatie/groep werd teruggeroepen. De aanval op Oschtersleben werd afgelast, en een aantal toestellen verdwaalden. Een onder hen opgedoemde stad werd aangezien voor Dülmen maar was vermoedelijk Eibergen of Haaksbergen. Toen de vliegers een grotere stad ontwaarden concludeerde men dat het de Duitse stad Munster moest zijn, maar het was Enschede. Bij het bombardement waren uiteindelijk 40 doden te betreuren.

Bij het bombardement van 10 oktober 1943, enkele maanden ervoor. Waar Amerikaanse piloten door een verschrikkelijk misverstand Enschede bombardeerden, omdat ze dachten dat ze al boven de Duitse stad Rheine vlogen.
Kwamen 151 mensen om het leven.

Andere geallieerde vliegtoestellen dwaalde nog verder af en bombardeerden Arnhem, Nijmegen en Deventer

in Nijmegen was de ravage het groots, Daar vielen 800 doden

Bij het bombardement van 22 februari 1944 werden de volgende straten in de buurt "De Veldkamp" het zwaars getroffen:
Janninkweg - Tweede Veldkampstraat (thans Joh. ter Horststraat) en de Blekerstraat

Tevens de Usselerweg en de Borneostraat

Maar ook het Kruispunt De Klomp (ter hoogte van de Hema) en de Beltstraat werden zwaar getroffen.


Het gehele artikel, geschreven door Dhr. Wim Rijkboer is zeker te vinden in het archief van de gemeente Enschede


Als je op Yuo tube, Bombardementen Enschede in 1943 en 1944 intikt dan kun je een kort filmpje bekijken
deze is geplaatst door Marcel Tettero


De inslag op de foto van Member, is duidelijk aan de Usselerweg! Volgens mij ter hoogte van de buitenweg, maar omdat het op deze foto niet duidelijk te zien is, kan het ook verder in de richting van de Patmossingel en Janinkweg zijn?

:read2: Groetjes, Willy
Laatst gewijzigd door Willy Louwes op za mar 12, 2011 2:09 am, 9 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie