Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Gezocht / Wat is dit?

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

bartg schreef: do okt 15, 2020 4:20 pm Waar en wat is dit ? waar moet ik dit zoeken?waar en wat 15-10.jpg
Molenstraat 77-83 nieuwbouw huizen vroeger machinefabriek Sanders.
Bijlagen
Molenstraat 77-83 nieuwbouw huizen vroeger machinefabriek Sanders (2).JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Dit stond er vroeger.
Bij de herbouw heeft men geprobeerd de oude gevel van machinefabriek Sanders met de letters er boven, er op dezelfde wijze te laten uitzien.
Bijlagen
Molenstraat 77-81 Sanders IJzergieterij (2).jpg
Molenstraat 77-81 Sanders IJzergieterij (2).jpg (86.28 KiB) 5935 keer bekeken
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door hans »

en jammerlijk gefaald...
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door bartg »

Het is uiteraard duidelijk dat dit het voormalige fabriek van Sanders
Ik vind het jammer dat men het wit heeft geschilderd verder ben ik blij dat het er in ieder geval nog staat
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

bartg schreef: vr okt 16, 2020 10:13 am Het is uiteraard duidelijk dat dit het voormalige fabriek van Sanders
Ik vind het jammer dat men het wit heeft geschilderd verder ben ik blij dat het er in ieder geval nog staat
Nee. Het is wel afgebroken en daarna weer geprobeerd het op te bouwen in de oude stijl. Alleen het rechterpand Molenstraat 83 is blijven staan.
Bijlagen
Molenstraat 77-81 bouwput.jpg
Molenstraat 83.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Ik zag deze ansichtkaart op internet met als opschrift Tubantia Enschede. Ik vraag mij af welke straat we hier op de foto zien.
Bijlagen
Tubantia.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Je moet het hier ergens zoeken. https://www.enschedeinansichten.nl/coll ... 887-detail volgens mij staat hij ook een boekje van Dirk Taat.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door bartg »

geef eens een hint.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

bartg schreef: wo nov 04, 2020 3:42 pm geef eens een hint.
Dat kan ik niet, want het is juist mijn vraag waar dit kan zijn. Dit is dus niet een topic voor raadplaatjes. Maar een verzoek om een oplossing te vinden.
LeonB
Member
Member
Berichten: 190
Lid geworden op: do dec 27, 2018 5:27 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door LeonB »

Het schijnt de huidige Tubantiasingel te zijn, gezien vanaf het Volkspark. Dit was toen een spoorwegovergang, waar nu de tunnel ligt.
LeonB
Member
Member
Berichten: 190
Lid geworden op: do dec 27, 2018 5:27 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door LeonB »

De foto staat in het boek Oud Enschede, daar heb ik deze info uit. Het was toen nog de Tubantiaweg, aangezien men nog niet aan de singel was begonnen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Mooie informatie :okay: Dank je wel Leon.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Ik heb ook nog dit gevonden. Tubantia was ook een vervallen straatnaam.

TUBANTIA (OOK DE BANS)
Beschrijving
Het stadsgedeelte gelegen tussen de Hengelosestraat, westelijk van de Tubantiasingel, de spoorlijn Enschede-Hengelo (O) en de Goolkatenweg.
Geschiedenis
Naar het stadsgedeelte "Tubantia" dat zijn naam ontleent aan de onvoltooide ijzergieterij "Tubantia" van de Fa. Timmermans en Beissenherz, die zich voorstelde het hier in de bodem aanwezige ijzeroer te verwerken. Daar men verzuimd had een goede begroting te maken, raakten de geldmiddelen halverwege de bouw op, waardoor het gebouw, waarvoor in 1857 de eerste steen werd gelegd, slechts ten dele werd voltooid. In 1878 werd in het toen afgebouwde pand de stoomkettingspinnerij B.W. & H. ter Kuile gevestigd, in 1921 omgezet in "N.V. Spinnerij Tubantia" (niet officieel vastgesteld). Bij besluit van 14 augustus 1889 zijn hier de volgende straatnamen vastgesteld: Bekkumerweg (thans Spoordijkstraat), Goolkatenweg, Waterboerstraat (thans Tubantiastraat), Bekkumerdwarsstraat (op 27 april 1899 gewijzigd in Tubantiaweg, die sedert 4 april 1921 deel uitmaakt van de Tubantiasingel), bij besluit van 27 april 1899: Richtersweg, Tubantiaweg, Waterboersteeg (thans Penninkstraat) en bij besuit van 20 april 1910: Grevestraat. bron: https://straatnamen.enschede.nl/archief/00324/?char=T

zie ook mijn bericht van 8-11-2016 in topic verdwenen straatnamen op: viewtopic.php?f=9&t=27282&p=164138&hili ... ns#p164138
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Hendrik »

LeonB schreef: wo nov 04, 2020 8:33 pm Het schijnt de huidige Tubantiasingel te zijn, gezien vanaf het Volkspark. Dit was toen een spoorwegovergang, waar nu de tunnel ligt.
Een spoorwegovergang lijkt mij erg onwaarschijnlijk. En wel om het feit dat de hoge spoordijk daar vanaf de aanleg van de spoorlijn naar Enschede heeft gelegen. Wat men bij de oosterstraat heeft uitgegraven ging logischerwijs direct naar De Bans/Tubantia. Dit om de spoorlijn helemaal vlak/waterpas te laten liggen vanaf Hengelo. Wanneer dat viaduct er is gekomen weet ik niet. Maar het lijkt me logisch dat toen de Singels werden aangelegd het viaduct er ook is gebouwd. Maar wellicht dat het er in 1866 direct is geplaatst. Zo niet dan was Enschede/Lonneker wel helemaal in tweeën gedeeld.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Veteraan »

Er lag ook een spoorlijn tussen de fabriek en het hoofdkantoor van Spinnerij Tubantia, dat stak de Tubantiasingel over en ging verder over het Schuttersveldterrein. Dat lijntje heeft er misschien wel veel eerder gelegen. (?)
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: do nov 05, 2020 1:21 pm Er lag ook een spoorlijn tussen de fabriek en het hoofdkantoor van Spinnerij Tubantia, dat stak de Tubantiasingel over en ging verder over het Schuttersveldterrein. Dat lijntje heeft er misschien wel veel eerder gelegen. (?)
Ik denk ook dat die spoorlijn vanaf Bouwhuistunnel via Richtersbeleek naar Station Noord wordt bedoeld. Hierbij te zien op deze luchtfoto
Bijlagen
Tubantiasingel 1 hoek Bekkummerweg later Spoordijkstraat luchtfoto spinnerij Tubantia. woonwagenkamp.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Veteraan »

Mooie foto. Spinnerij Oosterveld lag er wel, maar de fabriek van Goolkate nog niet. Ook Schuttersveld met die enorme muur - zo typisch herkenbaar met die begroeiing - was er nog niet. Ook is een stukje Volkspark zichtbaar.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door bartg »

Inderdaad de trein liep tussen de fabrieken door en dan onder het Bouwhuistunneltje door richting de huidige Westerval hier was een wissel voor een trein richting Boekelo en voor een trein richting station zuid.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
LeonB
Member
Member
Berichten: 190
Lid geworden op: do dec 27, 2018 5:27 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door LeonB »

De luchtfoto is uit 1926, toen de Tubantiasingel al was aangelegd.
Op de kaart van 1907 staat, weliswaar in de vouw/scheur, het spoorviaduct aangegeven.
Bijlagen
tubantiaweg 1907.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Het eerste deel van de lijn van Boekelo naar Enschede Noord is aangelegd door de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij en kwam gereed in 1885. Het was een zijtak van de een jaar eerder geopende lijn van Winterswijk/Ruurlo naar Hengelo. De lijn liep vanaf station Boekelo in noordoostelijke richting richting Enschede. Hier kruiste de lijn de spoorlijn Hengelo - Enschede middels een tunnel. Deze tunnel, beter bekend als het Bouwhuistunneltje werd gedeeld met het wegverkeer. Met de komst van de naoorloogse wijk het Twekkelerveld, werd dit later de Twekkelertunnel genoemd. Even verderop, ten noorden van station Enschede lag het station Enschede-Noord. Verder kreeg de lijn in 1903 in Enschede aansluiting op de spoorlijn naar Ahaus en kwamen er aansluitingen op verschillende bedrijven in de haven aan het Twentekanaal. bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn ... denzaal_EO

zie ook: http://diggelfjoer.swalker.nl/railtr/ra ... esbo1.html
waarop onderstaande foto is te vinden.
Bijlagen
Tubantiasingel en een duidelijke spoordam.jpg
Tubantiasingel en een duidelijke spoordam.jpg (16.92 KiB) 5632 keer bekeken
Plaats reactie